סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון עוזרים לגרי אקשטיין
 

 
 
אירוע התרמה לגיבור הגיטרה הישראלי שעבר שבץ מוחי לא יצא לפועל. מה אפשר בכל זאת לעשות


מופע התרמה שנכשל

היום, 3 במרץ,  אמור היה להתקיים "בצוותא למען גרי אקשטיין", ערב הוקרה לכבודו של אחד מגיבורי הגיטרה הישראלים שאירוע מוחי קשה שעבר לפני כשנה וחצי, בגיל 60, מונע ממנו להקליט, להופיע ולהתפרנס. חבריו של אקשטיין עושים כל שביכולתם כדי לסייע לגרי. ערב מחווה שערכו לפני כמה חודשים נכשל מלהשיג את מטרתו, הערב החדש שתוכנן להיערך היום בוטל, עכשיו גם אתם נדרשים לעזור.

בין תשעת אלבומיו של גרי אקשטיין שירים שהם חלק בלתי נפרד מפס הקול הישראלי, כמו "אני הולך לבית שאן", "קפטן ג'ק" ו"רוח סתיו", אולם לקריירה המוזיקלית שלו מנעד רחב הכולל, פרט להיותו גיטריסט רוק נפלא, יוצר, מלחין וזמר, גם את כישוריו כמפיק מוזיקלי וטכנאי הקלטות פעיל.

בין האמנים שעימם עבד לאורך השנים ניתן למצוא את שלמה ארצי, שבחלק מאלבומיו ניגן גיטרה ושר עימו את הדואט "פתאום כשלא באת", יהודית רביץ, שאת אלבומה "דרך המשי" הפיק מוזיקלית, שלום חנוך, עימו הקליט את "מחכים למשיח", אלבום בו תרם גם מנגינתו, עם חנוך גם הופיע אקשטיין במופע "אדם בתוך עצמו", גם את אלבומה השני של להקת "בנזין" הקליט אקשטיין, לצד אמנים רבים נוספים להם תרם מנגינתו והפקתו.

"זה התחיל בזה שגרי קיבל אירוע מוחי לפני כשנה וחצי וכתוצאה מכך קיבל שיתוק בצד שמאל של הגוף", מספר המוזיקאי נתן כהן ("הנשמות הטהורות"). "הוא איבד קצת את כושר הדיבור ולא יכול היה כמובן לנגן. לאט לאט חזר אליו כושר הדיבור אבל הוא עדיין לא מסוגל לנגן וקשה לו מאוד להתרכז לאורך זמן. יצא מזה שהוא לא יכול לתפקד באולפן כמפיק וכמעבד שצריך גם לנגן, לעבוד עם מחשב, לעבוד עם כל הדברים האלה שדורשים קואורדינציה ויכולות מוטורית מושלמת, וכתוצאה מזה הוא מצא את עצמו בלי עבודה.

"בינתיים הצטברו החובות, שכר דירה שלא שולם, איימו לזרוק אותו ואת משפחתו מהדירה ועלה רעיון לעשות לו מופע מחווה גדול – שגם אני, אגב, קניתי למופע הזה כרטיס כמו כולם, לא הייתי שותף לארגון שלו - שיכניס כסף ויעזור לו לצאת מהבוץ, מופע שהתגייסו אליו אמנים רבים ומפורסמים כמו שלמה ארצי, ריטה, תיסלם, צביקה פיק ועוד רבים ומפורסמים.

"את המופע עשו בהאנגר 11 ומסתבר שלא נקנו מספיק כרטיסים ולכן ההוצאות היו גדולות מההכנסות. הטעות היא שכולם חשבו שאחרי המופע הזה גרי מסודר והכל בסדר ואף אחד לא ממש התעניין בשלומו. בהמשך לקשר שלי עם גרי קפצתי לבקר אותו ושאלתי, 'נו, הכל בסדר?', מתוך הנחה שכן, שזו שאלה רטורית בלבד, והוא, להפתעתי, עונה לי שלא, שום דבר לא מסודר ואין שום הכנסה מהמופע.

"הרגשתי שצריך לעשות משהו, התקשרתי לחבר שלי, הנרי אלקסלסי, איש שטיפל באייבי נתן עד יום מותו ואדם שמארגן תמיד מסעות למקומות מוכי אסון עם אספקה, תרופות, דברים כאלה. הנרי מנהל עמותה של התנועה הקיבוצית שנקראת 'קרן אחיעזר', וביחד החלטנו לעשות מעשה ולפרסם מכתב לכל מי שרק אפשר בניסיון להתרים למען גרי, בעקבות העובדה שמופע המחווה לא הניב הכנסות, עובדה שציינו אותה במכתב".

קיבלתם עזרה מהאיגודים המקצועיים שגרי קשור בהם?

"פנינו לאקו"ם ולאשכולות ולעילם שיעזרו וכל אגודה נתנה קצת כסף והצלחנו לדחות את רוע הגזרה, מה שנקרא, אבל עדיין לא נפתרה כל הבעיה, אז עלה הרעיון שנעשה עוד מופע שיוכל לעזור. הנרי דאג שהעמותה שהוא מנהל תממן את שכר האולם של צוותא, וחשבנו על מופע שלא יצרוך הרבה השקעה כספית, אז עלה הרעיון של מופע אקוסטי. חשבתי איזה אמנים יכולים להופיע מופע אקוסטי בצורה טבעית ופניתי לאפרים שמיר, יוני רכטר, מיקי גבריאלוב, רונית שחר, רותי נבון, אתי אנקרי, דני רובס, אריק סיני, דני סנדרסון, דורי בן זאב שאמור היה להנחות את הערב ואני כמובן. זה היה אמור להיות ערב קסום, ערב מאוד מיוחד. התחלנו לפרסם במסגרת היכולות שלנו, לא היה לנו תקציב לפרסום אז ניסינו באינטרנט, בפייסבוק, בשלב מסוים משרד יחסי הציבור של דורית שמואלי הצטרף לעניין ועזר גם הוא, האצנו באנשים לרכוש כרטיסים, אבל ביום ראשון המצב היה כזה שלא נמכרו מספיק כרטיסים ומצוותא המליצו שבמצב כזה עדיף לבטל את המופע כדי לא לגרום לביזיון של אף אחד מהצדדים המעורבים".

אז מה כן אפשר לעשות עכשיו כדי לעזור לגרי?

"אפשר לתרום לעמותה (פרטים בהמשך), או למי שיש רעיון לקיים איזה מופע מיוחד, לא משהו עם מיליון אמנים אלא משהו מצומצם, אז נשמח לעזור, הנרי ואני".

נתן-כהן-וגרי-אקשטיין-ענקית.jpg 
מימין: נתן כהן, מקור:  http://www.ncmusic.co.il  ; משמאל: גרי אקשטיין בצעירותו, מקור:http://www.2all.co.il/web/Sites/gary

"גרי הביא את הפאנקי לארץ"
 
תחזיר אותי אחורה לתחילת הקשר שלך עם גרי

"את גרי הכרתי בשנת 77 כשהוא היה טכנאי באולפני 'קוליפון' ואני באתי כמעבד. אני מאוד אהבתי את מה שהוא עשה והוא מאוד אהב את מה שאני עשיתי וככה נוצר איזה קשר שבגללו כשהקלטתי את אלבום הסולו שלי רציתי שהוא יהיה טכנאי האלבום ועבדתי איתו. הוא גם ניגן לי באלבום והוא היה ההשראה שלי להיות טכנאי בעצמי.

"עבדנו באולפני 'סיגמא' ביחד והיינו בקשר עד שנסעתי לאנגליה, ב-87. חזרתי ב-94 ובתחילת שנות האלפיים יצאנו ביחד במופע, מין התנגשות של סגנונות כזאת, כי הוא בא מהרוק ואני באתי יותר מהאקוסטי, ועשינו ביחד שירים עם יאיר סתוי כפסנתרן. הקלטנו ביחד גם שיר, 'מוכרחים להיות שמח'. מאז אנחנו בקשר כל הזמן, ומאז האירוע שעבר, במיוחד.

"כולם חושבים שגרי הוא הרוקיסט המושלם שהביא את הרוק לארץ אבל לפי דעתי הוא הביא יותר את הפאנקי מאשר את הרוק. אם מקשיבים לשירים שלו הוא הקדים את זמנו בארץ די בהרבה, עם מה שהוא עשה מבחינה קצבית ומבחינת מבנה השירים שהוא עשה. הוא כתב שירים יפהפיים כמובן, כמו 'רוח סתיו', שיר ממש מרגש, והוא יודע להיות מאוד ישראלי אבל היה לו גם טעם של חו"ל. אני ראיתי אותו בנביעות בשנות השבעים והוא היה ממש אליל, הוא היה כוכב על, הוא הרים את הקהל בצורה לא רגילה, הקהל השתגע אחריו".

למה, לדעתך, התקופה הזאת שלו מול הקהל לא נמשכה זמן ארוך יותר?

"גרי הוא אדם שתוכו כברו, מה שנקרא. הוא לא יודע לעשות מניפולציות. אצלו הכל תכלס, סטרייט, הוא אומר הכל בפנים ואין אצלו משחקים, ולאנשים כאלה יש בעיה בסצנה המקומית. אנשים ישרים שלא מתחכמים בדרך כלל מוצאים את עצמם קצת בשוליים".

מה שאתה מתאר שייך יותר לתחום ההתנהלות של מאחורי הקלעים מאשר לתחום המוזיקלי של הקריירה, לא?

"זה גם משפיע על הקריירה, תתפלאי. אנשים שיודעים לנווט את עצמם בכל מיני צורות יודעים גם למצוא את עצמם במקומות הנכונים, להתקשר לאנשים הנכונים, לזכות לטובות במקומות הנכונים, 'תן לי ואתן לך'. ואם אין לך את זה זה קצת חסר. אני אומר את כל זה בשמי, לא בשמו. אני אומר את זה כמי שרואה את מה שקרה איתו מהצד. מעבר לזה, לגרי היו גם קריירות מקבילות. הוא היה טכנאי הקלטות ומפיק מוזיקלי שעבד המון, ולאט לאט נכנס יותר ויותר לכיוון של עבודת אולפן ופחות להופעות, שזה לדעתי התפתחות טבעית לאדם עם השנים. לא כולנו יכולים להיות כוכבי רוק עד גיל מאה".

מה מצבו היום?

"היום מצבו לא כל כך טוב. הוא עוד לא חזר לתפקוד, וגם מורלית המצב לא טוב, בייחוד אחרי שהמופע בוטל. באופן עקרוני המצב די רע עכשיו. צריך לחשוב ולשבור את הראש איך עושים עוד משהו שיכול אולי להציל את המצב."
 
למעוניינים לתרום כספית: "קרן חבצלת", מבית הקיבוץ הארצי, מרכזת את התרומות. כתובתה של הקרן: קרן חבצלת, רחוב לאונרדו דה וינצ'י 13, תל-אביב, 61400 , ת.ד. 40009. למעוניינים לתרום דרך הבנק: קרן "אחיעזר" עבור גרי אקשטיין: מספר חשבון 360028, בנק הפועלים 12, סניף 532, רחוב שאול המלך, תל אביב.



03/03/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע