סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן שלום חנוך והאורקסטרה: שאפו
 

 
 
העיבודים שהעצימו את תחושת הבלוז ובה בעת טענו את השירים באנרגיות רוקנרוליות, היו עשירים, נוצצים, ביג בנד'יים כהלכתם, וגם הצליחו לחפות - אם לא להעלים - את שיני הזמן, פגמי השירה והנסיגה בקולו של שלום. אך מכיון שהעניין הוא לא שלום והשירה שלו, אלא השירים, ויותר מהם העיבודים הפנטסטיים, זה עדיין ערב מומלץ, שמהווה עוד פרק חשוב בדרך המוזיקלית המרתקת של אחד האמנים החתרניים ברוק המיינסטרימי בישראל."
הקלאסיקות הפחות מושמעות של חנוך זכו לעיבודים ותזמורים נפלאים של כוכבת הערב האמיתית: האורקסטרה


הפקה מוזיקלית מבריקה
 
הכותרת היא שלום חנוך והאורקסטרה, אבל האחרונה - המוכרת יותר כאורקסטרה של אבי לייבוביץ' - היתה הגיבורה האמיתית של "ערב אחד בהיכל", כותרת המשנה של המופע. ההפקה המוזיקלית המבריקה, העיבודים המפתיעים, התזמורים המשובחים והנגינה למופת שהיא הציעה, היו לב העניין והצידוק המרכזי לקיומו.

אי לכך ראוי, לדעתי, להתחיל מהקרדיטים, מאזכור שמותיהם של השותפים הנכבדים והחשובים יותר לטעמי: יאיר סלוצקי, ירון אוזנה ואבי ליבוביץ' בטרומבונים, ארתור קרסנובייב ואסא קוק בחצוצרות, אלון פרבר, טל ורון, יהונתן כהן ויובל טבצ'ניק בסקסופונים, תומר בר בקלידים ופסנתר, מיקי ורשאי בבס וקונטרבס, רון אלמוג בתופים. כבוד. יוסי פיין, נגן בס בדרך כלל, ניגן בגיטרה חשמלית, כ"נציגו" של שלום חנוך וכמנהל המוזיקלי של המופע, שבכורתו התקיימה לפני שישה חודשים כמעט, בפסטיבל הג'אז הקייצי של אילת.

פיין הוא גם אחד מהמעבדים המופלאים שרקחו את המצע המוזיקלי המרגש, המלהיב והמסעיר ל-14 משיריו של חנוך, ולעוד ארבע יצירות - שתיים של יוני רכטר ושתיים של האורקסטרה עצמה, וגם את שמותיהם ראוי להקדים ולציין: יונתן אלבלק, רון אלמוג, תומר בר, אייל וילנר, אמיר לקנר ויאיר סלוצקי. רובם ככולם חברי האורקסטרה בהווה ובעבר. שאפו.

שלום חנוך בהיכל התרבות צ ליאור כתר.JPG
שלום חנוך והאורקסטרה של אבי לייבוביץ' בהיכל התרבות בתל אביב (צילום: ליאור כתר)

 
בחירה מאתגרת
 
כאמור, המופע הוזמן על ידי פסטיבל הג'אז האילתי. השירים, לא דווקא חדשים, גם לא ה-להיטים, יותר קלאסיקות, של חנוך, בלבוש שונה וחדש לגמרי, בביצוע ובהוצאה לפועל של אחת מתזמורות הג'אז המובילות והמשפיעות בארץ. האורקסטרה, אחת העסוקות והיציבות בסוגה, הוקמה בראשית המילניום בידי ליבוביץ', חתן פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים משנת 2005, נגן, מעבד ומפיק מוזיקלי, שמנהל דיאלוג עקבי ומתמיד עם הפופ והרוק המקומיים (למן מארינה מקסימיליאן ודין דין אביב, דרך הדג נחש וחווה אלברשטיין ועד השובבים ושם טוב לוי).

לחדשים ביניהם, "המלצה ליומית" ו"ערב ערב" מהאלבום בשם זה (97'), מלאו כבר 20 שנים. ללמדכם על הגישה, על הרעיון שמאחורי, ואולי גם על היצירה המאוחרת יותר של חנוך. בכל מקרה, נכללים במופע (או שמא קונצרט?) שירים מתקופת העבודה עם אריק איינשטיין - למן "לילה", השיר הראשון שכתב והלחין חנוך, כבר בשנות העשרה שלו, והשתלב ב"מזל גדי" (68'), דרך "למה לי לקחת ללב" ו"אני שר" מ"שבלול" (70') ועד "תפסתי ראש על הבר" שביצעו בהופעתם המשותפת בשלהי שנות ה-70.

שלום חנוך צילום יובל אראל1.JPG
שלום חנוך (צילום: יובל אראל)


יש גם שירים מ"אדם בתוך עצמו" (77'), אלבום הסולו הראשון (לאחר "תמוז"), כ"טיול ביפו", "עיר זרה" ו"היה כדאי"; "רומן אמיתי" ו"זה רק געגוע", נציגים מ"חתונה לבנה" פורץ הדרך (81'); שיר הנושא מ"בגלגול הזה" (91'), שנעל את המופע בסוג של אמירה אופטימית, ועוד שניים שנכנסו לדיסקוגרפיה החנוכית אחרי שהסתובבו "חופשי" - "שיר ללא שם" (מ-1980), שאתו פתח (אחרי "Moaning", הפרולוג של האורקסטרה) ו"היה כדאי", אחד ממצהילי הפנים הקצביים הספורים בקונצרט.

לא שירים ששלום שר על בסיס קבוע. דווקא היותר אפיים, היותר סיפוריים ברפרטואר שלו (כמו "טיול ליפו", "עיר זרה", "המלצה ליומית", "תפסתי ראש על הבר" כמובן). דומה שהבחירה בהם נועדה לאתגר אותם ולהעמיד את הזמן שעבר במבחן הג'אז, אם בניסיון לסמן אותם כסטנדרטים, אם כדי לבדוק את משקלם הסגולי, את החותם האמנותי ואת המשקע האיכותי שהם מותירים. 

   

  
צליל אנושי ומלא רגש
 
לצד ניסיונות בודדים לנענע את העצמות ולהרקיד את האיברים, כמו ב"היה כדאי" (בגוון לטיני, קובני אפילו), "בואי לרקוד" (בעיבוד גרובי מסחרר, עם פסנתר מצד אחד ותופים מצד שני) ו"אני שר" הוותיק, התאפיינה הבחירה גם באפלולית מלנכולית-נוסטלגית שהיתה נסוכה בה. "לילה" (נוגה וכואב), "ערב ערב" (עמוק, כבד ומודגש), "זה רק געגוע" או "שיר ללא שם". מבלי להתחשב במינון, זה הפילטר הנכון, המושלם, להעביר דרכו את הרית'ם אנד בלוז של שלום חנוך.

רי'תם סקשן זה הבסיס. פסנתר נהדר בידיו של תומר בר המבריק, זה בונוס. אבל תשעה כלי נשיפה (!) הם הלחם והחמאה. אין כמותם לאייר רית'ם אנד בלוז. מצד אחד, לחטיבת הסקסופונים (וגם קצת לחליל, בפיו של יהונתן כהן) יש צליל אנושי, מלא רגש, שצובע בעצב ומלנכוליה את הבלוז ("תפסתי ראש על הבר" האולטימטיבי, או ב"עיר זרה" המופנם והמינורי, שיוצא ארומטי ויפה יותר מכל מה שהיכרנו, גם הודות לסיוע מסולו חצוצרה מרהיב של קרסונבייב).

מצד שני, המחלקה שמנגד, הכוללת שלושה טרומבונים נרגנים ושתי חצוצרות עצבניות, תומכת היטב - בתקיפות, בדרמטיות ואף בפומפוזיות שלה - את הרית'ם, מעניקה משנה תוקף לקצב (כמו בפאנפייר הכוח והעוצמה שליווה את "רומן אמיתי").

שלום חנוך גידי גוב צילום ליאור כתר1.JPG
שלום חנוך וגידי גוב (צילום: ליאור כתר)

 
חזק ומרשים, מלהיב וסוחף
 
העיבודים שהעצימו את תחושת הבלוז ובה בעת טענו את השירים באנרגיות רוקנרוליות, היו עשירים, נוצצים, ביג בנד'יים כהלכתם, וגם הצליחו לחפות - אם לא להעלים - את שיני הזמן, פגמי השירה והנסיגה בקולו של שלום (וגם בזה של אורחו, גידי גוב, בשני השירים "שלו" - "העיקר זה הרומנטיקה" ו"בלעדייך", ובשחזור הדואטים של אריק - "למה לי לקחת ללב" ו"אני שר"). עצוב. ואולי גם זה בלוז...

זאת ועוד. הבמה מתוקתקת, מעוצבת ביעילות ובניקיון, מופזת בתאורה עשירה ומדויקת. חברי האורקסטרה, כולל יוסי פיין, לבושים בחליפות, בחולצות מכופתרות ובעניבות, כשוורד אדום נעוץ בכיס הז'קט. רק חנוך מרושל לבוש, בג'ינס ובטי שירט שחורה חסרת הדר ותואר. עזוב אותך מתדמית הסגפן. לא נורא אם תשים עליך חולצה מכופרת לשם שינוי, לפחות לשם חגיגיות המעמד.

שלום חנוך גידי גוב צילום יובל אראל.JPG
שלום חנוך וגידי גוב (צילום: יובל אראל)


אך מכיון שהעניין הוא לא שלום והשירה שלו, אלא השירים, ויותר מהם העיבודים הפנטסטיים (למרבה הצער, ההיתר לצילומי ווידאו היה סלקטיבי, ולכן נבצר מאיתנו לצרף קטעי וידאו להדגמת יופיים. המרשימים שבהם היו "עיר זרה", "לילה", "ערב ערב" ו..."למה לי לקחת ללב", ללא קשר לאיכות השירה בהם) זה עדיין ערב מומלץ (לקראת הופעות האביב שנוספו, בשוני ובעומר), חזק ומרשים, מלהיב וסוחף. מהווה עוד פרק חשוב בדרך המוזיקלית המרתקת של שלום חנוך, אחד האמנים החתרניים ברוק המיינסטרימי בישראל.

עכשיו, כשיש לו חותמת האורקסטרה ב-CV, זה הזמן להתכונן למפגש הענקים האמיתי, עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית. בהחלט מגיע ליצירה שלו, אתגר מאלף לפילהרמונית (ולמעבדים-מתזמרים מטעמה), וממתק-על בטוח לציבור (באריזת דיסק ודי.וי.די...). אבל, לא רק עם שלום, אלא עם זמרים אורחים, ובשפע.

שלום חנוך צילום ליאור כתר.JPG
שלום חנוך (צילום: ליאור כתר)


ערב אחד בהיכל. שלום חנוך והאורקסטרה. היכל התרבות תל אביב. שלישי 14 בפברואר 2017


למועדי מופעים >

21/02/2017   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. מתי עוד הופעותשל שלום עם האורקסטרה?!?!?!
חוויה בלתי נשכחת , (15/07/2017) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע