סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אביתר בנאי - אור גדול
 

 
 
לאמת היצירתית ולכנות ההבעה של אביתר יש הרבה קונים. האולמות מלאים


מבקיע הגנות
 
"זה כמו לקפוץ מצוק/ ולהתחיל לעוף/ בכוח האמונה/ לקחת נשימה גדולה ולרוץ/ וליפול אל זרועותיו המושטות/ של אב הרחמן". זה האפילוג של אביתר בנאי ב"לילה כיום יאיר", המופע החדש שבא בעקבות אלבומו הרביעי, נושא אותו שם. מלים ושורות שמקפלות הכל. מסכמות את המהפך האמונתי-אמנותי שהשלים בנאי בעשור האחרון.
 
מסע שהחל בהימלאיה עם "שיר טיול" (1999), התייצב על "עומד על נייר" (2005) והתעמק ב"לילה כיום יאיר": לקחת נשימה גדולה, לרוץ, לקפוץ מצוק, להתחיל לעוף בכוח האמונה, וליפול אל זרועותיו של אב הרחמן. ומתברר שלדרך בחזרה לאמונה, לאמת היצירתית ולכנות ההבעה של אביתר יש הרבה קונים. עובדה, אולמות מלאים.
 
וזה לא פשוט כפי שזה מצטייר. מפני שבנאי הוא לא כוכב רוק. הוא ההיפך הגמור. יהודי צנוע, לבוש אפור כהה, חבוש כיפה שחורה וציציות למהדרין משתלשלות למותניו. השבריריות שלו מעוררת רצון לחבק אותו להגן עליו. לטעמי, המופע שלו ארוך ועמוס מדי, אינו מקל על צופים מזדמנים והוא מיוחד לחסידים אדוקים, שלו. כי אביתר לא מסגיר שמות של שירים, הוא מנדב רק אינפורמציה מסביב, וצריך לשלוט  ברפרטואר שלו כדי לזרום אתו. לנוכח עובדות בסיסיות אלה, הקהל הנאמן הוא הפליאה הגדולה: אי אפשר לזלזל בחזרה לשורשים, בחתירה למעמקי האמונה והנשמה. אי אפשר לעבוד על קהל בדברים האלה.
 
השירים - או שמא היצירות - של אביתר בנאי, אינם שלאגרים. אף פעם לא נתכוונו להיות להיטים. כלומר, חלקם נעשו כאלה בכוח המוזיקליות המקורית והמרנינה, הקול הגבוה והמיוחד והשכנוע הפנימי שבשירה. כשאני חושב על זה, הקווים הבולטים שמאפיינים את יצירתו של אביתר בנאי, הם שניים: מצד אחד הלחנים  שלו הם של שירי ילדים. נסו להקשיב למנגינות בעירומן. הן נגינות ונגישות עד כאב. תנו להן הזדמנות הן מתחבבות בנקל, נכנסות חיש ללב פנימה ("אבא", "עד מחר" ו"לילה כיום יאיר" כדוגמאות מצוינות מן האלבום האחרון). מצד שני, באופי ההגשה אלה לא בדיוק שירים. יותר תפילות, ניגוני-בקשה, אפילו פיוטים, שיוצאים מן הנשמה, חודרים לנפש. ביחד, השילוב קטלני, מפורר התנגדות, מבקיע הגנות.
 
אלטרנטיבה מבית
 
אבל יש עוד מרכיב ביצירה האביתרית שהופך אותה למה שהיא: שיתוף הפעולה הקבוע שלו עם חבריו להרכב. מצד אחד נגן הקלידים והפסנתר צח דרורי, שותף לדרך מתחילתה; מצד שני, ובעיקר לטעמי, נגן הגיטרות אמיר צורף, המעבד והמפיק המוזיקלי, ו"בן זוגו לעולם הניגון" - הגדרה שלו - בעשור האחרון.
 
כשאתם אומרים אביתר בנאי, בעצם התכוונתם לישות המוזיקלית שצורף - צנוע ונחבא אל הכלים גם הוא, עם מגע רך להפליא אבל יציב חיוני באותה מידה - הוא חלק בלתי נפרד ממנה, אפילו הדומיננטי בצליל המזוהה של בנאי. וזה כולל גם את המוזיקליות המורכבת והמעמיקה שמשרתת את השירים (בעזרתם הנאמנה והמסורה של רועי שקד בתופים ועודד שכטר בבאס), עוטפת אותם והופכת אותם ליצירות עשירות ומלאכיות. למשל: "את שקט" שמעוטר בנגינת קלידים כנסייתית דמוית עוגב, "אורייתא" שזוכה להפקה מדויקת, זהירה ומזהירה, שהופכת את הביצוע לפנינה, "מנגינה יקרה" שנשמע כג`אז-גוספל יהודי, או "טיפה של אור" שממריאה אל האלוהות אגב נגיעה בפסיכדליה מרומזת.
 
ועוד משהו: בשכונה של המוזיקה הפופולרית הישראלית העכשווית אביתר בנאי הוא אלטרנטיבה מבית. הוא לא פופר בפרוטה. לא עושה-להיטים מוצהר. הוא לא רוקר. השירים שלו שואבים מעולמות נוספים והם רחבי יריעה, השראה ותזמור. יצירות בזעיר אנפין ומעבר לכך. ועוד לא אמרנו מלה על נושאי השירה שלו, הפילוסופיים, שמשלבים לשון קודש ושפת חול, מובאות מן המקורות ותוספות אישיות.
 
אם תרצו הוא גם זמר נשמה מסוג אחר. יהודי יותר מאשר ישראלי. משהו בשירה השבירה והמכמירה שלו מדבר אלינו בנימים לא מודעים, בזרמים תת-הכרתיים. אולי הוא נשמע זמר לילדים, אבל השירים שלו מיועדים לאוזן בוגרת. בחוסר הגשמיות שלהם הם דורשים הקשבה, העמקה, הבנה, איזה בירור עצמי וגם השלמה והפנמה. ועדיין, הבעיה העיקרית כרגע של אביתר בנאי - בעיקר בהופעה, כמעט ולא בהקלטות אולפן - היא בהבעה. השירה שלו אינה נקייה. החיתוך שלו אינו שלם. הטון המתייבב שלו מבליע מלים והברות, והשירה אינה ברורה דיה. עם קצת תשומת לב והשקעה פגם זה ניתן לתיקון בכמה שיעורים לשירה נכונה.
 
חקר הנשמה
 
כמתבקש משמו "לילה כיום יאיר" מציג כמעט את כל שירי תקליטו האחרון. דומני שחוץ מ"ארבעתנו" הנועל את האלבום, כולם כאן. כולל "אותיות פורחות באוויר" היפהפה, אולי היחיד במופע בו אינו "מסתתר" מאחורי כלי נגינה - בין אם גיטרה או פסנתר - ומפגין קמצוץ של פרפורמנס, אגב לולביות של תפילה; וגם שיר ההופעה המיוחד "מחיאות כפיים" שנשמע כמו הרה-מיקס של עצמו, כניגון קרליבכי מואץ.
 
גם "עומד על נייר", האלבום הקודם, מיוצג נאמנה, בשבעה שירים, בהם "פקק תנועה", "תחרות כלבים", "מתנות" ו"הרמח"ל". דווקא "שיר טיול", תחילת המסע לחיפוש העצמי שלו, מקופח, עם שיר אחד בלבד ("מתנות", בולט בזכות שירת הפאלצט הנהדרת שלו), בעוד אלבום הבכורה (1997) מפתיע בנוכחות יפה של חמישה שירים, כולל "שמתי לי פודרה" בתנועה של שמחה (!) ו"כלום לא עצוב" בעיבוד קצבי מואץ (בשלב ההדרנים), ו"יש לי סיכוי" ו"אבות ובנים", שמעידים שגם בתחילת הדרך אפשר למצוא ניצנים ונבטים לחקר הנשמה שערך בהמשך.
 
ביניהם משולבים גם החידושים שלו ל"כשזה עמוק" (קורין אלאל) ו"חתונה לבנה" (שלום חנוך), וגם "משיב הרוח" שהקליט ל"סימנים", משיריו של מירון ח. איזקסון. בסך הכל 25 שירים. המון, אפילו יותר מדי.
 
הבמה צנועה, מרוהטת בפשטות. ללא פודיומים לנגנים. ארציים, בגובה אחד כולם. שלושה עמודי תאורה מספקים תאורה יפה ומדויקת. בדרך כלל אפלולית, אבל כשצריך לאפיין אור גדול (כמו ב"פקק תנועה") הבמה מוצפת מירכתיה באור מסמא עיניים. מתאים למעמד הסיום והנעילה: "שימו לב על הנשמה/ לשם שבו ואחלמה/ ואורה כאור החמה/ ...אודה לאל לבב חוקר/ ברן יחד כוכְבֵי בוקר".
 
אביתר בנאי. לילה כיום יאיר. היכל אמנויות הבמה הרצליה, חמישי, 10 בדצמבר 2009.

למועדי מופעים >

13/12/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (6 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
6. ביקורת מעניינת. מסכים עם שאר התגובות. לגבי הלחנים -
איתמר , מודיעין (11/02/2010)
5. עמוס אורן- מוזיקה זה לא מדע מדוייק אפשר לאהוב וליהנות
פיזיקאי , ירושלים (19/01/2010)
4. הופעה מושלמת, אין שום צורך לקחת שיעורי פיתוח קול
לילי , (19/12/2009)
3. מסכימה לגמרי !
יובל , הרצליה (13/12/2009)
2. 25 שירים ועדיין יוצאים עם טעם של עוד!
גלי , (13/12/2009)
1. איזו הסחפות
אין לי מילים , (13/12/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע