סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 מאי 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן דוד ד'אור, מקום לאהבה (ולעוד דברים)
 

 
 
חבל, לטעמי לפחות, שד'אור מנהל את המופע כמו היה הרצאה, מדבר יותר מדי בין השירים ומאריך בהצגתם. בכך הוא מפורר את המופע, ובמקום להדקו ל-90–100 דקות תמציתיות ומרוכזות, הוא מותח אותו לכמעט שעתיים (כולל הדרנים) מאווררות מדי"
כשמאחוריו עשרות ציורים פרי מכחולו (או שפכטלו), מגיע קול השמים של ד'אור לעולם כולו


המופע הנוכחי של דוד ד'אור שייך אולי לסוג הישן של סיבובי הופעות, מהימים שבהם הופעות נועדו לקדם מכירות של תקליטים. אצל ד'אור תכלית ההצגה כפולה.

לא רק קידום ענייניו של אלבום האוסף "מקום לאהבה", שראה אור ערב ראש השנה תשע"ד, אלא גם של הספר "הקול בצבע", שכולל את הדיסק הנ"ל, עשרות ציורים פרי מכחולו (או שפכטלו) של הזמר, וכן מלות שירים נוספים פרי עטו. ואפשר לקבל את הגדרתו של ד'אור עצמו, שהמופע הוא מסע מוזיקלי בעולם שהוא מצייר.

זה לא שנפלתי בפח יחסי-הציבור ובאתי לקדם את כוונותיו האמנותיות וענייניו המסחריים של ד'אור. הרגשתי צורך לציין זאת וכבר בפתיח מן הטעם הפשוט שהאלמנט העיצובי המרכזי במופע הנוכחי הוא ציוריו של הזמר, כפי שהם מוקרנים ברצף, בחיתוכים ובתקריבים שונים, על גבי אקרן לד גדול-ממדים בירכתי הבמה, בגבו של הזמר, ומן הסתם מוסיפים ותורמים בעיקר לחוויית הצפייה.

עד כמה שאני מבין אמנות פלסטית, הציורים של ד'אור הם אקספרסיביים ועתירי צבעוניות בהבעתם, אך אינטואיטיביים בלידתם, וכך גם היחס אליהם, שלי לפחות, אינטואיטיבי.

מסע אמנותי-נפשי-אסוציאטיבי

המופע מבוסס על האוסף ומציג 13 משיריו. כלומר, זה בפירוש מיטב הלהיטים של ד'אור, בחירת האמן ותחנות מדרכו הסולנית המצליחה שנמשכת מאז 1992, כשאת אלבום הבכורה שלו מייצגים עד היום "קול מהשמים" (המתורגם) ו"יד ענוגה" (של זלמן שניאור).

האחרון הוא גם היחיד בהופעה הנדונה שמשמר את רוח האוסף, שמרביתו דואטים, ואת הדואט המרהיב הזה שרה עימו הזמרת האורחת מירי מסיקה, שהופעתה העניקה לערב זריקת מרץ קולית, על אף שהיתה קצרה והסתכמה בשני שירים נוספים – "לשם", שהיא שרה לבדה, ו"אף אחת", שהותאם לביצוע משותף. רוצה לומר, השתתפותה במופע היא אופציונלית בלבד.

ברוח האלבום, שבמרביתו הופק, עובד והוקלט מחדש, כך גם המופע הנוכחי, מציג את היצירה המוזיקלית של ד'אור כמתכתבת עם מוזיקת עולם – העיבודים אתניים, אוריינטליים קלות, נשענים על כישוריו של יגל הרוש בנגינה על קמנצ'ה ועל מגוון חלילים, במיוחד הניי הפרסי, שפתיח יפהפה שלו מקשט את "יד ענוגה" לעיל. את שישיית הליווי שלו משלימים איתי טרגנו בפסנתר ושירה, עמוס פרידמן בבס, אייל יהב בצ'לו, יוני שרון בכלי הקשה ואיתי וייס בתופים.


דוד-דאור-צלם-אלעד-גוטמן.jpg
דוד ד`אור (צילום: אלעד גוטמן)

הפופ האוריינטלי של ד'אור הוא בחירה נבונה; גם בידול וגם מיתוג. במיוחד בפנייתו לעולם, שהרי בקטנותו של השוק המקומי, היא לגמרי ברירה טבעית. ואם המסע הוא לא פיזי, מלווה בתמונות שצולמו באתרים, לפחות הוא מסע אמנותי-נפשי-אסוציאטיבי, מלווה באילוסטרציות למצבי רוח, אווירה ונפש.

אם כי חבל, לטעמי לפחות, שד'אור מנהל את המופע כמו היה הרצאה, מדבר יותר מדי בין השירים ומאריך בהצגתם. בכך הוא מפורר את המופע, ובמקום להדקו ל-90–100 דקות תמציתיות ומרוכזות, הוא מותח אותו לכמעט שעתיים (כולל הדרנים) מאווררות מדי.

היסחפות במניית מעלותיו שלאיינשטיין

אגב, בחלק מדבריו של ד'אור יש אי-דיוקים, היסטוריים נקרא להם, שמוטב היה לו הקפיד בתיקונם. כמו מיקומו הסופי של השיר "להאמין" באירוויזיון 2004, איסטנבול. לא יכול היה להיות 11, כפי שד'אור מציין, כיון שלמרבה האכזבה השיר לא העפיל לגמר (שבו נטלו חלק יותר מ-20 מדינות). או ההיסחפות שלו במניית מעלותיו של אריק איינשטיין ז"ל, חברו האהוב, כמי שהיה נשוי 40 שנה לאותה אשה.

באיחוד הבימתי של "הקול בצבע" עם "מקום לאהבה", מנצחת האהבה, מנצחים שירי האהבה, האמונה והתקווה של ד'אור. כמו באוסף, גם את המופע הוא מתחיל עם "העולם שאני מצייר" ("תכף תגיע יונה לחלון/ תכף תגיע יונה/ תכף נקום ונראה/ איך הכל השתנה// תכף תבוא הבשורה הטובה/ תכף תבוא הבשורה...", ונועל – כמו באוסף – עם "תשמור על העולם, ילד", אולי הגדול בלהיטיו, תפילה להצלחתם של צאצאינו במשימה שבה אנחנו נכשלים.

עוד שיר מ"מקום לאהבה" שמבוצע במופע הוא "שיר לבת" (באלבום עם אתי אנקרי), לצלילי קליפסו משובב; "אני עף", שבו הקמנצ'ה מתפזז כמו היה ג'יג אירי (שכתב ארקדי דוכין); "כל הכוכבים", שבו הצ'לו עובר מפריטה באצבעות למשיכה בקשת; "אהבנו כאן" (של יהודה עמיחי, דואט עם איינשטיין באוסף), ללא ספק השיר הטוב והחזק ביותר שלו בהופעה, הכי ממוקד, הכי מגויס, ללא טיפת זחיחות ועם מאבק בדמעות החונקות שאותו;

"שמע ישראל" ("כשהלב בוכה" של יוסי גיספן, שמואל אלבז ושרית חדד במקור) הכואב והמכמיר, שלו הוא מוסיף מאוואל מפתיע; "הלב יודע" שמעטר מעבר סולו וירטואוזי של נגינה בכפיות מצד שרון; ו"זמן אהבה", שכתב (והקליט) עם אהוד בנאי, שיר כיסופים בין זמננו לירושלים.

ביניהם הוא משלב אנקדוטות (כולל אחת משעשעת במיוחד, מסין) ושירים שבחר לשיר בהופעות בינלאומיות, כמו "קרוזו" של לוצ'יו דאלה האיטלקי, ששר בוותיקן בפני האפיפיור יוחנן פאולוס – חתיכת ביצוע, במיוחד הסיום האופראי ללא הגברה;

Dis Lui ("אמור לה" בצרפתית), ששר בפני נשיא צרפת בביקורו בארץ, במעין מחווה לשיר האחרון שמייק ברנט ז"ל הקליט (המקור האנגלי הוא להיט הענקים Feelings של הברזילאי אלברט מוריס מ-1975). השיר המרגש והסוחף הזה ראוי בהחלט להתמודדות, אבל הוא לא התחבר לאופי המופע דווקא בשל ביצועו הפופי – של בס, פסנתר, תופים וצ'לו; או "אבינו מלכנו" (אין צורך להיתלות בברברה סטרייסנד כצידוק לשיר), גם הוא עם סולו קמנצ'ה מפתיע בראשיתו (וסיום מפתיע לא פחות אם כי לא מודע, בתנוחת צלוב).

ההופעה נחתמה בהדרן משולב משיתופי הפעולה המוקדמים של דוד ד'אור – "ילדים זה שמחה" (שלמה בר) ו"א-שבו" (אתי אנקרי).

בשורה נבחרת מ"קול מהשמים", אפשר לתאר את ד'אור כ"קול מהשמים/ שמגיע לעולם כולו". מגיע תרתי משמע.


דוד ד'אור בהופעה, היכל התרבות פתח-תקווה, שבת, 30 בנובמבר 2013; אלבום האוסף "מקום לאהבה" (16 להיטים, 74:12 דקות, הד ארצי); הספר "הקול בצבע", כנרת זמורה-ביתן, 120 עמודים.

למועדי מופעים >

04/12/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע