סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2021 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: מערכת הבמה בין צלילים למצלצלים – שיחה עם אהוד גרוס
 

 
 


שיחה עם מנכ"ל התזמורת הסימפונית ראשון לציון אהוד גרוס לרגל פתיחת העונה החדשה של התזמורת.

להחניף אבל לא להתחנף

כמי שמופקד על התזמורת ועל אולם "היכל התרבות" הנחשב לבעל האקוסטיקה הטובה בישראל, מופתע גרוס לגלות מדי פעם שיש חובבי מוזיקה שעדיין לא גילו את התזמורת ואת אולם הבית של התזמורת. התזמורת המציינת השנה את שנתה השמונה-עשרה, היא כידוע, גם תזמורת האופרה הישראלית, תפקיד שמכתיב את לוח הזמנים ואת לוח העבודה שלה.

"כמחצית מפעילויותיה השנתיות הן עם האופרה כשש-שבע הפקות והמחצית האחרת מוקדשת לפעילות העצמאית, סדרת מנויים בת שבע תכניות שונות ועוד קונצרטים מיוחדים, סדרות לנוער וכיו"ב," מרחיב גרוס ומדגיש, "ברם, אין הדבר גורע מן המחשבה המוקדשת לבניית התכנית השנתית. התכנית היא תמיד מגוונת, מצד אחד מתוך רצון לקלוע לטעם הקהל, להחניף אבל לא להתחנף; קונצרט אתגרי אך גם פופולרי. למשל, בתכנית הראשונה, שתי יצירות של ברליוז סימפוניה פנטסטית ומחזור השירים "לילות קיץ" ויצירה חדשה של שרה פייגין, מלחינה ישראלית. או קונצרט אחר שבו שתי יצירות של בטהובן, הפתיחה "אגמונט" והסימפוניה מס` 3 "ארואיקה", ויצירה חדשה שהתזמורת הזמינה מהמלחין חיים פרמונט.

באותה רוח תנגן התזמורת בניצוח מנדי רודן, מנהלה המוזיקלי הקודם ומנהל כבוד, סימפוניה של היידן, קונצ`רטו לקרן של ריכרד שטראוס ותיזמור של שנברג, לרביעייה תוססת וקצבית של ברהמס. דוגמא נוספת, אשר פיש, שניהל את התזמורת בעבר, ינצח על דיוורטימנטו של ברנשטיין, על הסימפוניה השישית של צ`ייקובסקי ועל הפסנרנית גיי צ`ן, חביבת הקהל בתחרות רובינשטיין האחרונה, בקונצ`רטו של ראוול.

- התזמורת מפיקה ומנהלת גם סדרה של מוזיקה קאמרית, למה תזמורת צריכה להפיק סדרה כזאת?

"אני מאמין שנגינת מוזיקה קאמרית באיכות גבוהה היא זוך הביטוי המוזיקלי ומחדדת את החושים של נגני התזמורת. על פי ההיענות הרבה של הקהל הממלא את האולם בימי שישי בצהריים, ניתן להניח שהצלחנו. אבל זה המקום שבו אני הייתי הרוצה להדגיש פן נוסף של עשייה והוא העבודה עם הקהילה המיידית. מתוך מחשבה על הקהילה התזמורת מנגנת במופעי קירוב לבבות המיועדים להורים, להוריהם ולילדיהם. כאן התכנית היא מצד אחד קלה להאזנה ומצד שני בעלת תוכן מעניין, כך או כך, אין בכל מקרה, התפשרות או ויתור על איכות".

אילוצים תקציביים

- איך מתחלקת האחריות בינך כמנכ"ל התזמורת ובין המנהל המוזיקלי?

"בחירת התכנית נעשית על בסיס העלאת רעיונות ששותפים בה קודם המנהל המוזיקלי, המנכ"ל וצוות התזמורת. ההחלטה הסופית, תוך מתן מענה מירבי לרצון המנהל המוזיקלי, ומתוך התחשבות באילוצים שעימם מתמודד המנכ"ל, תקציב, זמינות אמנים מבוקשים, עלות הקונצרט, תשלום זכויות יוצרים למלחינים בגין שימוש ביצירות".

- במה מתבטא בעיקר השינוי מאז נכנס אטינגר לניהול המוזיקלי?

"כמנצח בית באופרה הממלכתית בברלין, ומנסיונו כאן, מדגיש ברפרטואר יצירות ווקאליות. בשלוש מארבע התכניות שלו השנה, למשל הוא כולל יצירות ווקאליות, מחזור השירים של ברליוז, "שמי עופרת" של חיים פרמונט ובסוף העונה רקוויאם של פורה".

- מהו מעמד הנגנים בתזמורת?

"מצער מאד שאנשים שהקדישו את חייהם ליצירה, אנשים שגורמים להנאה גדולה ולהקניית קורטוב משמעות לחיים רווי המתח בישראל, אנשים בעלי השכלה אקדמית גבוהה, זוכים לתגמול כספי שהוא בשיעור של שני העשירונים התחתונים. מעשית, רבים מהנגנים נאלצים למצוא לעצמם עבודות נוספות. חלקם עובדים בעבודות נוספות כנגנים וכמורים למוזיקה, אך יש גם מי שיגעים את גופם בעבודות קשות המאלצות אותם לגייס משאבים נפשיים אדירים, כדי לעמוד בדרישות הרמה של התזמורת".

מתקשים להזמין את השמות הגדולים

- עד כמה משפיעה המגבלה התקציבית על בניית התכנית?

"תקציבית, התזמורת מתקשה להזמין את `השמות הגדולים` ולכן אנחנו עוקבים בקפידה אחר התקדמות צעירים שכוכבם דרך, ואנחנו מביאים אותם בעלות אפשרית, רגע לפני שהם הופכים לכוכבים גדולים.

כך למשל המנצח הישראלי אילן וולקוב, שהוא שם דבר בעולם היום, הצ`לנית קווירין וירסן, הכנר דויד גארט שיופיע כאן בתחילת החודש הבא וכמובן אמנים ישראלים מן הצמרת העולמית שמרבים להופיע בעולם ומופיעים כאן בבית בזכות המוניטין שהתזמורת רכשה לעצמה, ולא גורמים לתזמורת להתמוטט כמו שרון קם או איתמר גולן, או מישה מאיסקי וגם לא ישראלים כמו קז`ישטוף פנדרצקי, טביאה צימרמן, סילבי ואלר ועוד.

עוד בעניין התקציב, התזמורת היא תזמורת עירונית וראש העירייה, מאיר ניצן היה היזם והמקים של התזמורת והוא גם דואג שהתזמורת תמשיך ותיהנה מתמיכה שוטפת של העירייה, שליש ויותר של התקציב מקורו בעירייה. קיצוצים בהקצבות משרד התרבות והיעדר תורמים חיצוניים משמעותיים מונעים מהתזמורת להיענות להזמנות להופעות בחו"ל. קשה למצוא מימון בחו"ל להטסה ואירוח של גוף נגנים גדול כזה ומצד שני מסע כזה לצפון-אמריקה,למשל, היה מעלה את קרנה של התזמורת בעולם ומביא ליצירת מקורות מימון חדשים. התזמורת הייתה בעבר במספר פסטיבלים בסגוביה וסנטאנדר בספרד, בשלזוויג-הולשטיין בגרמניה וכן נסעה כתזמורת האופרה להופעות בגרמניה ובפינלנד וככל הנראה תשוב ותיסע לגרמניה בשנה הבאה. אנו מקווים שנצליח לגייס עוד כספים לתזמורת.

"כמנכ"ל אני מאוכזב, מכך שחברות תעשייה, מסחר והיי טק שפועלות בראשון-לציון, אינן מתגייסות לסייע לתזמורת, כחלק מפעילותן הקהילתית. ישנו ככל הנראה פער גדול בין תדמית התזמורת בעיני ציבור המוזיקאים בישראל וקהל המאזינים לבין התדמית שלה אצל התורמים הגדולים. זה האתגר הבא שלנו.

במקביל, בתוך הבית פנימה, התזמורת ממשיכה לעשות רבות למען הקהילה הצעירה בעיר, וזאת במסגרת התקציבים השוטפים. מתכנית העבודה בתוך גני הילדים ובתי-הספר בראשון, עליה מופקדת מיקי תוסיה-כהן, נהנים יותר מ-5,000 ילדים בעיר."



לפרטים נוספים


03/10/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע