סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 יולי 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
28293031
כתבה
 
מאת: לילך דקל לונדון כן מחכה לכם
 

 
 


למי שמתארגן לנסיעה ללונדון לקראת הכריסמס, או חג החנוכה, ומכין מזוודות ריקות לימי ה-Sale החגיגיים , הכינה מערכת האתר שי קטן לחגים - כמה טיפים תרבותיים.

תיאטרון

במסגרת ההצגות היותר קונבנציונליות ב- West Endבחרנו להציץ בהפקה חדשה של מחזה וותיק - "בגידה" של הארולד פינטר. אין מדובר רק בהפקה חדשה נוספת, כי אם בהצגה בבימויו של פיטר הול, מי שביים את ההפקה בפרמיירה עולמית ב-1978. מסקרן היה לעמוד על טיבה של בחירה זו לביים מחדש את המחזה 25 שנה מאוחר יותר. (ההפקה מועלת בתיאטרון הDuches , הממוקם בלב הסצנה ברח` Catherine. טל`: 0870.890.1103)

"בגידה" נחשב לאחד המחזות הפופולריים יותר של פינטר, למרות שאינו אחד הטובים. מדובר בסוג של טרגדיה קומית המבוססת על המשולש הנצחי - הגבר האישה והמאהב. ייחודו של הסיפור טמון בשפה הפינטרית (הקולחת בטבעיות שאין שני לה בפיהם של השחקנים האנגלים) ובמבנה הדרמטי שלו (העובדה שהסיפור מסופר לאחור). במהלך תקופה של 9 שנים נפרסת לעיני הצופה, בזיגזגים של קדימה ואחורה בזמן, מערכת יחסים מורכבת בין שני גברים, הרואים את עצמם כחברים הכי טובים, והאישה שביניהם. כולם בוגדים בכולם, כולם משקרים לכולם, ובלב הקלחת הזו עומדים שני גברים עיוורים, על גבול ה"טמבלים", שלא השכילו לקרוא ולו אחד מהסימנים שהיו שם לאורך כל הדרך.

בימים אלו מועלה המחזה גם בתיאטרון החאן. יום אחד אולי יהיה מעניין להשוות בין שתי ההפקות. בכל מקרה, בלונדון, יצר מעצב החלל ג`ון גונטר במה מרשימה מאוד המכילה בדחיסות את העולם של המחזה (מה שמזכיר מעט את הקונספט שעמד מאחורי ההפקה של מחזהו של פאטריק מארבל - "קרוב יותר", שהועלתה בארץ לפני כ-6 שנים בבימויו של אילן רונן ושמרה על הקונספט האנגלי). אולם נדמה שבחירתו של הבמאי שלא להשתמש באלמנטים של התפאורה, הקימה חיץ בין מה שיכול היה להיות למה שבסופו של דבר מתרחש על הבמה.

גולת הכותרת של ההפקה טמונה בליהוק המושלם ובמשחק הנפלא של שלושת השחקנים: ג`ני דיי, אדן ג`ילט והוגו ספיר (ששיחק בסרט המופלא The Full Monty). שלושת הדמויות נעות בין חללים, זמנים ומצבים שונים, ללא עזרת אמצעים מלאכותיים (התפאורה שעומדת לרשותם מורכבת ממיטה, שולחן וכמה כיסאות והם כמעט ואינם מחליפים בגדים). רק כשרונם הגדול מצליח למלא את אותו ריק.

תיאטרון- מחול


כדאי לשים לב ל-BARBICAN . תיאטרון שמארח מופעי מחול-תיאטרון , ואיננו מפחד לקחת סיכונים. התיאטרון ממוקם לכאורה הרחק ממרכז העניינים (במרחק שתי דקות הליכה מתחנת ה-Underground הנושאת את אותו השם. רח` Silk. טל: 0845.120.7525), אבל לא ניתן לזה להטעות אותנו - קורים שם דברים מאד מעניינים מבחינת תכנים.

המקום מארח מופעים מכל העולם ובכל חודש פועלת שם קבוצה אחרת. רק כדי לסבר את האוזן, באוקטובר הופיעו שם שגרירינו המוכשרים ענבל פינטו ואבשלום פולק (עם "בוביז") ואילו אנו ראינו שם מופע לא מוצלח במיוחד בשם "המשרתות" (על פי זאן ז`נה) של קבוצה גרמנית.

צמד רקדנים שחורים כובש את העין למין הרגע הראשון, בגופם הבנוי לתלפיות וביכולתם הנדירה לשלוט בו. מלווה אותם רקדן לבן שברגע מסוים, כשהוא נכנס לתפקיד "המאדאם", מרביץ סולו מרתק. אז מה כל כך רע ? הקונספט שנכפה על הסיפור המקורי - הבמאי החליט שהכל מתרחש בבית כלא: שתי המשרתות הם שני אסירים שחורים והסוהר הוא הרקדן הלבן בתפקיד המאדאם. הרעיון הבנאלי משטיח את הסיפור, שגם כך אינו מאד עמוק.

התוצאה - המופע אינו מחזיק יותר מעשרים דקות, ונותרו עוד חמישים להעביר. לחדגוניות תרם לא מעט גם הכוריאוגרף שלא העניק לרקדנים המוכשרים ארגז כלים מספיק מעניין שיתן ביטוי לכשרונם האדיר. מה שכן- מלבד הרקדנים המופלאים, המוזיקה הייתה נהדרת - המוזיקאי, שנכח על הבמה וביד של קוסם ניגן על כלים מיוחדים (כמו צינורות ודליים), ולסירוגין על אורגן זרק מדי פעם קטעי טקסט ואפילו שר.

לסיכום, אפשר לומר שמי שאין לו עניין לנסות דברים חדשים ישתעמם עד מוות, אני ראיתי במופע חוויה מעניינת, אם כי ארוכה מדי.

אמנות

גם אם קר נורא, והגשם לא מפסיק להטיח זעמו באנשים, לא כדאי לוותר על שלוש תערוכות מופלאות:

The Saatchi Gallery, שלא מזמן עברה למשכנה החדש ליד ה-London Eye, מארחת את הזוג צ`פמן (ג`ק ודינו) במבחר עבודות מרשים. העבודות אינן קלות לצפייה. הן אינן מתחשבות בצופה ומטיחות בפניו את תוצאות האלימות שהפכה לדייר קבוע במחוזותינו. האלימות של הזוג צ`פמן איננה מכוערת, היא יפה, הו כמה יפה. יפה במובן שיש כאן העלאה בחזקה של אסתטיזציה של האלימות. בכשרון נדיר יצרו הזוג שיר מחאה מושלם ( עד ה-14 במרץ). ויש גם הפתעות נוספות. רמז: שימו לב היטב לדמויות שמסביבכם (County Hall. Belvedere Rd. טל`: 020.7823.2363).

ב-Tate Modern כדאי לא לפספס עבודה מדהימה שנמצאת בפואיה הגדול בכניסה. חלל שלא מפסיק להפתיע (בשנה שעברה הוצגה שם יצירת מופת של אניש כפור). מי שמכיר את האוסף הקבוע יכול לוותר עליו, ולהקדיש רבע שעה ל Olafur Eliasson. יצירה מיסטית שלא תשכחו במהרה (ראו תמונה) העבודה תוצג בפואיה עד ה- 14 במרץ (Bankside טל`: 020.7887.8000 ).

ואחרונה, אבל בהחלט לא הכי פחות חשובה היא תערוכה מצוינת של מבחר עבודות עוצרות נשימה של אמן הווידאו החשוב ביותר הפועל היום - ביל ויולה. ב-National Gallery ( כיכר טרפלגאר. טל`: 020.7747.2885) לא התבלבלו והעניקו ליוצר מרחב עצמאי המורכב ממספר חללים, שם מתפרשות להן בצניעות מעוררת צמרמורת עבודות וידיאו שמוכיחות בכל שניית מסך כי שלמות היא לא רק משהו שחולמים עליו, היא בהחלט אפשרית (התערוכה יורדת ב 4 בינואר).

בימים אלו אפשר לראות דוגמה לאחת מעבודות ווידאו של ביל ויולה בתערוכת "ארט-פוקוס" בירושלים. מי שלא יכול לממן כרטיס שימהר לעלות לבירה, עוד לפני שהוא נכנס לאתר האינטרנט המרשים של המאסטר.

האתר של ביל ויולה


13/12/2003   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע