סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן לסיכום עונת התרבות הירושלמית
 

 
 
רגע לפני שאירועי התרבות בבירה מסתיימים- שיחת סיכום עם המנהל האמנותי איתי מאוטנר


ירושלים כנרטיב תרבותי
 
ביום חמישי הקרוב תסתיים "עונת התרבות בירושלים", סדרת אירועי הקיץ החדשה בבירה. האירוע המסיים יהיה קונצרט ראשון בישראל של זמרת הסופרן האמריקנית רֶנֶה פלמינג, שתופיע בתכנית מגוונת בבנייני האומה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה.
 
על הניהול האמנותי של "עונת התרבות" מופקד איתי מאוטנר, ואיתו בניהול נעמי פורטיס-בלו (לשעבר  מנכ"לית להקת בת שבע). מאוטנר המשדר בגלי צה"ל (ציפורי לילה", "אפשר לחשוב") בעבר ערך את מגזין "360 מעלות", הגיש תכניות בטלוויזיה והכניס לעולם המופעים את מושג ה-"פצ'ה קוצ'ה" (מרתון אמנים מכל התחומים שבו כל אמן מציג במשך שש דקות וארבעים שניות בלבד).
 
מאוטנר, המזוהה כאיש עשייה בסצנה התל אביבית, גדל בירושלים.  כיום בהקשר החדש הוא עושה הרבה בעיר הבירה ומנסה לגלות אותה מחדש.  את השיחה אנחנו מנהלים למחרת אירוע בגן סאקר שנקרא "הדרך לציון", בימים הקודמים הוא  התנצל, "אני לפני הפקה גדולה" . בבוקר שאחרי מרתון האמנים כשבראשם זיגי מארלי, (הבן של) מאוטנר לא מפסיק להתפעל מרבבת האנשים שפקדה את האירוע "וזה עוד בזמן שפול סיימון הופיע כאן". 
 
הרעיון העיקרי המגולם בסדרת האירועים החדשה, הזוכה להיענות מסיבית מצד הקהל, הוא: "ירושלים לא רק כאתר שבו מתקיימים מופעי תרבות, אלא כנרטיב תרבותי, הגורם לאנשים ליצור והם ביצירתם יוצרים את הנרטיב התרבותי הייחודי. אין עוד עיר כזאת בעולם, ומה שקורה כאן לא יכול לקרות במקום אחר".
 
זה יכול להיות  ליצירה שנוצרת כאן באירועי 'באלבסטה'" בשוק מחנה יהודה" מסביר מאוטנר, "או גם במופע מיובא כמו 'רכבות שונות' שהגיע משטוקהולם, אבל לאחר שמוקם במבנה ה'קישלה' נוסף ליצירה של המלחין סטיב רייך רובד נוסף של אלפי השנים של העיר והחלל שבה המופע מתקיים".

רביעיית-Fleshquartet-יחצ.jpg
"רכבות שונות" צילום: יח"צ
 
חתרנות עם סימני שאלה
 
מי עמד מאחורי היוזמה החדשה?
 
"לין שוסטרמן, העומדת בראש הקרן הנושאת את שמה, הבינה שהעיר הזאת, על שונותה ועל היותה יחידה בעולם, הפכה ללא רלוונטית לקהל שניתן להגדירו כ'לא דתי'  בגלל הסכסוכים, הקדושה, המאבקים. אנשי הקרן חיפשו את הדרך ועלי הוטל להכניס תוכן לעונת התרבות".
 
אבל ירושלים לא חפה מאירועי תרבות וממוסדות תרבות ואמנות חילוניים, פועלים בה - בתוך מלחמות הישרדות נצחיות – מוזיאונים, תיאטרון, תזמורות, פסטיבל שפועל בה כבר יובל שנים, בתי ספר לאמנות, לקולנוע, סינמטק...
 
"זה דווקא היפה בעניין. לא יצרנו יש מאין. בגלל התשתית הקיימת, הרעיון המרכזי היה שיתוף פעולה עם מוסדות ירושלים קיימים. שיתוף פעולה עם תמהיל שקיים מגדיל את התמהיל.
 
"כשמגיעים לשוק מחנה יהודה בכל שבוע אמנים המציגים בין דוכני המכירה אתה מקבל את שיתוף הפעולה של השוק ושל בעלי הבסטות. או אירוע 'נקודת מגע' במוזיאון ישראל (ערב  שבו אמנים, שחקנים, תקשורתנים, ואחרים מתכתבים במקום עם יצירות אמנות במוזיאון – י. ש.). היית באירוע הזה".

נקודת-מגע-צילום-אלדד-רפאלי.jpg
"נקודת מגע", צילום: אלדד רפאלי
 
כן, אבל היה קשה להגיע, היו מאות אנשים סביב כל נקודת מגע...
 
"השנה היו פחות אנשים מאשר בשנה שעברה כאשר הרצנו את הרעיון בפעם הראשונה. בשנה שעברה התנסינו, ראינו מה עובד. פסטיבל 'מתחת להר' לנמשל שהפגיש את המוזיקה והאמנויות הפלסטיות. מה שמאפיין את האירועים שם הוא היעד:  ה"מיינסטרים".
 
"האמנות ( אולי כמו העיר) נשארת מפולגת. הצלחנו לייצר פורמט של חתרנות, אמנם עם סימני שאלה. אמנות ציבורית חדשה הרוחשת מתחת להר. הרבה יוצרים בעיקר מקומיים. חיזקנו דברים ויצרנו דברים חדשים.  כמו הייחודיות של 'רכבות שונות' כך גם מופעי הפרידה של רקדני מרס קנינגהם. את סדרת מופעי הפרידה הרקדנים עושים בכל העולם אבל כאן המופעים התרחבו להתייחסות של הרקדנים למוצגים במוזיאון ישראל . (לכך עוד נוספו סדרת אירוע ה"מארס קמפוס"- הרצאות מודגמות של אנשי הלהקה ועוד)".
 
מי הוא הקהל של עונת התרבות?
 
"בירושלים מראש מדברים על קהל אחר. אתה עובר ליד קפה טרנדי בירושלים אתה יכול לפגוש זה לצד זה, בצלאליסטים, משפחה של חובשי כיפות, פעילי שמאל, וכך גם במופעים. למופע של סטיב רייך הגיעו אמריקנים, נשים מבוגרות, ערב רב של קהל. זהו הערב רב של ירושלים. זהו הקהל האותנטי של ירושלים, ערב רב של דעות שמתרכז במקום אחד. הרעיון הוא קודם כל לפנות לקהל המקומי. כך גם בסדרת אירועי הבית, אותם מופעים שהתקיימו בבתים בירושלים ( בכללם מופעים שנולדו כמופעי בית בחו"ל וככאלה יובאו לכאן לתוך בתים ירושלמיים, בעיקר ברחביה- י. ש.) 

באלאבסטה-יחצ.jpg
אירועי "באלבסטה", צילום: יח"צ 

הפסטיבל מספרית הצליח. כך לפחות זה נראה בימים האחרונים, התקציב להמשכו קיים
 
"אני לא כל כך מצוי במספרים. אבל ברור שלהביא את המופע משטוקהלם, ולמקם אותו במקום שדרש עבודות חפירה, שיפוץ והקמה מחדש של חלל הקישלה, כשברור מראש שלא יותר מ-120 צופים, יכולים לצפות בו ומנגד מופע לעשרת אלפים איש בגן סאקר, עם אמנים בינלאומיים, ובמקביל כל המופעים בבתים השונים שיכולים לארח שלושים אנשים ברוח הסלונים של פעם או הזמנת עבודה מקותימאן, (מוזיקאי יוצר המחבר את ויז'ואל עם צלילים ביצירות מרתקות, שקנה את עולמו ביצירה מתוך הקיים בעולם ה"יוטיוב", - י. ש. )  והזמנת אמן כמו רנה פלמינג. כל אלה ביחד דורש תקציב גדול.

רנה-פלמינג-ענק-יחצ.jpg
רנה פלמינג, צילום: יח"צ
 
"עונת התרבות מובטחת לחמש שנים קדימה, אנחנו מייצרים אבני דרך, חלק מן המופעים ימשיכו בשנה הבאה במסגרת שיצרנו השנה ובשנה שעברה, בעיקר נחפש דרכים להעמיק את התכנים". 
 
קונצרט הנעילה של "עונת התרבות ירושלים" עם רנה פלמינג והתזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה יתקיים ביום חמישי, ה-28 ביולי 2011 ב-21:00 בבנייני האומה בירושלים.  
    
  
לרכישת כרטיסים 


למועדי מופעים >

26/07/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. להוריד את הכובע על היוזמה
חובב תרבות ולא ירושלמי , כפר שמריהו (28/07/2011)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע