סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן דורי בן זאב מנציח את מאיר אריאל
 

 
 
'עברנו את פרעה' הוא מאיר אריאל בעיניו של דורי בן זאב. בפרשנותו החכמה והאינטליגנטית שיוצאת מהחיבור הטבעי והמשותף בין השניים, באהבה למילה ולשפה העברית. וגם בפלפולי הלשון. כי ממש כפי שבן זאב עשה ספוקן וורד לפני שהמציאו את המונח, כך האילתורים ומשחקי המילים שהוא הנהיג בגישתו אל העברית, הם ג'אז אינטואיטיבי וטבעי לפני שידענו מה זה פרי-סטייל."
במופע "עברנו את פרעה" שיעלה בפסטיבל הג'אז באילת, בן זאב מביא את יצירתו של חברו המנוח בפרשנות חכמה ואינטליגנטית


ככל הנראה, מופע המחווה המסורתי לזכרו של מאיר אריאל יתקיים השנה, אם בכלל, רק בחורף. ההערכה הזאת לא נוגעת לזמר, הפזמונאי ואמן המילה דורי בן זאב, חבר ותיק וקרוב של אריאל. אחרי שכיהן כיו"ר העמותה לזכרו של טרובדור הרוק הישראלי בשנים הראשונות של ההנצחה, הוא כמו נסוג אל העצב והזכרון הפרטיים שלו, ומקיץ זה מעמיד את "עברנו את פרעה", מופע הנצחה פרטי ואישי, שאת בכורתו הרשמית יקיים בפסטיבל הג'אז הבינלאומי של אילת, בשלהי חודש זה.

הגשה חביבה וחווייתית


הרעיון התגלגל עוד קודם הפנייה מן הפסטיבל, בבנימינה, מקום מגוריו הנוכחי של בן זאב, הקרובה מרחק הליכה מקיבוץ משמרות, מקום הולדתו של אריאל, ערש היצירה שלו והמקום בו חלקו השניים שנה משותפת ואינטנסיבית.

רוצה להגיד, שעל אף הפורמט הג'אזי הנדרש לפסטיבל האילתי, למופע הזה צפוי המשך "חילוני" לאחריו, מן הסתם באופיו הנוכחי, אך עם אפשרות לתוספת במספר השירים (תריסר בלבד, כולל הדרן) ולשינויים בהרכב הנגנים המלווים.

"עברנו את פרעה" הוא מאיר אריאל - שירים מולחנים וקטעי שירה ופרוזה - בעיניו של דורי בן זאב. בפרשנותו החכמה והאינטליגנטית שיוצאת מהחיבור הטבעי והמשותף בין השניים, באהבה למילה ולשפה העברית. וגם בפלפולי הלשון. כי ממש כפי שבן זאב עשה ספוקן וורד לפני שהמציאו את המונח, כך האילתורים ומשחקי המילים שהוא הנהיג בגישתו אל העברית, הם ג'אז אינטואיטיבי וטבעי לפני שידענו מה זה פרי-סטייל.

וכך ממולל בן זאב בדרכו את השורות הנהדרות של אריאל, מעניק להן טמפו משלו, יוצק בהן פרשנות מחויכת, אינטונציות והדגשים כראות עיניו, מוסיף להן ידענות ובקיאות של מקור ראשון ועוטף אותן בהגשה חביבה וחווייתית בהירה ורחבה, שאם היה לכם שמץ של ספק או אי בהירות בשירים של מאיר אריאל, אחריה - כבר אין ספק ולא פירור של אבק. ושלא נתבלבל - הוא חוזר על מילים שהפכו למנטרה בפיה של תרצה, האלמנה הססגונית - הערב הוא משירי מאיר אריאל.

דורי בן זאב שר מאיר אריאל יורם צדוק.jpg
דורי בן זאב שר מאיר אריאל, מתוך מופע ההרצה (צילום: יורם צדוק)

הג'אז של אריאל

את "אגדת דשא" הפותח הוא מציע כהזמנה לשירה בציבור, בהצגה של פאמיליאריות משועשעת, עולה לבמה מתוך הקהל עם ניצן עין הבר באקורדיון בעקבותיו. ואין כמוהו לדעת שהשיר נכתב בהשראה רוסית - שעקבותיה ניכרים עד היום - ללהקת המשמרון של הקיבוץ. אולם כבר ב"שדות גולדברג" (המוכר יותר כ"ילדתי שלי") מבהיר דורי, בפלפול אופייני בעקבות רבי מאיר בעל הטקסט,  שמאירקה לא כתב ג'אז אבל כן כתב את האווירה הזאת שמאפשרת ג'אז.

את "טרמינל" הוא מבצע כפשוטו, כספוקן וורד, דיבור יותר מאשר שירה. וזה נשמע ג'אז חופשי. ולתוך שיר הנושא, לאחר שגולל את תולדות החיבור, השותפות וההערכה ההדדית, נמזג הסווינג, בעיקר בצלילי החצוצרה של עין הבר, שמתגלה כמולטי-טלנט של הרכב הליווי, גם בשליטה בקלרינט ובמגוון סקסופונים. ולמרות זאת, נדמה שהאילתורים הם יותר במילוליות של בן זאב, מאשר במעברי הנגינה של אלונה טוראל בפסנתר, יוראי אורון בבס ואיתן איצקוביץ בתופים. הג'אז בהופעה הוא שלו, יותר מהנגינה המנומסת שלהם.

הנה "שלל שרב" (תם השרב הגדול) שאת בתיו קורא דורי לצלילי נגינת הקלרינט, כשאת הפזמון הוא שר באינטונציה אוליארצ'יקית משהו. פרשנות מאירה דווקא. אחרת. קודמת לה הצצה ללבטיו של מאירקה איך להפוך את הכתיבה לעיסוק אמנותי מוכר בקיבוץ, כי "שירים הם לא ענף", ורק אסיפת החברים (שהם גם חברות וחברים) תיתן "אישור מה מושר ומה אסור"...

"לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ", שאותו צובע עין הבר בסקסופון אלט, זוכה לשינוי בשורת הסיום המוכרת כל כך: תירגם את זה יפה... אריאל מאיר (במקום אהרון אמיר). וב"שיר כאב", רווי השינויים והמהפכים בדיברור ובקצבים הפנימיים, ניתנת שוב  אפשרות לקהל להצטרף בשירה לצלילי האקורדיון של עין הבר.

פסטיבל הגאז דורי בן זאב.jpg
דורי בן זאב שר מאיר אריאל (תמונת יחסי ציבור)


נדרשת תנופה בימתית

קודם ל"הולך בטל" הרוק'נרולי, מצטט בן זאב את מורו ורבו בדבר הכוונה: "לא חשובה כוונת המשורר, חשובה כוונת השיר... המשורר הוא כלי להעביר את כוונת השיר וכל השאר הוא באחריות השומע...". בפסטיבל אמורה תמר אייזנמן לבצע את השיר ולהוסיף ערכים בנגינת גיטרה חשמלית, שנעדרה מהופעת הרצה זו. אני מאמין שהיא תעשה זאת ללא הזדקקות למילות השיר, מלהיטיה האהובים של להקת תמוז.

וזה בניגוד לבן זאב, שאיכזב מבחינה זו. נכון שמאיר אריאל זה מילים. המון מילים שמקשות אולי על האדם הפשוט שינון ולמידה על פה. אבל דווקא מידען ובקיא, איש סוד וחבר כבן זאב (חברים זה מושג שלא תמיד מושג...), הציפייה היא שישלוט בטקסטים הפתלתלים ויתנהל איתם בתנועה ובתנופה כנדרש ממופע בימתי, ולא ינהג בהם ויגיש אותם כאיש רדיו, כבול לכן המיקרופון.

היחיד שבו בן זאב חופשי לגמרי הוא "סוף שבוע בכפר", הלהיט הפרטי שלו, פולק-רוק צבעוני כהילכתו, על מצע של אקורדיון ופסנתר, בידיה האמונות של אלונה טוראל הוותיקה, מי שעיבדה, בכיוון ג'אזי (!), את "הכיוון מערב", אלבום הבכורה שלו, משנת 1975.

תמר אייזנמן ינאי יחיאל.jpg
תמר אייזנמן, תופיע עם בן זאב בפסטיבל הג'אז באילת (צילום: ינאי יחיאל)


מאיר עדיין מאיר

אחרי פרוזה אירונית נוספת של אריאל, מזלו הטוב והרע של המשורר - משורר לוקח את המצב הכי ירוד בחיים ועושה ממנו שיא של אמנות, ואחר כך - גם אוכל אותה חזק, גם עושה מזה שיר, גם אוכל אותה וגם נותן לזה ציונים - מגיע "טוק טוק על דלתי מרום", שבוב דילן תרגם לאנגלית ובזכותו זכה בפרס נובל, ובעקבותיו "סוף עונת התפוזים" הנועל, ג'אז רוק קלאסי של "תמוז", כולל ה"הו-הו" שכבר הפך לחלק בלתי נפרד מהשיר.

בסופו של דבר הג'אז הוא תירוץ. של הפסטיבל, להכניס את מאיר אריאל ודורי בן זאב אל דל"ת אמותיו. הוא לא מכאיב, לא רחוק מאווירת היצירה של אריאל, לא שונה משמעותית מלבושם המוכר של השירים. העיקר בשורת ההצדעה. שימור זכרו של היוצר והנחלת יצירתו לעוד ועוד קהלים. אין השנה הצדעה? בן זאב בשלו. עובדה. עברו כבר 18 שנים מאז מותו הפתאומי והמיותר של מאירקה, והוא עדיין חי ומאיר. ו"עברנו את פרעה" צפוי להצטרף ל"ת'מבינתי" של שולי רנד ולמופעי הצדעה אחרים את המורשת של מאיר אריאל.

דורי בן זאב מאיר אריאל קאמרי.jpg
דורי בן זאב ומאיר אריאל (צילום: באדיבות דורי בן זאב)


דורי בן זאב, עברנו את פרעה. בית היוצר תל אביב. שבת, 5 באוגוסט 2017

למועדי מופעים >

09/08/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע