סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
טור אישי
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: טוב שיר טוב מ-"כוכב נולד"
 

 
 
את הגישושים של נציגי רשות השידור אצל חברת "טדי הפקות", מפיקת הפורמט הפופולרי "כוכב נולד", בנוגע לשיתוף פעולה אפשרי בקביעת נציג ישראל לתחרות האירוויזיון ואולי אף באירוויזיון עצמו, אפשר לראות כסימני ייאוש ברורים במחלקת הבידור של הטלוויזיה הישראלית  וכשלב ראשון בדרך להנפת דגל לבן, לכניעה ולהתפרקות מנכסים (אחרונים)


השמים לא ייפלו
 
גם נתוני הרייטינג של משדרי האירוויזיון האחרונים אינם מצדיקים את ריח התבוסה העצמית העולה במסדרונות רשות השידור והערוץ הראשון. הדרך לזכייה באירוויזיון או לפחות להצלחה חלקית בו (קרי, השתתפות בשלב הגמר), עבור מדינה כמו ישראל, מסובכת ובעייתית מאוד בהרכבה הגיאו-פוליטי של אירופה הנוכחית. היא מטרידה גם מדינות מערביות ותיקות ממנה בתחרות, שרואות בעיניים כלות ממש, איך המפעל הבידורי שלהם נחמס על ידי מדינות המזרח, ואין בכוחן להושיע.
 
אך בעוד שם הפרופורציות נשמרות אצלנו ממהרים לחפש אשמים ולמצוא פתרונות בזק שאמורים לשקם את כבודה של ישראל בזירה האירוויזיונית, כאילו היא חזות הקול. לא צריך להתרגש לא מן התוצאות ולא ממעורבותה של התקשורת הישראלית. רק 24 מדינות משתתפות בשלב הגמר, ותמיד תהיינה 20 מאוכזבות שלא הגיעו לפינאלה, ועוד 23 מאוכזבות שלא יזכו במקום הראשון (רק איטליה לא מאוכזבת; היא הוציאה את עצמה מהתחרות). ואחרי שלוש  זכיות ישראליות, כלל לא נורא אם גם מדינות אחרות יזכו. השמים לא ייפלו, אפילו אם עדת חובבי האירוויזיון ופרנסי רשות השידור חושבים ותובעים אחרת. הטיפול בכשלי התחרות צריך להיעשות ברמה התקנונית, על ידי איגוד השידור האירופי, ולא בפתרונות ראוותניים מקומיים.
 
יש מידה לא מבוטלת של אומללות מדכדכת בפנייה של ערוץ 1 ל"טדי הפקות", המזוהה כל כך עם ערוץ 2, המסחרי. יש בה הכרה מתגברת באי-היכולת העצמית של רשות השידור לחזור להישגי הרייטינג של משדר האירוויזיון בעבר, גם אם היא נעטפת באדרת "אמנותית" - של בדיקת רעיון לפיו נציג ישראל לאירוויזיון יהיה אחד ממנצחי "כוכב נולד", אולי כבר בסרביה, בשנה הבאה.
 
הדוד העשיר מערוץ 2
 
במקום שאורי לוי, מנהל התוכניות בערוץ, ויואב גינאי, מנהל מחלקת הבידור, יעמידו את ראשי רשות השידור על חומרת המצב (האמנם?) ועל החשיבות הקריטית (שעליה מלמדת פניה-כניעה לערוץ מתחרה) בהשארת האירוויזיון בשליטת הערוץ הראשון, ויפעלו במסגרת ובתוככי רשות השידור לגיוס תקציבים ראויים, אם להפקת קדם-אירוויזיון ראוי לשמו ואם לתמיכה כלכלית של ממש בנציג הרשמי, הדרך הקלה - הבלתי-מובנת והנפסדת לטעמי - היא לחבור ל"אויב". להיעזר בפורמט ובכסף של הדוד העשיר מערוץ 2, שהוא גם הפריץ וגם הגביר.
 
אם זו ההודאה הברורה של רשות השידור שאין לה כסף להתמודדות עם האירוויזיון (כאילו שלא ידענו) או שתנמיך ציפיות לגביו או שתוותר עליו (ולא חייבים לערוץ מתחרה, אפשר גם להוציאה למכרז הפקתי).
 
זו גם הודאה בחוסר היכולת של הרשות להשכיל ולבחור בעצמה מועמדות ראויה. בכך שכל ניסיונותיה עד כה כשלו, כאילו איבדה מכוחה, שהאטרקטיביות שלה נפגעה ללא תקנה. הכוונה להשתמש בשירותי הכישרונות של "כוכב נולד" (לא כבוגרים בודדים, כבמקרה של שירי מימון, אלא כשיטה וכעסקת חבילה) לייצוג עתידי של ישראל, היא בעייתית גם מן הבחינה הציבורית. הופכת את אפשרות ההשתתפות בתחרות למועדון סגור ומונעת על הסף זכות זאת מיוצרים ומבצעים מעוניינים אחרים. בכך היא מרוקנת מתוכן תקנונים קיימים, מעכירה את השקיפות שחייבת להיות נר לרגליו של ערוץ ציבורי, ומונעת מתן הזדמנות שווה.
 
ולא אמרנו דבר על הצורך המוחשי והבלתי מוכחש שבפופ המקומי צריכים להתקיים עוד דברים, מוצרים ויצירות, מלבד "כוכב נולד". ועם כל הכבוד למצוינותה, להשפעתה ולחשיבותה של התכנית (ויש כאלה) ראוי שהערוץ הראשון יפעל לבדל את עצמו מהן, ולא יבטל את כבודו, ינמיך את קומתו ויטמיע את קולו.
 
יפה מצד יואב גינאי שהוא מנהל את הדיון כבר עכשיו, כשטרם יבשה השמפניה מעל זכייתה של סרביה, ולא ממתין לביורוקרטיה האיטית של רשות השידור, המתלאה בטיפול באישור תקציבה ובהוצאה לפועל של מכרזים למשרות בלתי-מאוישות (כולל זו של מנהל מחלקת התרבות; גינאי הוא מ"מ זמני), שתמיד היו בעוכרי ההתנהלות בשנים קודמות. אם כי הלהיטות של גינאי, האיש שהעלה את רעיון החבירה לפופולריות של "כוכב נולד" (מתוך איזו אשליה שההילה הזאת תסייע להאדיר שם ישראל בגויים), מעלה חשש זדוני שהוא מפלס את דרכו ומחפש לעצמו ג`וב ועתיד בערוץ 2 בכלל ו"`טדי", מפיקת "כוכב נולד", בפרט.
 
טעות היסטורית של רשות השידור
 
במאמר מוסגר: אין להאשים לא את "טדי הפקות" ולא את ערוץ 2 בנטייה לשתף פעולה או לפחות בהסכמה לבדוק את ההצעה. ראשית, זו מחמאה גדולה לכישורי ההפקה וההשפעה, במיוחד כשהיא באה מיריב; שנית זו הזדמנות פז לנגוס בכנס הרייטינג האחרון של הערוץ הראשון; שלישית, ואף אחד לא הסתיר זאת שם בעבר, נוכח כוונת ערוץ 2 להתקבל כחבר באיגוד השידור האירופי. מיוזמתו, מניח ערוץ 1 את העניבה על צווארו. מגיש לו מתנה שערכה התדמיתי והמסחרי לא יסולא בפז.
 
וגם אם יקומו ברשות השידור מליצי יושר להרגיע שאין סכנה באיבוד ההגמוניה ב-EBU, הלגיטימציה שהוא מעניק עתה לערוץ המסחרי, עוד תסלול את דרכו, ובדלת הראשית, למשדר יוקרתי זה. וצעד שכזה הוא מסוג הטעויות ההיסטוריות שרשות השידור אובדת הדרך ופושטת היד והרגל - כלכלית, חשיבתית ומוסרית - עוד תצטער עליה.
 
ניסיונות ההידברות בין שני הצדדים, מפנים עורף למציאות האירוויזיונית הפשוטה ביותר. הבסיס להשתתפות הוא בבחירת שיר ראוי ולא אמן רייטינגי. זו הנחת היסוד היחידה ואין בילתה. במיוחד מפני שיש לאמנים (ולמנהליהם!) נטייה, גם לאלה שלא הכירו את האירוויזיון עד אתמול, לתפוש תחת ולחשוב מרגע בחירתם שהם יודעים טוב מכל אחד אחר, גם מ"מומחים" ומאנשי מקצוע, מה טוב להם ולתחרות. ולא בכדי השירים שהם בוחרים הם החוליה החלשה בשרשרת. דוגמה מצוינת היא שרית חדד, זמרת ענקית, שחוללה אמנם נס קטן עם "נדליק ביחד נר" (מקום 12 באירוויזיון 2002), אך הוא לא היה מספיק טוב כדי להעניק לה יותר.
 
בספרד נבחרי  "כוכב נולד" לא הושיעו
 
וכך: במקום שהרשות תתמקד בבחירת שיר, גם באמצעות הפעלה נכונה ובלתי מתפשרת של הוועדות לבחירת המבצע, היא חוזרת לבחור באמן (ועוד עול-ימים מבית היוצר של "כוכב נולד") בתקווה שהוא יושיע. וזאת על סמך תקדים שירי מימון ו"השקט שנשאר" (מקום 4 באירוויזיון 2005). הדוגמה אינה נכונה. ראשית, מימון היא זמרת מצוינת, שיש לקוות שהייתה נחשפת גם ללא "כוכב נולד". שנית, היא זכתה בכרטיס לאירוויזיון דרך תחרות קדם. ושלישית, היה לה שיר מצוין, ברמה בינלאומית. ראו את האמון שקיבלה באירופה, למרות קשייה השפה. וראו גם את בחירת אירופה בסרביה לפני חודשיים וחצי בלבד. שיר טוב, זה כל ההבדל.
 
לסיום, הכי עצוב הוא, שברשות השידור, כרגיל כמעט, לא לומדים מניסיונם ומלקחם של אחרים. בניגוד לחשיבה של מעצבי המדיניות הנוכחית במחלקת הבידור בערוץ הראשון, שיטות "כוכב נולד", "פופ איידול" "האקדמיה" ודומיהן, שנהגו בעשור החולף בכמה מהמדינות המערביות (!) הנוטלות חלק באירוויזיון, כלל לא הוכיחו את עצמן. לא בבריטניה, לא בצרפת, לא בפורטוגל ובמיוחד לא בספרד, שבמשך ארבע שנים רצופות בנתה את הייצוג האירוויזיוני שלה על בוגרי התכנית ונכשלה עימם לאורך כל הדרך. ולו מן הטעם הפשוט ש"כוכבים" בבנייה במדינה אחת, כלל לא עושים רושם על צופים ומצביעים במדינות אחרות.
 
הם עדיין זקוקים לשיר טוב. לא ל"כוכב נולד".


26/07/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (3 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
3. חשובה התדמית
חובבת מוזיקה , אשקלון (30/08/2007)
2. מאיה בוסקילה צריכה ליצג אותנו באורוויזיון
מירי , (06/08/2007)
1. סוף סוף מישהו אומר את מה שצריך
לבחור שיר טוב! , (27/07/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע