סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2020 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
27282930
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ מחול מודרני על קצות האצבעות
 

 
 
יורם כרמי התבקש על ידי בלט ירושלים לכתוב להם לראשונה בחייו יצירה ללהקה קלאסית. שיחה


עולמות שונים

יצירת המחול החדשה "קלרה", מאת הכוריאוגרף יורם כרמי, תעלה בפסטיבל "מחולוהט" במרכז סוזן דלל במסגרת מופע הכולל גם שלוש יצירות מאת כוריאוגרפים נוספים.

היצירה, שהוזמנה במיוחד על ידי להקת בלט ירושלים בניהולה האמנותי של נדיה טימופייבה, ונולדה בהשראת קלרה ויק-שומאן – אשתו של המלחין המפורסם ופסנתרנית מחוננת בפני עצמה.

בחירתו של כרמי כיוצר העבודה לבלט ירושלים היא בחירה מסקרנת. כמנהלה האמנותי של להקת המחול פרסקו עסק כרמי עד היום במחול מודרני, ואילו להקת בלט ירושלים היא להקה קלאסית לעילא ולעילא. אך "קלרה" אינה משתייכת באופן מובהק לסגנון כזה או אחר. מדובר בקומפוזיציה מקורית המשלבת את עולם המחול הקלאסי והניאו-קלאסי, לצלילי החמישייה לפסנתר ולכלי קשת של רוברט שומאן.

"די הופתעתי כשבלט ירושלים פנה אליי," מצהיר כרמי. "יש לי משיכה לעולם הקלאסי, אבל אף פעם לא עשיתי יצירה שלמה עם רקדנים שרוקדים בפוינט, על האצבעות".

איך הייתה העבודה עם בלט ירושלים על "קלרה"?

"קשה, מאתגרת ונפלאה. אני רגיל לעבוד בסגנון משולב והרקדנים של בלט ירושלים לא הכירו בכלל עבודה בסגנון מודרני. ראיתי אותם מופיעים ויש להם טכניקה ווירטואוזית, הארד קור, עוצרת נשימה, אבל בעיניי זה היה די שבלוני. הריקוד שלהם לא הסעיר ולא ריגש אותי, וחיפשתי איפה נוכל להתחבר.

"ההתחלה הייתה מאוד קשה ומפחידה, אפילו מתסכלת, כי באנו מעולמות שונים. אבל הייתי נחוש למצוא את הדרך לעבוד איתם, ולאט לאט זה התחיל לתפוס צורה. הרקדנים התחילו לקחת ריזיקות ואז נולדו הדברים המעניינים באמת".

למה בחרת דווקא במוזיקה של שומאן לעבודה?

"אני אוהב אתגרים והרעיון הזה הדליק אותי, לקחת את המוזיקה של שומאן שהיה כידוע כקצת משוגע ולחבר אותו עם הנושא של קלרה, אשתו ואם שמונת ילדיו. קלרה היא דמות מרתקת - היא הייתה פסנתרנית מצוינת והביצועים שלה זכו לביקורות נלהבות, אבל התרבות הגרמנית שבתוכה היא חיה לא אפשרה לה להתפתח כיוצרת-אישה, והיא חיה בצל בעלה ובצל מי שטוענים שהיה המאהב שלה, המלחין ברהמס.

"מה שפותח את המופע זו עבודה שלה ובהמשך עולה עליה החמישייה של שומאן – ייצרית, דינמית, סוערת ולא צפויה. אני אף פעם לא יוצר עם נרטיב ספרותי ברור. אני דוגל בהליכה נגד הזרם ובחיפוש המתמיד אחרי האינדיבידואל שבסיפור, וכל כל אחד מהפרקים ביצירה משקף מצב רוח אחר שבתוכו יש השתקפויות של החיים שלה, ובעיקר של יחסיה עם הגברים בחייה".

קלרה-01.jpg 
"קלרה", צילום: יח"צ

"יותר שימוש בגוף, יותר אורך נשימה"

את תפקידה של קלרה ביצירה מגלמת נדיה טימופייבה, לשעבר סולנית בתיאטרון קרמלין במוסקבה והמנהלת האמנותית של בלט ירושלים מאז 2007.  טימופייבה החליפה בתפקיד זה את אמה, פרימה בלרינה של הבולשוי נינה טימופייבה, וכעת שבה להופיע לאחר תקופה ארוכה של היעדרות מן הבמות.

נדיה, למה בחרת לעבוד דווקא עם כרמי?

"לאחר שהמחלקה למחול של משרד התרבות והספורט אישרה את הפרויקט היא המליצה על מספר מועמדים. ראיתי הרבה עבודות של כרמי וזיהיתי שמכל הכוריאוגרפים בארץ הוא הכי קרוב לעולם הקלאסי. אני אוהבת את התנועתיות שלו, את מבנה הכוריאוגרפיה וחשבתי שהוא יוכל ליצור משהו בסגנון ניאו-קלאסי".

הרקדנים שלכם אמונים על הטכניקה הקלאסית, למה להסתכן?

"זה באמת היה מאוד קשה בהתחלה, עד שהכרנו אחד את השני והתחלנו להבין מה הוא רוצה, ואז זה התחיל להתקדם. כרקדנית היה לי מאוד מעניין לעבוד איתו כי הוא בונה כוריאוגרפיה אחרת ממה שאני רגילה. בדרך כלל בונים את הכוריאוגרפיה על המוזיקה, אבל הוא רואה קודם את התנועות ואז מוצא את המוזיקה ומשלב ביניהם, שזה תהליך שונה לגמרי. התהליך ארך חצי שנה והיה אינטנסיבי מאוד, אבל בסופו של דבר העבודה הזו שינתה אותנו. האלמנטים המודרניים שנכנסו לעבודה שלנו הכניסו הרבה יותר שימוש בגוף, יותר אורך נשימה".

נדיה-טימופייבה-ענק.jpg
נדיה טימופייבה (צילום: לאוניד חרומצ'נקו)

את רואה עתיד לבלט ירושלים בשוק הרווי להקות מחול בישראל?

"אין ספק שתחום המחול בארץ מאוד מפותח, גם המודרני וגם הקלאסי. יש בארץ שתי להקות קלאסיות: הבלט הישראלי ובלט פאנוב, ושתיהן מצוינות. אולי אין מקום ללהקה קלאסית נוספת, אבל אנחנו משהו קצת אחר, לא להקה קלאסית וגם לא מודרנית. השאיפה שלנו היא לשלב בין הסגנונות הקלאסי והניאו-קלאסי יחד עם עבודות של כוריאוגרפים עכשוויים.

ההתחלה היא קשה, בשנת 2004 נוסדה בית ספר לבלט בירושלים שמ-2007  כגוף מקצועי מוכר על ידי משרד התרבות. במגביל קם גוף חדש עם רקדנים מקצועיים "בלט ירושלים".  בשנים 2009-10 עבורו קיבלנו תמיכה של המחלקה למחול של משרד התרבות והספורט לפרויקט לפרויקט "יצירה ישראלית חדשה" . אנחנו עדיין נאבקים לקבל תקציבים קבועים ולא לפי פרויקט. כך או כך, העבודה מביאה לנו הרבה שמחה, ואנחנו מקווים ושואפים להעביר את זה גם לקהל". 
  
המופע "קלרה" יעלה ביום חמישי, ה-25 באוגוסט 2011 בשעה 21:00, במרכז סוזן דלל בתל אביב במסגרת פסטיבל "מחולוהט". מופעים נוספים יתקיימו בספטמבר בתיאטרון ירושלים, במרכז הבמה גני תקווה ובהיכל התרבות נתניה.


למועדי מופעים >

22/08/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע