סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן הפופ האופראי של דניאלה לוגסי
 

 
 
הקרוס-אובר שמפקיע אותה מעולם האופרה ומעביר אותה לפופ ולרוק ,לא רק מאפשר אלא גם מעודד זאת. אלא שחוץ מטלטול חטוף של הראש וניעור שיערה הגולש, לא היה שום אקשן בימתי. נאדה!"
זמרת האופרה המצליחה לא מצליחה ליצוק נשמה בביצועי הפופ שלה ולא לייצר ריגוש וחיבור של ממש


דניאלה לוגסי היא זמרת אופרה צעירה (31) וסופרנו מצליחה ב"אופרה הישראלית", שהחליטה להגשים חלום ילדות ולחזור לשיר פופ, אולם בדרכה שלה, בסגנון שמגשר בין שני הקצוות המוזיקליים.

האלבום שעליו היא עובדת בימים אלה, רובו ככולו גרסאות שלה (קאוורים) ללהיטי פופ ורוק מעשרים-שלושים השנים האחרונות, ייצא רק אחרי החגים, אם כי נציגים ממנו שנשלחו לרדיו וקליפים שלהם שהועלו ביו טיוב, הפכו את לוגסי לסנסציה מקומית.

הנתונים קיימים למה לא לפתח אותם

ולא בכדי. כי אי אפשר להישאר אדישים לקולה, לשירתה ולמראה שלה. יש לה סופרן עצום ויציב, השירה שלה מלוטשת ו-וירטואוזית, והיא נראית מיליון דולר - יפהפייה מרשימה וחטובה, שיער בלונד פזור וארוך, המתהדרת בשמלות מיני מחמיאות וחושפניות וברגליים שזופות. מעבר לכך, בתוקף נסיונה כזמרת אופרה, שגילמה תפקידים ראשיים באופרות נחשקות כ"אאידה", "חליל הקסם", "דון ג'ובאני", "לה בוהם", "הספר מסביליה" ורבות אחרות, הבמה לא חדשה לה, והיא יודעת לעמוד מול מיקרופון (כדימוי, כי באופרה האביזר לא בדיוק נדרש...) וקהל.

לפחות על הנייר. כי הבמה הזערורית של זאפה הרצליה אינה מאפשרת תנועה יוצאת דופן. שני צעדים לימין או לשמאל, שניים לאחור. כשהיא מלווה בשישה (!) נגנים ספק אם המופע שלה מתאים לחלל הזה. בכלל, אני מסופק אם יש בארץ קהל למופע פתוח (של קניית כרטיסים בקופה) כזה. ספק אם מנויי התזמורת הפילהרמונית והסימפונית הזאת או האחרת, או חסידי האופרה, יהיו מוכנים לשים כסף על הקרוס אובר הזה של אופרה פוגשת פופ ולהיפך, שלא בהיכלות הקונצרטים והאולמות המפוארים והמרופדים שלהם.

ואולי - אפרופו הבחירה של לוגסי רק בשירים באנגלית - היא מועידה מראש את המופע שלה לייצוא, לבמות בעולם הרחב. לכל הפחות מועדוני פאר סטייל וגאס, לא הזאפות המקומיות.

הרהורים אלה, שגלגלתי טרם הופעה, רק התעצמו במהלכה. יניב ד'אור, אחיו של דוד וקונטרה טנור כמותו, הוציא אלבום דומה לפני כשנה, אך הצליח להעלות אותו פעם אחת בלבד על במה מקומית. כשלמעשה ההצלחה היחידה בז'אנר הזה שייכת לזמרת שלומית אהרון, שעשתה את החיבור מהכיוון ההפוך - של זמרת פופ שפוגשת שלושה טנורים ושירה אופראית. ועוד נחזור אליה.

דניאלה-לוגסי-2013.jpg
דניאלה לוגסי, צילום: יח"צ

במשך כשעה ורבע לוגסי משמיעה עשרה שירים מהאלבום שבדרך, שאותו מפיק מוזיקלית גל פדה, שמנגן כמעט בכל הכלים באולפן, ובגיטרות בהופעה. נוסף על Fields of Gold (של סטינג) וEnjoy the Silence (של דפש מוד) הסנוניות שברדיו וברשת, היא מתמודדת גם עם Kiss from A Rose (של סיל), "Bed of Roses" (של בון ג'ובי!), Video Games (של לנה דל ריי) ו-Breath me (של סיה פרלר האוסטרלית), וגם "הללויה" הוותיק של ליאונרד כהן ו-Shake it Out החדש יחסית, מלפני שנתיים בלבד, של להקת האינדי הבריטית פלורנס אנד דה מאשין. בחירות שלא אגדיר אותן כייחודיות וגם לא כמתנשאות, אבל רובו המכריע של הקהל שלה לא מכיר ולפיכך חסר בסיס להזדהות.

היעדרם של שירים מקוריים שלה, לא מפריע בשלב זה, אבל חסרונם של שירים בעברית הוא בגדר חסך ומישגה. מפני שלוגסי ווקאליסטית פנטסטית, וירטואוזית כאמור אך גם טכנאית מדי, לא מצליחה ליצוק נשמה בביצועים, לא להציע אמפטיה ולא לייצר ריגוש וחיבור של ממש - לפחות לא מבחינתי.

הצגת התכלית המרשימה הזאת, של הקצאת משאבי שירה אופראים לבלדות רוק, לפופ קצבי ולמגעי דנס, לא עובדת עליי ולא מרגשת אותי. וכשהיא מעירה בבדיחות הדעת, אחרי שסיימה לשיר קלאסיקות אופראיות מבטן, כמו "אוֶוה מאריה" והאדאג'יו של אלבינוני (כשמלווה אותה על הפסנתר החשמלי גיורא ליננברג, הפםסנתרן של הזמרת הצרפתיה-בלגית לארה פביאן, אייקונית בתחום), במעין סוג של אתנחתא - "פחדתי שתגידו משעמם", בא לי לצעוק לה: "אלה לא! הקודמים כן!".

   

לא שזה לא עובד לגמרי. ב"שדות של זהב" יש התאמה יפה בעיבוד ללחן המקורי, ב"תיהנו מהשקט" תוספות תכנות צובעות את הליווי בדרמה מערבונית, ואת "הללויה" של כהן, קלאסיקה בפני עצמה, קשה להרוס (למרות שיש דוגמאות...), אבל הבעיה של לוגסי היא בפרפורמנס שלה.

ניתן היה לצפות ממי שהתנסתה בתפקידים דרמטיים באופרה (על אף מידת המשחק המועטת יחסית הנדרשת) שתנסה לספק איזו דרמה בימתית קטנה ולא תסתפק בביצועים עוצמתיים גרידא. שאולי תנצל את מידותיה הטרומיות והפיזיות לחולל איזו פרובוקציה בימתית חיננית. שתעגוב על מי משותפיה הרבים שעל הבמה. שתחולל עם אחד מנגניה, שתנהל דיאלוג עם הקהל, שתייצר טיזינג או הקנטה מינית בגבולות הסביר והמקובל.

הנתונים קיימים, למה לא לפתח אותם. הקרוס-אובר שמפקיע אותה מעולם האופרה ומעביר אותה לפופ ולרוק ,לא רק מאפשר אלא גם מעודד זאת. אלא שחוץ מטלטול חטוף של הראש וניעור שיערה הגולש, לא היה שום אקשן בימתי. נאדה! זה לא קרה גם כשאירחה לכמה שירים את אנחל בונני -לא רק שאינו זמר אופרה, ספק בכלל אם הוא זמר כרגע.

טלפרומטר?

לוגסי לא מצליחה לשכנע או להסביר מה גורם לה להתאהב בשירים האלה דווקא. שתלמד משלומית אהרון שעושה זאת נהדר. הקטנות וההקנטות הבימתיות, הערך המוסף על הקלטות האולפן, הן שעושות את ההופעה לחוויה, לפקעת של התרגשות וסערת חושים.

זה כמעט קורה ללוגסי ב-Shake it Out המאוחר, אם בשל תוכנו כמוטו אפשרי לקריירה שלה, אם בזכות שילוב מוצלח בין הנגינה הרוקית לפרשנות הווקאלית, ואולי גם ב-Breath Me, הדו-קרב הכי מוצלח בין השירה האופראית לרית'ם סקשן, בהיעדרן של הקשתניות,  גליה חי בוויולה ונעה איילי בצ'לו. והעובדה שהיא מצליחה לרגש ולקצור תשואות רק אחרי שני הקטעים הקלאסיים שלה, מבהירה שהקרוס-אובר שלה רחוק עדיין מהנמקה ומשלמות.

הערה אחת: זמרות אופרה שרות בהמון שפות שאותן אינן דוברות ביום-יום. ובכל זאת איטלקית, צרפתית, גרמנית, רוסית, הן שפות של אופרה שלומדים בעל פה. ואילו כאן, שירים שלוגסי אמורה לאהוב לכאורה, באנגלית מדוברת, אפילו לא אופראית, היא לא יודעת על פה ונעזרת בטלפרומפטר. תסכימו אתי שזה פוגם במקצועיות הנדרשת מזמרת במעמדה, אם כי, מצד שני זה עשוי לספק הסבר להיעדר התרחשות בימתית.

הערה שנייה: נכון. מופע השקה, בני משפחה, חברים ומכרים, התרגשות גדולה, ורשימת תודות ארוכה להקראה. אבל צריך להציג בזמן את הנגנים שאיתך, לא להשוויץ שהם חתיכים (גל פדה בגיטרות וקולות, אבי יפרח בס, תומר צדקיהו תופים ואלעד אדר קלידים) ויפהפיות (חי ואיילי), להמשיך כאילו כלום ולהחזיק אותנו במתח עד הסיום הגואל.

ואף מלה על חבורת צופים חצופה שחלקה בהתרסה סיגריית גראס במהלך "הללויה". מילא זאפה. אבל באופרה?

דניאלה לוגסי במופע השקה, Fields of gold . זאפה הרצליה, ראשון, 18 באוגוסט 2013


למועדי מופעים >

19/08/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע