סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2020 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
27282930
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ טוביה החולב, גרסת בלט בזל
 

 
 
בצעירותי היו לי הרבה חברים יהודים, כך שהמנהגים היהודיים לא היו זרים לי, והמסעות הרבים שערכתי בחיי, גם כרקדן וכוריאוגרף, הביאו אותי לישראל – ארץ שיש לי המון הערכה והערצה אליה."
ריצ'רד וורלוק, הכוריאוגרף הבריטי של בלט בזל, מדבר על המופע "טוביה", החיבור ליהדות והקרבה לישראל


מחול אוניברסלי

בשבוע הבא יגיע לישראל בלט בזל עטור השבחים במופע "טוביה". המופע, לכוריאוגרפיה של ריצ'רד וורלוק ולמוזיקה של המלחין אוליביה טרואן, מבוסס על הסיפור הבלתי נשכח טוביה החולב" של שלום עליכם שהונצח בלהיטים אלמותיים על במת ברודווי ובקולנוע וכעת, לראשונה, עולה בגרסת מחול מודרני.

וורלוק, יליד בריטניה, המכהן ב-17 שנים האחרונות כמנהל האמנותי והכוריאוגרף הראשי של בלט בזל, נודע בזכות כישרונו הווירטואוזי לשלב בין מחול מודרני אנרגטי ותוסס ובין נרטיביות מסורתית של סיפור סיפורים, תיאור דמויות או הצגת פרשנות ליצירות ספרותיות באמצעות מחול. על פי מומחים ומבקרים, יצירתו במסגרת בלט בזל הפכה את המחול לכלי תקשורת אוניברסלי.
 
ב"טוביה", וורלוק מעיר לתחייה לבמה את העולם האבוד של העיירה היהודית המזרח אירופאית, ואת הקהילות היהודיות שהתבססו על מחויבות דתית עמוקה, ושערכיהן החשובים ביותר היו צדקה ועמל כפיים. בסיפור, טוביה ואשתו, המחויבים לשמירה על המסורת, מצפים להשיא את שלוש בנותיהם לבעלים יהודים. שתי הגדולות מוצאות שידוך ראוי, אך הצעירה רוצה להינשא לנוצרי, למורת רוחם של הוריה. בכל זאת היא נישאת לו - לאורו של צלב ניאון ורוד – ומעתה ואילך היא מנודה על ידי אביה, באקט שמסב לו ייסורים עמוקים. 
 


בלט בזל, טוביה, צילום: Lucia Hunziker


"אני לא כוריאוגרף פוליטי"
 
"החיבור שלי לתרבות היהודית התחיל מזמן", מספר וורלוק. "בצעירותי היו לי הרבה חברים יהודים, כך שהמנהגים היהודיים לא היו זרים לי, והמסעות הרבים שערכתי בחיי, גם כרקדן וככוריאוגרף, הביאו אותי לישראל – ארץ שיש לי המון הערכה והערצה אליה. במיוחד למטבח שלכם..."

הקשר ליהדות מיוצג גם בכוריאוגרפיות אחרות שיצרת?

"זה בא לידי ביטוי בעיקר במוזיקה שעוררה בי השראה ככוריאוגרף צעיר מאוד ביצירות קטנות יותר כמו Tranisit Dances ויותר מאוחר גם ב'שטעטל' לבלט נאנסי ומרסיי עם הפילהרמונית של קלן ובסופו של דבר ב'טוביה', שהוא לדעתי השיא של הקשר הזה."




בלט בזל, טוביה, צילום: Lucia Hunziker



למה בחרת דווקא ב"טוביה" של שלום עליכם כדמות שעליה מתבסס הבלט?
 
"זה ספר כל כך עשיר ונפלא. הוא מלא חיים, ומעל לכל הומור - וכל זה למרות התנאים הפוליטיים חסרי התקווה שמתגלים בהמשך הסיפור. זו אחת מהקלאסיקות האלה שצריכה להישאר לנצח, לכל הדורות הבאים."

התנאים הפוליטיים אליהם מכוון וורלוק הם גזירות הגירוש של המשטר הצארי של סוף המאה ה-19, המטלטלות את חיי בני המשפחה והופכות אותם לפליטים, נושא בוער ורלוונטי מתמיד בימינו אלה. אבל מי שמחפש מסרים פוליטיים לא ימצא אותם אצל וורלוק.
 
"אני לא כוריאוגרף פוליטי, ולא מנסה להעביר מסרים לאף אחד. אותי מעניינים האספקטים האנושיים. זו הסיבה שבחרתי בסיפור של טוביה. זה סיפור נוגע ללב. כל הורה רוצה שילדיו יהיו מאושרים ויצליחו. אבל תמיד יש תקופות ומצבים בחיים שבהם שאיפות ההורים לא בהכרח תואמות את אלה של הילדים. טוביה מראה לנו איך להתמודד עם בעיות כאלה: בלב פתוח ועם המון הומור! חוץ מזה, הגורל של המספר נוגע בך – בלי קשר לדת, צבע העור, לאום וכולי." 
 


ריצ'רד וורלוק, צילום: Lucia Hunziker


מסורת מול חדשנות
 
 
טוביה נאבק כדי לשמר את המסורת היהודית בעוד בנותיו נאבקות להשתחרר ממנה ולחיות העולם החדש. מה עמדתך בנושא הזה, שעדיין כל כך רלוונטי בעולם של ימינו? איך ניתן לגשר על הפער הזה?
 
"הנושא של מסורת העסיק אותי מאוד בזמן יצירת הבלט הזה. למשל, אם תסתכלי טוב, תוכלי לראות רמזים קטנים מעולם המחול העממי בכוריאוגרפיה, אבל עם פרשנות עכשווית ואלמנטים שמצביעים אל השמיים והארץ. באופן אישי, אני חושב שמסורות הן דבר חשוב לאין ערוך, וחשוב לא פחות להטיל בהן ספק שוב ושוב ולמרוד בהן. זה קצת כמו מחול: הבלט האקדמי הקלאסי הוא הבסיס לאמנות שלנו, שאנחנו מעריכים ורוצים להיות מיומנים בה. אבל מעבר לזה, אני יוצר כוריאוגרפיות לרקדנים שלי רק בסגנון העכשווי. מה שאני רוצה לומר ולהציג עם האמנות שלנו אני יכול להעביר רק בדרך העכשווית. אני לא יכול לשלוח את הרקדנים שלי אל הבמה בדיוק עם אותם צעדים שהיו נהוגים לפני 200 שנה. אבל הכבוד שאני רוחש לאמנות הבלט תמיד נוכח שם ומשפיע על ההווה." 
 

  


חלק גדול מאוד מן המופע הוא המוזיקה המרגשת של המלחין הצרפתי אוליביה טרואן, שהלחין יצירה לתזמורת מלאה במיוחד עבור הבלט. מה הייתה ההשפעה ההדדית שלכם ביצירת המופע?

 
"המוזיקה המרתקת של טרואן משלבת מסורות מוזיקליות יהודיות וסגנונות מזרח אירופיים יחד עם אלתורי ג'אז והצליל הייחודי של חמישיית כלי הזמר 'קול שמחה'. עבדנו על המופע בצמוד, והמוזיקה שלו העניקה לי השראה גדולה. חילופי הרעיונות בינינו היו מרתקים. אוליביה נכח ברוב החזרות ולקח בחשבון במוזיקה שלו את הקצב והדרייב שלנו.
 
"פעם אחת אחרי חזרה, הוא אמר לי: 'אני חייב למלא את התפקיד הזה עם כלי נגינה אחר. יש רגעים שבהם החליל הוא רך מדיי לתנועות שלכם. אני חייב להשתמש בכלי אחר'. בסוף הוא הביא טרומבון! האתגרים האמנותיים האלה היו תהליך מפרה שהביא לתוצאה נהדרת." 
  


בלט בזל, טוביה, צילום: Lucia Hunziker




המופע יעלה ביום רביעי וחמישי, 26-25 בספטמבר 2019 בשעה 20:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב. להזמנת כרטיסים: 03-6927777. לכרטיסים באתר בימות

לרכישת כרטיסים


 


למועדי מופעים >

19/09/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע