סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2020 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
27282930
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ לגדול ולהשתגע עם חלומות
 

 
 
לאורך השנים האחרונות המונח 'רקדן יוצר' הפך להיות מושרש יותר ויותר בנוף המחול העכשווי, אבל מה זה אומר בעצם? מי מלמד את הרקדנים מה זה אומר? איך אפשר לתרגל ולהיות טובים בזה? אנחנו לא מגיעים עם תכנית של תשובות אלא עם שאלות ומרחבי מחקר. אנחנו מנסים ליצור אווירה ושפת עבודה מעמיקה, פתיחת אופקי מחשבה ושכלול של תפיסה בימתית ואמנותית רחבה, יחד עם ראייה פיזית ואנטומית של הגוף הרוקד."
אור מרין חוגגת שנה ראשונה לתכנית המחול RE-SEARCH בפסטיבל קיץ מלא הפתעות


בסוף החודש חוגג מרכז RE-SEARCH ליוצרים-רקדנים במחול שנה ראשונה, גדושה ומרגשת של לימודים ועבודה. לרגל האירוע מקיים המרכז פסטיבל קיץ בן שלושה ימים ושני סופי שבוע, שייערכו במשכן המרכז בנתניה ובמחסן 2 בנמל יפו.

"הפסטיבל מציע דרגות שונות של מרחבי מחקר בימתיים ומסקרנים", מספרת הכוריאוגרפית והרקדנית אור מרין, המנהלת האמנותית של המרכז והפסטיבל. "אני מאמינה שמי שיגיע יוכל לקבל תמונה ברורה של הפעילות שלנו והדגשים האמנותיים שאנו מאמינים בהם."

מרין, 35, ינקה אמנות כמעט מלידה. מגיל 4 עד 14 למדה בבית הספר לאמניות "הבוסתן" בנתניה שהקימו הוריה, האמנים מיקי וזאב מרין, ולאחר מכן עברה לבית הספר תלמה ילין במגמת המחול. עם תום לימודיה פרשה כנפיים ועפה לאוניברסיטה למחול בלונדון - The Place, LCDS.

ב-2005 הקימה בשיתוף עם בן זוגה אורן נחום את להקת המחול תיאטרון "אור & אורן", שהולידה שפה ייחודית של כעשר יצירות שהופיעו על במות ופסטיבלים רבים בארץ ובעולם. ב-2013 העלו השניים את המופע "רמיסיה" שעסק בהתמודדותם עם מחלת הסרטן שתקפה את אורן, ובהפוגה שחלה בה לאחר מסכת הטיפולים. לאחרונה הפכו השניים להורים, ומטפלים בבתם הפעוטה תוך כדי ההכנות לפסטיבל.
 
יצירה ותינוקת משותפת
 
את ואורן עובדים כבר עשר שנים יחד, ואני מניחה שעברתם איזשהו תהליך במהלך השנים האלה. איך הוא מתבטא במופעים שלכם?

"אורן ואני עברנו דרך ארוכה של יצירה משותפת, והדיאלוג האמנותי בינינו הלך והתמקד והתמקצע עם השנים. לקח לנו זמן להבין מה מקומו של כל אחד בתוך תהליך היצירה. כמובן שזה קשור לתהליך ההתבגרות האישית של כל אחד מאתנו, אבל מעניין שזה קרה לנו ביחד, כאילו המהלך המשותף הוביל כל אחד להתמקדות בשטח אחר, ודווקא השוני שבינינו הוליד את החיבור המושלם והמשלים."

מי אחראי על מה?

"אני אחראית על הכוריאוגרפיה, יותר נכון על מחקר החלל והתנועה. גם הסצנוגרפיה באחריותי - עיצוב התלבושות והבמה. אורן הוא הדרמטורג של היצירות, העין החיצונית ששומרת על המהלך הנרטיבי והרגשי של היצירה ושל הרקדנים, ובנוסף הוא מעצב הסאונד והפסקול של היצירות.
"חוץ מזה יש לכל אחד את האופי והמרחבים האישיותיים שמושכים לכיוון זה או אחר. לרוב אנחנו מתחילים ברעיון בימתי-ויזואלי שאני מביאה, אורן מתרגם אותו לתמה ומביא רפרנסים כתובים. אחר כך נעשה מחקר תאורטי משותף שאורן מנחה אותו ושממנו אנחנו מייצרים רשת מחשבות ותחושות בנוגע לתמה.

"זה השלב שבו אני נכנסת לסטודיו עם רקדנים ומתחילה איתם תהליך מחקרי גופני ורגשי. כאשר יש משהו בנוי לחשוף אנחנו מראים לאורן. בתחילה הפידבק הוא אישי בינינו, וככל שהיצירה מתפתחת הפידבק נעשה ישירות מול הרקדנים. ברגע מסוים אורן מתחיל להוביל חלק מהחזרות ועובד פיזית ורגשית עם הרקדנים.

היצירה האחרונה שלנו היא VOID, שעלתה בהרמת מסך האחרון ב2015 בליווי אמנותי של איציק ג'ולי. זאת דווקא היצירה הכי פחות משותפת כי נולדה לנו תינוקת חדשה וכדי שהיצירה תוכל להתקיים אורן היה צריך להיות יותר אבא מאשר דרמטורג. אבל כמובן שגם בה היה לו חלק."


פסטיבל-Re-Search.jpg
פסטיבל Re-Search (צילום: יח``צ)

 
"החיים בשבילי הם עבודה"
 
העבודה המשותפת משפיעה על הזוגיות?

"החיים המקצועיים והמשותפים שלנו שזורים זה בזה לחלוטין, ויש בזה טוב וגם רע, כמו בכל זוגיות. זו הזוגיות שלמדתי אותה בבית. ההורים שלי עבדו ביחד ויצרו מפעל חיים אמנותי מרגש ביותר – בית ספר לאמנויות לילדים עד גיל 18. הם פתחו אותו לפני 45 שנה ואני נולדתי לתוך חלל אמנותי משפחתי. אני משערת שלאורן זה יותר קשה ואולי היה מקווה שתהיה יותר הפרדה לרגעים.

"החיים בשבילי הם עבודה, ולא רק כי אני וורקוהוליקית אלא בגלל שבחרתי שהעבודה שלי תהיה אמנות וקשה לי אישית להפריד בינה לבין החיים. אמנות מטבעה היא דרך חיים, ואני לא מתכוונת לקלישאה אלא דווקא לפרקטיקה של חיים במקצוע כזה, שהוא מאוד דורשני, טוטלי ומאוד מאוד מאתגר כלכלית. אמנות באופיה היא שתלטנית ולא משאירה מקום לחיים אחרים בתוכה, היא החיים.

"עם כל הקושי שזה מייצר בחיים האישיים ביני לבין אורן אני לא יכולה לדמיין בן זוג ממקצוע אחר ולא חושבת שזה היה יכול לעבוד. עם כל הטלטלות, אני לא יכולה לדמיין את עצמי עם בן זוג אחר שהוא לא אורן. אולי זה לא המקצוע אלא הוא עצמו, שאם לא הוא שמאפשר לי לגדול ולהשתגע עם חלומות, כנראה לא הייתי אני." 
 


אור-מרין02.jpg
                  אורן נחום, אור מרין (צילום: יח"צ)

באים עם שאלות ומרחבי מחקר
 
ספרי על תכנית Re-search - מתוך איזה צורך היא הוקמה? למה היא מיועדת דווקא לרקדנים-יוצרים?

"לקראת כל פרויקט יצירה שאני ואורן יוצרים, נוצר אצלנו תסכול בתהליך בחירת הרקדנים שאיתם נעבור את תהליך היצירה החדש. תהליכי היצירה בארץ קצרים ודלים בתקציב ולפעמים בתוך טווח זמן של ארבעה חודשים צריך להכיר רקדן לעומק ולבנות איתו יצירה חדשה באורך מלא. הזמן הקצר לא מספיק. הרגשנו שאנחנו פוגשים רקדנים נפלאים ללא הכוונה מקצועית וידע כיצד לעבוד עם כוריאוגרף שמעוניין בתהליך יצירה משותף, כוריאוגרף שמחפש דיאלוג ומחקר שווה עם הרקדנים שלו.

"לאורך השנים האחרונות המונח 'רקדן יוצר' הפך להיות מושרש יותר ויותר בתוך הנוף של המחול העכשווי, אבל מה זה אומר בעצם? מי מלמד את הרקדנים מה זה אומר? איך אפשר לתרגל ולהיות טובים בזה? בתי הספר המצויינים שיש בארץ דוחפים את הרקדנים למצוינות מחולית טכנית ביצועית ואפילו יצירתית בחלק מהמסגרות, אבל אין להם את הזמן להמשיך את תהליכי הלמידה ולהבין איך להפוך את התלמיד לרקדן חושב ואקטיבי בתהליך יצירה, רקדן בעל יכולות גופניות ורגשיות מפותחות שיודע איך להוציא אותם מתוכו ולהעניק אותם ליצירה המשותפת ולכוריאוגרף.

"זה דבר שלאורך השנים רקדנים למדו לעשות מתוך הנסיון ומתוך המעבר מפרויקט לפרויקט ולא מתוך פרקטיקה בית ספרית שנהוגה בבתי ספר בחו"ל לדוגמא.

"כשהבנו שאנחנו לא יכולים לקחת רקדנים שהם מצוינים בפוטנציאל שלהם כיוון שאין לנו זמן ללמד אותם כיצד לעבוד איתנו אז החל לעלות הצורך בלפתוח בית ספר - תכנית לימודים שתכשיר רקדנים להפוך מתלמידים לרקדנים יוצרים, רקדנים חושבים, רקדנים פעילים, רקדנים עכשוויים. אנחנו לא מגיעים עם תכנית של תשובות למהו הרקדן העכשווי אלא עם שאלות ומרחבי מחקר. אנחנו מנסים ליצור אווירה ושפת עבודה מעמיקה ופתיחת אופקי מחשבה ושכלול של תפיסה בימתית ואמנותית רחבה,  לצד ראייה פיזית ואנטומית תנועתית של הגוף הרוקד.

"בזכות הורי שאיפשרו לנו להכנס ולעבוד בתוך החללים המופלאים שלהם בבית הספר לאמנויות "הבוסתן" זכינו להפוך את החלום למציאות לפני כשנה."




אור-מרין.jpg
אור מרין (צילום: יחסי ציבור)


 
במה למחול בפריפריה


איך אתם מיישמים את כל זה?

"התוכנית שלנו נמשכת שנתיים והיא יומיומית - חמישה ימים בשבוע. כל יום מתחיל בשעה 9:00 ונפתח עם שלוש או ארבע שעות של טכניקות לשכלול הגוף. בחרנו בטכניקות יחודיות וסומטיות כגון – פילאטיס, יוגה, אילן לב, אקסיס סילבוס, קונטקט וגם כמובן קלאסי ומודרני. החצי השני של היום משתנה כל יום - סדנת אמן מתחלפת, עבודה על יצירה מקורית עם כריאוגרף (שלושה כוריאוגרפים בשנה), שיעורי משחק, ליווי אמנותי של יצירה אישית, שיעורי תאוריה במחול, מוזיקה ופילוסופיה של האמנות. שעות הערב מוקדשות לחזרות.

"כל צוות המורים הוא קודם כל יוצרים ואמנים פעילים, השיעורים מועברים כסדנאות מאסטר-קלאס ולא דווקא דרך תכנים מסויימים, כלומר המפגשים עם הכוריאוגרפים מאפשר לסטודנטים להבין דרכי עבודה ומחשבה של היוצרים ועל ידי כך לאסוף אינפורמציה על מה זה אומר בעבור כל אחד מהיוצרים האלה להיות 'רקדן יוצר'.

אז למעשה מדובר במרכז או בית ספר?

"מכיוון שאני תמיד רואה את הדברים באופן רחב ומוגדל יותר ראיתי ב-SEARCH-RE גם מרכז ולא רק בית ספר. לצד התוכנית לימודים פתחנו תכנית שהות אמן (רזידנסי) - אנחנו בוחרים שלושה יוצרים בשנה שמעוניינים להשתמש בחללים שלנו למחקר של יצירה חדשה. במהלך שהותם הם פוגשים את הסטודנטים פעם בחודש בסדנה שבה הם חולקים עם הסטודנטים את מחשבותיהם מהמחקר. כך יכולים הסטודנטים להיות שותפים פעילים ומלווים בעצמם לשלושה תהליכי יצירה המתהווים לצידם במהלך השנה. זאת חוויה מאוד מדייקת ומעמיקה עבור שני הצדדים. בסוף שנת העבודה שלנו יופיעו שלושת האמנים השוהים בערב משותף בהפקת המרכז.

"הדבר האחרון הוא סדרת המחול שלנו, יש לנו תיאטרון קטן ונעים שבו אנחנו מארחים כעשרה מופעים בשנה. הסדרה בנויה בעצם מתוך היוצרים המוזמנים ללמד בתכנית הלימודים - כוריאוגרף מוזמן לבוא לתהליך קצר או ארוך עם הסטודנטים ובסופו מוזמן להופיע עם יצירה מקצועית שלו. לסדרת המחול יש שתי מטרות. האחת, לתת דיוק לתהליך עם הסטודנטים - אחרי שאתה לומר ממישהו בסטודיו, לצפות במופע שלו מאוד מבהיר ומדייק את הלמידה ומאפשר לסטודנטים להבין את הפרקטיקה של הרעיונות שלהם מאוד מהר ובמדויק. המטרה השניה היא פשוט לפתח עוד במה למחול בפריפריה. כיוון שכיוצרת אני בעצמי יודעת כמה זה מתסכל שפשוט אין איפה להופיע, הבמות כה מועטות והקהל כה מצומצם, אז אני באמת מקווה שנצליח לאט לאט לחשוף עוד ועוד אנשים לתחום המחול העכשווי ולגרום הם להתאהב במה שאנחנו כל כך מאמינים בו ככלי תרבותי, אנושי ומהותי להתפתחות." 
 


שנה-א-ביצירה-מאת-סהר-עזימי-יעקב-אבן-נור.jpg
שנה א' ביצירה מאת סהר עזימי (צילום: יעקב אבן נור)


"להמשיך לחלום על הבלתי האפשרי"
 
ספרי על פסטיבל הקיץ, מה מתוכנן?

"הפסטיבל שלנו הוא בעצם סיכום של שנת הפעילות המרגשת שלנו. מדובר בשלושה ימים, שניים אצלנו בתיאטרון הבוסתן בנתניה ואחד במחסן 2 ביפו בבית של עמותת הכוריאוגרפים. בפסטיבל יהיה שני מופעים של הסטודנטים. המופע הראשון - שלושה כוריאוגרפים שיצרו עבודות חדשות ומקוריות עבור ויחד עם הסטודנטים, הכוריאוגרפים המוזמנים לשנת 2015-2016: סהר עזימי, שלומית פונדמינסקי, מאיה לוי וחנן אננדו מרס, המופע השני - מרתון יצירות אישיות  מאת הסטודנטים עצמם.

"בנוסף תעלה הפקת המקור של המרכז -שלושת האמנים המוזמנים לתכנית שהות אמן במרכז, יחלקו ערב משותף בו תועלה עבודתם החדשה עליה עבדו במסגרת תקופת שהותם. האמנים המוזמנים לשנת 2015-2016: מורן אברג'ל וקימ טייטלבאום, איילה פרנקל, אייל ברומברג.

"חוץ מזה יש לנו שתי עבודות אורחות שהוזמנו להיות חלק מהפסטיבל:איריס ארז עם המופע HOMESICK, ומאיה לוי וחנן אננדו מרס עם המופע לילדים "כתם, כתר, קטשופ- אהבה".

"לאורך כל ימי הפסטיבל תהיה תערוכת וידאודאנס בינלאומית שכוללת מקבץ עבודות משובח שנבחרו מתוך עשרות עבודות שהוגשו מאת יוצרים מכל העולם. העבודות יוקרנו בחללי הכניסה."
 
עם כל הטוב שקורה בחייך, מה את מאחלת למרכז ולעצמך בעתיד?

"שנגדל ונתפתח למרות המורכבויות הכלכליות הגדולות והקשיים האנושיים שמגיעים בבחירה של לפתוח מרכז כזה, ושנמשיך לחלום על מה שלא נראה אפשרי. אני רוצה לשמור על אמונה ואופטימיות כנגד כל הסיכויים לפריחתה של האמנות בישראל. מאחלת לנו שאנשים יראו בנו רגע מהדרך שלהם ושנוכל לצעוד, ללמוד ולגדול רגע ביחד."


שנה-א-ביצירה-מאת-שלומית-פונדמינסקי--שרון-פרל.jpg
שנה א' ביצירה מאת שלומית פונדמינסקי (צילום: שרון פרל)

המופע ואירועי הפסטיבל יתקיימו ביום חמישי 30 ביוני משעה 19:00, וביום שבת, ה-2 ביולי משעה 11:00, במרכז RE-SEARCH , תיאטרון הבוסתן בנתניה. מחיר: 60 ₪, כרטיס יומי:  70 ₪,  להזמנת כרטיסים: 09-8852359, או בדוא"ל ; וביום שבת, 9 ביולי משעה 19:00 במחסן 2, נמל יפו, תל אביב,  מחיר 80 ₪, כרטיס יומי: 90 ₪, להזמנת כרטיסים: 09-8852359  או  03-9021563 , או באתר. כרטיס למופע סטודנטים: 35 ₪, כרטיס פתוח לכל מופעי הפסטיבל: 100 ₪. 
 



22/06/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע