סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2021 פברואר 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
28
ריאיון
 
מאת: טל גורדון "לבית אני חוזרת בחיל ורעד"
 

 
 
"כתבתי לבארי לפני כמה זמן: אתה זוכר את הסרט 'הדוור'? יש שם איזה קטע שבו הדוור, שהוא איש פשוט, אומר למשורר, 'דע לך, המשורר, שברגע שכתבת שיר הוא כבר לא שלך. עכשיו כל אחד יכול להשתמש בו לצרכים הרגשיים שלו', וזה מקום שאני חושבת שיש בו המון עומק ואמת. אני כתבתי, אבל עכשיו הם משמשים אנשים אחרים ליצירה אחרת, ואני מנסה בכל כוחי להיפתח לזה ולשחרר"
אחינועם ניני קופצת לכרמיאל, למחזמר על-פי שיריה שיצר המדריך שלה מימי הפנימייה. שיחה


בשנתו ה-25 יארח לראשונה פסטיבל המחולות בכרמיאל את המוזיקאית אחינועם ניני, שתופיע בערב הפתיחה של הפסטיבל במופע ההוקרה לזוכי פרס ישראל, "אנשים טובים באמצע הדרך".

עבור ניני הפסטיבל הוא גם תפאורה למפגש אישי מרגש, שכן בחצות הלילה היא תעבור להיכל התרבות הכרמיאלי, כאורחת הכבוד ב"קרן אור", מחזמר חדש המבוסס על שיריה, שזוכים כולם לכוריאוגרפיה של בארי אבידן, מדריך נעוריה של ניני בפנימיית בויאר, שאליה הגיעה כשעלתה לארץ לבדה בגיל 16.


מתווכחת עם המלאכים

"הגעתי לארץ כצעירה בת 16, לבד, בלי הורי", מספרת ניני, "וגרתי בפנימיית בויאר בירושלים. תמיד אהבתי לרקוד, ועשיתי בפנימייה אודישן ללהקת ריקודי העם של בית-הספר, שמאוד נחשבה בירושלים, תחת שרביטו של טיפוס אחד בשם בארי אבידן. בארי היה הכוריאוגרף והמנהל של הלהקה, טיפוס מאוד כריזמטי, מאוד נערץ על-ידי בני הנוער. היו לו כמה להקות, אבל אנחנו היינו הלהקה האהובה עליו, והוא עשה לנו ריקודים יפהפיים, שאיתם הגענו גם להופיע, בין השאר, בהולנד.

"אחר-כך סיימתי בית-ספר, הלכתי ללהקה צבאית, ועם בארי נשאר קשר מאוד רופף במשך השנים. הוא המשיך ועשה שם מאוד טוב לעצמו בתחום הכוריאוגרפיה בסטייל הזה של ריקודי העם – הוא בעצמו יוצא להקת כרמון. בכרמיאל הוא זכה בהרבה פרסים, יש לו כמה להקות גדולות, וכל השנים האלה אנחנו עובדים במקביל, הוא עושה את שלו ואני עושה את שלי.

"לפני כמה חודשים הוא ניגש אלי ואמר לי שהוא חולם לעשות איזו הפקת מחול/מחזמר סביב השירים שלי ושל גילי [גיל דור, שותפה של ניני ליצירה]. מאוד התרגשתי מההצעה הזאת ומהרעיון שאני חוזרת לשתף פעולה באופן זה או אחר עם המדריך שלי מהתיכון, וככה הרעיון הזה בעצם נולד".

והתוצאה היא מחזמר שאפשר לשים באותה מגירה עם שמות כמו "מרי לו" או עם המחזמר שמבוסס על שיריו של דני סנדרסון, למשל?

"לפני הכל, מה ששונה כאן זה שהדבר הזה בא קודם כל ממחול ומזמר. גם מתיאטרון, אבל המחול פה הוא במקום הראשון, וזה מה שאולי מפריד בין 'קרן אור' לבין השמות האחרים שציינת. כבר כמה שנים שבארי מופיע בהופעות שלו עם כמה ריקודים שמבוססים על כמה מהשירים שלנו, אבל הפעם הוא ממש נכנס לזה והתחיל לייצר ריקודים למספר משמעותי של שירים, ואז התחיל לשתף פעולה עם הדר גלרון, שכתבה טקסט וקטעי קישור ורקמה את סיפור המסגרת, שהוא סיפור מאוד משעשע".

כרמיאל-ענק01.jpg
פסטיבל כרמיאל (יח"צ)

שמספר על...


"זה סיפור שפונה לחבר'ה צעירים, אז הכל הוא בשפת ה-uploads וה-downloads. הרעיון הוא על נשמה שאמורה להתגלגל לכדור הארץ ולא רוצה לעשות את זה, לא נראה לה, היא לא רוצה להיות דאון-לודד... בגדול הנשמה הזאת תפסה כמה וכמה גלגולים לא מוצלחים, והיא מתווכחת עם המלאכים שמנהלים את ה-download system, ותוך כדי הסיפור שלה, שמובא עם הרבה צחוקים ועם טקסט מאוד שנון שנשען במקומות מסוימים גם על המקורות וגם על ענייני התקופה בת זמננו, שזורים השירים שלנו, שהרבה מהם מתארים את הגלגולים של הנשמה הזאת".

כשכל המחולות במחזמר הם בעצם ריקודי עם?

"זה מבוסס על ריקודי עם, אבל בארי הוא אדם מאוד יצירתי ומוכשר ורבגוני – הוא, אגב, מי שעיצב גם את התלבושות – כך שזה התחיל ממקום של ריקודי עם, אבל לוקחים אותם הכי רחוק שהז'אנר הזה יכול להגיע, והתוצאה היא בין ריקודי עם למחול מודרני. כל האווירה של המחזמר היא של המון הומור וקלילות, דברים שלאו דווקא מיוחסים אלי ואל המוזיקה שלי".


אני פשוט עומדת מהצד ונורא שמחה

עד כמה את מעורבת בחלק האמנותי של המחזמר?


"מאוד חשוב לי לציין שאני הייתי כאן ממש משקיפה מהצד. העבודה נעשתה על-ידי בארי והדר, הם היוצרים של הדבר הזה, ואני פשוט עומדת מהצד ונורא שמחה שמישהו בחר לעשות את זה סביב המוזיקה שלי ושל גילי. זה מופע שיש בו רקדנים, שחקנים ושירה, ואחרי הבכורה בכרמיאל, בארי – שהשקיע גם מזמנו וגם מכספו והוא גם המפיק של המופע – ימשיך להריץ אותו, ולי זו הזדמנות נהדרת לחשוב ששירים שלי ושל גילי מהרבה מאוד תקופות יגיעו אולי לאוזניים שאחרת לא היו מגיעים אליהן. אני מאוד שמחה להזדמנות הזאת. זה קונטקסט חדש לשירים ישנים".

בכרמיאל תתארחי גם על במת המופע עצמו?

"בכרמיאל אני אופיע בשיר או שניים סמליים, אבל השירה במחזמר מופקדת בידי זמרת צעירה וזמר, ושיר אחד אפילו שרה הבת של בארי, שגם היא זמרת נורא מוכשרת. נורא נחמד לראות שהשירים נלקחים ממני, שזה לא על כתפי.

"אני אתחיל את הערב במופע הפתיחה של הפסטיבל עם שני שירים, 'שיר משמר', שאני עושה בביצוע מאוד מינימליסטי של גיטרה ושירה, ו'קרן אור', שילווה בריקוד של בארי, ואז אני אעבור לבמת היכל התרבות ל'קרן אור', המחזמר. אני חושבת שאני שרה את שיר הפתיחה והסיום, אני גם אגיד כמה מלים בהתחלה, ויותר מזה, זו תהיה באמת הפעם הראשונה שאני בעצמי אראה את היצירה. אמרתי לך, זו לא יצירה שלי. אני באמת באה כאורחת".

זה יכול להיות מפחיד קצת. ואם לא תתחברי לפרשנות החדשה?

"אני מנסה להיות אופטימית וחיובית, אבל כתבתי לבארי לפני כמה זמן: אתה זוכר את הסרט 'הדוור'? יש שם איזה קטע שבו הדוור, שהוא איש פשוט, אומר למשורר, 'דע לך, המשורר, שברגע שכתבת שיר הוא כבר לא שלך. עכשיו כל אחד יכול להשתמש בו לצרכים הרגשיים שלו', וזה מקום שאני חושבת שיש בו המון עומק ואמת. אני כתבתי, אבל עכשיו הם משמשים אנשים אחרים ליצירה אחרת, ואני מנסה בכל כוחי להיפתח לזה ולשחרר ולכבד ולהיות שמחה שמישהו רוצה להתעסק בחומרים האלה".

אחינועם-ארץ-שיר-עטיפה.jpg
אחינועם ניני (יח"צ)

להביא את הארוס להורים

במחזמר תמצאו שירים הנפרשים על פני תקופה מוזיקלית ארוכת שנים, מאלבומה הראשון של ניני ועד לאחרון, ביניהם "פרנויה", "קרן אור", "בואי כלה", "החיים יפים", "ניני קאנג'י", "מריונטות", ועד "אריָה בלול תרנגולות", מתוך האלבום שלה ושל דור, "ארץ, שיר", שיצא בשנה שעברה.

עם כל ההצלחה בעולם, ועד כמה שזו קלישאה, יש משהו מרגש יותר לקבל הכרה מהסוג הזה ב"בית"?

"בבית זה הכי מרגש, זה משהו אחר. זה כמו להביא את הארוס שלך להורים... זה מאוד מאוד חשוב, התהודה החיובית והאהבה בבית, ושם כמובן הביקורת היא הכי חדה והכי חריפה, אבל זה גם דבר שהוא ראוי ונכון ככל הנראה. אני חושבת שכל אמן חווה את זה בטריטוריה הביתית שלו. כאן, כשאתה בא בתור אורח, זה מין אורח כבוד כזה. זה משהו אחר. כיף לי לקבל הערכה וחיבוק וכבוד בעולם, אבל לבית אני חוזרת בחיל ורעד".

איכשהו, כמי שזוכרת אותך מהשירות הדי משותף בצבא, את מחוברת אצלי בראש עם מחול ועם משחק הרבה יותר ממה שבא לידי ביטוי בקריירה הפומבית שלך.


"אני רוקדת בהופעות שלי, למרות שמדונה אני לא, אבל כן היה לי מופע בינלאומי שרצתי איתו המון לפני שנה וחצי, שבו רקדתי די הרבה, ריקודים תימניים מקוריים לשירים חדשים".

ומשחק?

"עוד לא נגעתי בזה, חוץ מדברים מאוד מינוריים. שיחקתי תפקיד בסרט שעדיין לא יצא, אבל זה משהו קטן. אני קצת מהססת להיכנס לדבר הזה".

מוזר לחבר אלייך את המלה "מהססת". תמיד נהניתי לראות כמה בקלות את קופצת למים.

"אני מחכה להצעה. באמת. מחכה להצעה מרגשת. מישהו שיגיד לי, 'אני מאמין בך. למרות שלא למדת משחק ולא שיחקת אף פעם, אני מאמין בך ואני מהמר עלייך'. אני מחכה לבמאי הזה או לתסריטאי הזה. אני לא יכולה לדחוף את עצמי לסיטואציה משחקית. אני מוזיקאית. אבל אם אני אמצא מישהו לרוץ איתו, מה שנקרא, אני מאוד אשמח
לרוץ".


המופע "אנשים טובים באמצע הדרך" ייערך ביום שלישי, 7 באוגוסט 2012, ב-21:30, באמפיתיאטרון כרמיאל. המופע "קרן אור" ייערך באותו היום, ב-23.55, בהיכל התרבות, כרמיאל. לפרטים: 04-9881111.

למועדי מופעים >

24/07/2012   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע