סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן תופעת דופלר בהופעה
 

 
 
ברוך פרידלנד מציין 20 שנה לאלבום וללהיט "ליפול על גן עדן" בהופעה שהולכת וצוברת תאוצה


להקה של איש אחד

נתחיל בפרשנות לעובדות: "תופעת דופלר" היא להקה של איש אחד, הסולן והיוצר ברוך פרידלנד. כך שהיא לא בדיוק להקה, אבל לך תופיע עם השם הלא מסחרי ברוך פרידלנדר, כשאפשר להמיר אותו בשם רב משמעות כמו "תופעת דופלר" ועוד ללוות אותו בצללית של עטלף פרוס כנפיים.

בכ-30 שנות קיומה עברו בהקלטות האולפן (שהניבו שלושה אלבומים) ובהופעות הבמה (המועטות יחסית) לא מעט נגנים בעלי שם, בהם אריה וולניץ, אדי גרינברג, עמוס פרידמן, אייל קצב, ירון ניסימוב, דורון רפאלי, דודי רוזנטל, שוקי לימוני, אורן בלבן, גדי בן אלישע וגם ירמי קפלן ואבי בללי.

למעשה, למן האלבום השני, "מחליף צבעים" ב-1995, דופלר היא גם הלהקה של תמי כספי-אשל, נגנית הפסנתר וזמרת. מלבדה, כל שאר הנגנים עברו בלהקה מבלי להשאיר חותם בצליל ושריטה בצבע של ההרכב, וכך בעצם אין לתופעת דופלר סאונד משלה, מלבד השירה והשירים של פרידלנד.

הסאונד משתנה אד-הוק בהתאם לנגנים שמשרתים את ההרכב, ובסיבוב הנוכחי עושים זאת איתן פויזנר בבס, ובעיקר רונן זל המקצוען בגיטרות, חשמלית ואקוסטית, וירמי קפלן בתופים. כן, ירמי קפלן, מתופף מנוסה, חבר נאמן ולשעבר גם בן משפחה של פרידלנד, שאשתו מנישואיו הראשונים היא אחותו של קפלן (וייאמר לזכות ירמי: הוא תופף בעוצמה, ביושרה ובמסירות, ולגמרי ללא אגו. הוא דחה בתוקף כל ניסיון להבליט אותו ולא איפשר לרגע אחד להתמקד בו. בהחלט ראוי לציון).

פרידלנד, עוד פרשנות, מאוהב בתיוגים. לא רק שם הלהקה, סמלה, או הלוגו של הלייבל הפרטי שלו (זיקידיסק) בו הוא מפיק עצמאית את אלבומיו, אלא גם בהגדרה "רוק פואטי" כמתארת את היצירה המוזיקלית של תופעת דופלר.

הגדרה זו (שנובעת מן הסתם מהשוואות לג'נסיס וללהקות רוק מתקדם וציורי אחרות משנות השבעים) היא הודאה שהמוזיקה של פרידלנדר היא יותר פופ מאשר רוק, וגם אם זל וקפלן המיומנים והמתורגלים מצליחים להעניק לאקט הבימתי שלו קצוות משוננים ואנרגטיים של רוק'נרול, עדיין השירים של פרידלנד הם יותר מדי מלודיים, בלדיסטיים ובעלי אופי שירי (האם זה הפואטי?) קליט (ואפילו קליל) של פופ.

פופ גם מפני שפרידלנד לא מנגן באף כלי. לא שזה קריטי שסולן הרכב רוק יהיה גם נגן, אבל כאחד שאופי השירה שלו, המאוד מדויקת ונעימה, לא מייצר דיאלוג, סיפור ודרמה רוקיים, אין מנוס אלא להסכים שהוא לא רוקר. ויעידו גם יצירותיו הפופיות בעבור זמרים ומבצעים אחרים, כמו גלי עטרי, אילנית, אורנה ומשה דץ, דפנה דקל, דורון מזר ואפילו אדם והרידינג ג'.



תופעת דופלר (תמונת יח"צ)

תוסיפו לכך את הלוק המאוד נקי וסולידי שלו, משקפי ראייה עבות מסגרת וחולצה לבנה ארוכת שרוולים ומכופתרת, ואת התנהלותו הבימתית החנונית משהו, החפה מגינוני סטאריזם והמנוגדת לכל סטריאוטיפ של סולן להקה, ותוכלו להסכים עמי שהדבר האחרון שתופעת דופלר של ברוך פרידלנדר מייצגת הוא רוק'נרול.

ושום דבר מהכתוב לעיל נועד לגמד או לפחת מערכו ומיכולותיו של פרידלנד כיוצר וכמבצע. נהפוך הוא. אני לא מזלזל בכישורי השירה שלו. עובדה היא שהוא חי ומתפרנס יפה ממוזיקה. אולי לא ממכירה היסטרית של אלבומים ("ליפול על גן עדן" מ-93' היה דווקא סיפור הצלחה נאה,  אבל לא כך "מחליף צבעים" מ-95' ו" לאן נעלם ברוך פרידלנד?" מ-98') ולא מהכנסות מסיבובי הופעות אינסופיים, אבל הוא "מכסה" בהצלחה להיטים ומבצעים ידועים לפרסומות מסחריות, ורותם את היצירתיות שלו ככותב וכמבצע בשירות הרדיו וטלוויזיה גם ביצירות מוזיקליות ייעודיות ומוזמנות.

הגיחה הנוכחית של "תופעת דופלר" מציינת 20 שנה לאלבום וללהיט "ליפול על גן עדן", שיר שבשעתו הצליח להביס בסיכומי השנה את "עכשיו מעונן" של אביב גפן, והיה - אם לא המנון לפחות שיר פולחן דכאוני משהו וגם "הואשם" בעידוד להתאבדות. הזדמנות לבצע קלאסיקות וגם שירים חדשים, שישולבו באלבום האולפן הרביעי של "הלהקה".

שירים יפים עד נהדרים
 
ההופעה נפתחה עם הגרעין הוותיק של דופלר ושני עמודי התווך של התופעה, פרידלנד וכספי-אשל, בגרסה האינטימית של "מקיץ אל החלום", הלהיט הגדול שכתב לגלי עטרי, ושולב ב"מחליף צבעים". הוא בשירה, היא בפסנתר.


ברוך פרידלנד (תמונת יח"צ)

ב"בשבילך", שכתב וביצע בניסיון של ערוץ 2 לחדש את פסטיבל הזמר והפזמון ב-2001, מצטרפים שאר חברי ההרכב לסיבוב זה. וההמשך הוא "מאבק" מתמיד ונמשך בין השירה הפופית-"פואטית", הרכה בדרך כלל, המעוגלת והנקייה מחספוסים ומסממנים רוקיים, לבין הליווי החשמלי, כמעט חסר הפשרות של פויזנר, זל וקפלן. כשכספי-אשל הנאמנה, שנוטלת חלק פעיל בשירה, היא עזר כנגדו בריכוך המבע ובריחוקו מהסאונד הרוקי.

כמתבקש מן המעמד, אך גם מאיכות היצירה, לאלבום הבכורה נציגות בכירה במופע - שישה שירים.  בדברי ההקדמה ל"וביום האחרון ההוא" הוא מצטט הגדרה של "שיר רוק תנ"כי" מביקורת של אחד, עמוס אורן. האזכור מפתיע אותי ומעורר גיחוך בקרב  הצופים בבר המוזיקה של תמונע. ולמרות שהוא מאתגר את זכרוני אני יכול להבין מניין נובעת ההשוואה של עמוס אורן ההוא. בהחלט שיר יפה.

"לראות את הפנים", הוא דואט ראשון מבין חמישה עם האורחת של פרידלנדר טל גורדון. שני הבתים הראשונים, רק היא וכספי-אשל בפסנתר, הם טוויסט מרענן ללהיט שהקדים בשבע שנים את האלבום. גם הביצוע לשיר הנושא של האלבום הראשון, שחתוחם את המופע, מרשים.


טל גורדון (צילום: דנית סיגלר)


את "מחליף צבעים" מייצגים גם "אבל האמת היא" ו"אלוהים", שנועל כהדרן, אחד הבודדים שמקבל מטען ועוצמה של להקה. ומן השלישי הוא בוחר להשמיע את "האיש שהייתי אני" ו"כל אחד", פינג-פונג מושלם בינו לבין גורדון, ואולי הפעם הראשונה בערב (שיר 13 מבין 17!) שלהתרחשות הבימתית יש צורה ואַפּיל של הרכב רוק.

את האלבום שבדרך מבשרים "במות אבי" המרגש, שנשמע ונראה כמו תפילה, יצירה ליטורגית, כשסלסולי השירה של פרידלנד רק מעצימים את תחושת הפולחן, ו"הסולם" שמתכתב עם מוטיבים מרפרטואר העבר של ההרכב (מישהו אמר התאבדות?). דווקא "עורי", הסינגל הראשון מן האלבום החדש נפקד מרפרטואר המופע.

בסך הכל 14 שירים שלו. משלימים את המופע עוד שלושה שירים של גורדון: "הכעס" שכתבה עם אמיר צורף לרוקפור והפך כבר לסטנדרט רוק ישראלי; "סיפור שלא נגמר" שנכתב עם רמי פורטיס; ו"כמו שיורד גשם" הנפלא גם כדואט משותף. ועל חלקה של גורדון אפשר רק להגיד שהיא ייצבה את המופע, טענה אותו בכוח וברגש והרימה אותו לגובה. והיא בכלל היתה חולה...

מה שהתחיל בהיסוס כלשהו, התגבש, התחדד והתמצק, והסתיים בקול ענות גבורה. באמת שירים יפים עד נהדרים. פרידלנד יודע לכתוב וגם יודע לשיר. אולי זה לא מסתדר עם המראה שלו, אבל בדיעבד כיף, אפילו תענוג, להקשיב לו.

רק דבר אחד התקשיתי להבין ולקבל: איך, כיוצרם של השירים, מרשה לעצמו פרידלנד להשתמש בדפי מילים. צריך היה לדעת אותם על פה, לא כן? גם את החדשים.

תופעת דופלר בהופעה. תיאטרון תמונע תל אביב. ליל שבת 7 בספטמבר 2012.


למועדי מופעים >

09/09/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (3 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
3. ברוך- זמר מעולה, יוצר ענק.
מירב , קרית אונו (10/09/2012)
2. הבסיסט זה איתן פויזנר
אלון , תל אביב (10/09/2012)
1. אכן מוכשר ממוכשר
א.ד.קפלן , תל אביבים (09/09/2012)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע