סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 יולי 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אלבום והופעה: נועה קרונברג
 

 
 
האלבום והמופע של נועה קרונברג מבוססים על אותם שירים אבל לכל אחד מהם חיים עצמאיים משלו


צריך לא מעט אומץ לקרוא לאלבום, בוודאי ראשון, בשם "גברת כפור". מעורר קונוטציות, איך להגיד, לא חמימות. טומן בחובו סיכון שהשם עלול להפוך לכינוי ולדבוק ביוצרת והמבצעת.

לא יודע אם נועה קורנברג, החתומה על השם, המלים, הלחנים, השירה וגם על איור העטיפה של אריזת הקרטון, היתה מודעת להשפעות הנגזרות מכך, אולם בפנייתה למפיק המוזיקלי צח דרורי, ולסאונד שהוא מייצג, היא יצרה (בעזרתו כמובן) הלימה בין הצורה והאריזה, הצלילים וההפקה המוזיקלית, לבין התוכן, הטקסטים שלה וגם אופי ההגשה שלה.

סאונד מכתיב אווירה

"שלום יקום, בורא עולם/ מורה חכם, גורל, מזל/ זמן רב עבר מאז מכתבי האחרון/ אז עוד שלחתי שאלות שקופות כמו רוח", היא פותחת עם "שעמום" על רקע צלילי האמביינט האלקטרוני המפוסקים, המפוררים והמהורהרים שלו. ההודאה בשעמום הקיומי, ההכרה במציאות דלת התרחישים, על אף ניסיונות ההבנה, ההתקרבות וההתכרבלות, היא גם תוצאה של ניכור וריחוק, ניתוק ואיפוק בדרך ההבעה, הנאמבית משהו.

הסאונד של דרורי מכתיב אווירה, מעצב אותה. מסייע מאוד לקורנברג שהקול שלה עדיין אינו מעוצב, ומחפש את הקול שלו ואת הזהות שלה. השירה כמעט אוטומטית, קהת רגשות לכאורה (ב"ודאות" היא נשמעת כאחותו התאומה של עברי לידר, בשירי הסיום צצה פגיעות מבוישת בשירה דוגמת יובל דיין) כמו היתה כלי נגינה נוסף במערך האינסטרומנטלי המאוד ברור שלו, שבו התכנותים מנגנים כינור ראשון. וגם אם הם מינימליסטיים (מה שקורה במשורה), נוגעים לא נוגעים, מרפרפים ובקושי מודגשים, הם עדיין מאוד נוכחים ומורגשים, קובעים את כללי ההתנהגות והשירה, משמרים בקנאות ובקפידה את הצורה.

וכך ההמשך (עשרה שירים, 32:31 דקות) של תהייה ושאלות, של חלומות ומשאלות, של בדידות ותשוקה להיות שייכת, מתמצה לתחושות של אכזבה ואי ודאות, של ריקנות ופחד, של אובדן ואין אונים, ועוצמתן מודגשת בצינתן - כמו ב"עננה" ("כשתהיה התודעה צלולה כמי שלגים/ ימסו החרבות ויגולפו משוטים/ נחושים/ לצאת למסעות, להגשים חלום"), ב"כמה קור" ("שמש מנצנצת על חלון/ מופע גבישי קרח/ יש בזה קסם/ בוקר של חוסר חמצן/ היה זה לילה צרוב ככוויה/ חייבת חיבוק/ של אהבה טהורה") ובשיר הנושא, הנועל ("שם הלב הרגיש לעוד רגע קט/ שהכל בסדר, שאין סוף/ הקירות היו מבד והזריחה מאש/ סוליות עבות נמסו/ החלטות קשות קפאו...").

   

קשה לטעות במוצא הדרומי, הנגבי, של קורנברג. הוא שמכתיב את משחק הדימויים בין קור לחום של גברת כפור. וניכר בה רצון עז להפוך את זיכרונות ילדותה ("דובים") וחוויות נעוריה ("כביש 31" המוביל מערד) לקרדום לחפור בו את החיפושים שלה בעולם, אם אחר משמעות הקיום והחיים, ואם אחר גבר חלומות ("זמן תרופה") ואולי גם הקמת הקן הבטוח שלה ("מברשות שיניים").


נועה-קורנברג-יחצ.jpg
נועה קורנברג (תמונת יח"צ)




השירים מתפקדים כבלדות פסנתר

גרסת האלבום של "גברת כפור" אמנם מסתירה את פגמי השירה של קורנברג אך היא מבליטה את הביטוי הפואטי-מילולי שלה. ככזה האלבום מוצר אסתטי ברמה גבוהה. צלול, מוקפד, ממורק ובוהק. עשיר בנגינה ובפעלולי הסאונד והמחשב של דרורי. אולם בעייתו הגדולה, לפחות כרגע, בשלב הבראשיתי בקריירה הבמה של קורנברג, היא בכך שספק אם ניתן לשחזר אותו לייב.

ואכן, גרסת הבמה של "גברת כפור", היא עניין אחר, שונה כמעט לחלוטין מהאלבום. את מערך הנגנים המיומן של האולפן (עם הבס של נועם שחם, הקונטרבס של יהוא ירון, הגיטרות של ניר שלמה וכלי המיתר של יעל שפירא, דניאל טנכלסון ויעל ברולסקי), מחליפים שלושה בלבד: נעם חיימוביץ-ויינשל בבס, גיורי פוליטי בתופים ושולמית אפשטיין בפסנתר.

הצליל האלקטרוני אינו נפקד - בלופר, מחשב ותיפוף אלקטרוני  (בולט במיוחד ב"כמה קור"- אולם הוא רק הד קלוש למסגרת ההפקה של דרורי (וכשהוא עצמו מתארח, לשני שירים אחרי מחצית המופע, הוא עושה זאת רק בנגינה על פסנתר - ב"אי שם" שלו וב"למה ללכת לבד", שיר חדש שלה, שעתה הוא נשמע כבלדת פסנתר ומי יודע איך יישמע באלבומה הבא, אם וכאשר דרורי יפיק אותו).

   

ללא האלקטרוניקה, וגם בהיעדר גיטרות וכלי מיתר, מתברר שהשירים של נועה קורנברג - כמעט כל העשרה - מתפקדים היטב כבלדות פסנתר. במיוחד כשאפשטיין בסביבה. ליהוקה ותפקודה נבונים ומחוכמים. היא פסנתרנית מיומנת ותומכת לנגינת הקלידים של קורנברג, והיא גם זמרת מעוצבת, בשלה, שלמה ואף מרשימה יותר לפרקים משותפתה.

היא משלימה את קורנברג, מחפה-מכסה על פגמיה, אבל לא משתלטת, לא כופה את האגו שלה, אלא בת לוויה מסורה ונאמנה בדרך ליישות קולית-ביצועית אחת, שונה לגמרי מקורנברג של האלבום. לגמרי לא קרה, מופשרת במנותק מהמסגרת המחושבת של האולפן, הרבה יותר חמימה וגם מרגשת.

אמנם קשה לדעת נוכח שיתוף הפעולה ביניהן איך קורנברג נשמעת לבד, אבל זה הדבר האחרון שחשוב לפענח, מפני שהדיאלוג שלה עם אפשטיין פורה וחלוקת השירה ביניהן יפה ביותר (קורנברג בנמוכים, אפשטיין בגבוהים) - בקטעי הסולו ההדדיים ובהרמוניות הקוליות. באמת שותפות מרשימה ויוצאת דופן.

   

חיימוביץ-ויינשל ובעיקר פוליטי המצוין, אוחזים ברקמת הקצב, נוכחים במיוחד ב"דובים" וב"כביש 31" האנרגטיים והרוקיים. אולם כל השאר, כאמור, מתיישרים עם האופי בלדי, המקורי מן הסתם, של השירים. וכשהכסות האלקטרונית מתפוררת ונמוגה, יוצאים יותר רגשות של אהבה, ערגה וכמיהה. וכיון שקורנברג מעלה על הבמה את כל עשרה שירי האלבום, ואפילו נאמנה לסדרם, פחות או יותר - מ"שעמום", "מברשות שיניים" ו"ודאות" ועד "כביש 31" ו"גברת כפור" -  גרסת הבמה הרבה יותר מעניינת ומרגשת ולא פחות יפה.

לי זה נראה משונה להשקיע בגרסה אולפנית שאין לה כיסוי בימתי. מתאפק שלא להגיד: "לא חוכמה להקליט. האמת יוצאת על הבמה". אבל קשה לבוא בטענות ל"גברת כפור". גם אם נועה קורנברג עדיין לא מושלמת כזמרת, וגם אם האלבום והמופע שלה הם לא אותו מוצר, לכל אחד מהם יש חיים עצמאיים ומנומקים משל עצמו.

והעברית? נעזוב את השימוש ב"מזרון" ("מברשות שיניים") במקום "מזרן" התקני ואת השיבושים השכיחים של שפת הדיבור. הצרימות המרגיזות באות מכיוון "נראָה לי" ב"שעמום" ו"הֶרגשתי" ב"דובים". די עם זה.

נועה קורנברג. גברת כפור (עצמאי)
נועה קורנברג בהופעה. אוזן בר תל אביב. שלישי, 12 באוגוסט 2014



14/08/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע