סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
הצגות לילדים, מופעים לילדים
לוח האירועים 2021 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: הילה אהרון בריק סטארט-אפ תרבותי
 

 
 
פרויקט האנימציה מנסה לנפץ שני מיתוסים במכה אחת : אנימציה זה לילדים ותזמורת זה למבוגרים. חיברנו מלחינים צעירים ומוזיקאים צעירים לאנימטורים בוגרי בצלאל כדי להראות שאנימציה זה לא רק דיסני ושיש מגוון מאוד רחב של נושאים וסגנונות של אנימציה
תזמורת "המהפכה" מצאה בית בהיכל התרבות ראשון לציון. שיחה עם המנצח רועי אופנהיים לקראת פרויקט האנימציה של התזמורת שיועלה לראשונה באזור המרכז


"אנימציה זה לא רק דיסני"

"אנחנו מאמינים שקהל חדש יגיע  לקונצרטים רק אם ייצרו עבורו מוזיקה חדשה" אומר רועי אופנהיים המנצח של תזמורת המהפכה. וה"אני מאמין “ הזה מפי אופנהיים שייסד את התזמורת יחד עם המלחין זהר שרון בא לידי ביטוי בכל אחד מן הפרויקטים של התזמורת הצעירה, שחבריה, 40  נגנים בגילאי 30-20 -  ליצור ולבצע מוזיקה מקורית.
 
"אנחנו  התזמורת הקאמרית היחידה שיוצרת ומנגנת חומר מקורי שלה, סוג של סטארט-אפ תרבותי, אומר אופנהיים, "המדיום הסימפוני רובו ככולו הוא מדיום שמבצע יצירות  שנכתבו, ובסופו של דבר יש בארץ מספיק תזמורות, ותזמורות טובות,  מהז`אנר הזה. אנחנו רוצים לייצר מוזיקה בגלל זה גם אנחנו מופיעים רק פעמיים בשנה כי בכל שנה אנחנו מרימים פרויקט חדש ותהליך היצירה הוא מאוד ארוך".
 
החודש תעלה התזמורת פעם נוספת את פרויקט האנימציה שלה הכולל 12  יצירות המשלבות סרטי אנימציה ויצירות מוזיקליות של מלחינים צעירים המבוצעות על ידי התזמורת, חי על הבמה, במקביל להקרנת הסרטים. הפרויקט עלה כבר בפסטיבל ישראל ובמקומות נוספים וזוהי הזדמנות מיוחדת לראות אותו באזור המרכז – בהיכל התרבות ראשון לציון שפרש חסות על התזמורת.
 
מאיפה הגיע הרעיון לפרויקט האנימציה?
 
"פרויקט האנימציה  מנסה לנפץ שני מיתוסים במכה אחת : אנימציה זה לילדים ותזמורת זה למבוגרים. חיברנו מלחינים צעירים ומוזיקאים צעירים לאנימטורים בוגרי בצלאל כדי להראות שאנימציה זה לא רק דיסני ושיש מגוון מאוד רחב של נושאים וסגנונות של אנימציה  - אנימציה קלאסית, תלת ממד, סטופ מושן ועוד. כמו שאנחנו מנסים להראות את המרחב של סוגי האנימציה  אנחנו מנסים להראות שגם המוזיקה יכולה לטפל בנושאים מאוד מגוונים – מדברים מופשטים לחלוטין  עד לדברים קונקרטיים ביותר.
 
"למשל הסרט `כסאות מוזיקליים`,שפותח את הערב, נוגע בצורה חדה בנושא האלימות או כמו סרט בשם `בטון` שמטפל בסוגיות קונקרטיות של מדיניות  גדר ההפרדה. יש סרטים שמעלים שאלות על טכנולוגיה לעומת חברה, על זקנה, על קדמה -  שאלות של מבוגרים שבאות לידי ביטוי באנימציה. יש לנו אפילו סרט אימה באנימציה. המגוון הזה מתבטא גם במוזיקה".
 
לדבריו היצירות מתפרשות על פני סגנונות שונים – יש מוזיקה מודרנית א-טונלית, מוזיקה הוליוודית ומוזיקה ערבית. במהלך הערב יצטרפו לתזמורת סולני והרכבים שונים.  הרכב קולי בשם "הסירנות" (המונה 15 זמרות צעירות בניהולה המוזיקלי של שוש לגיל) יצטרף לשני סרטים, סרט אחר נכתב לעוד ולתזמורת  - "הקונספט שלנו לקונצ`רטו" אומר אופנהיים ומוסיף שיש קטע לסקסופון ולתזמורת וסרט שהוא  הומאז` לראינוע.
 
ריבוי הסגנונות המוזיקליים הוא גם חלק מ"האני מאמין" שלכם?
 
"אנחנו מאמינים שבין קול המוזיקה לגלגל"צ ורשת ג` , יש מרחב עצום של מוזיקה ישראלית שלא נכנס לקטגוריות של זמר עברי או מוזיקה אמנותית כלית, ואנחנו מנסים לתור אותו. ולכן  עשינו את פרויקט האנימציה  לבדוק את מגוון הצבעים. בפרויקט הבא שלנו שיעלה מסגרת פסטיבל האביב נופיע עם ההרכב Third World Love הרכב שהיוצרים שלו ישראלים שחיים בארץ וההשראה שלהם מפה אבל היא לא נופלת לשום רובריקה מקומית.
 
"אנחנו מתייחסים לתזמורת כמו כלי ולא כמו ז`אנר  - כשמדברים על תזמורת בדרך כלל מדברים על רפרטואר מסוים ואנחנו מתייחסים להרכב ומנסים לראות איך אפשר לנצל אותו. כמו שהרכב של בס תופים ופסנתר יכול לנגן ג`אז או פופ, ככה גם תזמורת יכולה. אנחנו מנסים לבחון את הסאונד של תזמורת – מעבדה מוזיקלית שמנסה לשלב בין כלים אלקטרוניים עם כלים אקוסטיים. המטרה שלנו פעם בשנה לייצר פרויקט חדש בשילוב אמניות במה נוספות" .

"לרוץ מרתון בשלוש דקות"
 
מה קדם למה בתהליך העבודה, הסרט או המוזיקה?
 
"חלק בחלק . בסרט `כסאות מוזיקליים` למשל -  שני האנימטורים בן גניסלב ויוני ארוסי התיישבו ביחד עם גלעד הוכמן וביחד יצרו את הנושא של הסרט בפינג פונג בין האמנויות - הם ציירו קטע הוא חזר עם קטע מוזיקלי וכו`.יש סרטים שהיה נרטיב שהביאו אתם האנימטורים ויש סרט אחד של אנימציה מופשטת שהמוזיקה שלו קדמה לאנימציה"
 
מה נדרש ממך כדי לנצח על תזמורת בתיאום עם הסרטים המוקרנים?
 
"זה כמו לרוץ מרתון בשלוש דקות - הסרט רץ והוא לא מתייחס אלי. זה  לא כמו באופרה או בלט שיש קשר בין המנצח לבמה  - אני צריך להתאים את הנגינה לסרט  בטייק אחד של יצירה שלמה. דברים שעובדים טוב בהרכבים קאמריים קשים יותר לביצוע בהרכבים גדולים והתזמורת ואני צריכים להיות מספיק גמישים כדי לעשות את זה עם הסרט בטייק אחד".
 
הסרטים והיצירות המוזיקליות גם עומדים כל אחד בפני עצמו?
 
"המוזיקה נכתבה לסרטים. האני מאמין שלי זה שמוזיקה טובה לסרט משמיעה את מה שלא רואים. לשאלה האם הסרטים עומדים בנפרד בלי המוזיקה  ואני יכול להשיב חד וחלק שאף אחד מהם לא עומד בנפרד. הניסיון הוא ליצור איזון הדדי ביניהם בניגוד למשל ל`פנטזיה` של דיסני שמלבישה סרט על מוזיקה, הקונספט שלנו  הוא שברגע ששתי אמנויות נפגשות צריך לראות איזון עדין ביניהן – לא אחת  משרתת את השנייה אלא כל אחת מצליחה להגיד את מה שהשנייה  לא אומרת או להשמיע את מה שהשנייה לא מראה, כי אנחנו שבויים בחוש הראייה, אז המסך תופס את מלוא תשומת הלב. מראש הרעיון של הפרויקט הוא לראות איך משלבים אמנויות ואיך השלם גדול יותר מסך חלקיו. שתי האמנויות אוטונומיות לחלוטין והמוזיקה לא מתארת את מה שיש על המסך  - היא יכולה להשלים את מה שיש על המסך, לסתור את מה שיש על המסך או  ללכת אתו יד ביד וכך נוצרת משמעות חדשה". 

חינוך מוזיקלי בגובה העיניים

אתם  עובדים רק עם מלחינים צעירים?
 
"יש לנו `בנק` של  כעשרים מלחינים – והמטרה היא לתת בכל פעם במה ללפחות שלושים אחוז של מלחינים חדשים שאנחנו לא מכירים.  המלחינים הם ברובם  בוגרי אקדמיות, בתי ספר למוזיקה וכו` מכיוון שכתיבה להרכב סימפוני  דורשת ידע טכני ודברים  נוספים. צריך איזו הכשרה. שיתפנו פעולה  גם עם מלחינים ותיקים או מוכרים כמו  ד"ר ולדימיר שקולניק, מיכאל וולפה". 
 
איך החסות הראשל"צית  מסייעת לכם?
 
"עד עכשיו פעלנו בעיקר במחתרת . ההרכב אמנם השתתף בפסטיבלים מכובדים כמו פסטיבל ישראל וצלילים במדבר אבל החזרות  נערכו  בכל מיני מקומות בסיוע של האקדמיה למוזיקה בירושלים וגופים אחרים. השנה עיריית ראשון לציון  והסימפונית ראשון  לקחו חסות על תזמורת המהפכה ושלושה אנשים אחראים לקפיצה הזו  רות מקבי מהרשות לתרבות ואמנות בראשון לציון, ואהוד גרוס ושרה לוין מהסימפונית ראשון לציון (גרוס התפטר לאחרונה מן התזמורת ה. א. ב.)-  הם נותנים את הבית.  יש רצון של האנשים האלה לייצר תרבות בראשון  תרבות אחרת, ולהביא תל-אביבים לראשון. להציע  את כל המגוון - מתזמורת סימפונית מבצעת ועד לתזמורת יוצרת".
 
בפעילות התזמורת רואה אופנהיים גם מטרה חינוכית. "לחינוך המוזיקלי יש שני פנים – פן אחד הוא שזו כמעט הזדמנות יחידה למלחינים צעירים כתוב להרכב כזה בארץ. הנגנים לא רגילים  למלחינים חיים שיושבים בחזרה. אחד הרגעים שבהם הבנו עד כמה זה שונה ממה שנעשה בארץ בדרך כלל היה בסוף אחד הקונצרטים כשהזמנתי את המלחינים לבמה. הקהל פתאום מבין שאת המוזיקה כתבו 11 חבר`ה צעירים, כשהנחת היסוד בקונצרטים בדרך כלל היא שהמלחינים מתים כבר כמה מאות שנים.  
 
"הפן החינוכי השני הוא בתכנית חינוכית לתיכונים שתעלה בשלב ראשון בראשון לציון - הרכב קאמרי מורחב של התזמורת יגיע לבתי ספר וידבר אליהם בגובה העיניים. פרויקט האנימציה יעלה גם לפני בקונצרטים סגורים לכל תלמידי  י"ב בעיר בחינם – זו מתנה של העיר לשמיניסטים לסיום 12 שנות לימוד"   
 
הקונצרט, בחסות התזמורת הסימפונית ראשון לציון,  יתקיים ביום שלישי, 26 בפברואר 2008, ב-20:30 , בהיכל התרבות ראשון לציון  טל`: 03-9488665.
 


למועדי מופעים >

12/02/2008   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע