סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2025 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ גיבורת העל של בוריס אייפמן
 

 
 
בשבילי זה כבוד עצום ואושר אמיתי לעבוד לצד גאון שיוצר הפקות כל כך ייחודיות. לא כל אמן זוכה למזל כזה."
מריה אבשובה, סולנית להקת בוריס אייפמן, מגיעה לישראל עם ההפקה המפעימה והמטלטלת "החטא ועונשו". ריאיון


ביקוש חסר תקדים

שנה לאחר ההצלחה המסחררת של להקת הבלט בוריס אייפמן מסנט פטרבורג בביקורה כאן בישראל, חוזרת הלהקה לבמת האופרה הישראלית עם הפקה מרתקת, מטלטלת ומפעימה המבוססת על ספרו של פיודור דוסטוייבסקי "החטא ועונשו" למוזיקה של גוסטב מאהלר.

עקב הביקוש חסר התקדים לכרטיסים למופע, הוסיפה הלהקה מופע נוסף לרשימת המופעים שלה בארץ, שביעי במספר, ביום שבת ה-13 בספטמבר 2025 ב-12 בצהריים.

 


החטא ועונשו, מריה אבשובה, צילום: Evgeny Matveev


גיבורה חזקה ואינטליגנטית

 
את תפקידה של דוניה, אחת מגיבורי הבלט ואחותו של רודיון רסקולניקוב גיבור הרומן, מגלמת סולנית הלהקה הווירטואוזית מריה אבשובה.  

דוניה חולקת רבות מתכונותיו של רסקולניקוב. היא אינטליגנטית, גאה, יפה ובעלת רצון חזק. אבל ברוב המובנים האחרים, היא ההפך הגמור מרסקולניקוב. בעוד שהוא אנוכי, אכזר ונוטה לאינטלקטואליזציה, היא מקריבה את עצמה, אדיבה ומפגינה חמלה אינסופית.

מערכת היחסים בין דוניה לרסקולניקוב מבוססת תמיד על אהבה וכבוד הדדיים, אך מתנדנדת מקצה רגשי אחד למשנהו ככל שרסקולניקוב מתקרב לרגע הווידוי על הרצח שביצע. היא הדמות הנשית החזקה ביותר ברומן, לא מרוסקת מעוני ולא ביישנית כמו סוניה. אם יש גיבורים ב"החטא ועונשו", היא ללא ספק אחת מהן. 





"אהבה היא לא מילה חלולה"

מה מיוחד בדמות שלך במופע מבחינת כוריאוגרפיה, מוזיקה, תלבושות?

"בבלט 'החטא ועונשו' דוניה מגלמת רגשות טהורים ונשגבים, ונמצאת בניגוד מובהק לכל שאר הדמויות. האופן שבו הדמות משורטטת במופע מבחינה תיאטרלית, על כל המשתמע מכך, תואם את הטבע הרומנטי והמעודן שלה. אני רוקדת על רקע תפאורה בהירה, בתלבושות בגוונים רכים. בסצנות שבהן דוניה מופיעה המוזיקה עדינה ולירית – חוץ מאשר בקטע האחרון, שבו הליווי המוזיקלי נצבע בצבעים מעוררי אימה".

איך את נעה בין אור לבין חושך? איך הכוריאוגרפיה של בוריס אייפמן מניעה אותך בין המצבים האלה?

"ההפקות שבהן אייפמן בוחר עוסקות תמיד בנושאים מורכבים ופילוסופיים שפתוחים לפרשנויות רבות. מי שצולל לתוכן - מהצופים ועד לרקדנים – יהיה חייב להתמודד עם הצורך לפרש את הדמויות ואת מעשיהן. חשוב לי לציין שהבלט שלנו לא מספר מחדש את הטקסט הספרותי של דוסטוייבסקי אלא חוקר, דרך שפת הגוף, את עולמן הפנימי של הדמויות. דווקא דרך הביטוי הפלסטי, הקהל זוכה לגישה אל הרגשות והתשוקות שממלאים את נפשם של הגיבורים".  

עד כמה את מרגישה קירבה לדמות שאת מגלמת על הבמה?

"מן התיאור הראשון של הגיבורה ברומן, הרגשתי שדוניה היא לחלוטין אני - 'גבוהה, דקת גו ויפה, חזקה ובטוחה בעצמה - דבר שבא לידי ביטוי בכל מחווה שלה אך לא פוגע כהוא זה בתנועותיה הרכות ומלאות החן'. כך היא מתוארת ב'החטא ועונשו'. דוניה היא אישה צעירה שעבורה אהבה אינה מילה חלולה. למרבה הצער, החלום שלה על מערכת יחסים נשגבת לא נועד להתגשם. אחותו של רודיון רסקולניקוב נופלת קורבן לתשוקתו החייתית ומשולחת הרסן של סווידריגאילוב - אחת הדמויות היותר שנויות במחלוקת של דוסטוייבסקי".    


בלט בוריס אייפמן, החטא ועונשו, צילום: בוריס מטבייב


מרחב יצירה לחזון אמנותי
 
איך את נכנסת לתפקיד אחרי 20 דקות מאחורי הקלעים? נשמע מאתגר

"בוריס אייפמן תמיד מלמד את האמנים שלו להיכנס לדמות במהירות הבזק. זה אפשרי הודות לשיטת החזרות המיוחדת שלו. אנחנו עובדים עם הגוף שנושא מאמץ פיזי לא פשוט, ושלא כמו שחקנים דרמטיים, אנחנו לא יכולים להשתתף באינספור חזרות יום ולילה -הגוף פשוט לא מסוגל לעמוד בקצב. לכן, כדי לחסוך זמן ומשאבים גופניים, אנחנו לומדים להיכנס לדמויות במהירות שיא".  

זו העבודה השלישית מאת דוסטוייבסקי שבוריס אייפמן יוצר לה כוריאוגרפיה. למה לדעתך הוא בוחר לבצע יצירות כאלה - שיש בהן כל כך הרבה מן האפל, המשפיל, הכואב?

"אני חושבת שזו שאלה שמוטב היה לשאול את אייפמן עצמו. לעניות דעתי, אייפמן - ככוריאוגרף-פילוסוף או כוריאוגרף-הוגה - נמשך לעמקי הקונפליקטים האינטלקטואליים והמוסריים שביצירותיו של דוסטוייבסקי, כמו גם לשאלות הנצחיות שמעלים ספריו, שאלות שלא ניתן לענות עליהן באופן פשוט וחד משמעי. כל זה מעורר את הדמיון ומאפשר מרחב יצירה לחזון האמנותי של אייפמן".   

מה דעתך על הקונפליקטים הפילוסופיים והרוחניים שמעלה היצירה? מה הרלוונטיות שלה היום, בזמננו?

"זו שאלה מאוד מורכבת וגלובלית. אנסה לענות בקצרה. הרלוונטיות של הבלט 'החטא ועונשו' שוכנת בנושאים הפילוסופיים העל-זמניים שהוא מעלה. מה זה חופש? מהו החוק המוסרי הנעלה? מדוע חיי האדם קדושים ואסור לחלל אותם? האם יש בני אדם שמותר להם לעשות מעשים שלאחרים אסור?" 



מריה אבשובה, צילום: Yan Omelnitsky 



"אני רוצה עוד"

היית רוצה לרקוד בעוד יצירות מאת דוסטוייבסקי?

"בכל פעם ששואלים אותי על תפקידים חדשים, אני תמיד עונה: 'כן!', מפני שמרתק אותי לגלות את הבלתי נודע ולעשות דברים שאף פעם לא עשיתי בעבר. במיוחד כשזה נוגע להזדמנות לקחת חלק במורשת של סופר דגול כמו דוסטוייבסקי ולהעניק לו פרשנות מחודשת באמצעים האמנותיים של תיאטרון בלט פסיכולוגי".
 
איך הגעת ללהקת בוריס אייפמן ומה את אוהבת בה?

"כשהייתי ילדה למדתי התעמלות ובגיל 13 התחלתי לשפר את כישורי הבלט הקלאסי שלי באקדמיה הלאומית לביב לבלט ואופרה. זכיתי בפרסים בתחרויות רבות, ובגיל 15 קיבלתי מלגה מטעם האקדמיה האוסטרית לבלט של סנט פולטן, שם למדתי ארבע שנים. בגיל 18 החלטתי או להצטרף לאחת הלהקות האירופאיות או לעזוב את עולם הבלט. אבל אז, באורח בלתי צפוי, צפיתי במופע של להקת בוריס אייפמן בסנט פטרסבורג, 'ג'יזל האדומה', וההפקה פשוט כבשה אותי.

"בלהקה שלנו, מעל הכל, אני נמשכת לרקדנים עצמם. אני חייבת להודות שאף פעם לא נתקלתי בלהקה יפה יותר. וכמובן שאני אוהבת את המימד הדרמטי של העבודה האמנותית שלנו - הצורך לגלם תפקיד, לחשוב על הניואנסים הפסיכולוגיים הדקים ביותר. והכי חשוב, בשבילי זה כבוד עצום ואושר אמיתי לעבוד לצד גאון שיוצר הפקות כל כך ייחודיות. לא כל אמן זוכה למזל כזה".  


בלט בוריס אייפמן, החטא ועונשו, צילום: Evgeny Matveev



החטא ועונשו  –
בלט מאת:  בוריס אייפמן
על פי ספרו של  פיודור דוסטוייבסקי
מוזיקה:  גוסטב מהאלר ,  בוריס צ'יקנקו
תפאורה:  זינובי מרגולין
תלבושות:  אולגה שיישמלשווילי
תאורה:  גאלב פישלטניצקי , בוריס אייפמן


בלט בוריס אייפמן, החטא ועונשו, צילום: בוריס מטבייב

יום שני ושלישי, 8, 9 בספטמבר 2025 בשעה 20:00, יום רביעי, 10 בספטמבר בשעה 13:00, יום חמישי, 11 בספטמבר בשעה 20:00, יום שישי, 12 בספטמבר בשעה 13:00, יום שבת, 13 בספטמבר בשעות 12:00 ו-18:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט בתל אביב. מחירי כרטיסים: 195-475 ₪. לרכישת כרטיסים: 03-6937777 או  באתר בית האופרה הישראלית    


למועדי מופעים >

25/08/2025   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע