סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2021 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן ספיישל בטהובן עם הרביעייה הירושלמית
 

 
 
היצירות הן סוג של ביוגרפיה - זו הזדמנות לקהל להכיר את בטהובן. אפשר להכיר את העולם הרגשי שלו, העולם האסתטי שלו, העולם האינטלקטואלי שלו. המחזור הזה מספק הזדמנות מיוחדת למשהו אחר, לחוויה אחרת."
ויולן הרביעייה הירושלמית אורי קם מדבר על מרתון מחזור רביעיות המיתרים של המלחין האלמותי שיבוצע במוזיאון תל אביב – הזדמנות נדירה לקהל להכיר את בטהובן מזווית חדשה


בטהובן מחמם מנועים
 
לרגל יום הולדתו ה-250 של המלחין האגדי בטהובן, פותחת הערב הרביעייה הירושלמית בנגינת מחזור הרביעיות שלו בחמישה קונצרטים שיתקיימו במוזיאון תל אביב - השלושה הראשונים הערב, במוצאי שבת ובמוצאי הבחירות (הוקדם לשעה 18:00) והשניים הנוספים בסוף מאי ובתחילת יוני.
 
 
הרעיון להיכנס לתחום של הרביעיות לכלי קשת התבשל במוחו של בטהובן הצעיר רק אחרי שהתמקם בווינה, העיר שבה עשה את מירב שנותיו. השפעתו של בטהובן ביצירות לפסנתר, בעיקר בסונטות (הוא חיבר 32 ובסימפוניות השלים את חיבורן של תשע כאלה), ניכרת לא רק על בני דורו, אמנים וקהל מאזינים, אלא ובעיקר על צורת חיבור הרביעיות של מלחינים שפעלו אחריו.
 
לרביעיות כלי הקשת הגיע המלחין בשלב מאוחר יחסית. הוא חימם מנועים לקראת ההמראה בתחום המעמיק כשחיבר שלישיות לכלי קשת וחמישייה לכלי קשת ורק מאוחר יותר, כשהחל לחבר סימפוניות, הגיע לרביעיות. 
  
 
הרביעיה-הירושלמית--felix-broedeענקית1.jpg
הרביעייה הירושלמית יח"צ

"אל תראה את היצירה לאיש"

 
"לחבר רביעייה לכלי קשת זו מלאכה מאוד תובענית," אומר המלחין משה זורמן. "זו יצירה לארבעה כלים מאותה משפחה, כולם כלים מלודיים. איך יוצרים את הבידול, את העושר במוזיקה? זה האתגר. אלא שבטהובן החל את דרכו כשנענה לצורך שהיה קיים בווינה. הרבה בני העשירונים העליונים ניגנו בביתם או החזיקו בצוות שידע לנגן, והבידור הביתי כלל נגינת רביעיות לכלי קשת. המו"לים שיווקו את היצירות המודפסות ביחידות של שש רביעיות בכל כרך ולתנאי הזה היה צריך להיענות. היידן ומוצרט סיפקו את הסחורה המבוקשת וכשבטהובן הצעיר החל לעסוק בתחום - הוא המשיך באותה דרך."    
 
היידן היה למעשה המלחין שעיצב את הצורה המוזיקלית הזאת, ארבעה פרקים – כמו בסימפוניה. הוא מיסד את סדר הפרקים – מהיר, איטי, נמרץ ושירתי. הוא חיבר 68 רביעיות, מוצרט חיבר 25. שניהם גם השתתפו בנגינה בחלק מן היצירות. היו כמובן עוד מלחינים שסיפקו יצירות חדשות לצרכנים בווינה, ביניהם למשל עמנואל אלויס פרסטר, עמו מתכתב בטהובן ומתוודה שהיצירות אינן באיכות וברמה שציפה מעצמו: "אל תראה את היצירה לאיש," הוא כותב לו באחת הפעמים. "שיניתי בה דברים, השתפרתי, אתה תראה בעצמך כשיגיעו אליך התווים החדשים".
 
מנקודה זו בזמן בטהובן יוצא למסע בתחום. הוא מחבר רביעיות במרווחי זמן גדולים, וכשהוא מגיע לרביעית האמצעיות שלו, הוא בוחר שלא ללכת בתלם שמבקשים המו"לים. "הוא נעשה קצר רוח," ממשיך משה זורמן. "הוא מוותר על דפוס המבנה שקבע היידן ודוחס רעיונות לכמה דקות, בתחילת הרביעייה מס 895 למשל. כשהוא מגיע לרביעיות האחרונות הוא מתעלם לחלוטין מן המבנה המוכר ומחליט תוך כדי עבודה כמה פרקים יהיו בכל רביעייה. נגנים שקבלו את התווים אמרו לו שלא ניתן לנגן את מה שהוא מבקש. 'האם לדעתך, מר בטהובן, זוהי מוזיקה?' שואל אחד הכנרים.  תשובתו של בטהובן הייתה חדה ומיידית: 'אני לא כותב בשבילך, אני כותב לדורות הבאים'. את הרביעייה האחרונה הוא מחבר שנה לפני מותו. היצירות שלו נעשות מופשטות יותר. ברביעייה זו הוא כותב מעל לשלושה תווים משפט אחד: 'האם זה צריך להיות כך?' ומשיב בסיומה של היצירה, שהוא סוף עליז ואוהב חיים: 'כן, כך צריך להיות!'" 
 
משה-זורמן1.jpg
משה זורמן (צילום: ריאן Ryan)
 
"המחזור הוא חוויה אחרת"
 
 
האתגר שבנגינת כל הרביעיות ברצף קשה לכל רביעיית כלי קשת, גם כזו שחבריה מכירים זה את זה טוב מאשר את בני זוגם בחיים. בשנת יובל כמו זו המציינת את יום הולדתו ה-250 של בטהובן, רביעיות בעולם מתחרות ביניהן מי תעשה זאת. אני עצמי זוכר שביום ההולדת העגול הקודם של בטהובן, כלומר לפני 50 שנה, התחרות בין רביעיות מפורסמות וצרכני מוזיקה בלונדון למשל יכלו להשוות שלושה או יותר הרכבים שמנגנים את המכלול כולו במהלך מספר ימים. בישראל של היום, גם 50 שנה מאוחר יותר, ההרכב היחיד שמציע לנו את כל הרביעיות הם חברי הרביעייה הירושלמית, שכבר לפני כמה שנים ניגנו כאן ובכל מרכזי המוזיקה החשובים בעולם מחזור אחר, את כל 15 הרביעיות של שוסטקוביץ'.
 
"יש הבדל גדול מאוד בין לשמוע רביעייה אחת של בטהובן בקונצרט ולבין לשמוע את כל הרביעיות המנוגנות זו לצד זו," אומר אוֹרי קם, הוויולן של הרביעייה הירושלמית. "כאן ניתן  לשמוע את כל הצדדים של הכתיבה של בטהובן ולעקוב אחר ההתפתחות שלו כקומפוזיטור. בשבילנו זו חוויה אחרת לנגן הכל במחזור, כשם שזו חוויה אחרת למאזינים."
 
אתם מנגנים את היצירות בסדר כרונולוגי, כלומר לפי מועדי חיבורן


"אנחנו מנגנים בכל קונצרט יצירה מוקדמת, אמצעית ומאוחרת, כמעט בסדר כרונולוגי. אילו היינו מנגנים את כל המחזור בשבוע אחד, סביר להניח שהיינו מנגנים אותן בסדר חיבורן. אלא שמאחר שהסדרה משתרעת על פני תקופה ממושכת, בחרנו בדרך הזאת כי גם בטהובן חיבר את הרביעיות בפרקי זמן שונים בחייו ולכן נראה לנו שגם לקהל יהיה יותר מעניין להקשיב ליצירות בחלוקה כזאת  - שבכל קונצרט תהיה יצירה מתקופה אחרת.

"בטהובן הוא אחד המלחינים היחידים שבצורה מאוד מתוחכמת מסכם את כל מה שהיה לפניו, ובה בעת עושה צעדים גדולים ומשמעותיים קדימה. אפשר אפילו להתייחס אליו כאל שלושה מלחינים שונים - הרביעיות המוקדמות הן יותר קלאסיות וקשורות לקודמיו היידן ומוצרט, האמצעיות הן יותר רומנטיות והמאוחרות שלו הן כל כך מתקדמות שהצעד ביניהן לבין הרביעיות של ברטוק, שנכתבו בתחילת המאה ה-20 למשל, הוא צעד מאוד מאוד קטן. יותר קטן אפילו מאשר בין הרביעיות המוקדמות של בטהובן עצמו לרביעיות המאוחרות שלו."


אורי קם, צילום: עמנואל ואקה
 
האם אתם בעצמכם מדברים על ההקשרים בזמן החזרות או שהם כבר מובנים לכם מאליהם ואתם מתמקדים רק בהכנת הביצוע?
 
"בהחלט לא מובן מאליו. להיפך, אנחנו אומרים תמיד שגם אילו חיינו חמש פעמים לא היינו מגיעים לעומק שישנו ביצירות. אבל כמובן שככל שמבלים איתן יותר זמן מגלים בהן יותר עומק. למשל, הרביעייה אופ' 18 מס' 5 ידועה בקשר שלה לרביעיות של מוצרט ושל היידן - בגלל הסולם הזהה, ובגלל טכניקות החיבור יש התייחסות לרביעייה מסוימת של מוצרט שנכתבה בשעתה ביחס לרביעייה של היידן שהיה המורה של בטהובן. כלומר יש משולש מעניין ברמה היסטוריות ששלושת הקודקודים שלו הם היידן, מוצרט ובטהובן. והנה לפני כמה זמן פתאום קלטתי שאולי דווקא הרביעייה מס' 4 היא היותר דומה ליצירות של מוצרט. מצד אחד היא מאוד בטהובנית אבל בה בעת יש בה הרבה מאותם יסודות שמוצרט משתמש בהם באופרות האיטלקיות שלו. במילים אחרות - זה לא משהו שאנחנו יושבים וחוקרים אבל זה גילוי שנעשה ככל שאנחנו מנגנים יותר את היצירות האלה, תוך כדי העבודה."
 
 
"עם הזמן בטהובן קיבל ביטחון"
 
 
לפני שבע שנים ניגנתם את כל הרביעיות של שוסטקוביץ' בתל אביב ובאולמות חשובים רבים בעולם. אתה יכול להשוות בין שני הפרויקטים?
 
"אתה יודע, אלה אולי שני מלחינים שונים, אבל שני המחזורים, זה של בטהובן וזה של שוסטקוביץ', הם אולי המחזורים המשמעותיים ביותר בספרות הרביעיות הקאמריות. מוצרט כתב הרבה רביעיות ודיוורטימנטים לרביעייה, אבל איכשהו זה פחות מסתדר במחזור. אני חושב שהמוזיקה שלו מדהימה אבל ההתפתחות בתוך המחזור היא יחסית קטנה יותר.
 
"גם אצל שוסטקוביץ' יש התפתחות גדולה בסגנון הכתיבה וביכולת הקומפוזיטורית, ואני חושב שגם הרביעיות שלו הן יצירות מאוד אישיות. אז כמו במחזור של שוסטקוביץ' - אפשר לעקוב אחרי הביוגרפיה של בטהובן דרך הרביעיות. כלומר, הרביעיות המוקדמות, אופ' 18, הן הצעדים הראשונים שלו. אבל ברביעייה מס' 3 באופ' 18 הצלילים הראשונים אינם צפויים. זו הייתה פריצת דרך, משהו שלא נעשה עד אז. שנתיים אחר כך אותו רעיון מופיע בסימפוניה הראשונה של בטהובן. אני חושב שברביעיות המוקדמות אפשר להבחין במעט חוסר בטחון - בטהובן מכניס אצבע למים ובודק את הטמפרטורה אבל עד הרביעייה השישית באותו מחזור הוא מוצא את הביטחון שלו כמלחין של רביעיות. הוא גם כותב למלחין שהוא שולח לו את כתב היד, שהוא לא בטוח שהוא שולט בתחום.


בטהובן  מקור אתר ויקיפדיה
 
"ברביעיות האמצעיות הוא תפס את הביטחון שלו. בשעתה, המוזיקה הזו נחשבה למהפכנית וקשה להאזנה. הרביעיות המאוחרות, נראות לי כיצירות של אדם שחי את העולם הפנימי של עצמו. אני לא חושב שהמוזיקה הזאת מנסה להתמודד עם הביצוע או עם הקהל. בטהובן כותב מוזיקה לעולם הפנימי שלו. פיזית הוא כבר לא היה מסוגל לשמוע אותה, וגם בקונצרטים המוזיקה נשארה בעולם הפנימי שלו.
 
"שני פרקים ברביעיות המאוחרות - פרק הקווטינה ברביעייה מס' 130 והפרק שכותרתו היא "שיר תודה קדוש לאלוהים שריפא את חוליי..." ברביעייה מס' 132 הם רגעים שבהם בטהובן לא היה רק בכאב פיזי אלא גם בבדידות מאוד גדולה. אולי ברגעי השפל הגדולים של החיים שלו. אני חושב שכמו במחזור של שוסטקוביץ' היצירות הן סוג של ביוגרפיה - זו הזדמנות לקהל להכיר את בטהובן. אפשר להכיר את העולם הרגשי שלו, העולם האסתטי שלו, את העולם האינטלקטואלי שלו. זה משהו שכמובן אפשר לחוות בהעמדה מול יצירות של מלחינים אחרים אבל אני חושב שמחזור כזה מספק הזדמנות מיוחדת למשהו אחר, לחוויה אחרת." 


הרביעייה הירושלמית  צילום: פליקס ברוידה

  
"יש הרבה מסורות למחזור הזה"

תנגנו את המחזור רק בישראל?
 
"בשלוש השנים הבאות ננגן את המחזור במקומות שונים בעולם."
 
השנה יש מן הסתם הרבה רביעיות שלוקחות על עצמן את המיזם הזה, של נגינת כל המחזור?
 
"כמובן."
 
יש מקומות שבהם כמה רביעיות מנגנות את כל המחזור?
 
"אולמות שונים נוקטים בגישות שונות. יש אולמות שהתבייתו על רביעייה אחת שמציגה לאורך כל העונה את כל הרביעיות. אולמות אחרים החליטו שבכל קונצרט תנגן רביעייה אחרת, ויש גם אולמות שאמרו שהם בכלל לא רוצים להתעסק בבטהובן השנה. אפשר למצוא את כל הספקטרום. לעומת כל אלה יש למשל אולמות שבהם מנוגן המחזור כולו מדי שנה - למשל באוניברסיטת באפלו במדינת ניו יורק, שבה פעלה שנים רבות רביעיית בודפשט המיתולוגית. באולם סנטורי בטוקיו עושים את המחזור פעם בשנתיים. יש הרבה מסורות למחזור הזה."
 
"ההשפעה של בטהובן על המלחינים שבאו אחריו עצומה," מסכם המלחין משה זורמן. "היא ניכרת אצל הרוב הגדול של המלחינים הידועים - מנדלסון, שומאן, ברהמס, דבוז'ק, ברטוק, המלחינים הרוסים ואחרים. היחידים שהלכו במופגן בדרך משלהם היו הצרפתים."   

מכלול הרביעיות של בטהובן (חלק 1) - 27 בפברואר 2020 ב-20:00. קונצרט מופת ב' , מכלול הרביעיות של בטהובן (חלק 2) - 29 בפברואר ב-20:00. קונצרט מופת א', מכלול הרביעיות של בטהובן (חלק 3) - 2 במרץ ב-19:00 קונצרט הגלריות. הקונצרטים יתקיימו באודיטוריום רקנאטי, מוזיאון תל אביב. שני הקונצרטים הנוספים במרתון יתקיימו בסוף מאי ובתחילת יוני 2020. להזמנת כרטיסים: 03-6077020  



27/02/2020   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע