סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2021 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
כתבה
 
מאת: יוסי שיפמן "ועכשיו נגני את זה כאישה מאוהבת" – ברונפמן בתל-חי
 

 
 


"ועכשיו נגני את זה כאישה מאוהבת", הפתיע יפים ברונפמן את הפסנתרנית הרוסיה הצעירה טטיאנה צ`רניצ`קה שניגנה בכיתת האמן את ה"וריאציות על נושא של קורלי (לה פוליה)" מאת רחמנינוב.

מה ניסה ברונפמן להשיג באמצעות ההערה הזאת? ובכן, אחד העניינים המסקרנים ונטולי התשובה, הוא מה עושה אמן א` למסקרן ומגרה, המושך אלפים להופעותיו ואת אמן ב` לאמן העושה את מלאכתו נאמנה ובכל זאת חסר לו איזה משהו, שמקפיץ את ההופעה לאירוע מרגש, חד-פעמי וכיו"ב (מחמאות שאנו הקהל והמבקרים למיניהם מרעיפים על המוצלחים שבאמנים).

הסקרנים שבינינו, הולכים ל"מטבח" ומנסים לראות כיצד מבשלים אמן חדש. דוגמאות ל-"מטבח" מעין זה הן כיתות האמן בסדנת האופרה הפופולרית בתל-אביב עם זמרים צעירים, כיתות האמן של כנרים צעירים ב"קשת אילון" וכיתות הפסנתרנים הצעירים ב-"תל חי" בכפר בלום.

כיצד הופכים מוזיקאי לאמן?

בתחומים אחרים מלאכת ההסברה וההוראה נוחה יותר - בהוראות מדעים יש חוקים, נוסחאות ורעיונות לפיתוח; בהוראת אמנות פלסטית יש מערכת שלמה של דברים שניכרים מייד על הנייר או בחלל, בריקוד או במשחק זו תנועה כזו או צורת דיבר בהקשר מסוים.

במוזיקה, המורה האמן המנוסה מחפש דרך להעביר במושגים כאלה או אחרים רעיונות שישדרגו את דרך הנגינה, כדי שהמנגן ייטיב לבצע את האמנות צרופה ומופשטת, אמנות שנחצבת בזמן ונעלמת תוך שניה מרגע שנולדה, אמנות שהיא בעצמה שפה.

הוראות טכניות, "נגן חלש" או "חזק", "מהר" או "איטי" "בצע חלוקה אחרת של המשפט שלפניך" ודומיהן, הן רק השלב הראשון (הוא גם השלב שבו מתקנים את אחזקת הכלי, ואת הקשר שבין גוף המנגן לכלי ממנו מופק הצליל). אבל בשלב מסוים כל המרכיבים האלה כבר מצויים בתוך גופו ומחשבתו של המוזיקאי הצעיר שבחר בדרך החתחתים של להיות מוזיקאי, הוא כבר תלמיד מצטיין, מרשים אבל עדיין תלמיד. וכעת הוא פתוח לעלות למעלת אמן.

לפתע נוצר הקליק

האמן המנוסה, בעמידתו מול הצעיר, יחפש את הדרכים השונות לגרום לאותו תלמיד לחשוב אחרת, לנסות - באותה יצירה שהתלמיד כבר שולט בה היטב – דרך חשיבה חדשה. או אז, נזקק המורה האמן למערכת דימויים עשירה די ללכוד את דמיונו של התלמיד. עולם שלם של מושגים מכל תחומי החיים, אוכל, ספורט, אווירה, ספרות יחסים בין בני אדם מגויס ברגע אחד. ולפתע נוצר הקליק.

זהו עיקר קסמן של כיתות האמן, ובנקודה זו טמון הכח המושך צופים ומאזינים לתפוס את אותו רגע נדיר של חסד, לזכור אותו ולימים כשאותו צעיר שספג תורה מן הגדולים, יגיע למעמד של אמן בעצמו, להיזכר איך הוא החל.

כך נוצרת אחת החוויות המעשירות אל אוהבי המוזיקה, חוויה שאינה מצויה בהאזנה פסיבית לדיסקים. כאן תופסים המימד האנושי או החוויה האנושית את מקומם והופכים את המורה או האמן המנוסה, התלמיד, והקהל הנוכח למשפחה שנושמת יחד חוויה עשירה ויחידה במינה.

המורה ברונפמן

יפים ברונפמן, פסנתרן עתיר הצלחה, בעל שליטה טכנית מרשימה שמהווה רק מנשא לעושר רעיונות מוזיקליים שמתגלים מחדש בכל הופעה שלו, אינו מורה של כיתות אמן. ה"אמנות" הזאת, היא חדשה לו.

לבקשת ידידיו בכיתות האמן נענה ברונפמן ופינה מקום בלוח הופעותיו הצפוף עם הפילהרמונית, והגיע לכפר בלום כדי לעבוד עם שני פסנתרנים צעירים: הישראלי ירון קולברג, שניגן סונטה של סקריאבין והרוסיה טטיאנה צ`רניצ`קה שניגנה כאמור את ה"וריאציות על נושא של קורלי (לה פוליה)" מאת רחמנינוב.

ברונפמן עלה לבמה באורח משועשע משהו, כרופא ששואל מה מטריד את הפציינט. ראשית הקשיב לנגינה הראשונה של כל יצירה, ולאחריה בחן מה ניתן לעשות בה אחרת, (אם יש בכך צורך) ואיך אפשר לעורר את מחשבת המנגן לתפוס מחדש את אותה יצירה בצורה שונה.
ברונפמן, בחר להתמקד בשני יסודות חשובים: הנשימה (השקט שבין הצלילים) והצבע או הגוף של הצליל המופק.

מקולברג ניסה ברונפמן לחלץ נגינה שקטה יותר, שתתן לנו את התחושה שהפסנתר נושם. זאת כדי ליצור מתח בין-צלילי עשיר ביצירה של סקריאבין, שרב בה היסוד המיסתורי, ורבה בה המופנמות.

תוך כדי הניסיון לשחרר את קולברג מדרך נגינתו הציע לו: "חשוב שהוזעקת לנגן במקומו של פסנתרן שנעדר ועליך לשלוף יצירה מן הזיכרון ללא כל הכנה". ברונפמן עימת את קולברג עם אתגר מוכן מן החיים, שאינו מוכר כל כך במסגרת הלימודים.

צ`רניצ`קה ניגנה את הוריאציות של רחמנינוב ככבר אמנית בעלת אמירות ראשונות משלה. כאן התלבט ברונפמן יותר ובסופו של דבר חיפש להבליט בנגינה את היסוד הרומנטי החשוב כל כך במוזיקה של רחמינוב. "כשאת תופסת את המנגינה אל תניחי לה ליפול", אמר לה והוסיף - "נגני את הוריאציה הזאת כאישה אוהבת", הערה שהביאה לפרצי צחוק רמים בעיקר בין התלמידים המשתתפים.

לפעמים הערה אחת, או תשומת לב לנקודה אחת, יוצרים את כל ההבדל, אנחנו נצטרך להמשיך ולעקוב אחרי צ`רניצ`קה וקולברג ולראות עם המגע הקל שהיה להם עם ברונפמן בערב קיץ בגליל, אכן יצר נקודת מפנה.


הערב (ג`) ברונפמן ילמד בכיתת אמן נוספת במוזיאון תל-אביב ומחר (ד`) יתקיים קונצרט הסיום של כיתות האמן, גם כן במוזיאון תל אביב.לפרטים נוספים

יפים ברונפמן כמורה בתל חי - כיתות האמן הבינלאומיות לפסנתר בכפר בלום


27/07/2004   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע