סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
הצגות לילדים, מופעים לילדים
לוח האירועים 2021 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
2627282930
כתבה
 
מאת: הילה אהרון בריק במטבח של רננה רז ועופר עמרם
 

 
 


תלמידי שנה ג` במגמת המשחק של החוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה מעלים בימים אלה הצגה חדשה שיצרו וביימו רננה רז ועופר עמרם. רננה רז מספרת על תהליך העבודה על "מרטיניק" - הצגה ללא מילים (כמעט) המתרחשת רובה ככולה במטבח.

"כל הדרכים מובילות למטבח"

רננה רז ועופר עמרם עובדים כבר כמה שנים ביחד, לסירוגין. יחד הם יצרו את "מוטל" בפסטיבל "הרמת מסך 2005 " ועמרם השתתף ביצירותיה הקודמות של רז "לבקש כוכבים" ו-"רפאים" (שבה עמרם חתום גם על הדרמטורגיה). הפרויקט המשותף הנוכחי שלהם הוא הפקה שעולה בימים אלה בחוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה פרי עבודה שלהם עם תלמידי שנה ג` בחוג בשנה האחרונה.

הרקורד של רז, ילידת 1978, עמוס ביותר. מלבד עבודתה המוערכת ככוריאוגרפית ורקדנית שעליה זכתה בפרסים נכבדים היא מוכרת בעיקר כשחקנית מהשתתפותה בסדרות "החצר", "מעורב ירושלמי" ו- "אהבה מעבר לפינה". כמו כן היא משתתפת בהצגת הפרינג` המצליחה "אשת" המציגה עלי במות כבר כארבע שנים.

- איך נולדה ההפקה הזו בעצם, זו יוזמה שלכם? של החוג?

"עתי ציטרון פנה אלינו לפני כשנה כשהתכנון היה ללמד בסמסטר הראשון את תלמידי שנה ג` קורס של תיאטרון-מחול ובסמסטר השני לעבוד על הפקה. התחלנו לחשוב על רעיון להפקה ואז עלה רעיון המטבח - נקודת המוצא שלנו הייתה שהכל מתרחש בתוך מטבח".

- למה דווקא מטבח?

"מטבח הוא ציר מרכזי בבית, מקום שוקק פעילות ואנשים באים אליו לפעמים כדי להתבודד, ולפעמים כדי להשביע רעב. זו צומת שכל הדרכים בבית מובילות אליה. מצד שני המטבח הוא גם מין מקום `נידח` בתוך הבית - אפילו כשמדברים על מספר חדרים בדירה המטבח לא נחשב לחדר. תמיד אומרים לא כולל מטבח.

ההצגה היא אסופה של סצינות שלא קשורות אחת לשנייה. כל אחת מביאה עולם אחר אבל כל ההתרחשות נעשית במטבח. תערובת סהרורית ואקלקטית. אין כמעט טקסט בכלל חוץ מסצינה אחת. כל הדמויות מתחלפות והמטבח הוא כמו עוד דמות בהצגה. בכל סצינה המטבח משחק תפקיד אחר – לפעמים הוא רקע לפעמים הוא הדבר עצמו. לפעמים מיקמנו במטבח סצנות שבכלל לא מתרחשות במטבח וזה יצר תרכובת מוזרה.

- תמיד את מתחילה לחשוב על יצירה ממקום ההתרחשות?

"בעבודות האחרונות שלי ושל עופר לא תמיד התחלנו ממקום אבל תמיד המקום היה נוכח. זה דבר חשוב מאוד בעבודות שלי בכלל. לא תמיד זה מגיע דווקא בהתחלה אבל באיזשהוא שלב אני חייבת לפענח את המקום זה נותן לי תשובות לשאלות של ההפקה כמו מי הן הדמויות או מה המקום תובע מהאנשים שמגיעים אליו. בניגוד למחזה שמחליטים להעלות שהוא בעצם כתוב וגמור ונותר `רק` לביים אנחנו ממציאים הכל מאפס ויש לזה יתרונות וחסרונות. בגלל שאני לא באה מתיאטרון אז באיזשהוא מקום נוח לי להמציא הכל.

"אי שקט, רחוק, קצת עלום"

- מה מבדיל בין מופע תיאטרון-מחול לבין מופע מחול?

" המופע יותר תיאטרלי ממופע מחול כי המשתתפים אינם רקדנים, הם לא נכנסים לחלל ורוקדים, אלא מבצעים פעולות הפעולות הן פעולות משחקיות ואפילו כשאין טקסט הפעולות מוטענות בסאב-טקסט, שצריך להבין אותו. זה לא סתם רצף פעולות, זה כמו טקסט. יש קטעים יותר ריקודיים אבל זה לא חיפוש של קומפוזיציות או של חומר תנועתי או עבודה עם הגוף שהיא מעבר ליכולות של שחקן - זו לא עבודה מחולית. מצד שני - יש יסוד קונקרטי – יש תפאורה אנשים ודמויות. אבל זה לא תיאטרון כי אין טקסט. כל ההתרחשויות שחלקן הזויות לא מחויבות לקונטקסט נרטיבי תיאטרלי.

- למה מרטיניק?

"מרטיניק זה שם של אי, כמו המטבח, שהוא מקום מבודד בתוך הבית. אי שקט, רחוק, שהוא קצת עלום, לא ידוע בדיוק מה קורה שם. אני מקווה שזו תהיה התחושה של אנשים שיבואו למופע – שלא ברור מה הולך להתרחש בו. וגם - התאהבנו בצליל של השם".

- איך זה ליצור עבודות שאת לא משתתפת בהן כרקדנית?

"עשיתי כבר עבודות שלא השתתפתי בהן ללהקת מוזע וללהקה של נעה דר. אין ספק שזה אחרת. יש בזה משהו מאוד כיפי כי אתה צופה על הכל מהצד בלי מעורבות. מצד שני ברגע שהאורות נדלקים וההצגה מתרחשת – אין שליטה על זה, וזה יכול להיות קשה מאוד".

- איך מתבצעת חלוקת העבודה בינך לבין עופר ?

"עזר מאוד שאנחנו שניים, גם כי חיפה רחוקה. בעקרון יש לנו מזל שאנחנו לרוב חושבים אותו דבר ומסכימים על אותם דברים. כשאנחנו יוצרים ביחד אנחנו כמעט תמיד מסכימים, ואם לא - אז בודקים את שתי האפשרויות ומחליטים. יש הרגשה של שותפות מאוד גדולה, כיף לעבוד ביחד".

- בעבודה עם התלמידים היה מישהו מביניכם שנחשב למורה הטוב ולמורה הרע?

"את זה צריך לשאול את התלמידים. אבל זה מתחלף. יש תקופות שבה אני הייתי נחשבת המורה הרעה והוא המורה הטוב ועכשיו זה אולי התהפך, אבל אנחנו מסתדרים טוב עם כולם".

- את ממשיכה ללמד בשנה הבאה, יש עוד תכניות?

"אני אמשיך ללמד בחוג בשנה הבאה אבל אני לא יודעת אם נעלה הפקה. אני עובדת על עבודה חדשה לפסטיבל `הרמת מסך` – עם חמש רקדניות, שאני כנראה לא אשתתף בה. אולי אצטרף יותר מאוחר אבל כרגע אני בחוץ וזה מאוד נעים. ועופר עובד על הפקה שהתקבלה לפסטיבל עכו".


"מרטיניק" תעלה בין התאריכים 25 ביוני – 4 ביולי 2006 באולם התיאטרון, המשכן לאומנויות ע"ש ד"ר ראובן הכט, אוניברסיטת חיפה. לפרטים נוספים


26/06/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. הצגה מקסימה. ראיתי יותר מפעם אחת- חבל שנגמר..
יהלי , (06/07/2006) (לת)
3. מדוע מפרסמים מופע של שנה ג' עם תמונת הסלב?
בר , (02/07/2006)
2. מקסים
רחל , (30/06/2006)
1. נאהד הייט גדול!!!
, (26/06/2006) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע