סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן רוני אלטר – "כיס אוויר"
 

 
 
עם טקסטים איכותיים ושירה מהורהרת, האלבום החדש של רוני אלטר הוא מעין המשך ל"מטרופולין"


בלי הופעה
 

רשימה זו אמורה הייתה להתייחס בו בזמן ל"כיס אוויר", אלבום הבכורה של רוני אלטר, ולמופע ההשקה שנערך, כך אני מקווה, אמש בתיאטרון תמונע בתל-אביב. מקווה? כי ברגע האחרון ממש לא הייתי שותף לחוויה המרגשת. נראה שהביקוש במכירה המוקדמת היה כה רב, עד שלמוזמני ההפקה לא נשאר מקום ישיבה מסודר שממנו תתאפשר צפייה נוחה להתייחסות ראויה.
 
אני מניח שייצא לי לראות את רוני אלטר במופע שוטף, לאו דווקא חגיגי, ובתנאים הראויים, רק חבל לי שהחמצתי את הדואט הבימתי המסקרן בינה לבין אביה, נפתלי אלטר, בביצוע של "הבכי", לטעמי - פסגת אלבומה "כיס אוויר" וקלאסיקה נצחית ביום היוולדו (סטייל הדואטים של ננסי ופרנק סינטרה, לא פחות). כי אותו, כלומר את אביה, קשה לי להאמין שתגרור לכל הופעותיה הצפויות. כל השאר ניתן לשחזור.
 
אז אחרי לא מעט שנים בתעשיית הפופ המקומית, אחרי שזכתה בכבוד השמור למעולות במעולות - להקליט דואטים עם אריק איינשטיין, אחרי שזהרה כסולנית בהרכב האלקטרוני "מטרופולין", הטביעה חותם קולי עז בפסי קול של טלנבולות וסדרות מדוברות (מ"לאהוב את אנה" ועד "תמיד אותו חלום") והובילה את קמפיין המאבק באיידס עם השיר Going All the Way, אלטר התמירה חובקת אלבום בכורה, בהפקתם של אלון לוטרינגר ועופר מאירי.
 
באלבום עשרה שירים, שאת מקצתם (שלושה: "לא לתפוש הרבה מקום", "למות קצת" ו"איש בודד") כתבה רוני עצמה (ולוטרינגר הלחין; את האחרון בהם בסיועו של אבישי כהן). למרות הנימה האישית המובהקת, הם השירים הפחות מרשימים בהאזנות ראשונות, ונדרשת יותר השקעה כדי להתוודע ליופיים.
 
המסה הקריטית הם השירים האחרים, פרי עטם של משוררים ופזמונאים נחשבים, בהם נתן אלתרמן (כותב "הבכי" הנזכר לעיל, שיר מרגש ומקסים, עדין ופוצע, בלחנו של נפתלי אלטר), עלי מוהר (מעין דוד ואב רוחני שלזכרו היא מקדישה את האלבום, ושרה בכאב מכמיר את "נגועה" שלו, שגם לחנו של אביה), אגי משעול (גם הוא שיר מרשים ביותר, הרבה בזכות לחן ידידותי של קורין אלאל). אלאל הלחינה גם את "חמש אבנים" היוצא מן הכלל של מירי פייגנבוים (איפה היא נעלמה לנו? למה היא לא כותבת? ואם כן, למה לא שרים אותה?). וגם ורד קלפטר (שחתומה על "נמרים", הלהיט המוביל של האלבום), עינב ג'קסון כהן (שכתבה את "עירומה", השיר הפותח, שגם מעניק לאלבום את שמו) ונתן סלור (נכדו של אלתרמן) ויסמין אבן, שכתבו ביחד את "כמה דקות קרובות" (את שני האחרונים הלחין לוטרינגר).

רוני-אלטר-ענקית.jpg 
"כיס אוויר" (תמונת יח"צ)
 
הגות, השראה ונפח
 
אם תרצו, "כיס אוויר" הוא המשך כלשהו של "מטרופולין", או פיתוח ושיפור החלק של רוני אלטר בו. בשל מעורבותו של עופר המאירי, בזכות הצליל האלקטרו-אמביינטי, ומפני הנוכחות האווירתית-אוורירית המעצימה את שירתה הקריסטלית של אלטר. הטקסטים האיכותיים, מלאי ההגות, ההשראה והנפח, מתאימים לשירה מהורהרת, מלאכית, כשגם מצעי הקלידים וכלי המיתר מוסיפים קדושה ליצירה המוזיקלית ולחוויית ההאזנה.
 
לכן, מסקרן מאוד לבדוק איך מיתרגמת עבודת האולפן להפקה בימתית, ואיך חבורת נגנים מצומצמת ממלאה בנאמנות את מקומה של רביעיית כלי מיתר (בעיבודיו המחמיאים של אבנר קלמר), דבר שנבצר מעמי, בינתיים.
 
והעברית? אלמלא "הבכי" של אלתרמן, אי אפשר היה לבוא בטענות לאלטר, שכמו כל צעירה ישראלית ממוצעת לא מקפידה בכבוד שפתה, ולא משגיחה בדברים פעוטים (אך מרגיזים מבחינתה, כבת של נפתלי וכבת טיפוחיו של עלי), כמו דגש בבג"ד-כפ"ת אחרי ו"ו החיבור ואותיות בכל"מ, או שני שוואים נעים בראש מילה. ממש כמו שמרביתנו חוטאים בכך, בשפת הדיבור.
 
אולם ממי שיוצאת מגדרה כדי להגן בלשונה ובגופה על שפתו של אלתרמן ("..בלילה זה עמדתי בחלון הקר/ להיות איתך מבעד לזכוכית/ באין לי עד ראיתי עלבונך מה רב/ וזרועותייך כמה שחפו/ על כן צילי סמר ממך במערב/ ועצמותיי אלייך רחפו..."), ובהקפדה יתרה, אפשר היה לצפות שתשגיח, תכבד ותקפיד גם בעברית של האחרים. וכי אגי משעול אינה משוררת? ואיך זה זמרת שיודעת לשיר "וּזְרועותייך" באחד, לא מסוגלת לשיר "בִּשְאיפה", "בִּדְהותה" ו"בְּכִשלוני" באחר? והאם מתאמצים רק מיראה ומכיבוד אב, וכשהוא לא בסביבה מותר להתפרע, לחטוא ולשגות? אם הבורות הייתה נוכחת בכל השירים, ניחא. אבל לשים לב באחד ולזלזל באחרים, זה מקומם ומביש.
 
רוני אלטר. כיס אוויר (המון הפקות / High Fidelity).
 
הופעת הבכורה התקיימה בתיאטרון תמונע בתל-אביב. שני, 5 ביולי 2010.


למועדי מופעים >

06/07/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. קול קורע
רונה ועלמה , הוד השרון (06/07/2010)
3. השיר החותם "כמה דקות קרובות" הורססס
גיא , (06/07/2010)
2. היה נהדר
אורלי , צפון (06/07/2010)
1. רוני אלטר-ענקית
תמי , מרכז (06/07/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע