סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ הרוזן הנוקם ממונטה כריסטו
 

 
 
המתרגם והבמאי עידו ריקלין נמשך לפנטזיה בספרו של דיומא ונעזר בפסיכואנליטיקאי כדי להבין את דמותו של הרוזן


המשיכה לפנטזיה

תיאטרון באר שבע מעלה בימים אלה את ההצגה "הרוזן ממונטה כריסטו", סיפור הרפתקאות נועז ודקדנטי על פי הרומן המפורסם ועב הכרס של אלכסנדר דיומא, שנכתב באמצע המאה ה-19.

הסיפור מגולל את קורותיו של אדמונד דנטס, מלח צעיר ויפה תואר המושלך לכלא בשל אשמת ריגול כוזבת ועם שחרורו יוצא למסע נקמה. בהצגה מככבים השחקנים אמיר קריאף, אלון אופיר ומרינה שויף, ועל העיבוד והבימוי אחראי הבמאי והמתרגם הפורה עידו ריקלין.

זהו אינו סיפור ההרפתקאות הראשון העובר טרנספורמציה ברוח דומה בידיו האמונות של ריקלין. קדמו לו המחזות "אובססיה" על פי רב המכר "מסביב לעולם בשמונים יום" ו"פנטזיה" על פי האגדה המיתולוגית "אלף לילה ולילה", שהועלו במסגרת בית הספר למשחק בית צבי.

להפקות כמו "הרוזן ממונטה כריסטו", כמו גם "מסביב לעולם" ו"אלף לילה ולילה" כבר נעשו אינספור עיבודים שונים לסרטים ולמחזות זמר. איזה פוטנציאל דרמטי למבוגרים מצאת בהם?

"הסיפורים האלה הם סיפורי מסעי הרפתקאות כובשי-לב שמאוד אהבתי לקרוא בצעירותי, ושסחפו מאות קוראים במהלך השנים. מאוד עניין אותי מה הפרינציפ שהופך אותם למיתוס ושממשיך לגעת בבני אדם גם אחרי גיל הנעורים, כי לאנשים בכל הגילאים יש משיכה לפנטזיה. הסרט ההוליוודי שמבוסס על ‘הרוזן’ זכה להצלחה אדירה, אבל אותי ממש לא עניין לעשות שואו אקסטרווגנטי כזה או אחר, אלא לגלות את המהות שנמצאת בבסיס שלהם, ושמגרה את הדמיון ויוצרת את הקסם האלמותי.

"באיזשהו שלב פנה אליי נתן דטנר, מנהל תיאטרון באר-שבע, אחרי שראה את ‘אובססיה’ ו’פנטזיה’ וביקש שאעשה משהו דומה עם יצירה ישראלית. שברתי את הראש ולא הצלחתי למצוא שום סיפור מסע שיכול לקחת אותי למחוזות האלה, וממש לפני שהתייאשתי אמרתי לו, חצי בצחוק, ‘אז בוא נעשה את הרוזן ממונטה כריסטו’ והוא אמר לי ‘וואו, בדיוק עמדתי להציע לך אותו דבר’. וככה התחיל להתגלגל התהליך שנמשך בסופו של דבר כשנה וחודשיים". 

 cristo-anakit-002.jpg
 "הרוזן ממונטה כריסטו" (צילום: איל לנדסמן)

סקס, דראגס ורוקנרול
 
איך הופכים שני כרכים של כ-1,500 עמודים למחזה בן שעתיים? איך אפשר בכלל לערוך דבר כזה?

זו באמת הייתה עבודה קשה אבל מעניינת. קראתי את הרומן ומהר מאוד הבנתי שהוא ארוך מדי, עם יותר מדי עלילות משנה מפותלות, ושאני חייב להתחבר לליבת הסיפור. בעצם מדובר בסיפור מאוד קשה של נקמה, עם הרבה סקס, דראגז ורוקנרול: המון התעסקות עם אופיום, חשיש, אורגיות, הומוסקסואליות, בריחה עם מאהבים וכל מיני דברים אחרים שנורא קשה להשמיט.

"החומרים היו כל כך פיקנטיים שאת שתי המערכות הראשונות כתבתי בשוונג אדיר והמחזאי שבי היה נורא מבסוט מעצמו, אבל אז התעורר הבמאי בזעם גדול ואמר, הלו, איזה סיפור אתה בעצם רוצה לספר פה.  אז ניגשתי לידיד טוב שלי, לוצ`י לאור, שהוא פסיכיאטר ושאלתי בעצתו, ומכאן כבר הכול זרם ו-150 עמודים מתוך מה שכבר כתבתי מצאו את עצמם בפח".

אז מדובר בגרסה הפסיכואנליטית ל"רוזן ממונטה כריסטו"?...

"בשיחות עם לוצ`י ניסיתי להבין איך זה שמישהו יוצא מהכלא כמפלצת נקמה פסיכופטית, אבל כולם רואים אותו כגיבור. מהשיחה הבנתי שזו פנטזיית הנקמה האוניברסלית, שנובעת מתפיסה ילדית שאתה הוא מרכז העולם.

"בצעירותו אדמונד היה אהוב, מאורס ונערץ, מעין דמות אומניפוטנטית, ואז הכול נלקח ממנו והוא לא יודע למה. האישיות הנקמנית היא היפוכה של האישיות הנאהבת - שני צדדים של אותו מטבע, והוא מגבש סוג של אני בוגר יותר, שלא תלוי באיך האחרים רואים אותך. 

"התפיסה הזו עזרה לי לגבש את הסיפר למחזה מהודק יותר ולהחליט איזה מהעלילות משרתות את הסיפור ומקדמות אותו. הסרט ההוליוודי למשל עסק בדברים שונים לגמרי. כל פרשנות עושה את זה מתוך המושגים שלה והכלים שלה".

בהצגה יש עשרה שחקנים שמגלמים ששים דמויות, איך זה עובד?   

"נכון, כל שחקן מגלם כמה דמויות, כולל רהיטים ואביזרים, והתפאורה היא נזירית כמעט. יש כאן תפיסה תיאטרלית שקוראת לקהל להיפגש עם היצירה באופן ישיר בלי תפאורה ולחפש מה המפתח לשפה הבימתית. זה גם מאתגר וגם מאוד משעשע.

"התפאורנית נטע הקר אמרה לי שאפשר לפתור כל מיני סצנות בעזרת תפאורה, אבל אני טענתי שזה צריך לבוא מתוך השחקנים. לדוגמה, יונית טובי נכנסת במחוך ובתחתונית, עם נוצה ארוכה תקועה בתסרוקת שלה, והקהל לא מבין איזו דמות היא משחקת בסצינה, ואז בא החוקר אלון אופיר, שולף את הנוצה מהשיער ורושם משהו על פתק ורק אז מבינים שהיא שם בתפקיד המכתבה שלו. זה מין חידון קטן, משחק בנדמה לי שלא מתכוון להיות תרגיל אינטלקטואלי אלא בידור והנאה. זה מקשר את חדוות המשחק לגירוי הדמיון שיצירה ספרותית כמו  ‘הרוזן ממונטה כריסטו` מעוררת. יש כאן גם נאיביות ילדית אבל גם שימוש מרתק ביסודות התיאטרון".
 
"הרוזן ממונטה כריסטו" עולה החודש במשכן לאמנויות הבמה באר שבע ובתיאטרון היהלום. היום, יום שני  7 בספטמבר 2009 יתקיימו הצגות ב-17:00 וב-20:30 במשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע.


למועדי מופעים >

07/09/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (3 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
3. עידו כל הכבוד
טלי , (07/09/2009)
2. שיהיה בהצלחה
יובל , (07/09/2009)
1. ריקלין - במאי גדול
שחקן מעריץ , (07/09/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע