סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן ג'יליאן קית' מקניטה את באך
 

 
 
אין הבדל גדול בין שירת מוזיקה של באך, בייחוד לא קנטטות חילוניות כמו אלה שנשיר בישראל לבין הופעה באופרה. קנטטות החתונה מאפשרות לי לשיר עם המון צבע, להפעיל דמיון, ולהשתמש בהרבה דרמה. בעצם אני מספרת סיפור כשאני שרה."
זמרת הסופרן הנודעת ומנצח "ארמוניקו קונסורט" כריסטופר מונקס מגיעים לישראל ומדברים על הקנטטות של באך בפליציה בלומנטל. ריאיון


את פסטיבל פסטיבל פליציה בלומנטל ה-20 במספר, יחתמו קונצרטים של הרכב ארמוניקו קונסורט מאנגליה במלון פסטורל בכפר בלום ובמוזיאון תל אביב. להרכב המוערך, המורכב מזמרים ונגנים, מתלווה זמרת הסופרן הנודעת ג'יליאן קית'
 
"יש לנו חברים מוזרים בהרכב"
 
"הרעיון לביקור," אומר כריסטופר מונקס, מנהלו המוזיקלי של ההרכב, מנצח ונגן צ'מבלו, "נבע מכך שגם ג'יליאן וגם הקונסורט ביקרו בפסטיבל לפני כעשר שנים וחשבנו שזה יהיה מקום נכון להציג בו את הדיסק החדש שלנו הכולל את "קנטטת החתונה" המדהימה של באך ועוד כמה קנטטות לזמרת סופרן. את התכנית שרנו בינתיים רק בבריטניה וזה יהיה הסיור הראשון מחוץ לממלכה עם היצירות האלה."

כמה תכניות שונות יכול ההרכב להציע לפסטיבלים או ללקוחות מוזיקה אחרים?

"בבסיס אנחנו מקהלה ואתנו עובדת תזמורת בארוק, אבל לאחרונה רוב המופעים שלנו כללו תזמורת וזמרים סולנים. בשבע שנות הפעילות של ההרכב היו לנו יותר מאלף קונצרטים של כ-60 תכניות שונות וזהו למעשה ההיצע."

כמה זמן דרוש לכם להכין תכנית חדשה?

"כמובן שזאת שאלה של רמת המורכבות של היצירות. מניסיוני מדובר בחודש של מחקר לערך לפני החזרה הראשונה, אחר כך מספר מועט של חזרות ובעקבותיהן שתיים שלוש הופעות הרצה ואז יוצאים לדרך."  

הזכרת ביקורים קודמים בישראל, איך נראה הקהל המקומי בעיניך?

"בהכללה, קהל ידידותי, שמכיר את המוזיקה. כל הזיכרונות שלי מן הביקורים בשנים 2007 ו-2008 הם זיכרונות טובים ומעלים חיוך." 

איך משמרים צליל אישי וייחודי בעידן שבו פועלים במקביל אנסמבלים רבים שמציגים את המוזיקה שלהם כאותנטית? האם הגישה למוזיקה משתנה מארץ לארץ?

"היחס למוזיקה שונה בדיוק כשם השפה המדוברת משתנה. הניואנסים שאיתם מזוהה שפה אחת יישארו אותם ניואנסים כשזמר בן ארץ אחת שר מול זמר מארץ אחרת. נראה לי שמה שנכון לזמרים נכון גם לנגנים. בסופו של דבר מה שתורם לאיכות המופע, הוא האהבה של ג'יליאן ושל החברים בקונסורט לתכנית שהם מציגים, ללא קשר לסגנון, או להתנסות על הבמה. הדרך שבה אנחנו מופיעים היא השתקפות של האישיויות השונות בקבוצה שלנו, ויש לנו גם כמה חברים משונים ומוזרים..." 
 



כריסטופר מונקס, תמונת יחסי ציבור


"ההתרגשות תמיד קיימת"

 
"לא גדלתי בבית שדחף למוזיקה," מטעימה עם תחילת השיחה שלנו זמרת הסופרן ג'יליאן קית', סולנית "ארמוניקו קונסורט". "גדלתי בקנדה וההורים אהבו מוזיקה אבל יותר בכיוון של 'תעשי מה בראש שלך'. הלכנו ביחד לכנסיה, לקונצרטים. שמענו את המקהלה המקומית. למדתי גם נגינה בפסנתר, אבל כל אלה לא היו תמרורים בדרך ידועה מראש.

"בגיל העֶשרה התחלתי להרגיש שאנשים מקשיבים כשאני שרה, אבל לא ידעתי מה לעשות עם זה. המשכתי ללמוד פסנתר ואת הלימודים הנלווים, ובסוף החלטתי להגיע לאנגליה. באמצע שנות ה-20 שלי למדתי באקדמיה המלכותית ושם החלה קריירה חדשה. היה גם תהליך פיזי, הקול התיישב. עם הגילויים האלה באה ההחלטה להתקדם בתחום."  





ארמוניקו קונסורט, מקור: האתר הרשמי של ארמוניקו קונסורט


שרת בבתי אופרה שונים לרבות האופרה המלכותית, אבל הקריירה שלך היא קריירה של פרילאנס, מה שאומר שאת צריכה לדעת לכלכל את צעדייך.

"בוודאי, איש לא יופתע אם אומר שאני מאד אוהבת לשיר רסיטל שירים שלם בפסטיבל קיץ כזה או אחר. אבל ההכנסה שם אינה עומדת בשום פנים ביחס להשקעה הנדרשת. ואז לפעמים יש באופרות או בקונצרטים תזמורתיים תפקידים קטנים שמכניסים הרבה. צריך לשקלל את כל הנתונים האלה ואת זה לומדים עם הזמן."

עד כמה משנה לך מיקום ההופעה - אולם קונצרטים, בית אופרה או כנסיה?

"מאוד משנה. ברור שכשאני עומדת על במת האופרה המלכותית קובנט גארדן והמסך נפתח אני מתרגשת. אני חושבת שכל אחד מתרגש במעמד כזה. כנסייה מפוארת וגדולה נותנת גם היא סיפוק וממש לא חשוב אם אתה נמנה עם מאמיניה של אותה כנסייה או אם אתה בכלל אדם מאמין, יש התרגשות כזאת. ההתרגשויות משתנות אבל תמיד קיימות." 




ג'יליאן קית', צילום: Clare Park


"הקול שלי מציע תפריט מלא"
 
בשונה מזמרי אופרה אחרים את עושה הרבה מוזיקה דתית.  

"הייתה לי התחלה טובה עם מוזיקת בארוק. מהר מאוד התברר לי שזה היה טוב לקול שלי, מוזיקה שיצאה לי באופן טבעי. בתחום הזה שמחתי לעבוד עם מנצחים כמו ג'ון אליוט גרדינר ואחרים, שאיתם עשיתי הרבה מוזיקה של באך. מאחר הרגשתי טוב בתחום החלטתי לא להפסיק, למרות שיש תמיד לוחות זמנים שמתנגשים זה בזה. הכנה של אופרה חדשה יכולה להשתרע על חודשים של עבודה ואז אינני יכולה להתחייב לקונצרטים אחרים. בתי האופרה לא משחררים אותי, פשוט כי זה גורם להם כאב ראש לשנות לוחות זמנים לצוותים גדולים. ובדיוק בשביל זה יש לי מארגנים, אמרגנים ומתאמים שעובדים על לוחות העבודה שלי ומנסים לגבש לוח עבודה שיגשר בין עולמות האופרה והמוזיקה הקונצרטנטית למיניה.

"אני גם חושבת שאין הבדלים גדולים בין שירת מוזיקה של באך, בייחוד לא קנטטות חילוניות כמו אלה שנשיר בישראל לבין הופעה באופרה. שתי קנטטות החתונה מאפשרות לי לשיר עם המון צבע, להפעיל דמיון, ולהשתמש בהרבה דרמה. למרות שבשונה מאופרה אני נתבעת כאן לעמוד במקום אחד לאורך היצירה, אני בעצם מספרת סיפור כשאני שרה. ואם נחזור לעניין העקרוני אני כמובן לא רוצה להפסיד. בסך הכל קיים קשר בין הדברים השונים שאני עושה - בין האופרה למוזיקת הקונצרטים. למה אני צריכה להסתפק במאכל אחד, אם שהקול שלי מציע תפריט מלא?"

עוד עניין שלכאורה שונה בין שתי העולמות - באופרה וגם ברסיטלים את שרה ללא תווים וביצירות הדתיות עם תווים. יש משהו ביצירות הליטורגיות שדורש שירה מתווים?

"את חלקן הגדול של היצירות הדתיות אני יודעת בעל פה, בדיוק כמו באופרות, אבל עניין התווים הוא בעיקר מסורת. לא שרים יצירות דתיות ללא תווים. לפעמים ספר התווים נראה לי מטרד מיותר, אבל בסופו של דבר מתמודדים גם עם הגינונים. החשוב ביותר לזמר הוא לדמיין לעצמך צבע ותחושה, ולא חשוב מה אתה שר, מוזיקה דתית או אופרה קלאסית או מודרנית. זמר צריך לעשות הכל. כאמן מופיע אני רגילה לנסיעות רבות ותכופות. וזה אחד הדברים היפים במקצוע. אין סדר יום רגיל ומקובל. כל יום שונה מקודמו וכל עונה שונה מקודמתה."    
  



ג'יליאן קית, מימין: מתוך Japhtha, צילום: Robert Workman. משמאל: מתוך "דון קישוט" בסיירה מורנה, האופרה ההולנדית. תמונות מתוך האתר הרשמי של ג'יליאן קית'





"המגוון הוא סימן ההיכר שלי"

 
דיברנו על אופרה, על מוזיקה דתית ועל יצירות עם תזמורת. מה לגבי ג'אז ומוזיקת פופ? 

"אופרה תובעת ממך המון, צריך כושר התמדה. תחשוב על אתלטים ומה הם צריכים לעשות על מנת להגיע למה שהם מגיעים. אם יש לך קול, הדבר היחיד שאתה צריך לעשות הוא לדאוג לו. אתה צריך להרגיש טוב כשאתה יכול להפוך את הכישרון שלך לכלי עבודה. לשמור על גמישות. ככל שאני מתקדמת בקריירה שלי, כך גדל מספר ההזדמנויות לשיר בסגנונות שונים, כולל ג'אז וקברט. אני מופיעה לאחרונה בתכנית שכוללת ג'אז ופופ, ואני שרה שם עם מיקרופון. יש בזה משהו משחרר ומרגש. כשגדלתי נחשפתי לסוגים שונים של מוזיקה והרצון להתמודד עם כל הסוגים לא מרפה. המגוון הפך לחלק ממני, לבבואה של דמותי." 

ומה על מוזיקה חדישה?

"בהחלט זכיתי  גם בזה, הרבה שירים בודדים, כמה מחזורי שירים ולפחות שני תפקידים אופראיים נכתבו עבורי. כאשר יש לי אפשרות להציע למלחין כמה שינויים על מנת שהיצירה תתאים לקולי בצורה הטובה ביותר, אני מאד שמחה לייעץ ולכוון עוד במהלך הכתיבה. אבל בדרך כלל זה עובד כך שהמלחין מציג את רעיונותיו ואנחנו משוחחים על שינויים לאחר שהיצירה כבר כתובה. בן זוגי הוא מלחין וחיבר עבורי הרבה מאוד מוזיקה, ואז לעתים כשאני הולכת בבית ומזמזמת לעצמי מנגינה יש סיכוי טוב שהמנגינה תסתיים בצורה של עוד שיר שנכתב בשבילי." 

יש שפה שקשה לך לשיר בה? איך מתמודדים עם זה?

"לי קשה במיוחד לשיר בשפה שאינני דוברת או מבינה. למשל, לשיר בשוודית. אז אני כמובן צריכה להשקיע זמן רב בפונטיקה של השפה ולקבל תרגום מדויק של המשמעות. זה אמנם תהליך ממושך מאוד, אבל כשנמצא לידך מאמן קולי טוב וסיוע הולם, נראה לי שאוכל לשיר בכל שפה."

רוב הזמרים שאני מכיר עובדים עם מאמן קולי אחד לאורך כל הקריירה.

"אני בדרך כלל לא עובדת עם מאמני קול. אני טיפוס שצריך לחקור וללמוד את המוזיקה בעצמי מכל זווית אפשרית ואז אני בוחנת את הרעיונות שלי ונותנת להם להתפתח. מאמן לעיתים יכול להוות מכשול בתהליך שאני עוברת עם כל יצירה." 
 


  


גינון, יוגה וטיולים ביאכטה

 
 
כריסטופר מונקס ציין שאתם מופיעים בישראל בתכנית זהה לדיסק שלכם שראה אור לאחרונה. אני מניח שמאחר שאת הזמרת הסולנית היחידה, היית שותפה להחלטה על בחירת היצירות?

"מדובר בדיסק שבו שלוש קנטטות שראה אור לאחרונה. זה הראשון מתוך שלשוה תקליטורים שיכללו את כל הקנטטות שחיבר באך לקול הסופרן. מה שעמד לנגד עינינו בהופעה מול קהל הוא ליצור מופע מגוון דיו ולכן החלטנו לכלול בקונצרט סונטה לאבוב וקטעים נבחרים מתוך קנטטה 202. הרעיון לשיר את כל שלוש הקנטטות שמופיעות בתקליטור בקונצרט אחד הוא מעולה, אבל משמעות ההחלטה היא הרבה מאד שירה שלי בקונצרט אחד. אתה כבר מבין מן התשובה שהיתי שותפה מלאה בכל תהליך העבודה מן הבחירה ובכל היבט של הביצוע."      

כשאת לא עובדת, מהו העיסוק החביב עלייך?

"יש לי כמה תחביבים שמעסיקים אותי כשאיני עובדת, בעיקר חלקת הגן שלי שבה אני מגדלת פרחים, ירקות ופירות. זה גן די גדול שדורש הרבה תשומת לב, בעיקר באביב ובקיץ. הגינון הוא המקום שמאפשר לי להרהר, הוא מספק לי מרגוע לנפש. אני עושה גם הרבה יוגה, וזה מצוין לגוף ולנשמה. החופשה האידיאלית שלי תמיד תהיה במקום שיש בו שמש, אוכל טוב ופעילות כמו טיולים ממושכים ברגל ורכיבה על אופניים. לאחי יש יאכטה בחוף המערבי של קנדה והיו לי כמה טיולים נפלאים באזור הזה של העולם."
 
מהו האוכל החביב עלייך והאם את מצפה למצוא אותו כאן?

"אני אוהבת מאכלים שגדלו אצלי בגינה. אין תחושה טובה מזאת. אבל כשאני מגיעה למקומות שונים אני אוהבת הרבה אוכל טרי, ואני יודעת שבישראל יש גם אוכל טרי בשפע וגם טעמים שאני אוהבת." 
 




ג'יליאן קית', תמונת יחסי ציבור



במסגרת פסטיבל פליציה בלומנטל יתקיים הקונצרט במוצאי שבת, 12 במאי 2018 ב-21:00 במוזיאון תל אביב. מחיר כרטיס: 150 ש"ח. להזמנת כרטיסים: 077-2019573. פסטיבל פליציה בלומנטל יתקיים בין התאריכים 12-7 במאי 2018 במוזיאון תל אביב. כרטיסים ומידע נוסף באתר הפסטיבל

במסגרת התכנית "פסטורליה בצלילים" יקיים ההרכב סוף שבוע של אירועים בין 12-10 במאי 2018 במלון פסטורל בכפר בלום. האירועים יתקיימו במסגרת חבילת אירוח מיוחדת במלון פסטורל, הכוללת לינה של 2 לילות, השתתפות בכל אירועי התוכנית, ארוחות משובחות על בסיס פנסיון מלא וטיול אביב מודרך באיזור. לפרטים והזמנות: 04-6836611  או באתר המלון       



06/05/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע