סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2021 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: הילה אהרון בריק לקראת עכו: "ארזת לבד?"
 

 
 


בן 22 בלבד, יאיר ורדי, תאורן לשעבר בתיאטרון תמונע וסטודנט בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים יעלה במסגרת התחרות של פסטיבל עכו המתחיל היום (א`) מופע המבוסס על שיריה של המשוררת אורית גידלי, שספרה הראשון "עשרים נערות לקנא" יצא ב- 2004.

גרעינים רגשיים חזקים

"היה לנו בוקר קשה, האור לא היטיב אתנו,/ נראיתי פתאום שמנה, העדפתי מקלחת לבד,/ אתה הסתדרת בחדר, לבשת חולצה לבנה/ שנדמה לי שבה התחת בפעם הראשונה,/ והלילה המשיך לנזול, גושים אל תוך הבוקר"( "בוקר קשה",אורית גידלי)

- תאר לי את המופע מבחינת המשתתפים והחומרים

"המופע הוא עיבוד לשירים של המשוררת אורית גידלי . שלוש שחקניות שהן בעצם אישה אחת מייצגות את הצד הנשי ואת השירה ומולן יש דמות גברית של פייטן ששר פיוטים דתיים ובעצם נוצר ביניהם דיאלוג שהוא לא דיאלוג דרמטי – הפייטן הוא שם, שר, הוא לא דמות משחקית. הוא מביא כלי קול אחר, את הקול של הגבר".
גידלי , בוגרת הסדנה של הליקון, הוציאה את ספרה הראשון (ספריית הפועלים – הקיבוץ המאוחד), לפני שנתיים והוא זכה לאהדת הביקורת. היא משלימה כעת את כתב היד לספרה השני, מפיקה אירועי שירה שונים וביניהם את פרויקט "שירי רחוב" בירושלים, מעבירה סדנאות כתיבה ומרצה.
השירים של אורית גידלי אינטימיים מאוד, עוסקים ביום יום, בזוגיות, בביתיות, בנשיות. איך הכרת את החומרים של גידלי?
"את אורית אני מכיר הרבה מאוד זמן, אנחנו חברים טובים, היא הייתה מדריכה שלי במסגרת מתא"ן לכתיבת שירה. בקול שלה יש מצד אחד משהו פשוט ומדבר, ומצד אחד – היא כולאת בתוכה גרעינים רגשיים חזקים ומובהקים, מצד אחד יש בהם משהו דיבורי, ומצד שני הם כוללים סיטואציות רגשיות - זה שילוב טוב מאוד לבמה".

אישה מפורקת

- מה בשירה מפעיל אותך ליצירה חזותית, תיאטרונית? לפי מה בחרת מה ייכנס ומה לא?

" המופע אינו עוקב במדויק אחרי שירי הספר, אלא כולל שירים שנבחרו מתוכו וגם שירים שאורית כתבה או עיבדה ובמיוחד. נעשה ניסיון לספר סיפור דרך השירים. אסופת השירים מנסה לכלול בתוכה איזשהיא סקאלה של אישה ישראלית, כל אישה, שמתמודדת עם המציאות שהיא חיה בה. אפשר לחלק את המופע לשלושה פרקים – הפרק הראשון מתמקד ביחסים בינו לבינה, הפרק השני עוסק ביחסים שלה ושל הילד שלה שדרכו היא מתייחסת לעולם החיצוני ולחבר, שאלות כמו מה זה להוליד ילד בחברה, איך זה לשלוח ילד לחופשי בחברה שלנו. הפרק השלישי מדבר על בדידות.

ניסיתי לבחור שירים שיביאו סקאלה רגשית רחבה שתצייר דמות שלמה של האישה הזו, כדי שנוכל להכיר אותה יותר טוב. העולם שלה מפורק. הדימויים שלה מפורקים, היחסים שלה מפורקים, וגם היא מפורקת לשלושה קולות, בגלל שבחרתי שלוש שחקניות האישה הזו כל הזמן מפורקת".

- הפירוק של דמות אחת לדמויות אחדות הוא מאפיין שכיח בעיבודי במה לשירה (למשל במופע משיריה של אגי משעול "ינשופות"), למה זה?

"כיוון ששירה היא לא דרמטית צריך יצור דרמה על הבמה, בשירה צפונה דרמה רגשית אבל לא דרמה פרקטית על הבמה. רק כאשר מפרקם את הקול האחד לכל מיני קולות אז נוצרת דרמטיות בין הקולות. השירים מציגים עולם שהוא קשה ומפורק, השירה מפרקת להבין מה הוא אומר לך".

המפגש עם האור

"ילד שלי שקוף/ כמעט אפשר לראות את החיים מהססים./ עוד לא ארס בורידים הקטנים/ המונחים לרוחבך ולאורכך/ כמו מפת נווטים שמראה לך שהגעת" ("שיר הלל", אורית גידלי)

למרות גילו הצעיר ורדי הספיק לא מעט בשנים האחרונות. הוא יום ואצר ערב אומנות מופע עכשווית בתיאטרון תמונע בשם "א-ז`אנר" ובין עבודותיו בעיצוב תאורה: "שמטרלינג" – פסטיבל עכו 2005, "אינטימדאנס" 2005-2006 "חממת מחול – האופרה הישראלית" 2005, "הדקות" – עבודה של קבוצת מחול ענת דניאלי, "רישומים לאדם טובע" לשלי פלמון בתיאטרון תמונע. "ארזת לבד?" היא עבודת הבימוי הראשונה שלו לקהל הרחב.

- העובדה שאתה מגיע מתחום התאורה דווקא משפיעה על אופי עבודת הבימוי שלך?

"כל אחד מגיע ליצירה ממיליון מקומות, יש מי שמגיע והיה משורר, ויש מי שהיה תאורן, כל אחד יש את הסיפור לו והיתרון שלו,. אין ספק שאני בא מעולם התאורה מקנה לי כלים להתמודד עם חלל, או להבין איפה מתרחש הסיפור של המופע במפגש עם האור. כשאני בא לעצב תאורה אני יודע הרבה יותר, כי זה היה העולם שלי עד כה. כרגע החלטתי לחקור משהו אחר וללכת אתו. מעניין שדווקא במופע הזה שבו אני היוצר, החלטתי לדחות את התאורה לסוף.

עולם מפורק מול עולם ידוע מראש

"אחות קטנה, מילותיה עורכה ועונה תהילותיה אל נא רפא נא למחלותיה תכלה שנה וקללותיה" (אחות קטנה" , ר` אברהם חזן גירונדי)

- מאיפה צמח החיבור לפייטן שי חדד? מה הוא עושה במופע?

"אחרי שבנינו את הקול הנשי שהוא מאוד מפורק וכל הזמן משתנה חשבנו לתת קונטרה גברית. רוב השירים מדברים אל גבר נמען/ חברה לעולם ורציתי את העולם הזה שסובב להם, לאישה ומה שעשינו הרעיון הקונספטואלי - האישה מייצגת עולם מפורק בשירה מודרנית, שהיא עצמה מפורקת, לא פועלת על פי כללים, כי אין כללים כמו חרוז ומשקל. אל מול זה הפייטן שמייצג פן הפוך - גבר אחד ששר פיוטים ידועים מראש, לחנים ידועים מראש, על פי כללים שנקבעו מראש. זה הדיסוננס שעניין אותי במפגש הזה. אם שירה היא טקסט נשגב – גם אם היא שירה מדברת חיפשתי מוזיקה שתדע `להתנהג` אתה, לתת לה קונטרה, שיש בה אלמנטים חברתיים נשגבים. קצת כמו שירת מקהלה בטרגדיה היוונית – המקהלה מכניסה רוב נשגב לתוך הטרגדיה, וקצת מבשרת על הבאות ומבקשת את הבאות, פונקציה של הפייטן. לפנות לאישה, לבשר לה את מה שהולך לבוא. נוצרת ביניהם אינטראקציה שהיא בין קולות לא בין תמונות, בין השקפות עולם".

- הכרת את עולם הפיוטים קודם לכן, אתה בן בית בו?

"לא הכרתי קודם את עולם הפיוט, אבל דרך הסיפור שבניתי לעצמי על האישה, הבנתי מה צריך שם לעמוד כקונטרה. קראנו המון פיוטים, הקשבנו להמון פיוטים, שי חדד הביא הרבה הצעות ובסופו של דבר בחרנו פיוטים שהתאימו לגרעין הרגשי של כל שיר ושיר. בין הפיוטים : "למה הקץ נסתם נא", "יונה עד אנא", ו-"אחות קטנה".

- הפיוטים מלווים בנגינה?

"לא. רציתי לייצג קול אחד – מול שלוש נשים להעמיד גבר אחד, קול אחד, ללא ליווי מוזיקלי".



למועדי מופעים של "ארזת לבד?"
פסטיבל עכו 2006 – כל הפרטים


08/10/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע