סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2021 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן האיש שמדליק את האור ברח' שטריקר
 

 
 
שיחה עם רז בנימיני, מנהל המרכז למוזיקה קאמרית בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה ("שטריקר")


בניין הקונסרבטוריון קום יקום
 
את מרב התקווה בשיחה עם רז בנימיני לקראת פתיחת העונה החדשה של המרכז למוזיקה קאמרית, מצאתי בהערה ש"לא לשמה נתכנסנו"  והיא שנמצאו מקורות מימון לשיקום הקונסרבטוריון התל-אביבי הוותיק ובתוכו גם האולם הנפלא שרשם לא מעט רגעים מרגשים של נגינה של ישראלים ושל אורחים.
 
וההתרגשות על שום מה? מי שנוסע צפונה ברח` ברנדייס, בואכה יהודה המכבי ומביט ימינה, רואה חורבות והריסות במקום שבו עמד עד לפני זמן לא רב בניין הקונסרבטוריון היפה של תל-אביב. הבית והתפקידים שהוא מילא בעבר יוצרים סיפור מרתק: בית חולים, בית-ספר, אכסנייה לחיילות ועוד עד שהמוזיקה באה לשכון בין כתליו. 

הבניין נזקק לשיפוץ לפני כשנתיים וכשהחלה מלאכת הפירוק לקראת הבנייה החדשה התגלה שבשיפוץ אין די. יש להרוס את המבנה כולו ולבנותו מחדש. איך ניתן האישור למבנה הקודם זו שאלה אחרת, אבל נכון לרגע תחילת השיפוץ היה ברור לכל השותפים שאת שאריות הבניין הקודם יש להרוס לחלוטין ולבנות מן היסוד בית חדש. "היום", ישוב ויאמר רז בנימיני, "הכספים נמצאו". מי יודע אולי בקרוב גם נתבשר על תאריך יעד לגמר הבנייה והפקדת המפתחות בידי הכוחות המפעילים את המקום. יש אור בפינת שטריקר ולואי מרשל. 
 
וכבר אני מסייג את דברי, כיוון שצוות המרכז למוזיקה קאמרית מונה למעשה כיום שני אנשים פעילים  רז בנימיני, המופקד על התכנים ועל הקשר עם האמנים וסווטלנה צ`רניאקוב שדואגת לשימור קהל הלקוחות הנאמן, בעידן של חוסר יציבות גיאוגרפי ( היום קונצרט כאן מחר שם), תפקידה מקבל משנה תוקף. מאז שחרב האולם הועתקו הקונצרטים ברובם למרכז ענב ויש עוד כמה שמתקיימים ב"צוותא"  ולמעשה צוות התפעול הרחב של האולם הישן אינו מתפקד. בראש המערכה להקמתו של הבניין מחדש ניצב באורח טבעי, מנהלו של הקונסרבטוריון קוסטין קנליס- אולייר, שמשמר את המרכז הקאמרי לצד הפעילות החינוכית שמתקיימת בגולה הזמנית.
  
מותג שטריקר
 
רז בנימיני נקלע לעבודת הניהול האמנותי של המרכז למוזיקה קאמרית במקרה. הוא החל אז בעבודתו לקראת תואר דוקטור (שנושאה: מוזיקה בוונציה במאה ה-16 , מוזיקה שבדרך כלל אינה מזוהה עם המרכז למוזיקה קאמרית "אני עומד להגיש את העבודה בקרוב מאוד") והיה מעין עוזר כללי למנהלת הקודמת, סמדר שזר ז"ל, שהקימה את המרכז והביאה אותו למעמדו המכובד (תכניות וקהל כאחד).
 
שזר הייתה לקראת מעבר לתפקיד חדש אצל המתחרה הוותיק של המרכז, סדרת הקונצרטים של מוזיאון תל-אביב. שם היא החזיקה מעמד שנה אחת עד שהמחלה הכריעה אותה. במעבר למוזיאון לקחה עימה שזר גם חלק מן האמנים וחלק מן הקהל, כך שהמלאכה שהוטלה על רז בנימיני הייתה שיקום של מערך התכנים וגיוס מחודש של קהל מאזינים.
 
לאחר שנה בתפקיד החל גם עידן הנדודים לאולמות מארחים, נדודים שגם הם אינם טובים לשיווק, כמו שיאמר כל מנהל מכירות מתחיל. זו אינה הבעיה היחידה של רז, נוצרו לטיפונדיות, בעלות של אולם על אמנים: "אתה תופיע אצלי אבל לא אצל המתחרים".
 
בעידן שבו גם התזמורת הפילהרמונית משחררת אמנים ממחויבות לנצח (מה שנקרא בעגת התקשורת "בלעדיות") ומאפשרת לסולנים ולמנצחים להופיע אצל הקונקורנציה ברווח זמן של מספר חדשים, שמירת האמנים בצל קורת אולם אחד היא בעייתית בייחוד כשמספרם של הצופים אינו גדל אבסולוטית.
 
בנימיני טוען שהוא למעשה חי בתוך העולם הזה אבל "אין לי אידיאולוגיה עקרונית או דרישה מההרכבים שמנגנים אצלנו לבלעדיות, אבל הואיל ומדובר בעיר קטנה ובקהל מוגבל זה מצב שנוצר מעצמו ויש בו הגיון מסוים. יש מספר הרכבים – למשל `טריו מונדריאן` או  `הפרויקט הקאמרי הישראלי` – שבאזור המרכז מופיעים  רק אצלנו בסדרה `שטריקר בענב`. יש גם הגיון במחויבות שלהם  שכן שני ההרכבים האלה, התחילו את דרכם, בסדרה שלנו, לאחר שנכנסתי לתפקיד, ותוך שנתיים-שלוש הם הפכו משם חדש ולא מוכר לעוגנים מרכזיים של הסדרה שזוכים להצלחה רבה בקרב הקהל וגם לביקורות מצוינות".
 
"ויש עוד עניין מעבר לכך  - נרקם קשר אישי ביני לבין האמנים שמופיעים אצלנו, והנאמנות מתגבשת מתוך העבודה המשותפת איתם. זה קשר רב-פנים שכולל ידידות אישית והפריה מקצועית הדדית. חשוב לי מאוד לנהל דיאלוג עם כל האמנים בשלבים של גיבוש התכנית והדיאלוג הזה מחזק מאוד את ההזדהות ההדדית עם המותג `שטריקר` שנשמר על אף שאנחנו פועלים באופן זמני מחוץ לאודיטוריום שברחוב שטריקר".
 
רפרטואר קנוני ועכשווי
 
מה עשית כדי למשוך קהל?
 
"אם אינך מתייחס לתכניות, שצריכות למשוך קהל בזכות עצמן, שינינו את שיטת תמחור הכרטיס ובמקום הנוסחה של קהל רגיל וממול בעלי זכויות חיילים ופנסיונרים, יצרנו מדרג שבו צעירים עד לאורך שנות העשרים זכאים להנחה, קבוצת הגיל שמשלמת מחיר מלא הצטמצמה ואנחנו מעודדים קהל צעיר בגיל העשרים-שלושים להגיע, וזה עובד".
 
עד כמה נראה לך בנוסף להרכבים שדברת עליהם שיש היום בסדרות הקונצרטים חותם אישי של רז בנימיני?
 
" האגנ`דה האמנותית שלי כוללת שילוב של  יצירות קנוניות ונודעות של גדולי הקלאסיקה והרומנטיקה להרכבים מקובלים-  רביעיות מיתרים, שלישיות, רביעיות וחמישיות פסנתר וכד`  - עם יצירות להרכבים מעורבים (מסוג שבדרך כלל רואים יותר בפסטיבלים ופחות בסדרות קונצרטים) ורפרטואר פחות קנוני, מהמאה ה- 19, המאה ה- 20 או רפרטואר עכשווי.
 
"ההזדמנות שניתנה לי עם כניסתי לתפקיד להכניס הרכבים ואמנים חדשים לתכנית הייתה מבחינתי הזדמנות פז כי היא איפשרה לי להטביע חותם אישי. הטבעת החותם הזאת, גם בהיבט של ההרכבים וגם בהיבט של הרפרטואר, העצימה את תחושת הקשר שלי למוסד הוותיק והמכובד שבראשו אני עומד, ובהדרגה חלחלה גם לקהל. מה`פידבקים` שאני מקבל מהקהל אני מבין שחוללתי שינוי מרענן שמוערך ומבורך בעיניהם".
 
מה בתכנית נראה לך פחות קנוני?
 
"למשל תשיעייה של מרטינו, חמישיית פסנתר של ארנסט בלוך, `שירי מדגסקר` של רוול, סונטה לחליל ויולה ונבל של דביסי, שלישיות פסנתר של סן-סאנס, קלרה שומן וליאונרד ברנשטיין ורביעיות של ליגטי ושל בריטן.
 
"חריג בנוף של המרכז הוא גם קונצרט שכולו  קנטטות של באך בביצוע בכלי התקופה. וממול ולמעשה ביחד ברהמס, מנדלסון, שוברט, מוצרט, שומן, דבוז`ק ודומיהם. נראה לי שהקהל של המרכז הוא קהל של חובבי מוזיקה רציניים וסקרנים שרוצים מוזיקה נטו ושמעוניינים להיחשף ליצירות ולשמות שאינם מוכרים להם. הם פיתחו בהדרגה אמון בי ובבחירות שלי ואני מצדי מקפיד לשמור על האיזון הנכון בין המוכר, `הלחם והחמאה` של המוזיקה הקאמרית, לבין הרפרטואר הפחות שגרתי".
 
תכנית המרכז לשנה הקרובה כוללת את הסדרה הרגילה שבה לצד ההרכבים שכבר הוזכרו שתי רביעיות מחו"ל "הדורית" מאנגליה ו"איזאי" מצרפת. ולידה סדרות מיוחדות שבהם מתארחים סולני תל אביב לסדרה משלהם, רביעיית כרמל לסדרה משלה (באולם צוותא) וסדרה לציון יום הולדתו המאתיים של שופן "לא רק שופן" מבקש בנימיני להדגיש. הרבה רסיטלים (די מענגים ניתן להניח) שבהם יתארח גם פסנתרן מפולין, קרול רדזיבונוביץ`.   


17/09/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. קונצרט נפלא
הדס , רמת גן (03/10/2009)
3. רזי התותח
אחד ששומע , (23/09/2009)
2. נו באמת...
הבנת הנקרא , תל אביב (23/09/2009)
1. איזה שיקולים מבישים לבחירת אמנים לקונצרטים
בושה וחרפה , (23/09/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע