סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן עמיר בניון בהופעה: מתכחש לעבר
 

 
 
המופע החדש והמהוקצע של עמיר בניון מתבסס ברובו על אלבומו האחרון וכמעט מתעלם מרוב שיריו המוקדמים. ימים יגידו אם בניון לא ממהר מדי להתכחש לנתחים כה משמעותיים מעברו.


בונה את עולמו מחדש
 
עם "הכל עד כאן", אלבומו החמישי (בשבע שנים), מסמן עמיר בניון את צאתו לדרך עצמאית. הוא הפציע כזמר-יוצר בעל קול ייחודי ובעירה פנימית יוצאת דופן, אך החיים והתסכולים המקצועיים הובילו אותו לפרוש ולבנות את עולמו מחדש - אמונתית, אמנותית ועסקית. ו"הכל עד כאן" היה ביטוי עז לתחושת המיאוס שלו לנוכח התנהלות תעשיית המוזיקה בכלל וסביבו בפרט. שיר הנושא מתאר אותו כיוצר חנוק ומנוצל, וכאדם מצורע ומזוהם.
 
המופע שבא בעקבות התקליט נבנה בעצם על תחושות אלה. בניון כמו-מתחיל ספירה מחדש. הוא נפתח עם "שיגרה", הצהרת כוונות של מי שברח מהבלי העולם לזרועות המוזיקה הטהורה והאמונה העמוקה שבעולמותיו הפנימיים. שבעת השירים הראשונים במופע (להוציא שניים שבהם הוא נותן פתחון פה לאחיו הצעיר אבי, זמר ויוצר בזכות עצמו), כמעט מחצית השירים קודם ההדרנים, לקוחים מהאלבום האחרון. פלטפורמה לא קלה עבור אוזן סקרנית וקהל מזדמן.
 
כאחד שהתפכח מהאדישות ומהצלקות, מהשקרים ומהזיופים, ומצא את עצמו מחדש, מציע אמנם בניון צרור עצות ותובנות מניסיונו האישי, אך גם רף היכרות גבוה שמתייחס בפקפוק, בספקנות ואולי גם בביטול ליצירתו הקודמת. שיר אחד בלבד מ"אותו מקום, אותה הרוח" (`עולם גדול`), אחד מ"שלכת" ("ללכת לשם") ושיר הנושא של "ניצחת אתי הכל" . רק "רק את", אלבומו השני מ-99, זוכה לכבוד ולנוכחות גדולים יותר (עם ארבעה שירים) כאילו אומר התקליט ההוא שייך עדיין לתבנית עולמי הנוכחית. בכלל, דומה, שבניון נרתע בשיריו הנוכחיים מזיהויים עם תאווה ואהבת בשרים. הוא מעדיף-מבקש לערפל את מושאי האהבה בשיריו - הן יכולות להיות נערות ונשים, אך גם אמא ואדמה, ובעיקר - מוזיקה ואמונה.
 
חסרים עוד  שיאים מסעירים
 
המופע מהוקצע, מעוצב ומופק לעילא. עם שבעה נגנים-מלווים, ששלושה מהם - נדב ביטון (פסנתר), שמוליק דניאל (תופים) ואסף אטדגי (הקשה) - הם עמודי הסמך ביצירה המוקלטת שלו. הצליל שלהם עושה כבוד גדול לשורשים ולמקורות הצפון אפריקאיים המשותפים להם. הוא גם חריף ובועט וגם מעוגל ומהודק. מבליט את הזמרה הייחודית של בניון, פייטן וזמר נשמה יוצא דופן שיוצא מן הלב וחודר אל הנשמה. אמן פשוט וענו, חף מגינוני כוכבות, ממעט במלים, נותן למוזיקה לדבר. הוא אפילו מתמודד בהצלחה עם הסתירה המובנית שבדמותו - צניעות מופלגת מול האקסהיביציוניזם הנדרש בעמידה על במה. רק הערה אחת: בנאדם! שים עליך חולצה ראויה. רצוי לבנה ומחויטת. זה יעשה אותך שליח-ציבור קדוש.
 
המופע מנוקד ברגעים מרגשים ומרשימים, בהשראת הקצבים המרוקאיים של  "נשמתי" ו"ללכת לשם", הניחוח הרוק`נרולי של "געגוע", הסתלבט של "שיר הוודקה" והחיוך הרחב  ב"בחייאת" האקוסטי, וכמובן בהדרנים "כשאת עצובה" (רק בליווי פסנתר) ו`ניצחת אתי הכל`. אך התחושה היא שחסרים עוד שיאים מסעירים. פחות מפני שבניון מתעקש על דרך חדשה ושירים חדשים, ויותר בגלל שהוא מזניח את חובתו לאוהדיו - אם בזווית המיסיונרית-משהו דרכה הוא מסתכל על העולם, ואם בכך שאינו מספק את מאווייהם, בהשמעת להיטים מזוהים שצבר (כמו "רק את", "געגועים לדמיון", "שלכת", "שמחות קטנות" ו-"קרוב אליך" מתקליטו האחרון) שהם חלק מהצידוק לפגישה אתו.
 
ימים יגידו אם זה לא מוקדם מדי בעבורו להתכחש לנתחים כה משמעותיים מעברו. לסוגדים לו ולאוהביו ללא תנאי זה לא יפריע. למי שלא משתכנע מההגות הבניונית (המושתתת, בין היתר, על שלושה-עשר העיקרים של "יגדל אלוהים חי"), יהיה קשה יותר להצטרף ולהיסחף אל תוך תמונת עולמו.
 
 
עמיר בניון, הכל עד לכאן, היכל אמנויות הבמה הרצליה, 12 במרץ 2007.


14/03/2007   :תאריך יצירה
קישורים
גככגגככגג

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע