סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן ברי סחרוף בהופעה - לגמרי כאן
 

 
 
האנרגיות והכוח הבימתי של סחרוף הופכים גם את השירים החדשים שלו לחברים מהשמעה ראשונה


המון אנרגיות חיוביות
 
דפוסי עבודה מנומנמים של דואר ישראל בחול המועד, או שמא טעמו המשובח של הדוור, מנעו ממני - נכון לכתיבת דברים אלה - את ההתבשמות בניחוחות "אתה נמצא כאן", אלבומו החדש של ברי סחרוף, סולו אולפני ראשון שלו מזה עשור, מאז "האחר" ב-2001.
 
לא שאין לי סבלנות לחכות עוד יום-יומיים (האמת שאין לי. סחרוף בכל זאת), אבל נוכחותו הייתה חיונית להשלמת התמונה ממופע ההשקה שלו, הראשון מבין שניים (השני בחמישי, 28 באפריל), בזאפה שוני שבבנימינה. חיונית אבל לא קריטית. מצד אחד, לפחות שישה שירים ממנו, החדשים כמובן, נכללו במופע. מצד שני, עם האנרגיות והכוח הבימתי של סחרוף, אתה נמצא בעניינים למן הרגע הראשון ועד האחרון, גם מול שירים חדשים. הם חברים מהשמעה ראשונה.
 
וזה אחד הפלאים של ברי סחרוף, זמר ויוצר שמלווה אותנו כבר שלושים שנה בהרכבים ובשיתופי יצירה שונים, ועדיין מעורר סקרנות ורעב, מרתק ומסעיר ומהלך קסם בדרכו הצנועה אך העקבית והעיקשת. ולחשוב על זה שפעם הוא היה סמל לרוק אלטרנטיבי והיום הוא אחד מאושיות סצנת הרוק הישראלית, אם לא הכוכב הגדול ביותר שלה, וזאת מבלי לסטות מילימטר מדרכו ומבלי לאבד גרם מאמינותו. ולא משנה אם סחרוף מקרב את השוליים למרכז או את המרכז לשוליים, היצירה שלו הופכת להיות יותר ויותר משפיעה ומרכזית בחיינו, ובה בעת גם יותר נגישה וקליטה לכולנו.
 
כנראה שזה גם ב"אתה נמצא כאן" האלבום, ולבטח ב"אתה נמצא כאן" המופע, שמתפקד כפתיחה מלהיבה ומעוררת תיאבון לעונה שבפתח. לפחות מבחינתו של ברי, שמסתער על הקיץ ועל עונת ההופעות החדשה עם המופע הגדול ביותר שלו עד כה: הוא, שמונה נגנים, חמישה ריבועי לֵדים, כמעט שלושים שירים והמון אנרגיות חיוביות, ואני לא זוכר מתי ראיתי אותו כה מלא תנופה ותנועה, דינמי, תזזיתי, אפילו רוקד. ברי? רוקר!
 
שורשים, אתניות, גרוב
 
אהבתי את הפתיחה עם "הלוחש במכוניות" שכתבה לו חביבה פדיה, המומחית לפיוט. סחרוף, בגיחה יחידה לעמדת הקלידים, נשמע כהמשך ראוי ומושלם ל"אדומי השפתות" האלבום הקודם שלו, שיתוף הפעולה בינו לבין רע מוכיח על בסיס שירת הפיוט של ר' שלמה אבן גבירול. ההשפעה והקשר כה ברורים - גם בכתיבה הצפופה, גם בשימוש במשפט "פתח לנו שער", גם בהצגת התכלית, מיד על ההתחלה, של זמר הליווי שי צברי, במאוואל חודר קירות בטן - שזה מחמם לב.

   

 
גם ב"זמן של מספרים" השיר השני, גם הוא חדש מ"אתה נמצא כאן", ניכר הרומן עם אבן גבירול בטקסט שכתב עם עמיר לב ובו הפרפראזה "מה הטוב ומה נעים" (כן, זאת החלוקה להברות). חיבור נהדר למקורות עם קצב אתני סוחף, שבא ללמד ולהוכיח שסחרוף אינו יוצר תלוש ממקורותיו ומסביבתו. שהוא חי, מתפתח ומתקדם, עירני ומגיב, ומוביל את היצירה שלו בדרך מופלאה, שחדלה מזמן להפתיע, על הגבול שבין מערב למזרח, במומחיות ובאהבה מעוררות השתאות.
 
ואכן יותר מהכל, המופע "אתה נמצא כאן" כשמו הוא הצהרה מוזיקלית חד-משמעית. השילוב שהוא עושה עם שירת ימי הביניים, הפיוט (אמנם ללא "שלום לך דודי" אך עם "מה לך יחידה") והאתניות ("בום פם" ו"אוחתכ בייבי") הוא פשוט מושלם, תצרף נהדר של עבר והווה, קדים וים. עם עוד, סקסופון וקלרנית, מאוואל וסלסול משלו (כן, יש גם כזה!). ולצליליו הענטוז נעשה הרבה יותר נוח.
 
בכלל, סחרוף - בהפקה מוזיקלית משותפת עם בן הנדלר, שהפיק גם את האלבום - מגביר לא רק חיבור ומשמעות עם עבר ושורשים, ועם אתניות ("מונסון" למשל, נפתח בנסגר בסולו עוד), אלא גם עם גרוב בכלל, עם הקצב, גם עם אלקטרוניקה ותכנותים וגם עם וויז'ואל.
 
הנדלר בבס, ניר מנצור בתופים, אורן לוטנברג וגידי רז בגיטרות חשמליות (האחרון גם אחראי לפעולות המחשב), גרשון וייספירר בעוד ובחצוצרה, אייל תלמודי בקלרנית ובסקסופון (שמככב גם כמעודדת הרשמית של המופע) וצברי בשירה. אליהם מתווסף גם איתמר דוארי, נגן כלי הקשה בכיר, שבעצם צובע מחדש את היצירה הסחרופית, מתבל ומוביל אותה בדרך לרוק'נרול גרובי מקומי וישראלי מובהק, אילוסטרציה מתבקשת לתכנים המפוכחים של השירים ולשירה הדעתנית של ברי.

  

 
מבריח את הגשם
 
לסחרוף מטען להיטים מפואר, ודי אם נציין שבמופע הנוכחי לא נמצא מקום לשלאגרים כמו "עבדים", "באוויר", "נגיעות", "ניצוצות", "רעש לבן", "חם על הירח" ורבים אחרים. ועדיין המופע מציע חוויה שלמה, מקיפה ומאוד מספקת ומהנה.
 
"עיר של קיץ", השלישי בסדר ההשמעה, מעיף את התקרה שאיננה בשוני; "לחץ" מבשר קיץ נפלא; "מונסון" מפתה ומקרב את העננים; "מה לך יחידה"; " רוח חדשה" מהאלבום עם רע מוכיח שנשמע כממשיך של מאיר אריאל ומבשר את אבן גבירול ואולי להיפך, תלוי בנקודת המבט; "נחמה" מהאלבום החדש, לחן שנכתב עם  הנדלר, מדבר בשבחי אופטימיות שנובעת מתוך כאב ("האמת מן הארץ היא צומחת/ ואם צריך אז אצעק עד / שתאמיני גם את שיהיה טוב") ולכן מעורר ספק אם הוא על אהובה או על מדינה; "אמונה עיוורת" שבעקבותיו אמור לתת את התשובה.
 
סחרוף ממעט לדבר בין השירים. מציג רק את החדשים וגם אז בשיא התמצות. כמו את "כלום זה לא סתם", שיר נוסף שנכתב עם עמיר לב, שיר של אהבה וכמיהה וזוגיות אמיצה או לא; "העין", שיתוף פעולה עם דן תורן מ"אתה נמצא כאן"("רק רציתי ללכת לישון/ להיפרד מעודף היומיום / קשה למצוא מנוחה/ כשהעין נשארת פקוחה"), מזכיר שהשימוש במלה "עין" שכיח בשירים של סחרוף וכאן אפשר לקבל אותו גם כפשוטו, כביקורת חברתית על הנוכחות הטלוויזיונית סטייל האח הגדול בחיינו. בכל מיקרה השיר הוא כבר להיט הופעה.
 
הגשם, שהחל כטפטוף משעשע ב"נחמה", מתעצם. גם המופע. "בסוף של יום" הוותיק מספק דו קרב וירטואוזי בין גיטרה חשמלית לכלי נשיפה; "ככה זה" מסתיים באורגיה של אדרנלין ונשיפה; הבלדה "העולם האמיתי", עוד דוגמה לשיתוף הפעולה עם רמי פורטיס שמאפיין את החלק המרכזי של המופע, מרשימה עם אנחה כפולה במהלכה; ו"בשבילך" הוא שיא של מינימליזם ויופי, כשרק ברי (בגיטרה חשמלית), דוארי ושני הנשפנים על הבמה.
 
כמתבקש, "אבק בנעליים" מבריח סופית את הגשם; מפנה מקום לשיר חדש נוסף "בארץ הפלאות'', שגם הוא נכתב עם דן תורן - ספק אמירה פוליטית, ספק נבואה על עתיד המוזיקה המקומית ("ונדמה שמישהו הבטיח/ שהבא בתור הוא אמיתי"), ואולי העיבוד - הפתיח אלקטרוני-מתוכנת אבל מוטיב מזרחי כבד בנגינה - מרמז משהו?; ברי עם גיטרה אקוסטית מוביל מעמד מרהיב של שירה בציבור ומחיאות כפיים מתוזמנות כליווי ל"עוד חוזר הניגון"; "כמה יוסי" זוכה לפתיח גרובי משכר ובלתי מוכר של נשיפה והקשה; ו"בום פם" שנועל את העשרים הראשונים הוא סגיר טבעי, ללא תפרים וללא עקימת אף.

  

ההדרנים הם מן הסתם להיטים גדולים. "מפנה מקום", "יומולדת", "אין קץ לילדות" וכאלה, שחלקו של "עיר מקלט" (של אהוד בנאי) ביניהם תמיד מפליא אותי מחדש: בדרך כלל על אימוץ השיר כאילו היה שלו, שזה כבוד ענק ליוצרו ותעודה לגדלות הנפש של מבצעו, והפעם גם על המזרחיות המודגשת יותר שלו, באמצעות אחוות הגבריות והשירה הרמונית המשותפת של ברי עם הנגנים. רק העיתוי היה מפוספס משהו, שכן הגשם פסק "לפני שהטפטוף ייהפך למבול..."
 
ואם לא השתכנעתם שהמופע החדש של ברי סחרוף הוא אירוע חובה, אולי "אתה נמצא כאן" האלבום יעשה לכם את זה. אני משתוקק לשמוע אותו. עם דואר ישראל ובלעדיו.
 
ברי סחרוף. אתה נמצא כאן. זאפה שוני בנימינה. חמישי 21 באפריל 2011


למועדי מופעים >

26/04/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. Perfect
Shai , Lv (26/04/2011)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע