אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
כתבה
 
מאת: יוסי שיפמן אמש בפסטיבל: שקית ההפתעות של גדעון קרמר
 

 
 


על תכנית הקונצרט השלישי בפסטיבל הבינלאומי התשיעי למוזיקה קאמרית ירושלים הוחלט ברגע האחרון בשל חילופי הנגנים. התוצאה – ערב קליל עם כמה מנות מתוקות במיוחד.

כרטיס לבן מבשקירובה

בצרפת, מספרים המומחים לאוכל צרפתי מעודן, יש מסעדות שאין בהן תפריט, מבשלים מה שהיה באותו בוקר בַּשוּק. בסופרמרקטים ביפן, יש מצרך, גם זה לפי עדות תיירים, שכל שידוע עליו הוא תו המחיר. זוהי שקית ארוזה ותוכנה אינו ידוע לקונה בזמן שהוא מעביר את תמורתה לקופאית. תכנו מתגלה לקונה בשלב מאוחר יותר. לפעמים הוא הרוויח בגדול ולפעמים לא כל כך.

תכנית ליל אמש המקורית אמורה הייתה לכלול את היצירות הבאות: רביעייה של שוסטקוביץ`, שלושה פרלודים ופוגות לשלושה כלי מיתר של מוצרט, רביעייה של סופיה גוּבַּאידוּלינָה, סונטה לצ`לו ולפסנתר של שוסטקוביץ` וחמישייה של מוצרט, ה ק` 516 עם שתי ויולות. מה שקיבלנו היה קטע של באך לוויברפון ולכינור, הרהורים על באך של גובאידולינה, שני קטעים לרביעיית כלי קשת של שוסטקוביץ`, שלוש אינוונציות של באך בביצוע ויבראפון, ארבע מילונגות של פיאצולה לפסנתר, כינור וכלי הקשה, סונטה לצ`לו ולפסנתר של שוסטקוביץ` ורביעייה של שומן אופ` 41 מס` 3.

בשונה מוועדות הבדיקה שמתכנן אהוד אולמרט, שאמורות להתייחס למה שעוד יהיה, תפקידי אני, כמו תפקידו של פרשן כדורגל או כדורסל, להתייחס למה שהיה. השמועות באוויר הירושלמי הנעים היו שהאחראי לשקית ההפתעות היפנית הוא דווקא הכנר היהודי הלטווי, גדעון קרמר, שהחליט על שינויים ברגע האחרון. קרמר כידוע נאלץ להחליף נגנים בהרכב שהגיע איתו לירושלים ולכן הוא קיבל מהמנהלת האמנותית אלנה בשקירובה "כרטיס לבן" (קַארט בלַאנש) לשינוי התכנית שבה הוא מעורב, בגלל אותן נסיבות והוא מימש את הכרטיס שקיבל. שמועות אחרות באווירה הקריר של ירושלים טענו שבלוקהאוז, אוסטריה, שם קרמר מנהל פסטיבל קאמרי משלו כבר 25 שנים, הוא כלל אינו מתחייב לתכנית, אינו מפרסם מראש ואינו מדפיס תכנייה. הקהל מקבל את חבילת ההפתעה של הסופרמרקט היפני. הקהל הגיע כי הוא סומך על המנהל האמנותי והולך איתו באש ובמים או ליתר דיוק בין המיתרים.

באך במחוזות הג`אז והבלוז

דווקא היצירה היחידה ששרדה מהתכנון המקורי, זכתה אמש לביצוע הטוב והמרשים, הפסנתרן סלים עבוד אשקר מנצרת והצ`לן קלאודיו בוהורקוז מגרמניה, הפליאו לנגן את הסונטה אופ` 40 של שוסטקוביץ`. מיומנות טכנית מרשימה, לא חסמה את דרכה של המוזיקה ובין הפרק השני אלגרו והאלגרו המסיים, סיפקו השניים רגעים פסטיבליים מרגשים.

מכאן ליצירות שעל השמעתן הוחלט אתמול ואולי שלשום. גדעון קרמר אוהב מאוד את נגן כלי ההקשה אנדריי פושקרב, אתמול הוא פרגן לו ראשית כל "טעימות". קטע קצרצר, הנושא ומזור וריאציות קצר מתוך "המנחה המוזיקלית" נוגן בעיקר על הוויבראפון ותפקד כמתאבן מוצלח.

באך נשאר איתנו ליצירה הבאה, הפעם כמסמן, כמעורר מחשבה. מחשבתה של המלחינה סופיה גובאידולינה ששיחקה עם המשמעות הצלילית של אותיות שמו של BACH הצלילים סי, דו לה. שם היצירה "הרהורים על הנושא B-A-C-H" ואלה היו רמזים מופנים, שאט אט נבנו למשפט דמוי באך הרב-קולי, אבל שבו למחוזות הפירוק של המאה העשרים של המלחינה הרוסייה. חרף ההיכרות עם היצירה, שהובילו קרמר ושלושה מחברי ההרכבים שלו נותר אחריה טעם של מתי יתחיל הקונצרט?

שני קטעים לרביעיית מיתרים של שוסטקוביץ` הצעיר אלגיה ופולקה הקפיצו את הקהל. בייחוד הפולקה, המוכרת, שנצבטת באצבעות הנגנים יותר מאשר מנוגנת בקשת. הקהל הרגיש כבר בטוח יותר. עם ביטחון כזה אפשר למתוח את היריעה עוד ואז שב לבמה אנדרי פושקרוב ובנגינה מעולה על הוויברפון, העביר את באך הקשיש למחוזות הג`אז והבלוז, באך שכידוע כבר הספיק לבקר שם לא הרגיש זר. הקהל ,הרגיל לקלאסי מצא את עצמו נמשך לפינה אחרת אבל לא הפגין, קיבל את הדין ואפילו נהנה.

מכאן לפיאצולה הדרך כבר קצרה. קרמר שהיה אחד האמנים ה"קלאסיים" שהקליט את פיאצולה בהרכב קאמרי קלאסי, שיתף כאן את מיודענו הנקשן פושקרב ואת הפסנתרן קיריל גרשטיין. ככל שנשמעו המילונגות דומות למקצב הטנגו המוכר, הלכנו ונסחפנו, ואז קרמר החליט להביא ולו לשנייה אחת את באך לבואנוס איירס. כאן נסגרו המתאבנים, או המנות הראשונות המתוקות.

על שוסטקוביץ` כבר דיברנו ומה שנותר הם חברי רביעיית כרמל שניגנו רביעייה אופ` 41 מס` 3 של שומן בביצוע שידע מעלות ומורדות. אצל שומן דווקא מתבקש לחזק את הצד הנשי שבו, ומרביעייה שבה רוב מוחלט של 75% הוא של בנות המין היפה, ציפיתי למידה גדולה יותר של נשמה בפרקים האיטיים, אבל מה לעשות - דווקא בפרקים המהירים יותר והדרמטיים יותר הצליח להם יותר!

ערב קליל הרבה ניצוצות, פחות עומק בפסטיבל שרובו עוד לפנינו.


לפרטים נוספים


04/09/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע