סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 מאי 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן רותם אור בהופעה - נסיכת אופל
 

 
 
רותם אור מציעה יצירה שקולה ושפויה, איטית, מדודה ובנויה כהלכה, עקשנית בהתנהלות שלה. כזו שחודרת, נמהלת ונמסכת בדם, מרתקת ומאתגרת, באה מראש טוב ועושה ראש טוב"
רותם אור סגרה בסוף השבוע באוזן בר החולף שנה מוצלחת, עמוס אורן היה שם כדי להיפרד זמנית


פאזת הקסם הקשה

יש מופעי השקה, כסגולה לדרך מוצלחת ולריצה ארוכה, שבעקבותיהם למרבה הצער והאכזבה לא קורה דבר. ויש גם מופעי נעילה, שמסכמים - בהנאה ובשביעות רצון - תקופה, מורידים מסך ומוציאים את  האמן לפסק זמן שמוקדש לעבודה על האלבום הבא.

רותם אור סגרה בסוף השבוע החולף שנה מוצלחת, במהלכה הספקתי לפספס אותה גם במופע ההשקה (של אלבום הבכורה שלה Hard Magic) וגם בהופעתה בפסטיבל הפסנתר מארח.

ואיזה מזל שהתעקשתי והספקתי לראות אותה בפאזת הקסם הקשה שלה. ברגע האחרון ממש. לא שאני משוכנע שהאלבום הבא יהיה שונה משמעותית מהראשון, לפחות על סמך הרמזים שפיזרה במהלך מופע הפרידה מ-2012, אבל לא הייתי סולח לעצמי אלמלא עשיתי זאת והייתי חסר את השלב הזה בפגישות הבימתיות הבאות עמה.

אור, לידיעת מי שלא הספיק, היא מוזיקאית צעירה ואמיצה מ"השוליים", שמפלסת דרך עצמאית ומסקרנת במוזיקה האלקטרונית העכשווית. היא יוצרת (כותבת ומלחינה את שיריה) ומוציאה לפועל את החזון שלה - בעיבודים, בהפקה המוזיקלית, בשירה וגם בנגינה, באלבום יותר (כל הקרדיטים בביצוע הם שלה), על הבמה פחות (שם, ב"לייב", היא נעזרת בשלושה נגנים-מוזיקאים מוכשרים ביותר). והיא עושה זאת נהדר.

   

אין לאור מוזיקה סוחפת, לא רוק מסעיר, לא פצצות לגבות. היא לרגע לא מתלהמת. היא פשוט מציעה יצירה שקולה ושפויה, איטית, מדודה ובנויה כהלכה, עקשנית בהתנהלות שלה. כזו שחודרת, נמהלת ונמסכת בדם, מרתקת ומאתגרת, באה מראש טוב ועושה ראש טוב.

המלודיות שלה צנומות, לא מתחנפות, לא פזמונאיות, וגם הטקסטים שלה, באנגלית, איך להגיד - אחרים ושונים גם כשהם נוגעים במערכות יחסים פשוטות. הם סיפוריים, יותר מורכבים, לא שלאגריסטיים בעליל.

גם הביצוע שלהם מאופק וכבוש. מחושב ומדויק, כמעט קפוא, א-מובילי, הולם את דיוקנה הנורדי-סקנדינבי, שריר כמעט לא זז בפניה, שלא לדבר על חיוך. היא מלחששת יותר מאשר שרה, נראית כמו נסיכת אופל. השם הוא אור, אבל האפלוליות חוגגת, במוזיקה כמו באימפקט הבימתי, על אף השימוש בתפאורה של כדורי תאורה קטנים, מחליפי צבעים. ואפשר לראות בכך גם ביטוי ותרגום לעטיפה הכהה, הבלתי קריאה של האלבום, כולל הבלחות מכחול וריצודי צבע.

ועם זאת, אור לרגע לא מאיימת, לא מפחידה, לא כופה את עצמה, לא יוצרת ניכור, אלא רק נעימה ומנעימה במעבדת הצלילים שהיא מנווטת בביטחון רב. עם עמיתיה המרשימים - דן בר יעקב בקלידים ותכנות, רן יעקובוביץ' בתופים ובכלי הקשה ממוחשבים ודן קארפמן בבס - היא מצליחה לשחזר על הבמה את האווירה והסאונד שבאלבום.

   

נקי ומפוסל

Hard Magic נוכח בשמונה יצירות, ממשחקי השליטה ב-Dear Sir ועד מחשבות הוויתור והשבירה שב-We Choose Future B- האחרון באלבום, שנועל גם את המופע. הצירופים האלקטרוניים  מתחברים יפה עם נגינת הגיטרה שלה, שאפרופו שימוש בדגימות קוליות, יוצרים אפקטים וצלילים יפים ומעודנים, נקיים ומפוסלים בדיוק ובבהירות ונושאים גוונים שונים.

אלטרנטיבי ב-Little Bird In Your Ear, מפעים ודרמטי ב-Untitled, חיקוי של כלי נשיפה ב-Secrets Particles, אופי יפני, שקט ומרוכז ב-Scholarships, או סתם אווירה מהפנטת ב-Covers, שמתחיל א-קאפלה (בשירה משותפת עם קארפמן) אך שומר על האופי גם אחרי שנכנסים הקלידים.

   

אור כללה במופע גם שיר ותיק יותר, Charges, בניחוח פולקי, ושני שירים מהאלבום שבדרך. לביצוע הראשון, Alcohol, נעזרה באורחה, היוצר, הזמר והנגן אלון לוטרינגר, שהוסיף סאונד גיטרה חורק ומנסר לאפלוליות החקרנית והחתרנית של יצירתה. את השני, Starting, ביצעה עם הצוות שלה - אולי היצירה הכי פופית והכי קומוניקטיבית שהושמעה במופע, אולי רמז למפנה עתידי.

עוד עם לוטרינגר, שאותו העריצה בנעוריה כשכיכב בהרכב האינדי הנכחד "מוּרָה", הם שרו - בעברית! - את "כל השערים" מאלבומו האחרון, שיר שמתאפיין בלחן וירצברגי יפהפה, ובאנגלית את "כשהיונים בוכות". הקאבר שלהם פירק לגורמים של ריתם'נ'בלוז את הפאנקי הסהרורי והכואב של פרינס, העצים את הרטט והכוונה, ובעיקר היווה פלטפורמה מושלמת ל-This Is What You All Came For- שהיה הרגע המלהיב ביותר של המופע, הרבה בזכות נגינתו הווירטואוזית של יעקובוביץ' בכלי ההקשה הממוחשבים.

אכן, בדיוק בשביל זה בא הקהל הנאמן של רותם אור להיפרד זמנית ממנה. מוזיקה חלומית באוזן בר גדוש יחסית.

רק התקשיתי להבין את הבחירה בפורמט של מופע עמידה. אמנם יש במוזיקה של אור גרוב בלתי מוכחש, אבל השקט באוויר מעיד על האזנה קשובה ודרוכה, כיאה לקונצרט וכמקובל בהיכלות קונצרטים. אולי כשתשוב אלינו עם האלבום הבא. אז גם לא אחכה למופע הנעילה.

רותם אור בהופעה. אוזן בר תל אביב. חמישי, 10 בינואר 2013.


למועדי מופעים >

13/01/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע