סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן בהופעה: מאיה בלזיצמן ומתן אפרת
 

 
 
חבל שלאחד ההרכבים המשובחים והמרתקים שיש למוזיקה הישראלית להציע אין מספיק קהל


לפני קצת יותר משנתיים יצאו מאיה בלזיצמן ומתן אפרת להרפתקה המוזיקלית המשותפת שלהם. אז, בהשקה במוזיאון תל אביב, הם עשו זאת עם גרסאות שלהם ליצירות של אחרים, בעיקר שירים ולהיטים שהפגינו את יכולתה של בלזיצמן גם בשירה.

בשנתיים שעברו הם הספיקו לעבוד ולהרות אלבום ראשון, גם להתאהב ולהתחתן, ומזה כחודשיים הם מריצים את המופע הראשון-באמת שלהם, המושתת רובו ככולו על האלבום והיצירות שכתבו ונכתבו במיוחד עבורו-עבורם, עם תוספות של השראות ואהבות שצברו בדרך.

מארג מוזיקלי בארבע ידיים

המופע מחולק לארבע חטיבות שהגבולות ביניהם מסומנים מוזיקלית, אך גם תחומים בהפוגות לדברי הקישור שבלזיצמן - לא דברנית גדולה בדרך כלל – מרגישה צורך להכניס. את הפרק הראשון הייתי מכנה קונצרטי. יצירה אינסטרומנטלית אחת, "ג'יפסי", פותחת ונועלת אותו. יצירה שמשתמשת בלופים של צלילים וקולות שלה, כמצע לנגינה המגוונת והקדחתנית שלהם.

בין האינטרו לאאוטרו ארבעה שירים – שניים בעברית, קאברים מה שנקרא, ושניים באנגלית, מקוריים שלהם. העבריים מהותיים ביותר. משרטטים את הנחישות המוצהרת, את האסרטיביות החד-משמעית, את האמונה בדרך, את קריאת התגר כלפי העולם כולו.

"ושום סלע לא יזיז אותי מפה/ ושום ענק נורא לא יוכל לי/ ואני רוצה רק פה/ אני רוצה רק פה/ ושום טייפון לא יעזור/ ושום סופה...", מצדו של "ושום סלע" (תרצה אתר ועדי רנרט; מוכר יותר בביצוע דנה ברגר); "...ובשעת סערה, בתקוף אותי מזגי הרע/ את חלוני אז אפתח, עליו ארכב בדהרה/ אל השמיים/ וכשאגיע אצחק על פס של אור צהוב ודק/ אני ניצחתי במשחק, אני נמצאת עכשיו/ עמוק בתוך המים// עד העונג הבא", מצדו של "עד העונג הבא" (ענבל פרלמוטר; "המכשפות") שהפך כבר לבן חסות של בלזיצמן ולמגדיר הדי.אנ.איי. היצירתי והיצרי שלה.

   

שני השירים באנגלית כבר מתארים מערכות יחסים. שניהם מן האלבום המשותף ושניהם נכתבו עם אלה רונן. ב-Outside היא מבקשת להכניס את אהובה פנימה וב-Never הנשמע כסטנדרט ג'אזי, היא מבקשת ממנו שישתדל יותר מפני שאהובתו לא תשוב לעולם. היא שם כדי להעניק לו את אהבתה.

ללא ההפקה המוזיקלית של רע מוכיח והנגיעות האלקטרוניות שלו, הם יוצרים בארבע ידיים את המארג המוזיקלי. מאיה צובטת בפיציקאטו את הצ'לו, מלטפת אותו בפריטה, מתן עובר בהדרגה ממשחק בכלי הקשה שונים לתופים. הלופר עובד נון-סטופ. מאיה מפעילה אותו בלחיצות נמרצות עם רגל ימין. הוא מלווה בחום, ברגישות ובאהבה, היא מנגנת בסערה ובתשוקה, מצמררת בשירתה.


מאיה-בלזיצמן-ומתן-אפרת-גיל-שני.jpg
מאיה בלזיצמן ומתן אפרת (צילום: גיל שני)

אקלקטיקה והשפעות דרום אמריקאיות

הפרק השני הוא אקלקטיקה בהתגלמותה. ספר השירה וההשראה הפרטי של השניים. נפתח עם Free at last הסוחף שיצרה מאיה בהתבססות על נאום של לוחם החירות השחור מרטין לותר קינג. ממנו מעבר ל"הכניסיני תחת כנפך" של ביאליק וגבריאלוב, מעוצב מחדש בצלמה, עם שירה מוכפלת לפרקים וכמעט א-קאפלה בקטעים אחרים על רקע תיפוף רחוק.

"שבע שמיניות" (בהשראה לא מוסתרת של שם טוב לוי ו"ששת", הוא הזדמנות לדו-קרב בין התופים שלו לצ'לו שלה, בקצב לא שגרתי. גם בחיבור לרחל שפירא, מי שכתבה את הבלדה "מישהו" על לחן יפהפה של בלזיצמן, יש מן הסתם אמירה לגבי מחוזות ההשפעה שלה.

"פרנואיד" של "בלק סבאת", כהבי מטאל סוער (כן, גם עם צ'לו אפשר) ו"נער הטבע" של בובי דארין שמתחיל כסווינג נינוח (עם צ'לו בתפקיד קונטרבס) ומחליף צבע לקאנטרי גועש, שסוגרים את הפרק הזה, הם "שאריות" מתחילת המסע המשותף שלהם. פרק מגוון שמפגין את המסירות והמחויבות של בלזיצמן (את התשוקה כבר הזכרנו), את שליטתה המופלאה בצ'לו, את שליטתה בסגנונות מוזיקה שונים ואת יכולתה לחבר אותם ולתמרן ביניהם. אגב, הם מחברים בין הקטעים מבלי לתת למחיאות הכפיים להיכנס פנימה ולהפריע, לפחות לא להפסיק או לקטוע את תנופת הנגינה והשירה.

   

הפרק השלישי מתייחס להשפעות הדרום אמריקאיות שחדרו לאלבום, שכידוע נוצר בחלקו באורוגוואי. נפתח עם Road song, שגם פותח את האלבום, אותו חיברה למענם מארחתם במונטיווידאו. שיר מסע ופולק דרכים, שמבוצע כדואט רגיש, ענוג ומקסים. Y pa carai בלדת האהבה והחיזור שבעקבותיו, הוא אם איני טועה קלאסיקת בנדוניאון, כשהצ'לו ממלא בהצלחה את תפקידו של דודו הספרדי של האקורדיון. "חוליו הררה ואוֹבֶּס" האינסטרומנטלי,  שחיברו שניהם בהשראת תהלוכת קרנבל מקומית, סוגר את הפרק הזה.

הפרק האחרון הוא ההדרנים. "כל מה שרציתי" מחזיר אותנו לתמונת הפתיחה. כששניהם יושבים אצל הלופר משמאל, מטעינים אותו בשירתה, מרבעים אותה, ואז שרים א-קאפלה ביחד. ונועלים את המופע עם "כשהכל ייגמר", שיר סיום אולטימטיבי, שכתבה שילה פרבר, שותפה ותיקה לדרך.

הכוכבת והעזר כנגדה

העיניים נעוצות בבלזיצמן. היא הכוכבת המהפנטת של הצמד (או המכשפה, כפי שהתעקשו לכנות אותה עמיתותיי לשולחן שהגיעו במיוחד מגוש שגב שבגליל). באינטימיות של תמונע אי אפשר שלא לשים לב להעוויות הפנים שלה, שהרי היא מנגנת בכל גופה.

אפרת נחבא אל מערכת התופים. מוצנע בחלק האפלולי של התאורה, הוא משחק נהדר את תפקיד העזר שכנגדה. משרת אותה במיטב כשרונו, מסירותו ויכולתו. אני משער שבאף פרויקט בו ניגן, לא נדרש ליכולות מגוונות, מלאות רגישות ודקויות, ואפילו וירטואוזיות – כפי שתובעת העבודה עם בת זוגו. סיטואציה לא פשוטה עבורו, אבל מאתגרת. ואם הוא הצליח להפנים את תפקידו בצמד, אני מניח שגם הוא נהנה מההצגה של שותפתו-רעייתו. אפילו יותר מהקהל.

אני מבקש להחמיא לתאורה שמלווה את ההופעה. בפרפראזה על שקספיר – אין במה קטנה, יש תאורה גדולה. עיצוב ותפעול מרהיבים שתורמים רבות להנאה. דבר שקשה להגיד על החלל של אולם הבר בתמונע, שרחוק מלהיות הבמה האופטימלית לכישוריהם של בלזיצמן ואפרת. מגיעה להם זירת פעילות ראויה והולמת יותר, אבל קודם כל צריך קהל ליצירה שלהם.

ההשקה לפני חודשיים היתה מפוצצת. המופע השוטף הראשון, הרבה פחות. הפסד של מי שנשאר בבית ולא שותף בצפייה ובתמיכה באחד ההרכבים המשובחים והמרתקים שיש למוזיקה הישראלית הנוכחית להציע. כשבחו"ל יחבקו אותם, יהיה מאוחר לגלות אותם בארץ.

מאיה בלזיצמן ומתן אפרת בהופעה. תמונע תל אביב. חמישי, 12 במרץ 2015


למועדי מופעים >

18/03/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע