סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן יסמין לוי שרה טנגו
 

 
 
אחרי שבנתה קריירה מהחמימות הפמיליארית של התפילה בבית הכנסת ושירת הערש, הרחיבה ואוששה אותה על עוצמות הרגש ותהומות העצב של הנפש האנושית, כעת היא מנווטת את ספינתה על גלי הלהט והתשוקה, עתירי הכאב והלוחכים כאש, הממיתים והמחיים, של מקצב המחול החושני והסוער מכולם, שיש שיגידו שהוא גם תמצית ומהות החיים"
המופע של יסמין לוי גדוש אוצרות מוזיקליים ממהלך הקריירה שלה ומהפאזה הנוכחית שלה: הטנגו


איזה כיף לזמרת יסמין לוי שבבואה לבחור שירים לאלבומיה, היא כמעט טובעת בימים של אוצרות מוזיקליים.

תחילה עשתה זאת באגם הפרטי שבחצר ביתה, משכשכת במכמני הלאדינו שאצר ואסף אביה באהבה ובדבקות.

אחר כך חצתה את הים התיכון כדי לטבול ולהשתזף על חופי חצי האי האיברי, מולדת הפלמנקו, שאותה אף ניסתה להעשיר ביצירות פרי דמיונה הרגיש ורוחה הסוערת. ועתה היא לוקחת נשימה עמוקה וצוללת למעמקי האוקיינוס הלטיני, בהתחקות אחרי שורשי הטנגו ונגינת הבנדוניאון בעיירות הפמפס ובערבות פטגוניה. רק הושט היד וגע בהם.

אחרי שבנתה קריירה מהחמימות הפמיליארית של התפילה בבית הכנסת ושירת הערש, הרחיבה ואוששה אותה על עוצמות הרגש ותהומות העצב של הנפש האנושית, כעת היא מנווטת את ספינתה על גלי הלהט והתשוקה, עתירי הכאב והלוחכים כאש, הממיתים והמחיים, של מקצב המחול החושני והסוער מכולם, שיש שיגידו שהוא גם תמצית ומהות החיים.

מאניירות של גרנד דאם

שנה של חיפוש ונבירה הקדישה לוי לביסוס הפאזה הבאה, הנוכחית, שבדרך המופלאה שלה. כשאת מופע ההשקה החד פעמי לאלבומה החדש, השישי, שאליו ליקטה שירי טנגו עלומים ומוכרים, בחרה לקיים במסגרת פסטיבל האביב הבינלאומי של ראשון לציון. ואין כמותה לאפיין את מהותו הפסטיבל - גם ישראלית, גם בינלאומית, גם אביבית ופורחת (הופעה ראשונה מאז לידת בתה לפני כשלושה חודשים), וגם פסטיבלית למהדרין, כמו שרק היא יודעת.

חלקו הראשון של המופע, הקצר יותר, יוחד לאבני דרך ולנקודות ציון קודמות. עם שירים מוכרים יותר, מקצתם אימצה, חלקם כתבה בעצמה, במיוחד עבור "חופש" (Libertad), אלבומה הקודם. 'להיט' הלאדינו "אדיו קרידה", "בסמה מוצ'ו", "אספרה אן פוקו", "אונה נוצ'ה מאס", "לה אולטימה קאנסיון", "אולבידאטה דה מי", וגם "אל אמור קונטיגו" ו"בתו של חואן סימון".

בעיבודיו של נגן הגיטרה הקלאסית-ספרדית יחיאל חסון, יד ימינה המוזיקלי, ואחד מחמשת מלוויה. השאר הם אמיר שהסאר בקלרנית ובחליל ניי, ישי אמיר בכלי הקשה, חגי ביליצקי בקונטרבס ואיתי אברמוביץ' בפסנתר.
לבושה בחליפת מכנס שחורה ועוטה גלימה שחורה עם דנטלים בבורדו לוהט, היתה לוי דרמטית כהרגלה.

היא מדברת בקול רך, כמעט לא נשמע, מציגה את השירים, מתרגמת חלקים מהם לעברית, ומתלוצצת על נהייתה אחרי שירי דכאון ומוות, כאב ועצב (ועל כך שאצלה הדמויות מתות או מתאבדות במהלך השירים) - לצד התבדחות על עצמה וגם על הקהל. אבל, כשהיא פותחת את הפה לשיר, היא דרמטית ומסעירה, עם מאניירות של גראנד דאם. בתנועות יד מדודות ומפוסלות, מאופקות אך מלאות עוצמה, מודעת לכוחה ולנוכחותה הגאה והאצילית, הדורת הכבוד.

הטנגו חלחל ונכח כבר בחלק זה. אולם מלבד כמה צעדי מחול מצדה (ב"בסמה מוצ'ו") חלק זה היה סטאטי מאוד, ולבד מבעלה, ישי אמיר, שהזיז את הכתפיים במלאכת ההקשה על הקאחון שבין רגליו, דומה שהנגנים האחרים נמנעו מלעשות תנועה גופנית מיותרת - במיוחד חסון, שאפילו לא החליף רגליים בתנוחת השילוב רגל על רגל.

לוי שרה ברכות פוצעת, שקטה וכואבת, רגישה וצועקת, מדויקת ומלאת חום. וסיימה עם סיפורו של קברן העיירה חואן סימון, שקבר את בתו, לבו, כשהיא שרה ישובה על כסא, בקומה שחוחה, בקול חנוק ומתייפח, לצלילי הגיטרה הקסומים של חסון, מפגינה בפעם המי יודע כמה את החיבור האמיץ שלה לפלמנקו הספרדי.

יסמין-לוי-טלי-תמיר1.jpg 
                 יסמין לוי (צילום: טלי תמיר)

טנגו על מצע תזמורת

את חלקו השני של המופע, שהוקדש לשירי הטנגו שלה, ליוותה התזמורת הקאמרית הקיבוצית נתניה, עם אדוארדו אברמסון בבנדוניאון, מתוגברת בחסון ומקושטת פה ושם באמיר. רק אחרי שבדקה וחקרה, התחוור ליסמין - לבושה לחלק זה בשמלה בגוון ניוד עם הדפסי ענק בשחור, מלפנים ומאחור - שבטנגו אין שיר אחד שמח. לכן היא כל כך התחברה לסוגה, עד שאינה רואה את המשך חייה בלעדי הטנגו. ימים יגידו.

בכל מקרה, המנצח ירון גוטפריד, שגם עיבד ותזמר, דאג למצע עשיר של כלי קשת ונשיפה, שסיפק גם עוצמה וחידוד, גם רכות ופגיעות, ממש כמו היה פסקול קולנועי לשירים, שהם בעצם סיפורים, מתאים לאופי השירה וההגשה של לוי.

חלק זה, עם שירים של קרלוס גרדל האגדי, שותפו לכתיבה אלפרדו לה פרה, אסטור פיאצולה קיסר הבנדוניאון, אלפרדו זיטרוסה וחרארדו מאלוס רודריגז ("לה קומפרסיטה"), היה - כצפוי אך לגמרי במפתיע - יותר דינאמי, הודות לזוג רקדנים (שהוצגו בשמותיהם הפרטיים בלבד, רונן ומאיה) שהפליאו בצעדי טנגו וירטואוזיים, שרק הבהירו מדוע הוא הריקוד הפיזי והרומנטי מכולם.

גם הסיום, היה מפתיע. בעליצות הבלתי מוסברת בעיבודים ובנגינה של Por Una Gabeza של גרדל ולה פרה.

   

מופע חד פעמי, לבטח מבחינת הרכבו ומשתתפיו. סיום ראוי והולם לפסטיבל האביב.

יסמין לוי שרה טנגו. היכל התרבות ראשון לציון. שבת, 24 במאי 2014


למועדי מופעים >

26/05/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע