סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אלבום והופעה: ישי ריבו
 

 
 
רוב הטקסטים של ריבו, נשענים על המקורות, ספרי תפילה וכתבי קודש. שואבים השראה, מתכתבים איתם, משתמשים בפסוקים ובמובאות, בדימויים וברעיונות, וגם אם נשמרת בהם התדמית של לשון מקורות, תבניתם מקורית בנוסחו הבלעדי של ריבו. בכך, כאמור לעיל, הוא מועיד אותם לאוזן חילונית, אך יותר לאנשי ביניים, מסורתיים נגיד, כאלה שפתוחים וכרויים לאמונה ולדת. יש לזה יתרון וחשיבות לבאים להופעתו, כיון שאי הכרת השירים מראש אינה חשובה או נחוצה. החומרים הם 'שלנו'"
לחנים קומוניקטיביים הם דרכו של ריבו להפוך את מקורות הפיוט והתפילה לידידותיים לאוזן חילונית


אלבום אחד בלבד, "תוכו רצוף אהבה", הספיק לזמר והיוצר הצעיר (יהיה בן 26 בפברואר הקרוב) ישי ריבו, כדי להפוך לכוכב של הפופ-רוק המסורתי.

בחרתי במסורתי - לא חרדי, לא חסידי, גם לא דתי - למרות היותו חובש כיפה שחורה, מפני שהוא פוזל – נכון יותר, מישיר מבט – לקהל חילוני, נישא על כוח האמונה והאמנות.

שואב השראה מהמקורות

לראשונה אני זוכה לראות את מועדון הגוּלָה, שמופעל על ידי המחלקה לתרבות תורנית בעיריית פתח תקוה, מפוצץ. בחוץ קר וגשום, בפנים צפוף וחם. האווירה לוהטת ונלהבת, באווירהּ ריחות טיגון צ'יפס ופסטלים. כ-250 צופים, רובם ככולם צעירים בעשור השני או השלישי לחייהם. בגוּלָה, יגלה ריבו בפתח ההופעה, התחיל הכל. לא פירש מעבר לכך. ואם כך נראות ההופעות האחרות שלו, מדובר בתופעה.

ההופעה, שאורכה כ-80 דקות, מבוססת על "תוכו רצוף אהבה", כאמור אלבומו היחיד עד כה. עשרה מ-11 השירים (להוציא שניים, כולם שלו) שבו כלולים במופע. רק "יגדל", האחרון באלבום והיחיד שמילותיו לקוחות מן התפילה ככתבן וכלשונן, נשאר בחוץ.

רוב הטקסטים של ריבו, נשענים על המקורות, ספרי תפילה וכתבי קודש. שואבים השראה, מתכתבים איתם, משתמשים בפסוקים ובמובאות, בדימויים וברעיונות, וגם אם נשמרת בהם התדמית של לשון מקורות, תבניתם מקורית בנוסחו הבלעדי של ריבו. בכך, כאמור לעיל, הוא מועיד אותם לאוזן חילונית, אך יותר לאנשי ביניים, מסורתיים נגיד, כאלה שפתוחים וכרויים לאמונה ולדת. יש לזה יתרון וחשיבות לבאים להופעתו, כיון שאי הכרת השירים מראש אינה חשובה או נחוצה. החומרים הם "שלנו".

ישי-ריבו-שלום-ברנשטיין02.jpg
ישי ריבו (צילום: שלום ברנשטיין)

בדרכו להפוך את מקורות הפיוט והתפילה לשפה ידידותית יותר לאוזן חילונית, מקשט ריבו את שיריו בלחנים קומוניקטיביים, קליטים ומתנגנים. אפשר לתארם כפופ אמצע הדרך, חיבור שבין עידן רייכל, האחים יונתן ואהרון רזאל ו...שם טוב לוי – מידת הלהיטנות שתופשת את האוזן בשמיעה ראשונה של הראשון, האר.אנ.בי. היהודי של האחים, והמורכבות הקצת אחרת, שהיא גם פשוטה ונעימה ומוכרת של לוי, שריבו הוא בהחלט תלמיד חרוץ שלו.

קול מחוספס וחמים

ההפקה המוזיקלית של נדב ביטון (וריבו עצמו) מעניקה לשירים מבע של רוק-פולק ישראלי רך. עם פדאל סטיל ומפוחית, וגם עם גיטרות אקוסטיות ופסנתר. הפקה מערבית/חילונית/רוקית לגמרי שנהנית מנגינתם של מוזיקאים בעלי שם כדודו טסה, אמיתי פריינטא, גדי בן אלישע, אורי בינשטוק ומאיה בלזיצמן. ואלמלא היו הטקסטים מעוגנים באמונה, אי אפשר להכיר בהם פייטנות דתית, לפחות לא בנוסחה המקובלת כמסורתית. ובידידותם יכולים היו להתלבש על טקסטים חסרי זיקה דתית.

לריבו, חילוני שהתחרד וחייל קרבי שעבר במהלך השירות ללהקת הרבנות הצבאית, בייבי פייס עגולים ושופעי תום. לפניו חזות ש"סניקית לייט, שזה אומר יותר לא מגולחים מאשר מזוקנים, ובמרכזם חיוך מצודד וצחור שיניים. אגב, דיוקנו נעדר מאריזת האלבום.

השירה שלו משדרת כנות ואמינות. קולו לא נקי, לא עגול, אלא מחוספס וחמים, ומתאפיין בארומה מחניפה ונעימה מאוד. מזכיר מאוד את עידן חביב. ההרגשה היא שהוא לא מתאמץ בשירה. כלומר, לא מאתגר את ההבעה שלו בלחנים תובעניים ובשירי צעקה, מודע מן הסתם למגבלותיו כמבצע, ובכל זאת מצליח לעורר הזדהות ושירה בציבור. עובדה. האולם מפוצץ.


ישי-ריבו-שלום-ברנשטיין01.jpg
ישי ריבו (צילום: שלום ברנשטיין)

קודש נוגע בחולין

הוא מלווה בחמישה נגנים - ארבעה עולי ימים (יד ימינו דוד איכילביץ' בקלידים, אוהד דרשן בגיטרה חשמלית, יאיר אופיר בבס ואמיר אלייב בקנון ומלודיקה) ואחד פנתר ותיק (המתופף ישראל נחום),  היחיד ללא כיפה.

כמו האלבום גם המופע נפתח עם "לשם שמיים". "...כי למי שיש מנה, רוצה מאתיים/ והאדם אינו מונה, את מה שמפסיד לבינתיים/ והלוואי שנזכה, שאותה מידה נחקה/ לכשתזדמן לנו מצווה, נרצה עוד שתיים/ והכל מאהבה, לשם שמיים/ וכמו שכסף מסנוור ומעוור/ כך נלך אחרי האל, בלי להרהר". המוטו וכל התורה.

להוציא שיר אחד, ניגון חב"דניקי שהוא מציגו במשובה כשיר חדש - שיר ללא מלים שמתנהל כשירת רבים ומסתיים בעוד אבינו חי ובעם ישראל חי - המחצית הראשונה של המופע כוללת את השירים ה"דתיים" יותר באלבום, בטוויסט ריבו'אי.

הקאנטרי-פולק השובב "מטבע הדברים" ("...טובים השניים מן האחד/ אך עדיף ציפור אחד ביד/ מוטב ללכת על בטוח, במקום לרוץ אחר הרוח/ אולי מתוך שלא לשמי, יבוא לשמה..."); המנון הבקשה לעזרה "גם כי אלך (בגיא צלמוות)", גרסת הדוס שנות ה-2000; "עוד יישמע", שיר המתחתנים שלו, שבין מזרחיות לחסידיות נופל קורבן לשיני רוק פולק; "קול דודי" (שביצע לראשונה ובהצלחה רבה בפסטיבל הזמר והפיזמון שהתחדש לפעם אחת ולא יסף) בהשראת שיר השירים, שכורך את הגאולה בנגיעה פוליטית וקודש נוגע בחולין, בניגון רזאלי יפהפה ובעיבוד יפה לא פחות בהשראת שם טוב לוי - ריבו עוזב לראשונה את הגיטרה, אחד היפים בשיריו.

   

ב-"אבא יקר" יש אולי קווי דמיון ליצירה של אביתר בנאי, אך נשמתו ג'אזית ולחנו הקופצני כופה שירה שמזכירה את זו של בובי מקפרין. "אם ננעלו" אצל ריבו, ובניצוחו הקצבי של המתופף נחום, הופך לפוקסטרוט מואץ קצב. ולהיזכר שבאלבום דווקא טאר מאפיין את צבעו.

בהמשך הוא חוזר ל"כבתחילה", שכתב ב-2012 לגד אלבז ואותו הוא מגדיר כשיר להעלאת מצב הרוח, ומיד אחריו מוריד אותו עם "אור כזה" ששר באותה שנה ב"רבע לשש", אלבום האולפן האחרון של הפרויקט של עידן רייכל (כן, הוא כבר זיהה אותו), ואותו הוא מקדיש לסגן הדר גולדין הי"ד, חלל צוק איתן, כשיר לאנשים שאהבנו וכבר אינם איתנו.

לפני שיסגור את ההופעה עם "רק כאן", הוא שר שיר נוסף שכתב לא מכבר לאלבז ("...אנו עושים אותו בהופעות כדי להרגיש טוב עם עצמנו", הוא מעיר), הוא משלב את "הניסיון הזה" המנון הופעות שהפך ללהיט רדיו, ובזכות אופיו הפסנתרני-ג'אזי הוא יוצא דופן באלבום. שיר יפה לאובדי עצה ודרך שזקוקים להכוונה וכיוון ומשמש להם גם פה.

   

מכותב מבריק נדרש דיוק

את ההדרנים הוא פותח לבד עם הגיטרה בשיר חדש "כל היום וכל הלילה" בשבח ההשגחה העליונה. ממשיך בלהיטי הופעה מוכחים כ"השבעתי" (רק עם איכילביץ' ואלייב) שלחנו קרליבכי מובהק, ו-jame שלשונו העיקרית צרפתית וניחוחו ראי אלג'יראי.

יצטרפו אליהם מן הסתם גם שירי האלבום "אהלן וסהלן", החפלאי-מרוקאי (שבאופטימיות נדיבה רואה בצמד המלים הערביות יפות יותר אף מהמלה שלום) ו"תוכו רצוף אהבה", שיר הנושא הנהדר שמתקבל בשירת רבים אדירה.

מלותיו  - "חושך שבטו מבלי לחשוך את אהבתו/ מושיט את שרביטו, לכל הפושט ידו/ עין לא מעלים, מעל צאן מרעיתו/ גם כשאנו שברי כלים, עודנו כלי חמדתו// תוכו רצוף אהבה, רצוף אהבה/ ביתו צפוף לרווחה, צפוף לרווחה/ ממציא לנו מחילה, לא רק בשעת הנעילה/ לך דומיה תהילה" - מתכתבות בתעוזה ובהצלחה עם הפיוט של שירת תור הזהב בספרד.

   

והעברית? אם תרצו, ואין סיבה שלא, ישי ריבו הוא כותב מבריק. אלא שלשונו, גם באלבום וגם בהופעה, דורשת שיפור ודיוק. לי קשה להבין איך יוצרים שהמקורות, כתבי הקודש והתפילה מהווים את הביבליוגרפיה שלהם, אינם מסוגלים לנקד  - ולהגות - עברית כהלכתה. זה אפילו מציק ומטריד. קצת תשומת לב וזה נפתר.

ישי ריבו בהופעה. הגולה, פתח תקוה. מוצאי שבת, 20 בדצמבר 2014

ישי ריבו. תוכו רצוף אהבה (דברי שיר/אן.אם.סי.יונייטד)


למועדי מופעים >

25/12/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. הזמר הכי מרגש שיש
משה גלז , פתח תקווה (29/12/2014)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע