סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 יולי 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן כוחו של גורל - משלושה יוצא אחד
 

 
 
האתגר המוזיקלי שניצב בפני ורדי זיכה אותנו באחת האופרות העשירות ביותר מבחינה מוזיקלית, וכיסה בחלקו על אורכה שכיום אפשר להעיז ולקצרו עוד יותר מהקיצור המזערי שמאסטרו דניאל אורן הסכים לו כנראה. כי כאשר על דוכן המנצחים הוא ניצב, נראה כי כל תו ותג ששפעו מעטו של המלחין זוכים להיוולד מחדש תחת שרביטו בתזמורת הנהדרת של האופרה, הלא היא הסימפונית ראשון לציון."
האופרה הגדולה והארוכה של ורדי מוגשת בעוצמה המוזיקלית-רגשית של דניאל אורן


מעשה באלווארו, פרואני שהגיע לספרד, התאהב בלאונורה, בתו של אציל מסביליה. זו שמרה על בתוליה והתחבטה בין אלווארו לבין האב שהתנגד לרומן הזה על רקע זהותו המפוקפת של האינדיאני. מפגש עם האב ונאמניו שעצרו את בריחת האוהבים הסתיים במותו של האציל מירי מקרי של האקדח בידו של האוהב.
 
קללה לפני המוות מחישה את בריחת בני הזוג, וכפי שיתברר במערכה השנייה הם פספסו זה את זו. קרלו, אחיה של הנערה, יוצא בעקבותיהם לממש את קללת האב ולנקום את מותו. כל זאת בשעה שחיילים מספרד מצטרפים למאמץ-מלחמה של האיטלקים - נגד הטורקים - והאזרחים במצוקה כלכלית. הכמורה והנזירים נכנסים לתמונה בעזוז ותיחמון - ותחת חסותם ייפגשו בסופו של דבר שלושת הגיבורים, ועל פי הכלל הידוע רק אחד מהם נותר חי ואף מכריז כי נגאל מחטאיו.

כוחו-של-גורל-55.jpg
כוחו של גורל (צילום: יוסי צבקר)

אתגר מוזיקלי

 
זהו, בקיצור הכי אפשרי אולי, תוכנה של האופרה ״כוחו של גורל״ מאת ג׳וזפה ורדי ששני הקטעים הפופולריים ביותר ממנה הם הפתיחה הארוכה, והאריה של לאונורה ״Pace, pace״ (=שלווה, שלווה, בתרגום הכתוביות היעיל והבהיר של ישראל אובל). השילוב בליברית שכתב פרנצ׳סקו מריה פיאווה, בין מחזה ספרדי מאת אנחל דה סאוודרה לתמונות ממחזה של פרידריך שילר, יצר תמונה חברתית פנורמית של עלילה מסועפת המשתרעת על פני כעשר שנים. 

כוחו-של-של-גורל02.jpg
כוחו של גורל (צילום: יוסי צבקר)
 
האתגר המוזיקלי שניצב בפני ורדי זיכה אותנו באחת האופרות העשירות ביותר מבחינה מוזיקלית, וכיסה בחלקו על אורכה שכיום אפשר להעיז ולקצרו עוד יותר מהקיצור המזערי שמאסטרו דניאל אורן הסכים לו כנראה. כי כאשר על דוכן המנצחים הוא ניצב, נראה כי כל תו ותג ששפעו מעטו של המלחין זוכים להיוולד מחדש תחת שרביטו בתזמורת הנהדרת של האופרה, הלא היא התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון.
 
סולנים או קבוצות בתזמורת, ובעיקר זו של כלי הנשיפה מעץ, האירו את יופיה של המוזיקה בנגינתם, כשהם נענים לדקויות, לפיאניסימו המפתיע או לפורטיסימו המקפיץ, להומור העממי המשובץ בתמונות שדה הקרב ומחנה החיילים, ולליריות של האריות הגדולות או הדואטים של האוהבים ורודפם. להישגי התזמורת הצטרפו גם הישגי מקהלת האופרה ומנצחה איתן שמייסר

כוחו-של-גורל44.jpg
כוחו של גורל (צילום: יוסי צבקר)
 
אתגר בימתי
 
בין הישגי המקהלה אפשר לציין גם את השתתפותם הטובה של זמריה בצד הבימתי של ההפקה. זו נולדה בבית האופרה של מאריבור, התיאטרון הלאומי של סלובניה, בבימויו של פייר פרנצ׳סקומאסטריני שביים את ״נבוקו״ בהפקה ההיסטורית לרגלי מצדה. מיטב הבימוי היה בתמונות הפונדק, במערכה השנייה, והכפריים הרעבים במערכה השלישית.
 
מי ששיחקו מצוין את חלקם בצד הבימתי היו מעצב התפאורה חואן גויירמו נובה, ומעצב התאורה פסקל מרא שבעזרת מסכים, הקרנות, ותאורה הצליחו ליצור את מה שניתן לשבח כהפקה אופראית קלאסית. וזו, יחד עם התלבושות של לוקה דל׳אלפי והכוריאוגרפיה של מתילדה רוביו, מעשירה בגוונים חזותיים את אלה של המוזיקה ואיננה מחפשת איך להערים עליה. 
 
אבל כמובן מי שמחזיק את כל זה על הכתפיים הם בסופו של דבר הזמרים שבלעדיהם אין טעם לעבור את כל הסיפור, אמיתי או מופרך, גזירת גורל או רק צירוף מקרים. אמש היו אלה זמרת הסופרן אירה ברטמן המופלאה כלאונורה דרמטית, לירית ומרגשת; גוסטבו פורטה שמרבה להופיע כאן והפעם מעניק את הטנור העשיר שלו לדמותו של אלווארו הפרואני; וולדימיר סטויאנוב עם הבריטון הנחוש כקרלו, האח הנוקם.

כוחו-של-גורל-56.jpg
כוחו של גורל (צילום: יוסי צבקר)

 
לצדם, ולעתים בגניבת-הצגה קלה, הטנור בוריס סטאטסנקו כנזיר הפרנציסקני מליטונה, שיחד עם זמר הבס ג׳ורג׳יו ג׳וזפיני כאב המנזר, הביאו לבמה את החמלה הדתית, או אף את היפוכה; המצו-סופרן אוקסנה וולקובה הייתה הצועניה פרנציוסלה שזכתה במוזיקה קלילה שהיו בה הדים לאריות מ״נשף מסיכות״. הבס הכמעט ישראלי קרלו סטריולי היה האב שנרצח במערכה הראשונה; טל ברגמן כמשרתת של לאונורה, נח בריגר כראש העיר, יוסף ארידן כנהג פרידות ורוכל ויאיר פולישוק כחובש, השלימו את הצוות המצוין של ההפקה. 
 
בסך הכל, אלה שלוש שעות ורבע - כולל הפסקה אחת - של הפקה טובה לאופרה הנפלאה של ורדי שמתהדרת בגורל אך עיקרה החולשה האנושית שנעה בין אהבה, מלחמה ונקמה.

למועדי מופעים >

16/05/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע