סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן טילדה רג'ואן: "כיכבתי בכל העולם"
 

 
 
בישראל הקהל רוצה לשמוע שירים שהוא מכיר. אני לא מתרגשת יותר מדי כי אני יודעת שגם שארל אזנבור וגם הרולינג סטונס יחטפו אם לא ישירו שירים מוכרים. לכן כל עוד הקהל הוא המלך, אצניע את שיריי ואגיש את השירים המוכרים. אני לא רוצה קהל מאוכזב."
אחרי שריגשה את פוטין ואת מלך בלגיה בקולה הייחודי, הזמרת הבינלאומית מאחדת כוחות עם גיל שוחט וסימפונט רעננה בתיאטרון היהלום


השיחה עם הזמרת טילדה רג'ואן מתנהלת מול שני אנשים. פרט לכלבתה הקשישה צ'יקה, מלווה צמודה, יושב לצדה, תומך ומסייע גם מישל אטיס - בן הזוג, האמרגן ומי שהיה הגורם המרכזי בהפיכתה של רג'ואן לזמרת בינלאומית  מבוקשת.
 
ב-20 ביוני יתקיים בתיאטרון היהלום ברמת גן המופע "הקסם הצרפתי" - איחוד כוחות בין רג'ואן, זמרת יהודייה מוערכת ילידת טורקיה, לבין מאסטרו גיל שוחט ותזמורת סימפונט רעננה. במופע תוכלו לשמוע קטעים קלאסיים של מיטב המלחינים והצרפתיים מכל הזמנים, לצד שירים אהובים של גדולי השנסוניירים.
 
"עליתי על במה בגיל שנה"
 
"גדלתי באיסטנבול, וזה היה כיף. בחורף חיים בצד האירופי של העיר ובקיץ עוברים לצד האסיאתי. הרבה אנשים עשו את זה. היו חיים טובים, הייתה גם  קהילה יהודית גדולה. היום הרבה פחות, אבל אני אוהבת להיות שם וחוזרת מדי פעם. "
 
שם את מגלה את הנטייה שלך למוזיקה?

"כן. יש צילום שלי כשאני בת קצת יותר משנה ועומדת על במה. לקחו אותי ואת האומנת שלי לבילוי באחד מבתי הקפה הרבים שיש במות, אזור להופעה של סטארים גדולים. אמא שלי מספרת שכשראיתי נגנים מכוונים כלים, עזבתי את השולחן המשפחתי ועליתי על הבמה. האומנת שלי נבהלה כשראתה ושאלה את אימא 'מדאם מה לעשות?' אימא אמרה לה, 'הניחי לקטנה, נראה מה היא תעשה'. זו הייתה ההתחלה.

"גם בהמשך תמיד הייתי על הבמה, באירועי סוף השנה בבית הספר היסודי באיסטנבול - כשחקנית, כרקדנית וכזמרת. את התיכון עשיתי בשוויץ ושם הייתי חברה של אנשים מכל העולם, עם בנות מארצות שונות והמון שפות. גם אז שרתי אבל סתם בשביל הכיף או באירועים של בית הספר."  

בשוויץ דווקא?

"רציתי ללמוד שם. יהודים בכל מקום בעולם דואגים לדור הבא, שואלים את עצמם האם ימשיכו לחיות במקום שבו הם נמצאים או יצטרכו לנדוד למקום אחר. לכן עדיף שיידעו שפות, שיהיה להם מקצוע שאתו יוכלו להסתדר בכל מקום. המקצוע שעליו חשבתי ואותו למדתי היה פסיכולוגיה."




טילדה רגואן, צילום: מירי שמיר


"פרנסיס לה גילה אותי"

מתי ואיך הפכה השירה של הזמרת הצעירה החובבת למקצוע?  

"הרעיון שאני אשיר כזמרת מקצועית היה של מישל, בעלי. זה היה במהלך חופשה שלי בניס שבדרום צרפת, עם תום הלימודים שלי בשוויץ. הייתי בת 17 וכדרכי הופעתי להנאתי באחד מבתי הקפה. מישל שהזדמן למקום באופן מקרי, שמע אותי ואמר שעם קול כזה אני חייבת להופיע. הוא היה סטודנט לתואר שני בפיזיקה, אבל זה לא הפריע  לו להחליט בו במקום שצריך לעשות משהו, ולא במסגרות חובבים אלא במסגרת מקצועית. השם שעלה באותו זמן כמי שאולי יוכל לסייע היה פרנסיס אלבר לה, מלחין סרטים  צרפתי שחיבר פסי קול לסרטיו הנודעים של קלוד ללוש, ל'סיפור אהבה' ולסרטים נוספים, ולחנים לשירים של  אדית פיאף, איב מונטאן, אלטון ג'ון ואחרים.
 
למה דווקא פרנסיס לה?

"מאוד אהבנו את המוזיקה שלו. חוץ מזה מישל חשב שיציאה לקהל בתחילת הקריירה כמשתתפת במוזיקה לסרט, מותיר רושם חזק יותר מאשר בתקליט רגיל."




טילדה רג'ואן ופרנסיס לה, צילום: מישל אטיס


פניתם אליו והוא התרשם? 

"הוא ביקש שנשלח לו קלטת. בינתיים הגעתי לישראל, אמי היתה כבר כאן. הכרתי את אלונה טוראל והתחלתי לעבוד איתה. שלחתי את ההקלטה ואז זומנתי לעבודה הראשונה עם פרנסיס בסרט שנקרא 'פגשתי את סנטה קלאוס', סיפור אגדה קולנועי שמזכיר במשהו את מרי פופינס. ההפקה נקלעה לבעיה לאחר שהסרט צולם. הזמרת ששרה בהקלטה המקורית לא קיבלה את אישור המפיק שלה והיה צריך להקליט את השירים מחדש. הסרט גם תוכנן לשיווק בכמה ארצות והתכנית הייתה להקליט את השירים בכמה שפות, ושפות אני יודעת - טורקית, לדינו, ערבית מהבית כי אמי ממוצא עירקי, צרפתית, איטלקית, אנגלית מהלימודים ועברית בהמשך. אני קולחת בכולן למרות שלפעמים אני מדברת בשפה אחת וגולשת לשנייה. בקיצור 'נפלתי' לו בזמן. גם שפות וגם מנעד של חמש אוקטבות."    
  

   


תופעת הקול הרג'ואני

איך גילית שיש לך חמש אוקטבות?

"זה היה בתחילת הדרך, עם מורה לפיתוח קול. הוא עבד אתי על מנעד מצומצם של אוקטבה וחצי ובעיקר חומרים של מוזיקה קלאסית כי אתה תמיד מאזן את הקול כשאתה שר קלאסי. הייתי מתוסכלת כי ידעתי שאני יכולה לשיר יותר, והוא צחק עלי. בינתיים במקומות אחרים ששרתי עם מיקרופון במסיבות כבר גיליתי את היכולת. יום אחד הוא אמר לי, בואי נעשה ניסוי. הוא ניגן בכל פעם צלילים גבוהים יותר ואני בקלות מרובה שרתי את הצלילים. בשלב מסוים הוא עצר ואמר,  it's a crime. הקול שלך הוא תופעה. זמרי אופרה עובדים קשה מאוד עד שהם מצליחים להגיע לפעמים לאוקטבה או חצי אוקטבה מעל הקול הטבעי שלהם ואת לא. ככה הכרתי את הקול שלי."  
 
קיבלת ממנו הכוונה אחרי הגילוי?
 
"הוא רצה שאשיר רק קלאסי. אמר לי, עם קול כמו שלך את יותר טובה ממריה קאלאס. מחמאה מרשימה, אבל אני הבנתי את אורח החיים הצפוי לי - משמעת קפדנית, דיאטה קבועה, ציות למורים. קיבלתי הנחיות - יש לך קטנוע? תיפטרי ממנו. הוא מסוכן לקול שלך. הייתי צעירה ורציתי לטעום הכל בחיים. לא הייתי מוכנה להקריב את עצמי למען הקול. אני יודעת שאופרה זה דבר יפה ומדי פעם אני שמחה לשיר אריה מתוך אופרות מפורסמות. אבל  היה לי חשוב  לגלות את עולם המוזיקה, לחבר שירים בעצמי, לגלות עולמות מוזיקה חדשים." 
 


מישל אטיס וטילדה רג'ואן, צילום: מירי שמיר



מתי התחלת להופיע?
 
"אחרי פרנסיס לה, האיש המתוק, הלוקום הטורקי. לקראת העבודה על הסרט, זומנתי לאולפן הקלטות יפהפה בפריז בארמון הקונגרסים. הקלטתי את השירים בכמה שפות. אחר כך שרתי עם דידייה מרואני בקונצרטים באולמות הגדולים ביותר בצרפת. הופעתי בשירים שלי, בפופ מוכר באריות נודעות מתוך אופרות כמו למשל 'מדאם בטרפליי"wומתוך מחזות זמר כמו  CATS.  הייתה אפילו הצעה שאשיר במחזמר 'מיס סייגון' בלונדון אבל לא רציתי להכניס את הכלבה שלי להסגר של שישה חדשים. אז ויתרתי."
 
אם היו מציעים לך לשיר אופרה, מה היית בוחרת?  

"הייתי שמחה להופיע ב'כרמן'. אחרי העבודה עם פרנסיס לה התחילו להגיע הצעות נוספות. טלפון מחברת  ג'נרל מיוזיק. שהזמינה אותי לשיר בפס הקול של סרט חדש של מלחין הסרטים האיטלקי אניו מוריקונה, 'כלוב העליזים'. שרתי עם דידייה מרואני, שיש לו קהל גדול ואוהד ברוסיה וברוב מדינות הגוש המזרחי של פעם. הצטרפתי להופעות והופענו חמש פעמים בארמון הקיסרי שבקרמלין במוסקבה.
 
"בהמשך עבדתי עם ניקיטה מיכלקוב, אחד הבמאים הגדולים של רוסיה בעשרות השנים האחרונות, בסרטו 'הספר מסיביר'." 
  



טילדה רג'ואן, צילום: מירי שמיר




לרגש את פוטין
 
באיזה שלב ישראל הופכת לבית שלך?

"זה קרה בכמה שלבים. אלונה טוראל, כאמור, הייתה הקשר הראשון. בהמשך שקלתי להצטרף למשפחתי כאן אבל המצב הביטחוני הרתיע אותי. היו לי הופעות כאן בתקופת מלחמת המפרץ שהקהל הגיע עם מסכות גז. לא היה לי פשוט. לפני חמש שנים נעשיתי לאזרחית ישראלית. מה שמצחיק הוא שלמעשה הייתי ישראלית מאז שנולדתי, אבל לא ידעתי שאני כזאת."
 
זאת אומרת?

"באחת הפעמים שהייתי במשרד הפנים התברר לי שאמי, שעלתה לארץ מעירק, עזבה את הארץ והתחתנה עם אבי בטורקיה, היא אזרחית ישראלית וכך גם ילדיה. מצד שני אילו ידעתי שאני ישראלית ייתכן שהיו מגייסים אותי לצה"ל בגיל 18."
 
בין הופעותיה הרבות לפני קהלים שונים, בעיקר בצרפת, הצליחה רג'ואן לרגש את פוטין שצפה בה במוסקבה. גם המלך הבלגי בודואן הזמין אותה להופיע באירועי יום הולדתו ה-60, בחירה שעוררה זעם רב בבלגיה. "המתנגדים, מספרת רג'ואן, "גרסו שהיה ראוי להזמין לאירוע זמרת בלגית, אבל המלך עמד על דעתו והופעתי שם."
 
איך את בונה תכנית? 

"יש לי נושא למופע ואז אני בונה אותו סביב השירים - שירי קולנוע, שירים יהודיים, או שירים שלי, או אורגת שירים בסיב סיפור החיים שלי, שמאפשר שילוב של קטעי מוזיקה מאוד מגוונים. בחו"ל יש קהל גדול שמוכן לבוא להתנסות בשירים חדשים שלי. תכניות המופעים שלי הם מעשה אמנותי. אני בונה אותם עם המון רגש ורק כאשר הם נעשים לחלק ממני אני מתחילה להופיע איתם."  

ובישראל?

"בישראל הקהל רוצה לשמוע שירים שהוא מכיר. הם מכבדים אותי כשאני שרה שיר חדש משלי, או שיר שאינו מוכר בישראל, אבל רוצים להקשיב לשירים מוכרים. אני לא מתרגשת יותר מדי כי אני יודעת שגם שארל אזנבור וגם הרולינג סטונס יחטפו מהקהל אם לא ישירו שירים מוכרים. לכן כל עוד הקהל הוא המלך, אצניע את שיריי ואגיש את השירים המוכרים. אני לא רוצה קהל מאוכזב."  



סימפונט רעננה, צילום: גדי דגון


במופעים הקרובים ברמת גן ובחיפה עם גיל שוחט וסימפונט רעננה הדגש יהיה על המוכר או על המוכר פחות?

"אשיר שירים של אזנבור, בקו, ברל, מונטאן ופיאף. גיל שוחט הוא מכר ותיק ועבדנו לראשונה יחד כשהיה המנצח של התזמורת הקאמרית הישראלית. הוא חיבר לתכנית השירים יצירות צרפתיות לתזמורת של ראוול, דביסי ודומות להן וזה מתקשר היטב לשנת צרפת, שמצוינת בחודשים אלה בישראל. " 
 


גיל שוחט, צילום: יניב בן יהודה

"אני ערבוב של תרבויות"
 
 
יש לך הרכב קבוע של נגנים?

"כן, אנחנו עובדים עם הרכב של חמישה נגנים."

ויש לך עיבודים של כל החומרים לחמישיית הנגנים?

"לחמישייה, להרכבים קאמריים ולתזמורות. למעשה יש עיבודים מוכרים להרכבים שונים, כי אני מציבה דרישות למעבדים שעובדים אתי. הבקשה העיקרית היא שאני רוצה לשיר את השיר כפי שאני חשה אותו, ולא כמו שהוא נשמע בשפה המקורית או בביצוע המקורי. " 
 
מי המעבדים שאת עובדת איתם?
 
"המעבדים שלי הם רפי קדישזון, אריה בר דרומא, יש לנו מופעים שכוללים אפילו 120 נגנים שעשינו בחוץ לארץ. בקונצרט 'משהו מהסרטים' שעשיתי עם תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, הוקרנו קטעים מתוך סרטים על מסך גדול בגב הבמה. אנחנו מופיעים הרבה עם המנצח דויד סופר."
 
המנצח והמעבד רפי קדישזון, שניצח על קונצרט בהשתתפותה של רג'ואן עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ועם הסימפונית חיפה ציין כי "קולה הטבעי של טילדה היא אכן תופעה. סוג מיוחד של קול, מעבר לקול או בנוסף לו. יש לה גם אינטואיציה נכונה באשר למה ולאיך צריך לשיר או להגיש שיר."

מה בנוגע לשירים ישראלים?

"אני שרה את 'בלדה לשוטר' של נורית הירש. שמעתי שירים רבים שאני מקווה לאמץ ולצרף לרפרטואר שלי. אני אוהבת אנשים בכל העולם אבל כעת אני מתכוונת להופיע בעיקר בארץ ומקווה לחבר שירים חדשים ומקוריים בעברית.  אני מאוד אוהבת את עידן רייכל כי הוא ערבב בצורה יפהפייה מוזיקת עולם שבתוכה אני חשה בבית, כי אני ערבוב תרבויות." 
  

   
 

המופע יתקיים ביום רביעי, 20 ביוני 2018 בשעה 20:30 בתיאטרון היהלום ברמת גן. להזמנת כרטיסים: 6121050 - 03 

לרכישת כרטיסים

 


למועדי מופעים >

18/06/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע