סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ עמוס טלמון: וואן מן שואו
 

 
 
בחרתי שלא לבצע מוזיקת בארוק עם 20 נגנים על הבמה אלא להתרכז בעידן הרומנטי וצפונה – קונצרטים בהיקפים גדולים וביצירות ענק. כעת אנחנו חותמים את העונה ה-19, והעונה ה-20 כבר ערוכה ומוכנה."
המנצח ומנהל המוזיקלי של "הסדרה הסימפונית הגדולה" חותם את העונה ה-19 ומתכונן ל-20. ריאיון


ב-18 ביוני 2023 סוגר המנצח והמנהל המוזיקלי עמוס טלמון את העונה ה-19 של "הסדרה הסימפונית הגדולה" בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה – מיזם ייחודי וחסר תקדים שהפך למותג מצליח המבוסס כולו על ניהולו ומימונו של טלמון.
 
סיפורו של עמוס טלמון מצית את הדמיון ואת האמונה ביכולותיו של האדם. כאיש עסקים מצליח, המנהל חברה לסחר בינלאומי לחומרי גלם ונייר, תמיד חלם להפוך למנצח. "נולדתי ב-1952 לאבא פולני ואמא אוסטרית", הוא מספר, "ושניהם חינכו אותי על ברכי המוזיקה הקלאסית. בגיל חמש הלכתי פעם ראשונה לקונצרט של הפילהרמונית ובגיל שמונה לקחו אותי ללה סקאלה. גם כנער המשכתי לשמוע מוזיקה קלאסית ובצבא המפקד דפק לי תלונה בגלל זה". 

 סטנדינג אוביישן

מה במוזיקה הקלאסית משך אותך במיוחד?

"תמיד הרגשתי שבבסיס אני מנצח. כשישבתי בבית, במשרד, במכונית, יד שמאל תמיד ניצחה. בכל קונצרט שהייתי בו, בארץ או בחו"ל תמיד הקפדתי על תשומת לב יתרה לתפקיד המנצח". 
 
 ואיך עשית את המעבר מהניצוח כתחביב למקצוע לכל דבר?

"בשנת 1998, כשהייתי בן 48, חברה טובה שלנו הביאה גזיר עיתון שפרסם סדנה למנצחים חובבים. החלטתי ללכת. זה היה בבית איילה, תחת הדרכתם של איתי טלגם. נפגשנו בימי שישי 12 פעמים עם שני פסנתרנים ובסיום כל אחד ניצח על תזמורת סימפונית. אני ניגנתי את פרק 1 של הסימפונית הרביעית של בטהובן וקיבלתי סטנדינג אוביישן מהתזמורת.
 
"יצרתי קשר עם הפילהרמונית הצעירה, תרמתי לקרן המלגות לנגנים צעירים כדי לקיים קונצרט שיצא מוצלח מאוד. ואז עשינו עוד שני קונצרטים בהיכל התרבות בתל אביב ששניהם הצליחו מאוד, ובסוף קונצרט עם הקאמרית הישראלית בהיכל וייל בכפר שמריהו. אחרי כל זה הגעתי להחלטה שאני זונח את עבודתי כאיש עסקים והופך למנצח במשרה מלאה, ומאז לא הבטתי לאחור".
 
שתי מילים על הקרן שהקמת, "מלאכי המוזיקה"

"בשנת 2000 הקמתי את הקרן "מלאכי המוזיקה בהרצליה" שנועדה לקדם את הכישרונות המוזיקליים הצעירים בישראל. קראתי לקרן מיוזיק איינג'לס כרפרנס לביזנס איינג'לס, שנועד להדגיש את המעבר שעשיתי. ב-2003 פנתה אליי עיריית הרצליה לעשות את הסדרה בהיכל האמנויות. כל המיזם היה רעיון שלי וביצוע שלי. בחרתי שלא לבצע מוזיקת בארוק עם 20 נגנים על הבמה אלא להתרכז בעידן הרומנטי וצפונה – קונצרטים בהיקפים גדולים וביצירות ענק. כעת, כאמור, אנחנו חותמים את העונה ה-19, והעונה ה-20 כבר ערוכה ומוכנה".
 
מה יבוצע בקונצרט האחרון לעונה הנוכחית?

"ברליוז - פתיחה קרנבל רומאי, מוצרט - קונצרט לכינור ותזמורת מספר 3 עם סולן הכינור מרק טיקטינר, והשיא: טד דאום של ברליוז. לכבוד זה תגויס התזמורת הסימפונית חיפה בהרכב גדול מאוד כמו שברליוז אמר. ארבע מקהלות – גוף מקהלתי ענק: המקהלה הקאמרית תל אביב מיכאל שני, המקהלה הפילהרמונית, לאונטי וולף, זמרי מדריגל, איתי ברקוביץ' ומקהלת טל-שיר, טלי וייסמן. טנור: איתן דרורי. זה קונצרט חסר תקדים בנוף הישראלי, יצירה קולוסאלית כבירה ומרגשת. 


איתן דרורי (צילום: חמוטל וכטל)


 
תזמורת ברמה מוזיקלית גבוהה ביותר

19 עונות זה הישג מכובד מאוד בנוף הישראלי של המוזיקה הקלאסית

"בהחלט. בישראל המוזיקה הקלאסית זה אזור שומם וצמא לתמיכה כספית ואצלנו האולמות מלאים. מבחירה שלי, כל הפעילות שלנו נקייה מתמיכות ציבוריות של גופים ציבוריים".
 
למה בעצם?

"אני מעדיף לא לתת דין וחשבון מה אני עושה, מתי ולמה. עד פריצת הקורונה הופעתי בכל העולם כמנצח אורח. כולל בקרנגי הול וברודולפינום בפראג, שם זכיתי למחמאות נלהבות. הייתי בארבע כנפות תבל: ברזיל, אירופה, המזרח הרחוק. אבל מה ששינה את הקו שלי הייתה הקורונה. הבנתי שאני צריך להתרכז בבית. לפני כן שיתפתי פעולה עם מגוון תזמורות, אבל בקורונה כולן השביתו את עצמן, והיחידה שהתגייסה לנגן הייתה הסימפונית חיפה. בזכותה הצלחנו למלא את המחויבות שלנו לקהל". 


התזמורת הסימפונית חיפה, צילום: ראובן כהן, מקור: אתר הזמורת

 
ומאז עבדת רק איתה?

"כן. זו תזמורת ברמה מוזיקלית גבוהה ביותר, עם המנהל המוזיקלי יואל לוי והמנכ"ל עד לפני כחודש יאיר משיח, שכעת מכהן כמזכ"ל התזמורת הפילהרמונית הישראלית. התזמורת עובדת תהליך הצערה וכן גייסה נגנים מופלאים מאוקראינה ורוסיה, ולכן היה לי נוח לרכז את כל העבודה איתה".

גם בעונה ה-20 זה יימשך?

"בעונה ה-20 יתקיים גם שיתוף פעולה של שני קונצרטים עם הסימפונית ירושלים, שיש לי איתה היסטוריה ארוכה וחיובית". 



התזמורת הסימפונית ירושלים, צילום: דוד וינוקור

 

  
"יכול ליישם תכניות משוגעות" 

אתה מעדיף לעבוד עם סולנים ומנצחים ישראלים או מחו"ל?

"בעיקרון אני כמובן מזמין סולנים, מנצחים ומקהלות מחו"ל, אבל אני בהחלט מעדיף לעבוד עם ישראלים כי אני מאמין שזו הדרך הנכונה לטפח ולעזור לכישרונות מקומיים שמכל מיני סיבות, סוציו-אקונומיות ואחרות לא מגיעים למעגלים כמו הפילהרמונית ולכן נעים לי לתת להם במה".   
 
בתור המממן הראשי של המיזם, אתה יוצא ברווח?

"ההיפך. כל קונצרט מסתיים בגירעון ואני סוגר אותו אבל זה לא אכפת לי כי כאן אני יכול ליישם תכניות שהן לעיתים 'משוגעות' ומלהיבות מאוד את הקהל, כמו הקונצרט שהוקדש לאלביס פרסלי עם הרכב הרוק של הסיקסטיז, מוזיקה מהסרטים עם מסך לד ועוד כל מיני תכניות.
 
"אני רוצה להוסיף שלפני כל קונצרט אני תמיד מקיים עם הקהל שיחה לא פורמלית באווירה נעימה של צחוקים והחלפת דעות. זאת סדרה מאוד לא מכופתרת ואני מאמין שזו הסיבה שהמנויים מגיעים אלינו". 


 
יאיר משיח, צילום: אלה ברק

"שמח על העבודה שלו וגאה בו" 

"עמוס הוא מנצח ומנהל מוזיקלי יחיד במינו בארץ ובין היחידים בעולם", מכריז יאיר משיח, לשעבר מנכ"ל הסימפונית חיפה וכיום מזכ"ל הפילהרמונית הישראלית. "אני מדבר על העובדה שהוא החליט ביוזמתו, ומכיסו הפרטי, להקים סדרת קונצרטים גדולה. וואן מן שואו. אם הייתי עובד בעיריית הרצליה הייתי מעניק לו פרס על מה שהוא מעניק לתושבי העיר כשהוא לוקח על עצמו את כל האספקטים: הניהול האמנותי, השיווק, ההתקשרות עם האמנים, האולם.
 
"מהיכרותי עם העולם הזה העבודה שלו לא נושאת רווחים והכל נובע מהאמונה והרצון שלו ליצור סדרה קלאסית איכותית בהיכל האמנויות בהרצליה. כבר 19 שנים שהוא נותן במה לאמנים ישראלים מצוינים שחלקם נחשפו אצלו לראשונה וחזרו פעמים רבות. הוא משלב לא רק תזמורות אלא גם מקהלות וזה נותן אוויר לנשימה להרבה גופים בארץ, וזה בנוסף למנצחים וסולנים מעולים מחו"ל".

ולגבי הרפרטואר?

הוא משלב סגנונות בצורה וירטואוזית, מזמין ויוזם תכניות מרתקות, ויצר מסורת של קונצרט השנה החדשה שלא קיימת בישראל שהפך לקונצרט נוצץ, פסטיבלי ומבריק. כשמנכ"לתי את הסימפונית חיפה עבדנו בצמוד ויזמנו יחד את העבודה האמנותית בשלוש השנים האחרונות, ואני מאוד שמח וגאה על זה. אני מאחל לו בעונה ה-20 שיהיו לו כוח, מוטיבציה ומרץ להמשיך. הוא לקח על עצמו מטלה חשובה ומסובכת ואני שמח מאוד שהוא עושה את זה".

 
עמוס טלמון, תמונה באדיבות המנצח
 
18 ביוני 2023 בשעה 20:30 בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה. להזמנת כרטיסים  


למועדי מופעים >

07/06/2023   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע