סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן קובי אוז שר אריק איינשטיין
 

 
 
ככל ש'חלום עקבותיך' מהנה בהאזנה (ויותר מזה בצפייה, אם אכן תינתן הזדמנות לקהל הרחב), הוא עדיין מאכזב יצירתית. הוא קל מדיי. כייפי כמו שאכן צריך להיות. אבל לא מייצג מאמץ יצירתי חריג כפי שבכל זאת מצופה מיוצר הרפתקן ונועז כמו אוז"
אלבום הסולו החדש של קובי אוז כולו גרסאות מחודשות, מאגרביות,  לשירים של איינשטיין


שיר הנושא הוא אחד השירים הפחות מוכרים ב"חלום עקבותיך", אלבום הסולו החדש של הזמר והיוצר קובי אוז.

מוכרים? אין באלבום שירים חדשים. גם אין בו שירים של אוז. 11 השירים בו (על פני 44:49 דקות) הם שירים של אריק איינשטיין, מסביבתו ומתמונת עולמו של הזמר, רובם ככולם (בעצם להוציא אחד) מעשרים השנה הראשונות לקריירת הסולו שלו – מ"פוזי" (69') ועד "הייתי פעם ילד" (89'). חלקם זכו להיות להיטים גדולים בזמנם. וגם אלה שלא, זכו עדיין להיכלל באלבומים שהיו לרבי מכר.

האלמוניות היותר-מיחסית של "חלום עקבותיך", מנמקת היטב את בחירתו של אוז בו להיות שיר הנושא של האלבום.

מצד אחד היא ההודאה היחידה באלבום, אם כי לא מפורשת, באהדה של אוז לאיינשטיין. מצד אחר, באלמוניותה היא מתרחקת מהוד רוממותו איינשטיין ומקשר מיידי אליו. מלבד זאת היא גם יוצרת סקרנות בסיסית שמבטיחה יותר מסתם אלבום של גרסאות מחודשות. נוסף לשם המפורש, שנקשר אסוציאטיבית מצד אחד לנוסטלגיה ומצד אחר לשורשים, זה הטקסט של אברהם חלפי, שקרבתו ללשון הפיוט מעסיקה את אוז לאורך כל היצירה שלו.

במיוחד הבית השני: "ידעתי כי נסת הרחק מעימנו/ עלינו ציווית למות נבוכים/ נטעת עולם – עולמנו כגן הוא/ עולה חלומך בו כריח פרחים", שעשוי לקשור ולחבר את התל אביביות המובעת ביצירתו של איינשטיין לפרויקט "מזמורי נבוכים", שהביא אוז ממעמקי המסורת והשורשים הצפון האפריקאים שלו. ולמי שאינו זוכר או מחבר, הביצוע המקורי, בלחנו של יצחק קלפטר, הופיע ב"יושב על הגדר", שיתוף הפעולה שלו עם איינשטיין מ-1982.

   

אינשטיין כחלק מזהות מזרחית ים תיכונית

לא המוות של אריק איינשטיין שהוליד את המחווה הפרטי הזה של קובי אוז, אלא המחקר של אוז את הישראליות, במיוחד לאחר שעבר להתגורר בתל אביב.

יש לי הרגשה שהוא ניסה לחיות, אולי גם להחיות, את היצירה האיינשטיינית (כפי שניסחו הוא עצמו, יענקלה רוטבליט וגם ...ח.נ. ביאליק, ומלחינים כיצחק קלפטר, מיקי גבריאלוב, שם טוב לוי, שלום חנוך ושמוליק קראוס) מזווית ההבעה שלו. לשים אותם בפיו, לגלגל אותם בלשונו, לבצע אותם בדרכו המסולסלת והמוטעמת, לבדוק אם יכולים היו לקבל את התיבלון המאגרבי ואולי אף להיווצר מלכתחילה כאנדלוסיים, אילו היו תנאי הולדתם אחרים לגמרי.

כך שיש ב"חלום בעקבותיך", מעבר לכבוד הרב ולהערכה העמוקה ליצירתו של הגדול מכולם במוזיקה הישראלית הפופולרית (כאמור, ללא שום הודאה כתובה בכך, לא על העטיפה ולא בחוברת המלים והצילומים), וכמובן לאהבה הרבה את השירים, גם סוג של משחק ושעשוע יצירתיים.

לקובי אוז ולשבעת הנגנים שעמו (ג'וני קורן בקלידים, נועם חן בכלי הקשה, גלעד חזן בעוד ובכינור, מיקי שביב בבס, רועי צעדי בגיטרה, דניאל קריאף בשירה ובצלצולים ואדם מדר בשלל כלים) אין שום בעיה להפוך את יצירתו של איינשטיין לחלק מזהות מזרחית ים תיכונית עכשווית, בדמותו ובצלמו. כמו היתה עוד גשר של אוז בין ישראל של הפריפריה למרכז, והפעם מהכיוון ההפוך – לא זה שמחבר את המזרח למערב, אלא זה שמכשיר את הקאנון הישראלי גם באזני הבקיאים במורשת המזרח.

קובי-אוז-אבנר-צור.jpg
קובי אוז (צילום: אבנר צור)

פולק תוניסאי

באותה מידה אוז חוגג עם הטוויסט הממזרי שלו את התערותו בתל אביביות. "חלום עקבותיך" הוקלט לפני שנה וחצי בסלון דירתו של אוז בתל אביב. לייב, בשלוש הופעות חיות ברצף, לאורך ערב אחד. באותה מתכונת הוא ציין את השקת האלבום: שלוש הופעות ברצף בפני קהל מוזמנים וחברים שנהנה מההזדמנות לקבל את התובנות, ההבהרות וההסברים של אוז.

אוז הוא אלוף ההתנסחות ומציאת הניואנסים המדויקים שיעזרו לצופים שלו להבין את מה שהם שומעים. מצד אחד, לא צריך אבל יותר קל איתם, להרגיש את המרירות האופיינית ללימון הכבוש ולזיתים הדפוקים, שנמהלה בעיבוד השירים לזהותם החדשה, הלאו דווקא שאולה.

ההקדמה שלו ל"תמיד זה הים", הנועל בפולק תוניסאי את האלבום ואת ההופעה (מלים: אריק; לחן: שלום; "מוסקט" 99'), בהחלט שופכת אור על שיר ספציפי זה, על האלבום כולו, על בחירתו בדירת המגורים שלו (שמקומתה העליונה רואים פיסת מים כחולים) ואולי על כל חיינו לאורך החוף המזרחי של הים התיכון.

נוסף על שיר הנושא, "יושב על הגדר" מיוצג גם עם "רק איתך" ו"בוקר טוב אמיר" (שניהם של איינשטיין וקלפטר). מ"פוזי" לקוח "ארץ ישראל" (איינשטיין וקראוס), ומב"דשא אצל אביגדור" שניים – "היא תבוא" (איינשטיין וגבריאלוב) ו"ערב מול הגלעד" (לאה גולדברג/מיקי גבריאלוב), אותו מקדיש אוז לאיש התקשורת והח"כ המנוח אורי אורבך.

עוד מסלסל אוז את "סוס עץ" של רוטבליט וקראוס; את "הוא חזר בתשובה" של אריק ושם טוב לוי מ"פסק זמן" (84'); את "מאחורי השער" (בת יונים הומיה) של ביאליק (מ"תוצרת הארץ" 85') בלחן שבהופעה מתעורר ויכוח לגבי יוצרו - אבנר קנר או שם טוב לוי ("נשאל אותו כשיגיע", מבטיח אוז בהתכוונו ללוי); ואת "בואי אמא" שתרגמה לאה נאור מרוסית.

לכאורה, השיר לא שייך למורשת האיינשטיינית, אבל בוצע גם על ידו, ב"הייתי פעם ילד" מ-89'. השיר גם מהווה אתנחתא משעשעת בהופעה, כשהקלידן קורן שר שלושה בתים בשפת המקור, רוסית. אמא היא אמא בכל שפה, אבל אם היה מיתרגם בית אחד לתוניסאית, זה יכול היה להיות משעשע עוד יותר.

למרות שקובי אוז אשף בהנמקות אמנותיות באלבומיו, וככל ש"חלום עקבותיך" מהנה בהאזנה (ויותר מזה בצפייה, אם אכן תינתן הזדמנות לקהל הרחב), הוא עדיין מאכזב יצירתית. הוא קל מדיי. כייפי כמו שאכן צריך להיות. אבל לא מייצג מאמץ יצירתי חריג כפי שבכל זאת מצופה מיוצר הרפתקן ונועז כמו אוז. קצת, טיפה, חבל.

חלום עקבותיך. קובי אוז וחברים. בית משפחת אוז, תל אביב. חמישי, 19 במרץ 2015
קובי אוז. חלום עקבותיך (עננה/הליקון)



22/03/2015   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע