סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ גלית גיאת בין המזרח הרחוק למזה"ת
 

 
 
נפלה לידי הזכות לגלם בו זמנית שני תפקידים כל כך שונים זה מזה, מתרבויות כל כך שונות ועולם מוזיקלי כל כך אחר. יש ביניהן איזשהו קשר כי אנה נמצאת במזרח הרחוק ואום כלת'ום במזרח התיכון, אבל מבחינה קולית אנה מבטאת את העולם הקלאסי האירופאי בצלילים מאוד גבוהים, כמעט סופרן, ואום כלת'ום מבטאת את העולם הקלאסי הערבי, שבו הצליל הוא יותר ארצי, רחב, עם הרבה יותר אדמה"
גלית גיאת מוסיפה לרזומה תפקיד ראשי במחזמר "המלך ואני". שיחה על המרחב בין אנה לאום כלת'ום


בשבוע הבא יעלה באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב מחזמר הענק לכל המשפחה "המלך ואני" בבימויו של צדי צרפתי, בכיכובם של גלית גיאת ואיציק כהן ובליווי תזמורת סימפונט רעננה.

לא כולם יודעים, אבל המחזמר האלמותי שכתבו ריצ'רד רוג'רס ואוסקר המרשטיין, ובעקבותיו הסרט עטור האוסקרים בכיכובו של יול ברינר, מבוססים על סיפורה האמיתי של אנה ליאונאוונס, אלמנה אנגליה ששירתה בשנות ה-60 של המאה ה-19 כאומנת ומורה לילדיו של מלך תאילנד (היא סיאם) מונגקוט.

ליאונוונס בילתה עם בנה בחצר המלך כחמש שנים, ועל פי עדותה תרמה תרומה עצומה להתקדמותה של תאילנד לעבר המודרניזציה של חיי המערב. יחסיה עם המלך היו סבוכים ומתוחים, ומלווים בעימותים שנבעו מהבדלי התרבויות ביניהם.

חריפות, חכמת חיים, חוצפה ונודניקיות

"למרות המוניטין שלה במערב, אנה היא לא דמות אהובה במיוחד בתאילנד",  מפתיעה גיאת (44), המגלמת את דמותה של אנה במחזמר הישראלי. "התאילנדים טוענים שהיא זקפה לזכותה שינויים שהמלך כבר עשה לפני שהגיעה, ושציירה את המלך בהתנשאות כבור, עילג ופרימיטיבי, מה שהיה רחוק מהמציאות".

היחסים המורכבים בין אנה והמלך טומנים בחובם סיפור אהבה לא ממומש?

"אנה והמלך הם שני אנשים מאוד שונים מבחינת המטען התרבותי שלהם אבל שניהם דעתנים וביקורתיים, והם אתגרו אחד את השנייה. יש הרבה רבדים ליחסים שלהם: מלך ועובדת, גבר סיאמי מול אישה אירופאית, אבל ככל שההיכרות ביניהם מעמיקה מתגלה רובד של יחסי אהבה בין גבר לאישה. הם לומדים זה את זו ומגלים המון עומק ויופי.

"בסופו של דבר הם לא נשארים ביחד והאהבה שלהם לא מתממשת, אבל זה לא משאיר אותנו עם תחושה של החמצה. זה רק מגביר את העניין בסיפור".

במציאות אנה היתה דמות די קשה, שחצתה גבולות מקובלים של נורמות התנהגות . איך היה להיכנס לנעליה?

"ניסיתי, כמו שאני מנסה בכל תפקיד, להרגיש את הדמות של אנה. התבוננתי בנתונים שלה – אישה אנגליה, אם חד הורית שמגדלת את בנה לבד ברחבי העולם, מסתובבת איתו על ספינות שחוצות אוקיינוסים ומגיעה למקומות שנשים היום לא היו מעיזות להגיע אליהם לבד.

"הבנתי שמדובר באישה אמיצה ומדהימה, שלא ויתרה על הגאווה שלה ועל זכויותיה. יש בה תמהיל של חריפות, חוכמת חיים, חוצפה וגם נודניקיות, ולכל הדברים האלה התחברתי בקלות. נכון שאין לי גינונים בריטיים, אבל מצאתי בתוכי מקום של עדינות, עם מעט קרירות אירופאית שמלווה בהרבה שעשוע".

המלך-ואני-רפי-דלויה02.jpg
המלך ואני (צילום: רפי דלויה)

בין העולם הקלאסי האירופי לעולם הקלאסי הערבי

מה הסוד של "המלך ואני" שהופך אותו להצלחה כל כך גדולה לאורך הזמנים?

"קודם כל זה הסיפור. הוא כל כך חזק וטוב, שהוא מעבר לזמן. הוא כולל נושאים כמו גזענות, פמיניזם, עבדות, שוני בין תרבויות, קבלת האחר ועוד אינספור דברים שלשמחתי וגם לצערי עדיין חשובים ואקטואליים לעולם שאנחנו חיים בו. חוץ מזה שיש בו את השירים הכי יפים מכל מחזות הזמר, שזו כשלעצמה סיבה מספיקה להעלות אותו שוב ושוב."

גיאת, שמאחוריה קריירה ענפה כשחקנית וזמרת, מבינה דבר או שניים במחזות זמר מצליחים. בין השאר נרשמות לזכותה ההפקות המוזיקליות של תיאטרון הבימה "בוסתן ספרדי" (בבימויו של צדי צרפתי), ו"שלמה המלך ושלמי הסנדלר", והמחזמר "מסביב לעולם בשמונים יום" בבימויו של ירון כפכפי.

בשנה האחרונה היא מגלמת את דמותה המאתגרת של הזמרת המצרייה הגדולה בכל הזמנים אום כלת'ום, במחזמר "אום כלת'ום" שביים יגאל עזרתי בתיאטרון יפו.

הדמויות של אנה ושל אום כולתום באות ממקומות שונים מאוד, גם מבחינה ווקאלית.

"נכון. נפלה לידי הזכות לגלם בו זמנית שני תפקידים כל כך שונים זה מזה, מתרבויות כל כך שונות ועולם מוזיקלי כל כך אחר. יש ביניהן איזשהו קשר כי אנה נמצאת במזרח הרחוק ואום כלת'ום במזרח התיכון, אבל מבחינה קולית אנה מבטאת את העולם הקלאסי האירופאי בצלילים מאוד גבוהים, כמעט סופרן, ואום כלת'ום מבטאת את העולם הקלאסי הערבי, שבו הצליל הוא יותר ארצי, רחב, עם הרבה יותר אדמה".

אז איך את מתמרנת ביניהן?

"זה נראה קשה מבחוץ אבל בשבילי זה הכי טבעי בעולם. אני נורא נהנית גם מהחזרות של 'המלך' וגם מהמופעים של 'אום כלת'ום', ומרגישה זכות גדולה לגלם שתי נשים כל כך גדולות מהחיים. אני מוצאת ביניהן הרבה דמיון - שתיהן מאוד אמיצות, מתנהלות בתוך עולם של גברים, פמיניסטיות ומטביעות את חותמן בעולם".

גלית גיאת ואיציק כהן ב"המלך ואני"

המלך-ואני-רפי-דלויה01.jpg 
המלך ואני (צילום: רפי דלויה)

צדי הוא אב רוחני

ב"מלך ואני" את עובדת בפעם המי יודע כמה מול הבמאי צדי צרפתי, אבל בפעם הראשונה לצד השחקן איציק כהן.

"עם צדי אני עובדת עוד מ-1998, מאז שהתחלנו את 'בוסתן ספרדי', ולאורך השנים עשינו יחד הרבה הפקות. בכל פעם שאני יכולה אני קופצת על ההזדמנות לעבוד איתו. צדי הוא בשבילי אב רוחני לאמנויות הבמה, מנטור אמיתי לחיים המקצועיים ואני שקופה מולו, הוא מכיר אותי כל כך טוב שאני לא יכולה לשחק משחקים. הוא רואה הכול, דורש בלי סוף אבל גם יודע לסלוח, ואני הרוסה עליו.

"עם איציק זו הפעם הראשונה שאנחנו יחד על במה. נפגשנו בהודו כשעשינו את הסדרה 'בוליווד', וכבר מאז נורא קיווינו שייצא לנו לעשות משהו ביחד, ופתאום קיבלנו את ההזדמנות המגניבה הזאת. איציק הוא חלום לעבוד איתו. פרטנר שרוצה רק לתת, שם את האגו בצד ומתעסק בעיקר ולא בשטויות, ומבחינתי זה המון. חוץ מזה שעכשיו הוא גם חתיך אש".

אם כבר בריאליטי עסקינן - מה דעתך, כשחקנית וזמרת ותיקה שבנתה את עצמה בעשר אצבעות, על כוכבי האינסטנט של תרבות הריאליטי?

"בתור אחת שהשתתפה בשתי תכניות ריאליטי בטלוויזיה אני יודעת מה זה אינסטנט. יש תקופה שכולם חושבים שאתה הכי מרומם בעולם, אבל זה מסוכן. אתה צריך להיות חזק ועם סביבה תומכת, ולהבדיל בין עיקר לתפל.

"אני לא יכולה למתוח על זה ביקורת. אלה הזמנים, וימים כקדם לא ישובו, הצעירים של היום מכירים רק את זה. פעם התנגדתי לזה מאוד והיום אני מקבלת את זה. מה שכן, אני מאמינה שהקלישאה היא נכונה - מי ששייך למקצוע הזה יישאר בו, ומי שלא – ייעלם". 



המלך-ואני-רונן-אקרמן.jpg
המלך ואני(צילום: רונן אקרמן)

   
"המלך ואני" תעלה בתאריכים 25-20 ביולי 2015 , 7,8 באוגוסט 2015 באודיטוריום סמולרש באוניברסיטת תל אביב.

  

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

14/07/2015   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע