סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2020 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ סל תרבות ארצי: עם הפנים קדימה
 

 
 
יוצרים ויוצרות נלחמים ונלחמות על כל אולם, על כל צופה. בשיחות של אחרי המון אנשים שואלים האם בני נוער צופים בסרט, ואנחנו תמיד נרגשים לענות שבעזרת 'סל תרבות' אנחנו מגיעים לכל תיכון בארץ. העובדה שיש גוף שמאפשר קשר כל כך בלתי אמצעי בין יוצרים ויוצרות לתלמידים ותלמידות, הוא במובן מסוים הסיבה לעשיית סרטים."
על רקע הוועידה הארצית הראשונה מסוגה לחינוך, אמנות ותרבות שיזמה תכנית "סל תרבות ארצי" ותתקיים ביוני 2020,  השחקן והקולנוען קובי פרג', מנכ"ל תיאטרון הקאמרי רן גואטה, אוצרת מוזיאוני חיפה עדי שלח ועוד מספרים על פעילות החשיפה של אוכלוסיות צעירות לתרבות


תרבות בעשור הקרוב
  
בסוף יוני יוביל "סל תרבות ארצי" - התוכנית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמלי - ועידה ראשונה מסוגה, המבקשת להתבונן קדימה אל העשור הקרוב ואתגריו בכל הנוגע לחינוך, אמנות ותרבות.
 
הוועידה תכלול אנשי חינוך ואקדמיה, יוצרים ומפיקים, מנהלי סל תרבות ברשויות, נציגי תאטראות, להקות מחול ועוד, שכולם מאוחדים סביב מטרה אחת - רצון לגדל דור בעל מטען תרבותי עשיר ומגוון שאולי גם ירכיב את הקהל העתידי של האמנות הנוצרת בארץ.
 
לקראת הוועידה יצאנו לשטח לבדוק מה המצב היום בפעילות תוכנית הדגל של משרד החינוך, שמקנה לתלמידי ישראל כלים לצפייה מושכלת בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית. 
  
 

קובי פרג', צילום: יונתן בלום

"הסל חושף את הנוער לסרטים שלי"
  
 
"במשך שנים עבדתי עם ילדים ובני נוער", מספר השחקן הידוע ויוצר הקולנוע קובי פרג'. "אין יום שאני לא מנהל שיחה עם אחד או אחת מהם - בהקרנה של 'סל תרבות' או בפגישה אקראית ברחוב. אני רואה איך הנוער משתנה, לא לרעה, לטובה. איך בני ובנות הנוער הופכים והופכות להיות אנשים מורכבים יותר, מכילים יותר. אחרי כל הקרנה של סרט הביכורים שלי 'פוטו פרג'' ב'סל תרבות', אני נעמד מולם, ובאופן הכי טבעי פשוט נוצר דיון. אפילו אני נדהם לגלות שוב ושוב את היכולת שלהם להגיב לנימי הסיפור, הרגש והתקופה. אין פעם שלא מתפתח דיון מעמיק, בנושא כזה או אחר שקשור ליצירה או לחיים. 
 
גם סרטך החדש, "להאיר את יוסי" נכנס לאחרונה לסל.
 
"נכון. וגם היום, לאחר כל הקרנה של הסרט שעשיתי אודות יוסי בנאי, אני מגיע. כיוצרים תיעודיים אנחנו פוגשים המון את הקהל. היום זהו חלק אינטגרלי מהפצה של סרט תיעודי. יוצרים ויוצרות נלחמים ונלחמות על כל אולם, על כל צופה. בשיחות של אחרי המון אנשים שואלים האם בני נוער צופים בסרט, ואנחנו תמיד נרגשים לענות שבעזרת 'סל תרבות' אנחנו מגיעים לכל תיכון בארץ. העובדה שיש גוף שמאפשר קשר כל כך בלתי אמצעי בין יוצרים ויוצרות לתלמידים ותלמידות, הוא במובן מסוים הסיבה לעשיית סרטים.
 
אתה חושב שהנוער היה נחשף לסרטים שלך כך או כך?

"בשני הסרטים שלי - אחד על תחילת תרבות הצילום בארץ וסיפור העלייה מעיראק, והשני על יוסי בנאי וישראל כפי שהוא רואה אותה - בני נוער לא היו צופים בבית. 'סל תרבות' מעניק גשר לתלמידים בינם לבין תכנים שספק אם היו מוצאים את דרכם אליהם. 
 

מתוך כרזת הסרט "להאיר את יוסי"

"גם יישובים ערביים נכנסו לסל"

 
גם עדי שלח, אוצרת ומנהלת החינוך של מוזיאוני חיפה, מברכת על שיתוף הפעולה הצמוד עם הסל. "מוזיאוני חיפה הם גוף שמאגד שישה מוזיאונים בעלי עולמות תוכן שונים שכולם פועלים במסגרת 'סל תרבות': מוזיאון חיפה לאמנות ומרכז האמנויות המשמש כאגף הנוער שלו, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, המוזיאון הימי הלאומי, מוזיאון העיר, מוזיאון מאנה-כץ ומוזיאון הרמן שטרוק," היא מונה.  
 
איך עובד כל הקומפלקס הזה ביחד?
 
"המבנה הייחודי של מוזיאוני חיפה מאפשר לנו לפעול בצוות גדול שבו לכל מוזיאון יש רכזת בעלת השכלה אקדמית בתחום דעת רלוונטי, אבל בו בזמן אנחנו פועלים כקבוצה גדולה שחושבת ביחד, מחליפה רעיונות ונותנת תמיכה הדדית. עולמות התוכן של המוזיאונים שונים ומשיקים זה לזה, אבל הבסיס המתודולוגי שמנחה אותנו בעבודה בכל המוזיאונים הוא משותף."
 
איזה אוכלוסיות נחשפות למוזיאונים שלכם דרך העבודה עם הסל?
 
"העבודה עם הסל מביאה אלינו קבוצות מחיפה ומהאזור שלה, ומכל רחבי הארץ - ילדי גן, בתי ספר יסודיים וחטיבות עליונות - יהודים וערבים. ראויה לציון באופן מיוחד הכניסה של יישובים ערביים רבים לסל בשנים האחרונות, מה שמאפשר להם להגיע לראשונה למוזיאונים בהיקף מרשים. דרך ייחודית של שיתוף פעולה מתקיימת בינינו לבין בית הגפן הסמוך כאשר בתי ספר מהחברה הערבית שמגיעים מחוץ לעיר זוכים לראות הצגה בבית הגפן וביקור במוזיאון, הכל במסגרת הסל.
 
"שיתוף הפעולה שלנו עם הסל בא לידי ביטוי גם בקיום מפגשים של רכזי סל תרבות במוזיאונים במסגרת ימי חשיפה וקורסים ייעודיים שהסל מקיים. למפגשים האלה יש תרומה משמעותית בתחושה שהסל נמצא בשטח, מחובר מאוד לעשייה ונותן לה תמיכה. מתקיים קשר בין אישי מאוד מפרה ודו כיווני." 


עדי שלח, אוסף פרטי
 

התבוננות עמוקה באמנות

איך עובדת התוכנית החינוכית שלכם?
 
"אנחנו שמים דגש רב על בניית הדרכה דיאלוגית באופן מובנה. לאורך כל הדרכה מתקיימות מספר שיחות בסבב שמאפשר לכל הילדים, גם לביישנים שקשה להם יותר לבוא לידי ביטוי בסביבה פחות מוכרת, להשמיע את קולם ולשתף בהתבוננויות שלהם. הסבב הפותח מזמין את הילדים לשחק משחק חימום לשריר המרכזי שעובד במוזיאון שהוא כמובן שריר העין. אנחנו מזמינים את הילדים לשתף כל אחד במשהו אחד שהוא רואה שאיש לא אמר לפניו. כתוצאה מכך הילדים צריכים להקשיב זה לזה ולהתבונן יותר ויותר עמוק. אפשר לראות תופעה שילדים שנדרשים לחדש מתחילים להשתמש במילות תואר, מתייחסים להיבטים של סגנון - צבעים, קווים, תיאור חלל, יחסים בין דמות לרקע ועוד - ולא רק לפרטים השונים שאותם הם מזהים בתמונה.
 
"אנחנו משתדלים להמשיג לילדים את הדברים שהם מבחינים בהם - פרטים הקשורים לנושא, לסגנון, לטכניקה, לכרונולוגיה, לאוצרות, לערך סחיר של אמנות וכדומה. תהליך דומה אנחנו מקיימים בסבב שמזמין את הילדים לשאול את השאלות שמעניינות אותם לגבי המוצג, ולבסוף סבב מסכם שמזמין אותם לשתף במה שעניין אותם, מה שאהבו וירצו לספר עליו בבית, או היו רוצים לקחת איתם. הרבה פעמים מפתיע ומרגש לשמוע את התובנות שהיו לילדים במהלך הביקור. כתוצאה מכך, כל הדרכה שונה מהאחרת והן מתפתחות על פי הנושאים והשאלות שמעניינים את הילדים. 
 
"הרבה מחשבה מוקדשת גם לפעילויות מפיגות במהלך ההדרכה ולגיוון של שיח קבוצתי, התנסויות חקר אישיות ועוד. המרכז לחינוך מקיים גם סדנאות משלימות שבהן הילדים מתנסים באמנות באופן מעשי ואנחנו משתדלות להציע סדנאות שמאפשרות התנסויות שלא מתקיימות בשיעורי אמנות בבית הספר כך שיהיה לסדנה ערך מוסף משמעותי - כמו סדנאות בחימר, סדנת וידיאו ארט וסיור צילום." 
  

הדרכת תלמידים בתערוכה "החדר שלי", מרכז אמנויות, מוזיאון חיפה לאמנות. צילום: ג'ני כצנר

"תלמידים מרוויחים בתיאטרון"   
 
את איש התיאטרון רן גואטה אין צורך להציג. המנכ"ל הטרי למדיי של תיאטרון הקאמרי בתל אביב, כיהן כ-11 שנים גם כמנכ"ל תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער ומכיר היטב את הקשר שבין צפייה בהצגות איכות מגיל צעיר, לאהבת התיאטרון בגילאים בוגרים. "מה שתלמידים מרוויחים בהצגות התיאטרון אף מורה לא יוכל להעביר בכיתה כחומר לימודי", הוא מצהיר. "'סל תרבות' יצר מציאות שבה כל תלמיד זוכה לצפות בהצגות תיאטרון במסגרת הלימודים."
 
זה משהו ייחודי לישראל?
 
 "זה לא קורה במדינות אחרות בעולם. 'סל תרבות' היא תוכנית ייחודית לנו. תלמידי כיתות ח' עד יב' מגיעים לתיאטרון יחד עם צופים מבוגרים וזוכים לחוויית תיאטרון עם מסרים משמעותיים לחיים. תיאטרון הקאמרי רואה את עצמו כמוביל דרך ומעצב את פני התרבות הישראלית, וסל תרבות מסייע המון בהגשמת המטרה." 
  



רן גואטה, צילום: כפיר בולוטין


"עושר תרבותי למגזר הדתי-חרדי"
 
חלק משמעותי מעבודתו של הסל היא צירוף מועצות ויישובים ברחבי הארץ לפעילות חשיפת האוכלוסייה הצעירה לתרבות ואמנות. נירית כנה היא מנהלת סל תרבות של נחל שורק ואחראית על כלל הספריות של המועצה הדתית, שהצטרפה לסל לפני שלוש שנים בלבד. "הצניחו אותי לתפקיד שאפילו לא הכרתי את הכותרת שלו", היא משחזרת. "עד לאותה שנה, תשלומי ההורים עבור תרבות נגבו בבתי הספר והם אלה שהחליטו מה זאת תרבות, כמה תרבות, למה תרבות ואיזה תרבות. אחרי שנה בתפקיד, שאלתי שאלות קשות על התאמת תכנים למגזר דתי וחרדי, על צריכת התרבות במוסדות החינוך, מה מגיע לתלמידים ובאיזה מינון, מי מחליט מה.
 
מה היו התשובות?
 
"נפגשתי עם חוסר מידע וידע מצד מנהלי מוסדות החינוך והרכזים החברתיים. התמודדות הייתה לא פשוטה אחרי שנים של הטמעת הנושא בצורה מעוותת. ואז נפגשתי עם ראש הרשות, אלי אסקוזידו, ששאל שאלות ענייניות ונוקבות ובסופו של דבר יצאה הכרזה שמוסדות החינוך ברשות ייכנסו לסל תרבות."
 
והתוצאה?
 
"הרבה עבודה ושיטוט באתר סל תרבות ארצי, הניבו את הפירות הרצויים. חשיפה לעשרות רבות של אירועי תרבות איכותית והיכולת לברור ולהתאים לצרכי המגזר הדתי והחרדי, גרמו לכך שסל תרבות זכה למקום של כבוד והערכה. הדבר החשוב ביותר הוא  שתלמידי הרשות זוכים וחשופים לעושר תרבותי שהולך ומשתבח עם הזמן. יש לציין שסבסוד התרבות בתקציב סל תרבות ארצי, המוצעת בסכום שווה לכל תלמיד, מאפשרת שימוש מושכל יותר בכספים הנגבים מההורים." 
 

נירית כנה עם מנכ"ל סל תרבות ארצי, רן שפירא. צילום: חן סלומון



"מעודדים אנשים לפקוח את העיניים"

איך זה בעצם עובד, הקשר של המועצה עם הסל?

"במישור הפרטני, מלווה אותי המנחה המחוזית חן הלר סלומון, שתפקידה להסביר, לייעץ ולהנחות. זו עבודה מאתגרת במיוחד ברשות שבה הצריכה התרבותית אינה רק אוניברסלית ומוכתבת גם על ידי השקפת עולם דתית. היכולת של המנחה להכיל את הצרכים, להעלות אותם לרמה ארצית והרצון למקסם את האפשרויות, מעודדת אותי כמנהלת הסל היישובי, לעשות מאמצים נוספים להעשרת הביקוש וההיצע. כמו כן מתקיימים מפגשי מחוז, בהם מועלה לצפייה ודיון אחד מהתחומים בהם עוסק הסל, כל מפגש בנושא אחר."

ובמישור הארצי?

"זכיתי להכיר אנשי מקצוע נפלאים ששמו לעצמם מטרה נעלה - הנגשת התרבות לילדי ישראל.  מרמת המנכ"ל רן שפירא, רכזי נושאים, מערכת האינטרנט ועד הפקידות. כולם עושים את תפקידם באמונה ומצליחים להעביר את תחושת השליחות החשובה של הנגשת התרבות לתלמידים. בנוסף, בעיקר תקופת הקיץ, אבל לא רק, ישנם ימי חשיפה רבים, בעיקר לנושא התיאטרון. מגוון עצום וכמובן שאין אפשרות ללכת ולצפות בכולם. הרשתות החברתיות עוזרות ללמידת עמיתים, אנחנו מאוגדים ברמת מחוז. השאלות והתשובות, ההמלצות וחוות הדעת על מופעי תרבות שונים, מוסיפים לידע על מופעים שלא ידעתי עליהם או לא הספקתי לצפות בהם.

"במישור המקצועי, השתתפתי בקורס מנהלי סל כבר במחזור הראשון, שהיה מעשיר ומחכים וכמובן שהעניק לי ביטחון רב יותר בנושא אותו אני מנהלת. החשיפה לעומק בנושאי התרבות עליהם סל תרבות ארצי מופקד - ספרות, קולנוע, תיאטרון, אמנות פלסטית, מחול ומוזיקה, הוסיפה מימד ונדבך חשוב בעבודתי, ידע נרכש מהשטח. לא תיאוריה אלא חוויית משתמש בצורה המיטבית, על מנת להעניק בטחון ותמיכה למילים שלי מול הגורמים הרלוונטיים במוסדות החינוך והרשות. היכולת שלי לעמוד מולם ולעודד לצאת מהקופסא, לפתוח את העיניים והראש לחשיבה מחודשת גם בצריכת התרבות. 


תלמידי בית ספר ברויאר במופע ספרות תיאטרלי "עגנון ומלך הרוחות". סל תרבות, ספריה אזורית נחל שורק סניף יד בנימין. באדיבות מועצת נחל שורק

יש מוסדות שבוחרים במודע לא להצטרף לסל?
 
"אני מוכרחה לציין בסיפוק שרוב המוסדות בחרו להצטרף לסל ואלה שהצטרפו נהנים מתוכנית עשירה ומגוונת בתחומים השונים הנמצאים באוצרות סל תרבות ארצי. לעניות דעתי, בתפקידי, ואחרי ההחלטה הרשותית להצטרף לסל תרבות ארצי, אי אפשר להכריח מוסד שבוחר לא להצטרף לסל, אבל הוא בהחלט "גוזל" מההורים המשלמים ומתלמידיו את היכולת לקבל תרבות מסובסדת."




והועידה הארצית השנתית לחינוך, אמנות ותרבות תתקיים ביום שלישי, 23 ביוני 2020 בין השעות 15:00-9:00 בתיאטרון הבימה בתל אביב. להרשמה


 



25/02/2020   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע