|
|
|
כתבה |
|
|
|
|
|
מאת: מערכת הבמה
|
"באב אל שאמס" בסינמטק תל-אביב |
|
|
בשבת הקרובה יוקרן בסינמטק תל-אביב האפוס הקולנועי של יוּסְרִי נסראללה,מבכירי הבמאים של מצרים "באב אל שאמס" ( מצרים , צרפת 2004).
הסרט , שהוקרן לאחרונה בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים, הוא עיבוד קולנועי רחב יריעה לרומן מאת אליאס ח`רי (שתורגם לעברית וראה אור בהוצאת אנדלוס).
האפס יוקרן בשני חלקים (137 דקות, 141 דקות) וביניהם, בשעה 15:00, יתקיים דיון בהשתתפות האישים הבאים - הסופרת פעילת השמאל רונית חכם , הסופר והתסריטאי עלא חלחל, מו"לית הוצאת אנדלוס יעל לרר, הסוציולוגית אריג סבאע` וההסטוריון ד"ר אילן פפה: מאוניברסיטת חיפה.
תקציר הסרט
יונס, גיבור המהפכה הפלסטינית, שרוע מחוסר הכרה על מיטה בבית חולים במחנה שאתילא. דר` חליל סועד אותו ומתעקש להשיב אליו את ההכרה באמצעות סיפורו שלו, סיפורה של נהילה אהובתו וסיפוריהם של שאר חולמי השיבה האחרים – מי שהיו תושבי הגליל עד 48` והיום הם פליטים בלבנון. וכך נע לו הסיפור הפלסטיני בין 43`, לנכבה, להתמסדות המאבק אחרי 67`, למלחמת לבנון ב-82`, להווה (שבמקרה זה הוא חתימת ההסכם הראשון בין ישראלים לפלסטינים ב-94`).
בשולי כריכת התרגום העברי של רומן המפתח מאת אליאס ח`רי (הוצאת אנדלוס, 2002), כתב אנטון שמאס כי "`באב אל שאמס` הוא מפת האוצר של פלסטין. הזיכרון שהוגלה אל מחוץ למפה מכתיב עכשיו את הסיפור על הקלף המחוק, והסיפור מצייר מחדש את מפת המולדת האבודה... זהו רומן המפר את קשר השתיקה שמסביב לנכבה – שתיקתם של אלה שהתביישו במשך חמישה עשורים לספר את סיפור ההשפלה של האובדן, ושתיקתם של אלה שלא היו מוכנים לשמוע את הסיפור המבעבע בתת-הכרתם ולא כל שכן לדבר עליו. `באב אל שאמס` הוא הוכחה לכך שהספרות יכולה לנחם את שני הצדדים".
יוּסְרִי נסראללה הוא מבכירי הבמאים של מצרים ולזכותו נזקפים "גניבות קיץ","`מרסידס" ו"העיר". הפרק הרביעי בפילמוגרפיה שלו הופך את הרומן הקלאסי – המסופר בנוסח המסורתי של "אלף לילה ולילה"` עם הרבה פלאשבקים ועלילות משנה – לאפוס קולנועי רחב יריעה, מעמיק, פיוטי משופע בסמלים ובמטאפורות ליריות.
לפרטים נוספים
20/07/2005
:תאריך יצירה
|
|
|