סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן "אני מנסה להביא את הטובים ביותר"
 

 
 
אילן רכטמן מנהל תכניות המוזיקה במוזיאון ת"א יארגן גם בייביסטר אם צריך, העיקר שאמנים מהשורה הראשונה יבואו להתארח בסדרות המוזיאון


לוויולן יש משפחה בחולון

בשבת הקרובה תיפתח עונת הקונצרטים הקאמריים במוזיאון תל אביב לאמנות. נפגשנו עם מנהל תכניות המוזיקה במוזיאון תל אביב, אילן רכטמן
 
בקונצרט הראשון רביעיית "אביב" תנגן  רביעיות של מנדלסון ושל שוסטקוביץ' ושישייה של צ'ייקובסקי כשאל הרביעייה מצטרפים שני אמנים ישראלים: הוויולנית שולי ווטרמן והצ'לן גבריאל ליפקינד.  בהמשך הסדרה תתארח רביעיית בלצ'אה הנודעת.

"אחרי רביעיית בלצ'אה (Belcea) חיזרתי המון זמן. זו רביעייה מדהימה ואני מזמן רוצה שהם יבואו לכאן. נכון שהם היו בישראל לפני כעשור אבל מאז קרו דברים," מספר אילן רכטמן .
 
 "הייתי בווינה לפני שנה ניסיתי לשמוע אותם. הם הופיעו בקונצרט-האוס (אולם מאוד גדול) של העיר וניגנו את כל הרביעיות לכלי קשת של בטהובן. לא היו כרטיסים! הגעתי ללונדון וראיתי שהם מופיעים באולם 'ויגמור' אמרו לי שהכרטיסים נחטפו שנה מראש.
 
"הייתי מאושר שסופסוף הם הסכימו לבוא לכאן. אתה יכול לתאר לעצמך שזה לא פשוט כלל וכלל. אין כאן כמובן אפשרות להגמשה ולשינוי מבחינת תאריך, מחליטים מראש ואין שינוי אחר כך. על התכנית הם מחליטים ואין אפשרות לשנות".
 
וכמובן ישנו עניין קטן, השכר?
 
"כמובן, מה שלא נציע להם בישראל זה תמיד יהיה חלקיק או פחות מחלקיק ממה שהם רגילים לקבל באירופה."
 
אז למה הם הסכימו לבוא לכאן?
 
"סיבה ראשונה לוויולן יש משפחה בחולון והוא לחץ על חבריו לבוא לישראל, למרות השכר הנמוך. הכנרת הראשונה הרומניה-צוענייה מגיעה לכאן עם בת קטנה ועם תינוק, הבטחתי לה אכסון משפחתי הולם וגם "בייביסיטר" צמודה לכל השהות בישראל. זאת בנוסף לשכר. בנוסף לתנאים הצלחתי לתת להם משהו שבחו"ל הם לא זוכים לו, בטח לא בסדרת הופעות קאמריות". 
 
כלומר?
 
הם מופיעים פעמיים בסדרות הרגילות במוזיאון ובהופעה אחת בירושלים בתכנית שכוללת רביעיות לכלי קשת של מוצרט, בטהובן ובריטן. הצלחתי לשלב אותם בסדרת "סולנים בסערה" בתקופה שהם פה וכאן עניתי לצפיות, לאתגרים או למטרות שהם מציבים לעצמם.
 
"סולנים בסערה" מארחת קבוצת נגנים או נגנים יחידים מתוך תזמורות בארץ ועל במת המוזיאון נוצר המפגש בינם לבין אורחי הסדרות הקאמרית. בסוף מאי יככבו סולני בלצ'אה בקונצרט עם נגני התזמורת הקאמרית הקיבוצית-נתניה. המנצח יהיה הוויולן של הרביעייה קז'ישטוף חוזלסקי, כשהוא גם מנגן את הסימפוניה קונצ'רטנטה של מוצרט לכינור ולוויולה עם קורינה בלצ'אה. עוד בתכנית קונצ'רטו לשני כינורות של באך והקונצ'רטו המשולש של בטהובן  עם הפסנתרן הישראלי טל חיים סמנון. תכנית אטרקטיבית לקהל ולאמנים".

רביעיית-בלצאה.jpg

רביעיית בלצ'אה, מקור: www.belceaquartet.com

הצ'לו טס במטוס

הזכרת את "סולנים בסערה", מהי המתכונת של הסדרה הזאת?
 
"המתכונת היא לכאורה תזמורתית ולמעשה זו ההזדמנות לשמוע הרכבים גדולים יותר, החל מתשיעייה ועד לתזמורת לא גדולה מאוד. אנחנו מגייסים נגנים מתוך תזמורות. בחירה של נגנים מתזמורת אחת בכל קונצרט, משמעותה התמודדות עם פחות לוחות הופעות של מוזיקאים, כאן החזרות וההופעות נקבעות לפי הרוב. כמעט בכל קונצרט מנגנים נגנים מתזמורת ואליהם מצטרפים סולנים ליצירות של כמה סולנים. הנגנים הם חברי תזמורות אבל מופיעים כאן כנגנים עצמאיים ששם תזמורתם מקשט את הפרסום".
 
נחזור לתכנית המרכזית ולסדרות מופת א ו-ב'. נאלצת לשלוף עוד שפנים מהכובע כדי להביא הרכבים לסדרה?
 
"שפנים לא, אבל מצלצלים כן. להביא רביעיות מארצות הברית זה עניין יקר ביותר, זה מתחיל בטיסות.  צריך מדי פעם להזכיר לעצמנו ובייחוד לקהל שהטסת רביעייה משמעותה חמישה כרטיסים כי הצ'לו תמיד טס במטוס יחד עם הנגן והוא דורש כרטיס. מה שכמובן מייקר את עלות כרטיסים הטיסה. כשמדובר בטיסות טרנס אטלנטיות  העלות בהתאם.
 
אבל ויש אבל, רביעיית אֶשֶר (על שמו של הצייר ההולנדי המפורסם) שמופיעה כאן בחודש הבא, היא מאוד מאוד יקרה. מצאנו תורם אמריקני  שמכסה את הנסיעה. הם מופיעים קודם בלונדון ואז לפחות עלות הטיסה יורדת. אלמלא התורם לא היינו מסוגלים להביא אותם".
 
למה השם אֶשר?
 
"דווקא שם עם הקשר מוזיקלי. הם מתחברים לעניין השילובים  שהוא מוטיב מרכזי בציורים של אשר, שילובים- חיבורים ללא סוף וזה מאוד מתאים לנגנים ברביעייה קאמרית שעוסקים בשילובים מוזיקליים-אקוסטיים לאורך כל הקריירה המשותפת שלהם".

אנשים יבואו להתגורר במוזיאון

מי עוד מגיע מאמריקה?
 
"רביעיית אמרנט, הם כבר היו בארץ ויש להם חבר רביעייה ישראלי, מישה ויטנסון,  והסיוע הכלכלי להם מגיע מהאוניברסיטה שבה הם משמשים כרביעיית הבית. האוניברסיטה הבינלאומית של פלורידה, מממנת חלק מהנסיעות שלהם כחברי סגל אקדמאים.
 
" אחרונה היא הרביעייה האמריקנית שכבר היתה כאן והתאהבה בארץ ומגיעה לביקור ממושך. חברי הרביעייה ישהו כאן כשבועיים ימים..."
 
זה המון זמן במושגי הארחת אמנים...
 
"נכון אבל יש סיבה  לשהות הם ינגנו כאן את כל 17 הרביעיות של בטהובן בשישה קונצרטים!  זו סיבה טובה ואני משוכנע שבחודש יוני 2014 אנשים יבואו 'להתגורר' במוזיאון כדי לשמוע את כל היצירות. 
 
"נכון שזה פינוק לקהל הישראלי. בערים הגדולות בעולם רביעיות כלי קשת מתחרות ביניהן בביצוע כל 17 הרביעיות ויש לקהל הזדמנויות להקשיב, להשוות. הקהל כאן הוכיח דבקות בביצוע בשנה שעברה כשהרביעייה הירושלמית נגנה את 15 הרביעיות של שוסטקוביץ'".

רביעיית-אמריקן-01.jpg
הרביעייה האמריקנית, צילום: יח"צ
 
אם עוסקים במבצע של "כל" הרביעיות אני חייב לקבל הבהרות. בשנה שעברה הרביעייה הופיע בגלריה מספר האנשים הנכנסים לגלריה הוא מצומצם הרבה יותר קטן מ-560 האיש שממלאים את אולם רקנאטי. מה יקרה השנה?
 
"כשיצאנו להרפתקת שוסטקוביץ' לא כל כך ידענו מה יקרה. אחרי שנחטפו כל הכרטיסים, התברר לנו שקהל מכל הארץ נוהר למוזיאון כדי להקשיב. כמובן שהיו מי שהתלוננו על המיקום. (גם אני, ישבתי מאחורי גבו של הוויולן. לא היה נורא -  י.ש.) רק אחרי שנמכרו כל הכרטיסים התברר לנו שיכולנו למכור את אולם רקנאטי פעמיים, כלומר יותר מאלף מאזינים לכל קונצרט. אבל בשלב הזה, חברי הרביעייה כבר לא רצו לעבור לאולם הגדול יותר.
 
"הפעם היתה החלטה מראש של הנהלת המוזיאון. הם קבעו שאת הבטהובן ינגנו באולם הגדול. ההיערכות לגלריות כשמדובר על מספר מאזינים גדול היא מורכבת ויקרה".
 
כלומר לא יהיו יותר קונצרטים בגלריות?
 
"יהיו גם יהיו. אנחנו ממשיכים בקונצרטים בגלריות. זו אחת התרומות הייחודיות של המוזיאון. הקונצרטים נעים בין הגלריות השונות. מעבר לאקוסטיקה, שמסתבר שהיא מאוד מחמיאה לנגנים, יש כאן ממד אינטימי, שמשיב למוזיקה הקאמרית את איכויותיה הבסיסיות ביותר".

סדרת הקונצרטים הקאמריים במוזיאון תל אביב היא הוותיקה ביותר בישראל. היא החלה בשנות ה-30 של המאה שעברה בכתובתו הראשונה של המוזיאון בבית דיזנגוף בשדרות רוטשילד. מאז קמו סדרות נוספות יש בתל אביב ומחוצה לה.  מהי נקודת הבידול של סדרת מוזיאון תל אביב?
 
"אני מאמין בביקוש והיצע חופשיים, אני בעצמי  הולך לסדרות אחרות. בסופו של דבר ההחלטה ללכת לסדרה זו או לסדרה אחרת מורכבת משיקולים של הקהל. אני לא אצהיר כאן מהי בעיני הסדרה הטובה ביותר או מי היה הפחות טוב. לאורך השנים  גם אני עצמי הופעתי בסדרות שונות בישראל, לרבות הסדרה הקאמרית של  הפילהרמונית (שחשוב לציין מתנהלת באולם 'אסיא' באגף החדש של המוזיאון).
 
"לעצם העניין, אני משתדל להביא את ההרכבים הבולטים, שלוש הרביעיות הישראליות: 'הירושלמית', "אביב" ו"אריאל", מופיעות כאן. אנחנו משתדלים ליצור חיבורים  בין הרכבים קיימים כמו הרביעיות לבין אמנים ישראלים, כמובן שבין הישראלים אנחנו כוללים גם את הישראלים שגרים בארצות שונות בעולם ושמחים לבוא ולהופיע בבית ומי כמותם יודע מהם התנאים ומהי התמורה שהם יקבלו.

רביעיית-אריאל-Jesse-Weiner.jpg
רביעיית אריאל, צילום: Jesse Weiner

"אני שמח לפנות למאגר הנגנים הגדול שאיתו עבדתי כאמרגן במשך 17 שנים בניו יורק. מדי פעם אני משכנע גם אמן מן הארץ האחרת בה שהיתי, ברזיל, להגיע לכאן. הבשורה החשובה היא שאני מנסה להביא תמיד את הטובים ביותר".

"כאמן פעיל אני מכיר את הדרישות"
 
אתה חי בשלום עם העובדה שאתה כפסנתרן משתתף בחלק מההופעות גם בנגינה ולעתים גם כמי שמחבר את המוזיקה?  
 
"בהחלט, היותי פסנתרן פעיל רק מיטיבה עם הקונצרטים כאן. נכון שכל מי שניהל את הסדרות לפני לא הופיע,  אבל איש מהמנהלים הקודמים, לא היה מוזיקאי מופיע. אני במקביל לעבודה כאן, ממשיך להופיע בכל העולם כנגן רסיטלים, כחבר בהרכבים קאמריים, כסולן בקונצרטים תזמורתיים וכמורה בכיתות אמן. לצד הופעות באירופה, בארה"ב, בסין וביפן, אופיע השנה לראשונה בתאילנד.
 
"העובדה שאני סוכן של עצמי, גם אינה יוצרת חיכוכים או תחרויות עם סוכנים של אמנים אחרים שמופיעים כאן. היתרון הגדול של היותי אמן פעיל הוא שאני מכיר את הדרישות, את הבקשות ואת הבעיות של האמן האורח. אני יכול להציע את הפתרון ההולם לכל מי שמופיע כאן, כי הייתי שם, בעצם כי אני עדיין שם.
 
"שים לב שאני מופיע בסדרה בתל אביב כמלווה או כשותף בלבד כשאני אלווה את הקונצרטים של הצ'לנית אליסיה ווילרשטיין, אביא אתי ניסיון של הופעה משותפת עם הצ'לן יו יו מא, שהוא אחד הצ'לנים הטובים בעולם אם לא הטוב שבהם. אני לא מופיע כסולן, כך שנוכחותי בהופעות מוצנעת מראש".
 
כשהתחלתָ לנהל את הסדרה בסתיו 2008, ערכת שינוי משמעותי בתרבות הצריכה באולם. ראשית החשכת האולם בזמן הקונצרט, שנית הקרנת סרט וידאו קצר של שיחה עם האמנים במהלך הערב. בשנים הראשונות היו קולות של התנגדות ומחאה

"צריך להשלים את המידע, מה שאנחנו עושים הוא מורכב יותר. למה צריך אור באולם, כדי לקרוא את התכנייה. אנחנו מכינים מראש תכנייה אחת, ספר עבה של כל היצירות שמנוגנות כאן לאורך העונה. מאזינים יכולים לבוא מוכנים לקונצרט ולהתרכז בהקשבה ולהעצים את ההנאה.
 
"שנית, המידע הנחוץ ביותר במהלך הערב כולל את שמות הפרקים ושמות הנגנים, כל המידע הזה מוקרן בגב הבמה בתזמון מדויק שמתאים לנגינה. אם היו מתנגדים בהתחלה, הרי שהיום המצב הוא הפוך. לפני כמה זמן מסיבות טכניות לא יכולנו להפעיל את ציוד ההקרנה, והקהל התמרמר על כך שהקטעים לא היו".
 
הזכרת את האינטימיות שבהופעה בגלריות ואת השימוש שהסדרה עושה בגלריות שונות. האם כמוזיקאי בית המוזיאון לא משתמש בך כמקור לקונצרטים שקשורים נושאית לתערוכה זו או אחרת?
 
"בהחלט משתמש. אלא שעל תערוכות מחליטים לפעמים שלושה-ארבעה חדשים מראש ולכן אנחנו לא מפרסמים את האירועים המוזיקליים האלה בקטלוג השנתי. מה גם שמדי פעם מחליטים על תערוכה ובסופו של דבר היא אינה מתקיימת. למה להסתבך עם פרסומים מטעים?"    

אירועי מוזיקה קאמרית במוזיאון ייפתחו בשבת, 19 באוקטובר 2013 ב-20:30  בקונצרט של רביעיית אביב. אירועי העונה יכללו קונצרטים בסדרות הבאות: הסדרה האקסקלוסיבית בגלריות, מרתון מחזור הרביעיות של בטהובן, סדרת הבארוק, סדרת הווירטואוזים- גדולי הקשתנים בעולם, סדרות מופת א' וב', וסדרת "סולנים בסערה". לפרטים נוספים בטל': 03-6077020.



16/10/2013   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע