סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2021 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: טל גורדון התוודעות למקאם
 

 
 
בבית הספר יש גם יהודים וגם ערבים, גם חילוניים וגם דתיים שבאים מהכיוון של הפיוטים והמסורת, יש בו גם אנשים שהחליטו באמצע החיים שתמיד הם חלמו לנגן על עוד או משהו כזה, וגם חבר'ה זרוקים שאנטיים שמחים שטיילו במזרח והחליטו לחזור לארץ וללמוד סיטאר או טאבלה"

לדברי המוזיקאי והפייטן אלעד גבאי "ירושלים היא העיר הפתוחה ביותר מבחינה מוזיקלית" שיה לרגל סדרת קונצרטים חדשה במרכז למוזיקה מן המזרח



"ירושלים היא העיר הפתוחה ביותר מבחינה מוזיקלית"

"דרכו של מקאם" היא סדרה חדשה של קונצרטים מוסברים פתוחים לקהל הרחב, הנערכת בבית הספר למוזיקה מן המזרח בירושלים. הסדרה מציגה יצירות קלאסיות משלוש תרבויות, הפרסית, הערבית והטורקית, ומאפשרת לזהות את דרכו של סולם אחד המתנהג בצורה שונה בכל אחת מהן.

הקונצרט הראשון בסדרה נערך בינואר והוקדש לתרבות הפרסית. הקונצרט השני ייערך באמצע מרץ ויוקדש לתרבות הטורקית. את הסדרה עורך ומנחה אלעד גבאי, פייטן, מוזיקאי, נגן ומורה בבית הספר והכניסה לקהל הרחב חופשית.
 
"בית הספר למוזיקה מן המזרח הוא בית ספר פתוח שפועל בירושלים כ-15 שנים", מספר גבאי, "ומאפשר לכל מי שרוצה, בכל גיל, מין, עדה, עם ושלב בחיים, לבוא וללמוד איזה סוג של מוזיקה מזרחית שהוא רוצה.  בין אם זה לנגן על איזה כלי ובין אם בשביל להשתתף באנסמבלים, בקבוצות ביצוע, או ללמוד תיאוריה, היסטוריה או תולדות המוזיקה, ובין אם לשיר. יש כאלה שבאים עם המון ידע מוקדם ורוצים להתמקצע ויש כאלה שאין להם שום ידע מוקדם. בבית הספר הזה לומדים מוזיקה הודית, פרסית, ערבית, יוונית, טורקית, צפון אפריקאית, אנדלוסית, פלמנקו, בלקנית, כל מה שאיכשהו קשור למזרחית.

"טובי הנגנים והעוסקים בתחומי המוזיקה הזאת מלמדים בבית הספר, שיש בו צבע מאוד יפה מבחינה חברתית. בגלל מה שהוא מציע יש בו גם יהודים וגם ערבים, גם חילוניים וגם דתיים שבאים מהכיוון של הפיוטים והמסורת, יש בו גם אנשים שהחליטו באמצע החיים שתמיד הם חלמו לנגן על עוד או משהו כזה, וגם חבר'ה זרוקים שאנטיים שמחים שטיילו במזרח והחליטו לחזור לארץ וללמוד סיטאר או טאבלה.

"זאת אומרת שזה מקום מאוד מגוון מבחינה חברתית, והוא מציג כמעט באופן מדויק את האופי החברתי תרבותי של המוזיקאים מירושלים, שהם באמת הכל מהכל. מניסיוני, בסופו של דבר, ירושלים היא העיר הפתוחה ביותר מבחינה מוזיקלית. אין בה שום מוסכמות ושום מחויבויות ויש בה מוזיקאים מכל הז'אנרים וכל הפנים בחברה וזה בא לידי ביטוי בבית הספר הזה שבדיוק נועד בשביל הצדדים האלה שאפשר לראות בעיר הזאת".

מקאם-01.jpg
"מקאם" (מקור:Ethnicamusic ) 

קונצרטים של שלוש תרבויות

כשאתה אומר מוזיקה מזרחית, לא נראה לי שבית הספר מתעסק בכיוונים שהאסוציאציות שלנו הולכות אליהם. תעשה את ההבדל בין זה לבין הדברים שמלמדים בבית הספר

"המדיה האגרסיבית הישראלית חינכה אותנו שכשאומרים מוזיקה מזרחית מדברים על פופ ים תיכוני, שזה מוזיקה שהיא מאוד לא אותנטית, מאוד חדשה, מאוד מתחלפת, די ממצה את עצמה, כל השירים נשמעים פחות או יותר אותו דבר. זה לא מספיק שתהיה דרבוקה והזמר ישיר בחיתוך גרון מזרחי כזה. במוזיקה מזרחית המטריה המוזיקלית עצמה היא אוריינטלית. בעצם כל המוזיקה המזרחית שאנחנו מדברים עליה במדיה הפופולארית אלה לא חומרים מזרחיים אלא מוזיקה מערבית שמלווים אותה עם דרבוקה והזמר נשמע קצת ערסי ושר אותה עם מבטא אז זה נשמע מזרחי.

"המוזיקה שאנחנו עוסקים בה בבית הספר זו מוזיקה אותנטית. אנשים לומדים את הצבע המקורי, שהוא לא איזה צבע פרה היסטורי. זו מוזיקה חיה ונושמת. היא קיימת בעיר הזאת, המון אנשים גדלו עליה, היא חלק מהתרבות עד היום ובאמת משמשת כמוזיקה לכל דבר ועניין אצל הרבה אנשים. זה לא איזה קטע של 'בוא נראה איך נשמעה המוזיקה לפני המון שנים.'"

תחבר לנו את כל ההסבר הזה לסדרת הקונצרטים החדשה

"בגלל שבבית הספר לומדים הרבה מסורות מזרחיות שונות כמו ערבית, טורקית וכולי, לפעמים לתלמידים שבאים קשה להכיל את ההבדלים בין הגוונים ובין המסורות, אז אנחנו עושים סדרה שנקראת 'דרכו של מקאם', שבה אנחנו מציעים את אותו מקאם, אותו סולם, רק בתרבויות מזרחיות שונות. כל תרבות היא עולם מוזיקלי בפני עצמו.

"בחרנו את התרבות הפרסית, הערבית והטורקית. לשלוש התרבויות האלה יש הרבה תלמידים בבית הספר ולפעמים, בגלל שהם מתמחים בתרבות מסוימת, קשה להם קצת להבין את הכללים וההתנהגות של תרבות אחרת, לכן אנחנו עושים קונצרטים בשלוש התרבויות, שנועדו לכל תלמידי בית הספר, ובהם הם יכולים לשמוע את אותו חומר סולמי, אותו מקאם, בשלוש התרבויות השונות, ולהבין את הבדלי האסתטיקה ביניהם.

"אם אני אשאל תלמיד בבית ספר 'רימון' או ב'הד' מה ההבדל בין מוזיקה ערבית לטורקית, אני לא בטוח שהוא יידע להגיד לי, אבל כשאני שואל תלמיד בבית הספר שלנו, הוא אמור לדעת. לשם כך נועדו הקונצרטים האלה, שמיועדים גם לקהל הרחב".

אלופים במסורת

מה על הפרק בקונצרטים הבאים בסדרה?

"ב-14 במרץ יתקיים הקונצרט הטורקי שבו ננגן מוזיקה טורקית עותומנית ובאפריל קונצרט של המוזיקה הערבית. בכל שלושת הקונצרטים האלה בחרנו שני מודוסים, שני סולמות שאנחנו מנגנים. אחד נוהגים לכנות ברוב התרבויות 'חיג'אז', והשני 'בייאת'. בקונצרטים מנגנים המורים של בית הספר ובנוסף גם מתארחים נגנים חיצוניים שהם אלופים במסורת הזאת שמצטרפים למורים, ומנגנים את המודוסים האלה כפי שהם מקובלים סגנונית בשלוש התרבויות השונות וכך התלמידים יכולים לעמוד על ההבדלים הסגנוניים בין התרבויות".

ובשם הקהל הרחב, האם נדרש איזשהו ידע מוקדם כדי ליהנות מהקונצרטים האלה?

"מי שלא תלמיד יכול פשוט לשמוע שם צבע אותנטי של תרבות מזרחית מסוימת בלי הפרעות של תרבויות אחרות. הוא לא חייב לדעת מקאמים בשביל זה. מהקונצרטים יכול ליהנות ולהשכיל כל מי שבא לשמוע.

"מדובר על קונצרט של שעה ורבע הכולל נגינה, שירה והסברים שלי על הדרך שעשה המקאם מפרס לטורקיה ומשם לארצות ערב. בקונצרט הזה מציירים מין גרף המציג כיצד מתנהג המקאם כשהוא נמצא בפרס, בטורקיה ובארצות ערב".
 
"דרכו של מקאם", קונצרט שני בסדרה, יתקיים ביום שני, 14 במרץ 2011 ב-21:00 בגינת המרכז למוזיקה מן המזרח, ירושלים. הכניסה חופשית.


למועדי מופעים >

24/02/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע