סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2020 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
25262728293031
ריאיון
 
מאת: טל גורדון בין תמלוגי הגז לסדאם חוסיין
 

 
 
אני מרגיש שהנשגב והמגוחך חייבים לבוא ביחד באותה יצירה ואם אתה לוקח רק צד אחד של הסקאלה, למשל הנשגב, אתה יוצא נפוח ופתטי, אם לקחת את הצד שרוצה רק להצחיק אתה יוצא לא מצחיק. השילוב של לדעת לעשות טקסט שמכוון גבוה אבל יש בו גם משהו דבילי, זו אמנות עדינה בעיניי, וזה המתח שהרבה פעמים מעניין אותי, בין נשגב למגוחך, בין הפאתוס לאירוניה"
לקראת פסטיבל עכו: יונתן לוי יוצר תיאטרון אחר מטקסטים של אופיר אקוניס ומאזן בין נשגב למגוחך


הכשרון הדרמטי של אופיר אקוניס

את הגדרתו כ"פסטיבל לתיאטרון אחר" מצדיק פסטיבל עכו בשנתו ה-32 גם בדגש שהוא שם על החיבור בין האמנותי לחברתי שמקבל משנה תוקף בימים אלה, באמצעות 500 הרמות מסך, 68  מופעים, ו-350 אמנים מהארץ ומהעולם שיתמודדו, יתכתבו ויגעו בהוויה החברתית בארבעת ימי הפסטיבל (19-16 באוקטובר, חול המועד סוכות).

בתוך השפע הפסטיבלי תמצאו גם את יצירותיו של יונתן לוי, "סדאם חוסיין" ו"אנרגיות טובות". על הראשונה חתום לוי ככותב, במאי ושחקן, על השנייה חתומים שותפים רבים המוכרים בהקשרים שונים רק במעט (הסברים מייד).

זו לא הפעם הראשונה של לוי בעכו. שתי הפקות שכתב וביים ביחד עם ליאור ווטרמן כבר עלו בעבר בפסטיבל - "מנו מלך אטלנטיס" (2004) שזכתה בפרס היוצר המבטיח בפסטיבל ומאוחר יותר בפרס הפרינג',  ו"מר עולם" (2007). לוי גם דור שני למשפחת התיאטרון - אביו הוא איש התיאטרון פרופ' שמעון לוי, במאי מתרגם ובין השאר ראש החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל-אביב לשעבר.

דווקא על רקע הרקורד המכובד הזה מעניין לגלות ש"אנרגיות טובות" איננו מחזה רגיל, למעשה זה כלל אינו מחזה. "זה בעצם פרוטוקול של ועדת הכלכלה לענייני תמלוגי הגז שהתרחשה לפני איזה חצי שנה" מסביר לוי. "וביחד עם רועי צ'יקי ארד עשינו מזה מחזה עם איזו עריכה קלה, כך שזה בעצם לא מחזה שאני כתבתי. חברי הכנסת כתבו את זה בעצמם".

"זה התחיל בתור ערב הווי של צוות המורים בבית הספר שאני מלמד בו, 'יוזמה אנתרופוסופית שבאור טבעון', שהיה מאוד מוצלח, ואז פניתי לצ'יקי שזה הטיקט שלו, תרבות גרילה כזאת שמתמקדת בכל מיני נושאים חברתיים, והשילוב התגלה כפורה.

"זה סוג של תיאטרון דוקומנטרי שבגלל שזו לא כל כך העיסה שלי אני יכול להעיד שהוא יותר טוב מסאטירה רגילה. המציאות עולה על כל דמיון, וזה גם המסר כשעושים מין הצגה כזאת, ורואים כמה הטקסטים האלה חסרי בושה, כמה חברי הכנסת האלה חסרי בושה, כמה חמדנים, שקרנים, דמגוגיים וגם מוכשרים מאוד. בתחום הכישרון הדרמטי הייתי מציין לטובה למשל את אופיר אקוניס, וככותב טקסטים הוא ממש חסר בושה ומבריק".

כל מה שצריך בעצם זה לשנות את האכסנייה שבה הוא פועל ולהשתמש בכישרון הזה לטובה

"זה גם ככה קרקס. זה פשוט להביא לידיעת הציבור את הקרקס שמתנהל במוסדות השלטון".

פרט ללוי שנהנה מאוד, כעדותו, לגלם את אקוניס, ולצ'יקי "שהיה מאוד טוב כיוסי פלד", יווצר הרכב משתתפי הערב בימים הקרובים ("בטכניקת הג'מעה"), "ואם יהיה איזה מישהו שבא מהקהל ורוצה לגלם את ציון פיניאן לא נעמוד בדרכו", כדברי לוי.

"מבוכה היא חוויה נפוצה בתיאטרון"

בהפקה "סדאם חוסיין", העולה  במסגרת "עכו 2" בפסטיבל,  לוקח אותנו לוי לימיו האחרונים של סדאם שמחכה עם כפיליו בבונקר לכניסת הכוחות האמריקאים, באמצעות מסכת טקסית הכתובה בלשון שירית ומוגדרת כ"מחזה מסתורין", הגדרה שמובילה אותנו לחיבור של לוי עם התפיסה האנתרופוסופית ולהשפעה שלה על יצירתו.

סדאם-חוסיין-01.jpg
                   "סדאם חוסיין" - מחזה מסתורין (יח"צ)

"בגדול, אנתרופוסופיה היא תפיסת עולם שאת עקרונותיה ניסח ההוגה ואיש הרוח רודולף שטיינר לפני כמאה שנה בניסיון להתוות איזו שהיא דרך רוחנית שמתאימה לעידן המודרני", אומר לוי, "ולצייר איזו שהיא מפה של העולם שמעמידה את האדם בקשר עם מגוון מאוד רציני של כוחות גדולים ממנו.

"מהמפה הזאת נגזרות המון פרקטיקות: פרקטיקה חינוכית, פרקטיקה רפואית, וגם מגוון גדול של פרקטיקות אמנותיות שהדרמה היא אחת מהן. אני לא רואה את עצמי כאנתרופוסוף ומה שאני עושה הוא לא דרמה אנתרופוסופית by the book, אבל אני כן מוצא את עצמי מושפע מרעיונות שנובעים מתוך האנתרופוסופיה".

כמי שממש לא שולטת ברזי התפיסה האנתרופוסופית, תמקד אותי לתוך המקומות שבהם באה לידי ביטוי ההשפעה הזאת ביצירה שלך

"זו השפעה שהיא כמעט השפעה אירונית. בדרמה אנתרופוסופית יש משהו שהוא הרבה פעמים מאוד נפוח ומנסה ליצור תיאטרון נשגב שמדבר על הגורל ועל האלים ועל ייעוד, דברים כאלה ברומו של עולם, בלי שום אירוניה - ואני מתכתב עם זה.

" אני גם מושפע מזה וזה גם מצחיק אותי, כי באיזשהו מקום אני מרגיש שהנשגב והמגוחך חייבים לבוא ביחד באותה יצירה ואם אתה לוקח רק צד אחד של הסקאלה, למשל הנשגב, אתה יוצא נפוח ופתטי, אם לקחת את הצד שרוצה רק להצחיק אתה יוצא לא מצחיק. השילוב של לדעת לעשות טקסט שמכוון גבוה אבל יש בו גם משהו דבילי, זו אמנות עדינה בעיניי, וזה המתח שהרבה פעמים מעניין אותי, בין נשגב למגוחך, בין הפאתוס לאירוניה. אתה חייב שיהיו שני הקטבים האלה, אחרת היצירה שלך מעייפת מהר מאוד".

ותיאטרון מעייף הוא לא דבר נדיר כל כך היום, כשיש כל כך הרבה במות מוצלחות לספר עליהן סיפור, והתיאטרון חייב להצדיק את הרלבנטיות שלו ולתת סיבה אמיתית לבוא ולחוות את הסיפור הזה על הבמה הספציפית הזו

"צודקת לגמרי. ב-95 אחוז של הצגות התיאטרון אתה מרגיש איזה חוסר הצדקה אינהרנטי במה שאתה רואה. הרבה פעמים זה סוג של מבוכה, שזאת חוויה מאוד נפוצה ולא תמיד מדוברת. המבוכה הזאת שאתה מרגיש מול מה שאתה רואה היא בגלל שברוב התיאטראות, ובוודאי ברפרטוארי, לא מתייחסים לדבר הייחודי שיש רק לתיאטרון ואין באמנויות סיפוריות אחרות, וזו הנוכחות.

"תיאטרון זה אמנות פר אקסלנס של משחק בהוויה ובנוכחות אנושית של כאן ועכשיו של שחקן, שיכולה לקרות רק על במה תיאטרונית, או במות אחרות של פרפורמנס. ואפשר גם להצביע על איזה שהוא קשר בין היסוד המרכזי של התיאטרון, כלומר הנוכחות של הפרפורמר, לבין המקורות הראשונים של התיאטרון שהם מקורות דתיים, ופה באמת יש שוב את הקשר לשאלה האנתרופוסופית ששאלת קודם.

"כי אם אתה מתמקד בדיוק בדבר הזה של תיאטרון כדבר שמתעסק בנוכחות או נוכחויות, אם אפשר להטות את המילה הזו ברבים, אז הדרך קצרה מאוד לשאלות מטפיזיות. לדרמה אנתרופוסופית יש את היומרה המרחיקת לכת לגלות בפני הקהל את הנסתר מהעין, במובן הזה של התרחשות או התנגשות כלשהי של כוחות קוסמיים".

אנרגיות-טובות-01.jpg "אנרגיות טובות" בפסטיבל מתחת להר (יח"צ)

מגורים בכפר בדואי

האנתרופוסופיה קשורה גם למגורים הלא שגרתיים שלך בכפר בדואי בצפון?

"זה קשור לסביבה ולקרבה לטבעון והרדוף, שהן מין ערי בירה אנתרופוסופיות במדינה. ברור שיש בזה גם אקט עם אמירה חברתית, אבל המגורים בכפר בדואי הם בראש ובראשונה עניין כלכלי. אני גר שם קודם כל בגלל מצוקת דיור".

מה שמעביר אותנו בצורה אלגנטית לסימפוזיון שבו אתה משתתף במסגרת הפסטיבל,  שעוסק השנה במחאה החברתית בתיאטרון, ולשאלת החיבור שלך למחאה של החודשים האחרונים

"אני רואה את זה מאוד לחיוב כמובן, והשותפות שלי בעניין היא לקדם את המאבק החברתי בתחום החינוך, ויזמתי כנס של בחינה מחדש של בחינת הבגרות שאני רואה אותה כרעה חולה של המערכת, משהו שמאוד מסרס את הלימודים וראוי לבחינה מעמיקה ולחלופות".

לא העמדת אוהל

"תראי, אני חי בכפר בדואי..."

 

"סדאם חוסיין" תעלה בתאריכים 18-16 באוקטובר בשעות 14:00 ו-18:30 וב-19 באוקטובר ב-13:15 באולם המדרגות  במתחם פסטיבל עכו. "אנרגיות טובות" תעלה ב-17 באוקטובר ב-20:00 במתחם גני הפסטיבל והסימפוזיון המרכזי יתקיים ב-17 באוקטובר ב-11:00 באולם המגדלים. לרכישת כרטיסים בטלפון: 04-8384777, 04-8418411. 



09/10/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע