סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן עופר סלע משיק עונה משובחת
 

 
 
כשהתזמורת מציעה לקהל את הסימפוניה של סיבליוס או הקונצ'רטו של ברטוק, היא מגישה את לב הרפרטואר הסימפוני המובהק, גם אם הוא פחות מוכר. וכמובן שכשליד שני אלה מופיעות בסוף העונה יצירתו עשירת הצלילי של רחמנינוב 'מחולות סימפוניים' ולצידם גם הקונצ'רטו לכינור של ברהמס שתנגן הכנרת קלרה יומי קנג - נראה לי שאנחנו עושים את המוטל עלינו."

מנכ"ל התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון על העונה הקרובה שנפתחת בתרועה ומעלה הילוך


ביצוע בינלאומי
 
השיחה עם עופר סלע, מנכ"ל התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, מתנהלת זמן קצר לאחר שחזר מהופעת התזמורת במינסטר, גרמניה. "בגלל השביתה ב'לופטהאנזה' לא אישרו את הטיסה עד לרגע האחרון ולא ידענו אם נטוס או לא", הוא מציין. באופן חריג לחלוטין משגרת העבודה, מדובר בקונצרט הפתיחה של העונה ה-34 של התזמורת שהתקיים בחו"ל ובו יצירה אחת, הסימפוניה השיניה,  סימפוניית "התחיה" של מאהלר.
 
הביצוע הוא בינלאומי ומשתתפים בו לצד נגני התזמורת, גם נגני תזמורת מינסטר, שתי זמרות סולניות מגרמניה, וזמרי מקהלות מלובלין בפולין. לובלין, מינסטר וראשון לציון הן "ערים תאומות" והאירוע כולו מתקיים במסגרת הפעילות המשותפת  של שלוש הערים.
 
סימפוניית התחיה תפתח את עונת הקונצרטים של התזמורת בישראל - בראשון לציון ובתל אביב. גם מנויי הסדרה ברחובות יוזמנו לקונצרטים בראשון או בתל אביב (ב-11 וב-12 בספטמבר), שכן הבמה ברחובות צרה מלהכיל את כל המשתתפים.  



התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, צילום: מירי שמיר
  
 
"זאת עבודה מורכבת"  
 
"הקונצרט במינסטר היה מרשים", מדווח עופר סלע, "הביצוע התקיים בקתדרלה והאקוסטיקה עוד הוסיפה איכויות שניתן לשמוע רק בכנסיות גדולות. על כל ההפקה היה אחראי גולו ברג מנצח ראשי של תזמורת מינסטר. לקהל בישראל בהחלט מחכה חוויה מיוחדת בתחילת העונה". 
 
אתה מתחיל את השנה השישית כמנכ"ל התזמורת ולפני כן כיהנת במשך שנים רבות כמנהלה של הסינפונייטה הישראלית באר שבע. אתה יכול לנסות להשוות בין הקהלים  בערים השונות?
 
"באופן כללי מדובר באותו קהל קונצרטים - אינטליגנטי, מבוגר ושוחר תרבות, אבל אצל הקהל בבאר שבע בולטת הלוקאל-פטריוטיות. גם בראשון לציון היא קיימת במידה מסוימת  אבל לא בסדרה של התזמורת בבית האופרה בתל אביב".
 
פרטי העונה הבאה, עונת 2022-23 זמינים כבר כאן באתר "הבמה". כמה זמן מראש אתם עובדים על התכנית?
 
"בין שנתיים לשנתיים וחצי מראש. מתחילים בישיבות תוכן; מנסים לחשוב על היצירות, מי יהיו המנצחים והסולנים שנרצה להזמין ובמקביל מתחילים בעבודה המורכבת של תיאום לוחות העבודה של התזמורת (כזכור, התזמורת היא גם תזמורת האופרה, י"ש), עם היכל מאיר ניצן בראשון לציון, אולם הבית של התזמורת, בית האופרה בתל אביב ובית העם ברחובות. זו עבודה מאוד מורכבת".          
 




"הקהל שלנו נאמן, מתמיד ובעל ידע"
  
האופרה שותפה לבניית תכנית הקונצרטים בראשון לציון? הרי מדובר באותו מנהל מוזיקלי, דן אטינגר
 
"האופרה לא שותפה. יש לנו מעין עדיפות בקביעת מועדים, אבל לא בתוכן של הסדרה הסימפונית. לעומת זאת הסדרה הקאמרית היא סדרה משותפת לתזמורת ולאופרה, שם מתרחשת חשיבה אמנותית משותפת. מנהל הסדרה, הצ'לן ד"ר רז כהן, משתף פעולה עם האופרה, שמצדה רוצה שהסדרה תכלול יצירות ווקאליות ושזמרי האופרה והסטודיו ישותפו. הסדרה שנמנית עם הסדרות הקאמריות הוותיקות בארץ זוכה לקהל מנויים נאמן, מתמיד ובעל ידע".
 
ומה באשר לסדרות האחרות, הסדרה למשפחה למשל?
 
"את הסדרה הזאת העברנו ל'אולם החוויה' במוזיאון יעקב אגם בראשון לציון, זה היה עוד לפני הקורונה. הסדרה נמשכת באולם של המוזיאון וזוכה לביקוש רב".
 
איך מביאים קהל חדש לסדרות האלה?
 
"זו העבודה המאתגרת. בתוך התזמורת נעשית הרבה עבודה בפייסבוק ובאינסטגרם, במות שהקהל הצעיר יותר נחשף אליהן". 
 

כריסטיאנה ליבור ושטפני איראני, תמונות יחסי ציבור


וזה עובד?

 
"כן. בסדרה הקאמרית למשל האולם מלא, ונותרו לי מעט כרטיסים למכור שם. בסדרה הזאת 60 אחוזים מן הקהל הם מנויים, וכאן אני חייב לציין שהתופעה הבולטת ביותר בעקבות הקורונה היא הנסיגה במספרי המנויים. זה קורה בכל אמנויות הבמה בארץ, אנשים לא רוצים להיות מנויים ומעדיפים לרכוש כרטיסים לכל קונצרט בנפרד - תופעה שמחייבת אותנו להיערכות שיווקית אחרת לגמרי.
 
"אם בעבר מכרתי בפעם אחת שבעה קונצרטים למנוי או למשפחה, היום אני צריך למכור שבע פעמים. אנחנו, צוותי השיווק והמכירות של התזמורת, למעשה לומדים לעבוד בצורה החדשה. הצוות צריך לדבר עם רוכשי הכרטיסים שמונה, תשע פעמים במהלך העונה, מה שבעבר נעשה פעם אחת בשנה".
 
 ועבודת השיווק והמכירות הגדולה היא בעיקר בסדרה הסימפונית?
 
"בוודאי, כי כאן אני צריך למכור לכל תכנית שלושה אולמות, למעשה ארבעה, כי באולם בראשון לציון אנחנו מופיעים פעמיים. מדובר באולמות גדולים ויש לי פחות מנויים, חלק נעלמו באופן טבעי, ואחרים כאמור מעדיפים לקנות כרטיסים בנפרד לכל קונצרט. וישנו עוד עניין שתופס לגבי העונה כולה - חלק גדול מתכניות הקונצרטים הן תכניות שהופיעו בתכנית העבודה שלנו אבל בוטלו בגלל הקורונה". 
  
עופר-סלע1.jpg
עופר סלע, צילום: חיים הורנשטיין


בין מאהלר לג'ובראן חליל ג'ובראן 
 
נחזור לסדרה הסימפונית. אחרי סימפוניית "התחיה", מה בהמשך?   
 
"בקונצרט השני יופיע הפסנתרן הרוסי המצוין אלכסיי וולודין שהיה אמור להופיע לפני תשעה חודשים. במרכז התכנית יצירה שהתזמורת הזמינה מהמלחין זיו קוז'וקרו 'שירים על חיי ילדים'".  
 
מה פירוש השם הזה?
 
"ראשית, השם הוא לחלוטין לא מקרי. היצירה היא תשובה של קוזו'קרו ליצירה של מאהלר 'שירים על מות ילדים', עם מסר מאוד אופטימי. היצירה אומרת שלכל הילדים, בכל מקום בעולם, יש הזכות והיכולת לממש את הפוטנציאל שלהם. ביצירה הזאת יש שירים של ארבעה משוררים: לאה גולדברג, פרדריקו גרסיה לורקה הספרדי, א.א. מילן האנגלי והסופר והמשורר המארוני ג'ובראן חליל ג'ובראן. השירים יושרו כולם בשפת המקור.
 
"מבלי להיכנס לשדה מוקשים פוליטי, ישנה תחושה שליצירה יש מה לומר למי שמתגורר באזור בו אנחנו חיים. אבל כדי שיהיה מעניין נתקלנו בבעיה טכנית, ודווקא עם השיר של ג'ובראן מתוך הקובץ 'הנביא', שנכתב כמו רבים משיריו באנגלית. כדי לממש את כוונות המלחין היינו צריכים לתרגם אותו לערבית ספרותית.
 
"מי שנחלץ לעזרתנו הוא המוזיקולוג והמנצח תייסיר אליאס. הוא התנדב למצוא את התרגום הנכון ביותר לערבית, וגם להדריך את המלחין שמתמודד עם מילים ועם פונטיקה חדשה ואת סולנית הקונצרט, הזמרת יונית שקד גולן. אני מצאתי את עצמי בפונקציה שמנכ"ל בדרך כלל לא נדרש לעסוק בה, זה היה מרתק". 
  

התזמורת הסימפונית של מינסטר, תמונת יחסי ציבור


יצירות משובחות, אמנים בינלאומיים
 
התכנית השלישית היא כולה שוברט
 
"התזמורת אוהבת מאוד לשתף פעולה עם 'השוברטיאדה הישראלית' ועד היום היה מדובר  בשילוב של תכנית בסדרה הקאמרית. השנה רז כהן, המנהל האמנותי של 'השוברטיאדה הישראלית', החליט על תכנית שבמרכזה שירי שוברט שתוזמרו על ידי מלחינים נודעים, בהם ברהמס ובריטן.
 
"את השירים תבצע רינת מוריה, שמופיעה בדרך כלל באירופה והפסנתרן רומן רבינוביץ' ינגן גם הוא עיבוד של 'פנטזיית הנודד' שחיבר ליסט על פי היצירה המקורית לפסנתר של שוברט. ישתתף גם המנצח כריסטוף קוניג שנחשב לאוטוריטה במוזיקה של שוברט".
 
מה עוד?
 
"אוון כריסט, המנצח על התכנית הרביעית, היה כבר אמור להיות כאן אבל בוטל בשל הקורונה. הסולן סיוון מגן - נגן הנבל והישראלי הראשון שזכה בתחרות הנבל הבינלאומית בישראל ומאז הפך מבוקש מאוד בעולם - ינגן את הקונצ'רטו של חינסטרה הארגנטינאי. אחריו תנגן התזמורת את הקונצ'רטו לתזמורת של ברטוק, יצירה שהיא מתנה לחברי התזמורת, כי לכל נגן יש בה קטע סולו.
 
"אנחנו ממשיכים בעוד החזרת חוב, אולי חוב לקהל. בסדרה החמישית התזמורת תנגן לראשונה את הסימפוניה השניה של סיבליוס, המוכרת ביותר מבין הסימפוניות שחיבר המלחין הפיני. על  התכנית ינצח תומס זנדרלינג, בן למשפחת מוזיקאים מאוד מפורסמת. 
 
"חשוב לי לומר שמעבר לתכנית זו או אחרת, כאשר התזמורת מציעה לקהל את הסימפוניה של סיבליוס או הקונצ'רטו של ברטוק, היא מגישה את לב הרפרטואר הסימפוני המובהק, גם אם הוא פחות מוכר. וכמובן שכאשר ליד שני אלה מופיעות בסוף העונה יצירתו עשירת הצלילי של רחמנינוב 'מחולות סימפוניים' ולצידם גם הקונצ'רטו לכינור של ברהמס שתנגן הכנרת קלרה יומי קנג - נראה לי שאנחנו עושים את המוטל עלינו. 
  

גולו ברג, צילום: PR Muenster Orc
 

חותמים עונה בגדול
 
 
נמשיך הלאה
 
"התכנית הבאה היא יצירה שצריכה דווקא תזמורת קטנה יותר - אני מדבר על האורטוריה 'בריאת העולם' של היידן עם האנסמבל הקולי הישראלי. על האורטוריה המפורסמת והאהובה ינצח יובל בן עוזר וכן הוספנו קריין, השחקן תומר שרון שיקרא בעברית את הטקסטים של הרצ'יטטיבים, פרקי המוזיקה שהם מעין דיבור שירה. נראה לי שזה גם קונספט יותר נעים לקהל".  
 
והתזמורת חותמת את העונה ברעש גדול
 
"בהחלט. החצי הראשון של התכנית הופקד בידיו של תומר יריב ואנסמבל טרמולו, אנסמבל כלי ההקשה שלו, ביצירות של ג'ון אדמס האמריקני, של יריב עצמו ושל מאקי יישי. לי כמנהל הייתה כאן הזדמנות לשלב את המחולות הסימפוניים, יצירתו המפורסמת של רחמנינוב שעולה מדי פעם בדיונים על תכניות עתידיות. אבל מאחר שלביצועה היא דורשת פסנתר, נבל ומערכת גדולה מאוד של כלי הקשה, סוגים שונים של תופים - בהם גם קסילופון ופעמונים - דחיתי שוב ושוב את ביצועה בגלל המורכבות התקציבית. השנה כשאנסמבל כלי ההקשה הם סולני הסדרה, אנחנו משלבים את היצירה בתכנית.
 
"הקונצרט הזה יבוצע גם בסדרת הקונצרטים של ההיכל באשדוד וחשוב מאוד לציין שאנשי אנסמבל טרמולו יופיעו בכיתות אמן לתלמידים בבתי הספר בראשון לציון. ועוד בעניין הפעילות החינוכית - את 'צליל ראשון', המסגרת לצעירים בבתי הספר בעיר ובאולם, מנהלת החל מן העונה הזאת מעיין אמיר ואת הסדרה 'צליל תיכון' ממשיך להוביל גל אלתרוביץ'. שיהיה לנו בהצלחה".      
 

למועדי מופעים >

04/09/2022   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. אחת התזמורות הטובות בארץ
אשר , (11/09/2022) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע