סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן אם הבית – ייחודית וגועשת
 

 
 
אסנת פישמן בהצגה הזאת היא הר געש פולט לבה רותחת לכל עבר, ועל כל מי שניצב מולה, שזה גם התיאור המדויק ביותר של בקי, דמות ייחודית בדרמה הישראלית, כאישה וכאם גם יחד"
אסנת פישמן ורינת מטטוב מקימות לתחייה מחזה נפלא של הלל מיטלפונקט בהבימה


זוויות של שנינות וכאב
 
המחמאה הראשונה והמשותפת למחזאי הלל מיטלפונקט ולבמאי אלון אופיר היא שהם במיטבם ב"אם הבית" השב ומועלה עתה בהבימה, עשרים שנה אחרי שנכתב והוצג בתאטרון באר שבע.
 
מיטלפונקט כתב מחזה שעלילתו היא חמש הדמויות הפועלות בו. אין שם סיפור גדול מהחיים אלא בולען שלתוכו שוקעות הדמויות יחד עם הבית שבו הן נפגשות, אי שם בערבת ים המלח. מזה ביים אלון אופיר  הצגה רוויית כאב ואנושיות עם שביב תקווה שנחלצת מקצות הבולען הזה. 
 
הסיפור מתמקד במפגש המחודש בין בקי, בעלת הבית השבה מעוד הרפתקה כושלת בסדרת חייה, ובתה אתי, העובדת במפעל המייצר גזים רעילים, מנהלת את חיי הבית, מטפלת בסב החולה, ואף מסבסדת את אמה.
 
לאחר פתיחה רגועה, שבמהלכה משכנת אתי את דוד, עובד במפעל, בחדרה הריק של האם, השוהה באילת, הסיפור משנה כיוון מהר מאוד עם שובה המפתיע של האם בחברתו של מיכה, סוכן מכירות שנתן לה טרמפ.
 
מיטלפונקט, שרזי הדיאלוג החי מוכרים לו, והפכו לסימן היכר של כתיבתו במיטבה, אינו מחמיץ זוויות של שנינות וכאב, של הומור ודרמה, בעיצוב מערכות היחסים המקבילות לכאורה. אבל מעבר לכך, הוא חודר באיזמל לתוככי הנפשות התועות, המתות-חיות שהוא מפגיש.
 
המפתח הנכון לעיצוב הדמויות
 
המכנה המשותף להן הוא הצורך רב השכבות במגע אנושי, ביד מושטת, בחיבוק ובעיקר באהבה. לכל דמות יש שריטה, פצע פתוח בדרגה זו או אחרת, שהוא גם הסיפור שלה.  יש גם איזה סוד משפחתי, שלמען האמת גילויו הדרמטי איננו הצד החזק בסיפור, וכמוהו גם הרומן המתרקם בעדנה בין בקי לדוד.
 
אלון אופיר הבין היטב את החומר האנושי של מיטלפונקט, וידע לעצב את מרכיביו מתוך התבוננות שיש בה חוכמת חיים וחמלה. אלה באים לביטוי חזותי כבר בבית השוקע שעיצבה עבורו אלכסנדרה נרדי כחדרים מוגבהים מעל תהום, שרצפתם שוקעת ופגומה, וברקע תמונתו של הכביש הארוך המוליך, אולי, אל התקווה שמאירה בסיום.

את הצד החזותי משלימות התלבושות שעיצבה יפה ילנה קרליך, והתאורה הדו שכבתית שעיצב מאיר אלון - אינטימית בבית ומוארת או אפלה ברקע, ממש כמו המוזיקה הנפלאה והשירים שהוסיפה למחזה קורין אלאל.
 
אבל עיקרו של החיבור המצוין של אופיר לטקסט מיטלפונקט מצוי, כראוי ושלא במפתיע, בדמויות. הוא מצא את המפתח הנכון לעיצוב של כל אחת מהדמויות.

   


 
הר געש שהוא אסנת פישמן
 
גבי עמרני מכיל במשחקו את מרכיב העלוקה כשם שהוא יודע לחשוף אין אונים של זקנה; עמוס בוארון הוא מיכה, המאצ'ו שנותן עיניו בעוד הזדמנות של כיבוש זמני, ואם צריך גם באלימות; רוי מילר כדוד, משדר כאב סמוי בהתחלה, ומגלם מצוין את הרוך והחמלה הגברית בסיום.
 
כנגד שלושת הדגמים הגבריים האלה ניצבות במרכז האם ובתה, הנושאות את ההצגה כולה בהנגדה משחקית נפלאה. רינת מטטוב מצוינת, מרשימה ונוגעת ללב כאתי - עדינה, מופנמת, רמוסה, ובה בעת מעשית והחלטית. היא אם הבית בפועל, והיא ברגע הנדרש גם אם מחבקת וחומלת לאמה, וגם הבת ההולכת בעקבות הסיכוי להיחלץ ממנה.
 
את הניגוד המלא והמושלם מביאה לבמה אסנת פישמן, שתפקיד בקי, שהיא אם הבית הגדולה, זוכה לקבל ממנה  משחק מדהים בעוצמתו, בריבוי הגוונים, כולל העיצוב הנכון של ההומור העצמי, ושל היותה אישה מושכת ובה בעת גם דוחה.
 
אבל בעיקר, אסנת פישמן בהצגה הזאת היא הר געש פולט לבה רותחת לכל עבר, ועל כל מי שניצב מולה, שזה גם התיאור המדויק ביותר של בקי, דמות ייחודית בדרמה הישראלית, כאישה וכאם גם יחד.
 
וכך "אם הבית" המצוין של הלל מיטלפונקט זוכה לשוב אל הבמה בהצגה שיש בה מידות נכונות של הומור, דרמה, ומגע אנושי אוהב.

*** לעדכונים, הנחות, מבצעים ועוד בקרו אותנו ב-  פייסבוק  ופרגנו בלייק
לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

26/05/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (6 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
6. הצגה מרגשת. מזמן לא נהנינו כך מהצגה.
קסטה דיווה , (07/02/2014)
5. מסכים עם 2
יוסף , (12/01/2014)
4. הלל מיטלפונקט בגדולתו
מיכאל , (21/06/2013)
3. ל2 את לא ציפי פינס במקרה?
זיוה , (29/05/2013) (לת)
2. מחזה מופרך
אסתר נורמן , פתח תקוה (27/05/2013)
1. רינת מטטוב , כובשת !
מני , תל אביב (27/05/2013)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע