סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן אורפאוס של הפרוורים – מסעי האובדן
 

 
 
הגרסה החדשה של תאטרון קליפה היא האלטר אגו האנושי האינטימי והיצירתי של הסיפור המיתולוגי
 


ארבעה הישגים
 
שבוע וחצי בלבד מפרידים בין הגרסה הזוהרת למיתוס של אורפאוס ואאורידיקה שיצר  הבמאי הפולני מריוס טרלינסקי באופרה הישראלית לבין הגרסה האינטימית של עידית הרמן ודמיטרי טולפנוב בבית הצנוע של "קליפה" בשולי התחנה המרכזית הישנה של תל אביב.
 
המשותף העלילתי לשתיהן הוא ההחלטה שאין סוף-טוב אחרי המוות, והמשותף העיצובי הוא ששתיהן מתרחשות בדירת המגורים של בני הזוג. אבל כל מה שמפריד בין הגרסאות הופך את זו של הרמן וטולפנוב למסע מרגש באמת אל זרם התודעה של האובדן, זו שרק בעקבותיה מתחיל האבל.
 
אין זו הפעם הראשונה שצמד היוצרים המרתקים עוסקים בסיפור המיתולוגי, אך שלא כגרסתם מלפני שבע שנים שהייתה מבחר אפיזודי חופשי, הפעם הם, יחד עם אורית ברגמן אשר על הקונספט והדרמטורגיה, יצרו סיפור שלם.
 
בלי אף מילה אחת מדוברת או מושרת, בלי אריות או בלט ומקהלות, העלילה מתארת ברגישות ובריגוש את הסיפור המיתולוגי בראייה בת זמננו ומקומנו.
 
מה שנושא את הגרסה הזאת מורכב מארבעה הישגים המתחברים יחד עם מתווה העלילה ליצירה מקורית חדשה. ההישג הראשון המקדם את פני הקהל הוא עיצוב חלל הבמה כדירת מגורים מוכרת עם ריהוט ואבזרים שלוקטו מאיקאה. ברקע קיר ויטראז' ענק של תמונת זוג האוהבים. אורי מורג עיצב תאורה עשירה שממלאת את התפאורה הזאת בחיים. 
   
ההישג השני הוא המוזיקה המקורית והייחודית של טולפנוב, שהוא כתב ומבצע כאורפאוס באמצעות חפצי הבית השונים – ולא אגלה את ההפתעות הצפויות למי שיבין בהמשך שצריך לראות את ההצגה הנפלאה הזאת. המרקם המוזיקלי המלא נוצר בסיוע המחשב ואמצעים אחרים המופעלים על ידי יוני טל שגם עיצב את הסאונד המצוין ועשה את העיבודים. 

אורפאוס-ענק8.jpg
"אורפיאוס של הפרוורים", מקור: אתר קליפה
 
הצגה נפלאה

 
ההישג השלישי הוא הבימוי של השניים שהציב קושיות – כפי שאמנם צריך שכך יהיה - ופתר אותן באמצעות רעיונות שניצלו את המתווה הבהיר והאמצעים המתוחכמים שנראים יומיומיים ופשוטים. זהו תאטרון חפצים, תאטרון בובות, מופע מחול ומוזיקה, והכל בקצת פחות מששים דקות. 

פרוורים-ענק-1.jpg
"אורפיאוס של הפרוורים", מקור: אתר קליפה
 
ההישג הרביעי הוא גם זה שמשתמש בקודמיו – וכוונתי למשחקם האנרגטי של הרמן וטולפנוב. הם מתחילים כזוג מאושר, אוהבים ורוקדים. הם מתקשים להיפרד כי הגברת בשערה השופע ובחליפתה הכסופה צריכה לצאת, והאידיליה הסוחפת שצפינו בה נקטעת כאשר מבחוץ נשמע הסאונד המפחיד של תאונת דרכים קטלנית. אאורידיקה מתה. פתיחה מושלמת, כמוה כתמונת הסיום – זו שבה השניים יוצרים את אחד הדימויים המקוריים ביותר להבנת המוות.
 
לאחר היעלמה בתאונה, הרמן תשוב לבמה ותגלם להפליא את כל מה שתודעת אורפאוס ההמום מעלה בדמיונו, ובסיועה של גבריאל נויהאוס, המתפעלת את המופע מאחורי הקלעים, היא מחליפה דמויות, מחליקה ויוצאת מהתלבושות שהיא עיצבה יחד עם ג'ואן ברטו-סטרנה.

אורפאוס-ענק9.jpg
"אורפיאוס של הפרוורים", מקור: אתר קליפה
 
לעומת הפעלתנות שהרמן נדרשת לה, זו של דמיטרי טולפנוב כרוכה בשני מרכיבים שהוא מפליא למזג אותם – הביטוי הרגשי והפיזי והביטוי המוזיקלי שתובע שליטה מוחלטת בטכניקה העדינה שיצר לביצוע המוזיקה בידיו, ברגליו, בחזהו, בנשימותיו.
 
ואם עדיין לא ברור מה דעתי על "אורפאוס של הפרוורים" בגרסה הזאת של תאטרון קליפה וצמד היוצרים המקיימים אותו בעור שיניהם, אשוב ואומר: זו הצגה נפלאה. 

 

רכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

20/05/2012   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. בדומה לרוב המופעים של קליפה
טל , (17/06/2012)
1. אורפאוס
יחזקאל כהן יאק , רמת גן (22/05/2012)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע