מנכ"ל המרכז לתיאטרון עכו ביים בטוקיו קו-פרודוקציה ישראלית- יפנית בנושא השואה
השחקנים היפנים ענדו טלאי צהוב
"המזוודה של חנה", קו-פרודוקציה יפנית-ישראלית, בבימוי מוני יוסף תעלה במסגרת פסטיבל טוקיו (Tokyo Performing Arts Festival 2009) בין התאריכים 15-12 במרץ 2009, באולם המטרופוליטן בטוקיו. מוני יוסף, במאי ושחקן, מנכ"ל המרכז לתיאטרון עכו והמנהל האמנותי (במשותף עם סמדר יערון) של פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, הוזמן על ידי קבוצת תיאטרון דורה היפנית לביים את ההצגה בטוקיו.
המחזה מאת איזומי לין, על פי ספרה המצליח של קארן לוין, מבוסס על סיפור אמיתי ומביא את גלגולה המרתק של מזוודה שהגיעה למוזיאון השואה בטוקיו. על המזוודה הופיע השם חנה בריידי ומנהלת המוזיאון יוצאת להתחקות אחר קורותיה של הילדה בת ה-13 שנספתה בשואה.
"המזוודה של חנה" הופקה במסגרת פסטיבל טוקיו, המתקיים במהלך החודשים פברואר-מרץ במספר אתרים ברחבי טוקיו וכולל מגוון עשיר של מופעי אופרה, מוזיקה, מחול, תיאטרון מסורתי ותיאטרון מודרני.
ההפקה היפנית-ישראלית, אשר עלתה בבכורה מוקדמת ב-18 בפברואר, בתיאטרון הבית של להקת דורה, עוררה עניין רב בתקשורת היפנית וזכתה לסיקור נרחב בעיתונים הגדולים. בריאיון לעיתון מאי ניצ`י אמר מוני יוסף כי תקוותו "שהצגה זו תעורר מודעות רבה יותר בקרב הצופים לגבי דעות קדומות ותחושות עליונות שכולנו מחזיקים עמוק בפנים".עוד אמר יוסף כי "שאיפתו להוות גשר בין אנשים בעולם". לדבריו "אם מטרת ההצגה היא רק לספר על העבר אין לכך משמעות. השוני הוא אוצר, יש להכיר בשוני, לכבד ולהבין אחד את השני, זה המסר שתיאטרון צריך להעביר".
משגרירות ישראל בטוקיו, שנתנה חסותה ותמיכתה להפקה נמסר כי ההצגה היא חוויה מרגשת "המעבירה באופן עוצמתי, רגיש ואותנטי את תחושת הרדיפה והכאב". כמו כן נמסר כי "מדובר בפרויקט בעל חשיבות רבה לחשיפה של נושא השואה ביפן".
ההצגה בהשתתפותם של שחקני להקת דורה, מוצגת בשפה היפנית. לצוות הישראלי שותפים מלבד הבמאי מוני יוסף, גם מעצב התפאורה פאנצ`ו אדלברג והמוזיקאי אורי וידיסלבסקי. חרף מגבלת השפה ותהליך העבודה הייחודי למרכז לתיאטרון עכו, נוצר שיתוף פעולה פורה ומרגש בין הצוות הישראלי לשחקנים היפנים, לזכותו נזקפת הצלחתו של הפרויקט המשותף. כחלק מההכנה התבקשו השחקנים לענוד טלאי צהוב במשך כל תקופת החזרות ולעבור תהליך אינטנסיבי של שבירת גבולות וחיבור לחוויה האישית. "מדובר בסגנון עבודה מהפכני מבחינת התרבות היפנית" מספר יוסף "ועם זאת עמדתי נפעם נוכח יחסם הרציני והמעמיק".
הפקה זו מציינת את המשכו של שיתוף פעולה ארוך שנים בין המרכז לתיאטרון עכו וקבוצת תיאטרון דורה, שהחל לפני כתשע שנים עם היצירה "האנתולוגיה". "האנתולוגיה" הוזמנה השבוע לסבב הופעות נוסף ביפן, והוצגה בתיאטרון איקס בטוקיו, בתאריכים 5-2 במרץ בפני אולמות מלאים. מוני יוסף שב ועלה על הבמה בטוקיו, הפעם כשחקן, והציג יחד עם סמדר יערון את יצירתם המשותפת, אשר נוצרה בהשראת היצירה "ארבייט מאכט פריי" (בבימוי דויד מעיין) וזכתה בפרס ראשון בפסטיבל דו-אמן.
"האנתולוגיה" היא ההצגה הישראלית הראשונה שהוזמנה להציג ביפן. הצלחתה סימנה את ראשיתו של ה"קשר היפני", שהוביל בהמשך ליצירת ההפקה המשותפת "מגדל בבל" במסגרת פסטיבל עכו ולהפקת "המזוודה של חנה". לדברי מוני יוסף הפרויקט הבא נמצא כבר בשלבי תכנון ויעסוק בהירושימה.