סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2021 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: טל גורדון ג'אז ואירוטיקה של פעם
 

 
 
עמיקם קימלמן ודרור קרן על מופע המחווה שלהם למופע מיתולוגי של מל קלר וגדעון שמר


שירה ואירוטיקה מרומזת מהמקורות
 
בשנות השבעים יצר מל קלר, מאבות סצנת הג’אז הישראלית, ביחד עם השחקן גדעון שמר, את המופע "אהבה וג`אז" שרץ לאורך השנים מאות פעמים וזכה להצלחה בימתית גדולה. השניים אמנם כבר לא איתנו, אבל המופע, ששילב הקראה של טקסטים שקשורים כולם לאהבה עם רביעיית ג’אז שניגנה וקישרה בין ובתוך הקטעים, זכה למספר העלאות בימתיות נוספות בהרכב אחר, שאת החדשה שבהן תוכלו לראות ולשמוע במסגרת פסטיבל תנ"ך ואהבה בבית גוברין.
 
הפסטיבל יימשך חמישה ימים, (8-4 באוגוסט) בגן הלאומי בית גוברין ובאמפיתיאטרון הרומי המרהיב, ויכלול מופעי מוזיקה, מחול ותיאטרון שנוצרו והופקו ברובם, עבור הפסטיבל, וחידוש של מופעי עבר מיתולוגיים, ביניהם "אהבה וג’אז". את גדעון שמר יחליף השחקן דרור קרן, והחלק המוזיקלי של הערב מופקד בידי יוסי לוי (גיטרה), רוני הולן (תופים), עודד גולדשמידט (קונטרבס), פאולה ולשטיין (שירה) ועמיקם קימלמן (סקסופון), המנהל המוזיקלי של הערב, שמכיר את "אהבה וג’אז" על כל גלגוליו.
 
"`אהבה וג’אז` היה מופע כשאני הייתי נער", מספר קימלמן, "ולמדתי אצל מל קלר. מל היה סקסופוניסט אמריקאי שעלה בשנות השישים לארץ, מהחלוצים, והוא בעצם נחשב לאב המייסד של כל הסצנה הזאת של הג’אז בארץ בצורה מסודרת. הוא גידל אנשים כמו אלברט פיאמנטה, דני גוטפריד, ארהלה קמינסקי, ניסים ימיני, עדנה גורן, כל החבר`ה האלה. הוא היה מעבד, אמריקאי שהגיע לביצה הזאת ובעצם יצר פה ג’אז, כי לפני כן לא היה פה משהו. לפי מה שאני יודע היו פה כמה דברים דמויי ג’אז.
 
"גם אני כמובן למדתי אצלו, כי אצל מי תלמד, והוא היה מורה שלי כמה שנים טובות. בין יתר הדברים שהוא עשה הוא יצר עם גדעון שמר ז"ל את המופע הזה שרץ איזה שש מאות פעם לפי מה שגדעון סיפר. גדעון הקריא טקסטים, שירה, דברים מהמקורות, כשהנושא הוא אהבה, ארוטיקה של פעם, עם הצנזורה העצמית שלהם, הכל מרומז, מאוד יפה, ולצידם רביעיית ג’אז שניגנה. המוזיקה השלימה, עזרה להבין יותר את הטקסט, לפעמים קישרה בין הדברים, וזה רץ שנים. אפילו אני הלכתי לראות את זה בעקבות המורה שלי.
 
"בתחילת שנות התשעים התקשרה אלי ללי שמר, הבת של נעמי ושל גדעון, שהיה נשוי לה, ואמרה שגדעון רוצה להעלות את זה עוד פעם ושאלה אם אני רוצה להשתתף. זו הייתה בשבילי מין סגירת מעגל יפה כזאת. התלמיד לוקח את המוזיקה של המורה ומעלה מופע של מי שהיה בשבילי מעין גורו, מישהו שהייתי הולך אחריו כמעין מעריץ.
 
"הופענו עם גדעון איזה שתי הופעות עם נגנים חברים שלי, ביניהם יוסי לוי ורוני הולן שמופיעים גם במופע הנוכחי, וזהו, נגמר. ב-2002 יצרו איתנו קשר בן ציון שירה וגדעון לוינסון  שקיימו בירושלים פסטיבל שנקרא `עושים אהבה בירושלים` ושוב העלינו את המופע, הפעם עם פאולה ולשטיין, הזמרת, שהייתה אז תלמידה ברימון (קימלמן הוא מנהל בית ספר רימון – ט.ג.). פאולה היא זמרת נהדרת, מאוד מאוד מיוחדת, היום היא מככבת ב`כוכב נולד`, היא תופעה, היא המארינה הבאה לצורך העניין, משהו מאוד מיוחד. המופע עלה, תועד, צולם, שודר, ונמוג לו. עכשיו יש את פסטיבל התנ"ך, ועוד פעם רוצים להעלות את זה, אבל הפעם, מכיוון שגדעון שמר נפטר בינתיים, צירפנו את דרור קרן".
 
מולייר, שקספיר, עמיחי

 
"לגדעון, המבורך והנהדר, יש ראש אחר ממני", אומר קרן. "הוא היה אלוף בהגשת טקסטים, ובמיוחד בטקסטים הקלאסיים האלה שהוא בחר, כי מעבר להגשה הוא גם זה שערך את הערב. הכותרת היא `אהבה וג’אז`, ומי כמוך שבאה ממוזיקה יודעת, שהקומבינציה של טקסטים ומוזיקה, שהיא על פניו פרוצה ופתוחה וחופשית בהתנהלות וברוח שלה, מזמנת לי אפשרויות לטקסטים שהם קצת שונים ממה שגדעון בחר.
 
"מהות הערב נשארה כפי שהיא. אלה לחנים שמל קלר הלחין במיוחד להגשת הטקסטים שגדעון בחר, זה כמו פרטיטורות. חלק מהקטעים, כמו טקסטים מ`שיר השירים` או טקסטים של הרמב"ם מלווים במוזיקה שנכתבה במיוחד על ידי מל. עמיקם מסתובב עם דפי התווים הצהובים-צהבהבים מדהימים של מל קלר, וגדעון בחר טקסטים נהדרים, המון דברים קלאסיים, מולייר, שקספיר. אני ביקשתי להכניס כמה דברים גם בדרך ההגשה שלי, וגם בכך שהבאתי עוד עמיחי, הבאתי עלי מוהר, מה שנקרא בזהירות, כי נוגעים במשהו שהוא באמת נכס צאן ברזל מבחינת שני היוצרים שלו, אבל אני בא באמת מדור אחר ובזמן אחר, ופאולה הנהדרת נמצאת פה איתי, ורציתי לשתף אותה יותר כי זה בכל זאת ערב של אהבה ויש פה גבר ואישה ופה ושם נקודות שובבות שאנחנו מקווים להכניס אותם גם, אז במובן הזה הערב הוא שונה".
 
"המופע הזה מתעדכן גם כי מדובר בשחקן אחר, וגם כי עברו עלינו כמה שנים", מוסיף קימלמן. "חלק מהדברים נשארו וחלק משתנים. הוספנו קצת הלחנות חדשות, ואנחנו לא מנגנים את זה כמו שניגנו בשנות השבעים".
 
איפה בא לידי ביטוי השינוי בנגינה?
 
"זה כמו שתשאלי מה ההבדל בין מישהו בין שלושים למישהו בן חמישים. קרו כל מיני דברים לבנאדם, הוא רואה אחרת את הדברים. בנגינה, במוזיקה, קרו מאז דברים מוזיקליים שבהכרח משפיעים עליך ונכנסים לך לתוך הסיסטם, אתה רואה את הדברים אחרת, אם זה במקצבים, אם בתפיסה הרמונית. אתה לא עושה את זה כמו שמעתיקים ציור במוזיאון רמברנדט אחד לאחד. אתה יכול לקחת את רוח הדברים ולתת לזה איזה טאצ` שהוא אתה. אני לא מל קלר, וגם מבחינת דרור יש טקסטים חדשים ותפיסה אחרת לגבי איך הם יבואו עם המוזיקה ואיך המוזיקה תשרת את זה. זה באנרגיות אחרות, בעיבוד קצת אחר".
 
חדר החזרות של השחקן

 
דיברת קודם על צנזורה עצמית על הארוטיקה הבימתית של שנות השבעים
 
"זה מצחיק. לא שאז הייתי מודע לזה בכלל, כי אז אם אמרו `ציצים` אתה כבר היית... את יודעת... היום לא מתייחסים לזה בכלל. אבל אני הסתכלתי בטקסטים של המופע המקורי, וראיתי שם הערות של גדעון ליד כל טקסט, דברים שהוא כתב לעצמו על ההגשה, וגם מחיקות של כל מיני מילים ומשפטים שנתפסו אז מאוד ארוטיים. יש לי ממש, תאמיני או לא, ניירות סטנסטיל, שקופים כאלה, עם הדפסה של מכונת כתיבה, ועם הערות שלו בכתב יד, ומחיקות על מילים שהיום בכלל לא היינו מתייחסים לזה. זה קוריוז, זה היה מאוד פוריטני. אבל אז זה היה שיא הנועזות שיכולה להיות . היום זה מצחיק, משעשע לראות כמה כל העולם השתנה".
 
"אם כבר אנקדוטה", מוסיף קרן, "מבחינתי אלה ההערות של גדעון לעצמו בסוגריים עם כל מיני סאב-טקסטים, מה אומר השיר הזה, כל מיני הערות משחקיות, וזה מרתק, זה כאילו להיכנס לאחורי הקלעים, לחדר החזרות של שחקן. אני מודה שיש לי איזה ניסיון מרתק עם זה כי אני, יחד עם הפסנתרן והמוזיקאי אורי לשמן, התרוצצנו בארץ עם ערב משלנו שעסק בדיוק בזה, בשירה ומוזיקה, אז אני מודע לקושי שיש.
 
"לא לכולם יש סבלנות לשמוע שעה וחצי של שירה, ולכן השילוב עם המוזיקה, והעריכה, הם מאוד מהותיים פה, והחומר צריך להיות מאוד מגוון, וכן חשוב לי להכניס הומור, להכניס קצב, משהו שגדעון עשה ולקח את זה למקומות שלו. יש טקסט של לאה גולדברג, `סיפור שמשון ודלילה` שכתוב בקצב מרובע, ואנחנו האצנו את הקצב והגברנו, והנגנים השתוללו יותר, וממש יצא ראפ חדש כזה, ראפ היפ הופי מגניב, וחלק מהקטעים בהחלט קיבלו לבוש חדש ועכשווי".
 
 
המופע "אהבה וג’אז", במוקדש לזכרם של מל קלר וגדעון שמר יעלה פעמיים בפסטיבל תנ"ך ואהבה בקיבוץ בית גוברין ביום שלישי ה-4  באוגוסט ב-23:00 ובשבת, 8 באוגוסט ב-19:00.

למועדי מופעים >

29/07/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. I am so proud of my dad - Mel Keller
Liora Keller , USA (31/07/2009)
1. נשמע מדהים
קשת , תל אביב (31/07/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע