התערוכה מציגה תיעוד של תימנים בא"י בשנים 1948-1881 באמצעות צילומים של בכירי הצלמים
בינואר תעלה במוזיאון ארץ-ישראל התערוכה "דיוקן תימני", המציגה תיעוד תימנים בארץ- ישראל בשנים 1881- 1948 באמצעות צילומים של בכירי הצלמים של אותה תקופה ביניהם: סוסקין, ליליין, בן דוב, קאאן, נרינסקי, קולודני, לרסקי, קלוגר, צלמי אמריקן קולוני ואחרים.
התערוכה תכלול כ-100 הצילומים מציגים מבט מורכב ורב-פנים, המשקף התייחסות אל האחר והאקזוטי מנקודת מבט אירופית ואוריינטליסטית. כן תכלול התערוכה פריטים נדירים מאוסף אלכסנדר. אוצר: גיא רז.
מראשית דרכה של היצירה והאמנות בארץ בני העדה התימנית זכו ליחס מיוחד כמושאי היצירה בתחומים רבים: שירים, סיפורים, ציורים, הצגות תיאטרון, סרטים ותצלומים, שהופיעו בתחילה כאיורים קטנים המלווים טקסטים רחבי יריעה. לעומת זאת, התצלומים שנמצאו בארכיונים ציבוריים ובאוספים פרטיים ויוצגו בתערוכה לראשונה בהיקף כזה, חושפים תגליות רב שכבתיות המכילות את ההיסטוריה החזותית של העדה התימנית בארץ מראשיתה ועד קום המדינה ובמקביל פרק חשוב בהיסטוריה של צילום הסטילס בארץ.
התערוכה מביאה ממצאים ועדויות חזותיות השופכים אור על ההתפתחות הסגנונית של מדיום הצילום בארץ דרך צירו של נושא אחד- התימנים, כעדה העיקרית בסיפור חזותי זה, כאשר הרצף הצילומי המוצג נע על שלושה מישורי זמן מקבילים – זמנם של העם היהודי, הצלמים והמצולמים.
תלמוד תורה תימני (צילום: אפרים משה ליליין 1906-1918, אוסף המחלקה לצילום, מוזיאון ת"א לאומנויות)
דיוקני התימנים (נערים וגברים ברובם) מובאים בתערוכה בהקשר ההיסטורי-צילומי – החל מהצילום הרומנטי המבוים בסטודיו ובחוץ ועד לצילום תיעודי/עיתונאי חופשי. הרצף הכרונולוגי של הדיוקן התימני עובר מתיעוד של אנשים שומרי מסורת, כאשר רובם בלבוש בגדי בד אתניים במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, דרך צילום של אנשים חילוניים בלבוש מערבי ועד קומפוזיציות צילומיות דרמטיות כשל אנשי ההתיישבות העובדת.
תיעוד הקהילה התימנית על-ידי צלמים נמשך גם לאחר קום המדינה ונעשה ברובו במבצע העלייה הגדול "על כנפי נשרים", במעברות של העליות הגדולות וכן במושבים המתפתחים של יוצאי תימן.
משפחת ראש העדה התימנית בירושלים (ספריית הקונגרס - וושינגטון)
לגבאי האוצר גיא רז:"לדיוקן התימני מסורת ארוכה באמנות ישראל. חלקם של התצלומים המוצגים שימשו ציירים ופסלים. הצילום נתפס באמנות הפלסטית המקומית המוקדמת ככלי מתעד או משרת את מה שנתפס כאמנות ולכן לא קיבל תכתיבים בדרכי הבעתו או ביצועו בניגוד לתהליכי התִרְבּוּת שהיו מנת חלקם של הציירים, הפסלים, מעצבי התכשיטים או אורגות השטיחים ב'בצלאל'.
מימין: צילום סטודיו (סוניה קולודני 1922-1965, ארכיון מוזיאון החאן)
משמאל: נער יהודי מתימן (1906-1918, אוסף המחלקה לצילום, מוזיאון תל אביב לאמנות)
"בחלוף מאה שנים ולאחר ששקע אבק ההיסטוריה על אמנות הציור והפיסול של הדיוקן התימני, ניתן לומר כי על התצלומים המקוריים מרחפת הילה של רגע הצילום, בעוד שהפיסול והציור נראים בחלקם ארכאיים ומיושנים. בבואנו לצפות בתצלומים אלה כיום, אנו מקבלים את נקודת המבט הצילומית המערבית על מי שכונו 'יהודים מארץ תימן'".
התערוכה תוצג החל מה-5 בינואר 2012 עד מאי 2012 במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב. שעות פתיחה: ראשון עד רביעי - 16:00-10:00, חמישי - 20:00-10:00, שישי ושבת - 14:00-10:00. טל': 03-6415244.