סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
      
101112131415
16171819202122
23242526272829
30
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אדם בן עזרא - תזמורת של איש אחד
 

 
 
הוא לא זמר שיוביל שירים למצעדי הפזמונים וגם לא היסטריה של מעריצות צעירות, אבל הוא בהחלט מבצע קולי מדויק מאוד, ברור מאוד, ובעיקר מרתק ומסקרן בפרשנות שלו. משלימות אותה הנוכחות וההתנהלות הבימתיות שלו, שהן מצטנעות ודעתניות בה בעת. מגבעת צ'פלינית לראשו מעניקה איזו זחיחות אמפתית לדמותו הקטנה (בצל הקונטרבס), והקלילות הנונשלנטית שבה הוא מנגן-מגיש-מבצע וגם מנווט ומפעיל את הקהל, תורמת לא מעט לכישורים הפרפורמריים שלו."
במופע בזאפה הפגין בן עזרא את פניו הרבות כיוצר, נגן, זמר ובדרן מוכשר ומבורך


וירטואוזי ומגוון

בהגדרה גסה, כוללנית, אדם בן עזרא הוא מוזיקאי ג'אז. כנגן קונטרבס וכיוצר מוזיקה ללא מלים (Can't stop running, אלבומו האחרון, מלפני כשנה) היצירה שלו עשויה להישמע להדיוטות ולתתרנים כג'אז - חופשית, פתוחה, מאלתרת.

אלא שיש בגישה של בן עזרא למוזיקה הרבה מעבר לזווית ה"צרה" של ג'אז. במפתיע, היא מאוד הרמונית, ידידותית ו"פופית". עניין לא אופייני לכאורה לכלי מתווה ותומך קצב כקונטרבס עצי ונוקשה. אולם כשהוא, הקונטרבס, ניצב במרכז (גם באלבום, גם על הבמה) נתמך בגיטרה החשמלית של אדם בן אמיתי מזה ובכלי ההקשה של גלעד דוברצקי מזה, נשכחת לחלוטין עובדת היותו סייען ריתם סקשן אקוסטי.

זו לא רק היצירה האינסטרומנטלית נושאת האופי השירי-פזמוני של בן עזרא. אלה הוורסטיליות והווירטואוזיות שלו שמשנה את התמונה ואת ההיפתחות אליו. מצד אחד הוא אכן אמן מגוון. גם בנגינה (פסנתר וקלרינט, נוסף על הקונטרבס, והוא בכלל נגן כינור במקור...), גם במקורות ההשראה ובמרכיבי היצירה שאולי דוברים ג'אזית (וקשה לפענח אחרת טריו של קונטרבס, הקשה וגיטרה חשמלית) אך נשענים על מוזיקה קלאסית, מתכתבים עם שורשים אתניים, נוהים אל מוזיקת עולם ונהנים מלהט ותשוקה רוקנרולית.

מצד שני הטכניקה שלו וירטואוזית, אם כי לזכותו ייאמר שהוא לא משתמש בה בטווסיות-נרקיסיסטית, אלא בענוותנות יעילה. לרגע הוא לא נתפס למחוות נגינה מתגאות וריקות, על אף שכל גופו וכל נגינתו אומרים שליטה אבסולוטית בקונטרבס הענק - בפריטה, בצביטה ובמשיכת הקשת, ובהפיכת תיבת התהודה לכלי תיפוף והקשה. וכשהוא לבד על הבמה ונעזר בלוּפֶּר להקלטת נגינתו ולהכפלתה, נדמה שהוא לא צריך כלל ליווי. הוא הופך לתזמורת של איש אחד.

   



אדם-בן-עזרא-צילום-עזרא-גוזו-מנצור.jpg
אדם בן עזרא (מקור: האתר הרשמי, צילום: עזרא גוזו מנצור)





קול מדויק ומרתק

ויש עוד צד. אדם בן עזרא אמנם יוצר מוזיקה אינסטרומנטלית, אבל משלב בה את יכולתו וכישוריו כ...זמר. בעיקר כקול מלווה, ביצירות האתניות המובהקות יותר, אם היהודיות-דתיות, אם האנדלוסיות-ספרדיות. אך גם כסולן, כמו ב"אלוהימה", השיר היחיד בתריסר היצירות שבאלבומו (48:49 דקות), ובגרסאותיו ליצירות פופ מקומיות ובינלאומיות – מ-Royals של הזמרת לורד ו-Dear Prudence של הביטלס (ורבות אחרות שמרכיבות את ארסנל היו-טיוב שלו) ועד "בצהרי היום" (של מאיר אריאל ודויד ברוזה, אורחו בהופעה הנסקרת).

הוא לא זמר שיוביל שירים למצעדי הפזמונים וגם לא היסטריה של מעריצות צעירות, אבל הוא בהחלט מבצע קולי מדויק מאוד, ברור מאוד, ובעיקר מרתק ומסקרן בפרשנות שלו. משלימות אותה הנוכחות וההתנהלות הבימתיות שלו, שהן מצטנעות ודעתניות בה בעת. מגבעת צ'פלינית לראשו מעניקה (עם מקטורן כהה) איזו זחיחות אמפתית לדמותו הקטנה (בצל הקונטרבס), והקלילות הנונשלנטית שבה הוא מנגן-מגיש-מבצע וגם מנווט ומפעיל את הקהל, תורמת לא מעט לכישורים הפרפורמריים שלו וגם למבע האנטרטיינמנטי שלו (שימוש במונח "בדרני", רק יפגע בו ובהנאה ממנו). 
  
בהופעה מבצע אדם בן עזרא תשעה מתריסר Can't stop running, שבהחלט מומלץ כאן להתנסוּת חפה מדעות קדומות. יוצא שהם התשעה הראשונים שבו (מחוץ לתמונת ההופעה נשארו "בולרו", "מעבר לחומה" ו"משוגע על הנערה" שהייתי מאפיין אותם כפחות קצביים וכיותר עגמומיים במבע), וגם סדרם נשמר פחות או יותר - משיר הנושא בפתיחה ועד Open Sesame כהדרן שני. אתו כאמור, שני שותפיו המיומנים אדם בן אמיתי בגיטרות וגלעד דוברצקי בתיפוף ובהקשה.

ל-The Busker ניחוח של פיוז'ן אתני מכאן, ו-Prayer, שנפתח בנגינת קלרינט של בן עזרא, הוא מעין טיול נשמה ממזרח אירופה למערבה, מערש הכלייזמר למרחבי אנדלוסיה. את Openland הוא מנגן מהפסנתר, ודוברצקי תורם לאווריריות המרחבית ציוץ של ציפורים. Brown Piano שאחריו, נשמע רוק'נרול יותר מאשר ג'אז.

"אלוהימה" ("אלוהימה, תגידי מי את באמת/ אלוהימה, אילו ידעת כמה רציתי בך היית ודאי נמצאת/ כמו בן לאימא אוהב אותך/ ישן ומחבק את אלוהימה") שמנסה לחקור במופלא ולברר לעצמו מה הוא באמת חש מול הישות הספק קוסמית ספק מוחשית הזו, הוא למעשה שריד מתקופות יצירה מוקדמות של בן עזרא. הוא כבר לא כותב שירים, הוא מעיד על עצמו. יצירה  דרמטית, שמאפשרת נגינת סולו מרשימה לבן אמיתי בגיטרה, ומרמזת שבעיבוד אחר, יכולה היתה להתפתח לבלדת רוק מהדהדת.

ביניהן משלב בן עזרא יצירות קודמות, שמחוברות להתנסויות ולמסעות עבר שלו, כמו India Time (שמעביר, לי לפחות, חוויה של נסיעה ברכבת עמוסת בני אדם ובעלי חיים, מנוקדת בבליל של שפות ונהמות), או "אפריקה", שגם הוא פיוז'ן, הפעם משם, מהול בווקאליזה אנדלוסית, שהופכת - בקטע שלאחר מכן, האחרון קודם הדרנים - ל"עינטוזים", בסיוע מתלהב מצד הקהל.

אדם-בן-עזרא-ודיוויד-ברוזה-צילום-חן-אלטלוף.jpg
אדם בן עזרא ודיוויד ברוזה (צילום: חן אלטוף)




מאתגר את הסבלנות

 
המופע מגוון. מפגין את פניו הרבות של בן עזרא כיוצר, נגן, זמר ובדרן מוכשר ומבורך. אבל הוא ארוך מדי. כמאה דקות. מצד אחד, הוא יכול היה להיות הרבה יותר תמציתי, מהודק ויעיל ללא חלקו של דויד ברוזה - שהתארח עם "האשה שאתי" ו"בצהרי היום" שלו והשתתף כפרטנר שווה-זכויות ב"פלמנקו" וב"גרסיה" של בן עזרא (מה שרק העצים את יכולותיו של בן עזרא כנגן מלווה וכזמר). מצד שני, ברוזה שדרג משמעותית את המופע, הדגיש וחידד את החיבור והקשר של מארחו למוזיקה אתנית בינלאומית. ובכל זאת, גם אם זו היתה גיחה ראשונה של אדם בן עזרא לזאפה, אפשר לומר בהחלט שההופעה אתגרה את סבלנות הקהל.

משהו מזה הוחזר בהדרן הראשון, ביצוע מעולה של בן עזרא את "אדון הסליחות" מתפילת יום הכיפורים, כשהוא לבדו על הבמה - מתחיל עם הקונטרבס, מכפיל ומכפיל את עצמו, מסאונד של דידג'רידו אוסטרלי ועד קצב מכאני של טכנו, ומסיים אותו בנגינת קלרינט. אחד הקטעים המבריקים יותר של אדם בן עזרא. אם היה מסיים איתו, מוקדם יותר, הייתי אומר שההופעה הסתיימה בשיאה, ולא מעבר לה.


   





אדם-בן-עזרא-1-צילום-Paolo-Galletta.jpg
אדם בן עזרא (מקור: האתר הרשמי, צילום: Paolo-Galletta)





אדם בן עזרא.
Can't stop running (עצמאי).

אדם בן עזרא בהופעה. זאפה תל אביב. יום שני, 22 באוגוסט 2016


למועדי מופעים >

28/08/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע